Processor en mobo testsoftware???

Pagina: 1
Acties:

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 04:19
Ik zit hier met een PC die op de meest vreemde momenten vastslaat (opslaan op floppy, opstarten, scannen, noem maar op). Nu wil ik voornamelijk testen of het moederbord (vooral socket) of de processor kapot is. Ik heb niet de beschikking over hardware om de onderdelen apart op te testen...

Is hier een stukkie software voor? SiSoft Sandra burn-in test draait moeiteloos :?

Systeem specs:
AMD Athlon 600MHz
64MB Ram
nVidia Riva TNT2 64
Mobo met AMD 756 chipset

• guillaume
OK, mobo:

MSI (Micro-Star) MS-6191
met AMD 750 chipset

Ik heb de AMD IDE drivers (v1.22) van CD-Rom geïnstalleerd.

Reproduceerbare fout:
Openen van MS Office (Excel) bestand vanaf diskette --> bestand wordt geopend, weergegeven en direct daarna BSOD met de volgende melding:
code:
1
Uitzondering 0E op [mem-adres] in VxD VFAT(01) veroorzaakt door VxD VFAT(01)

Dit herhaaldelijk, totdat de PC compleet vastslaat (systeem instabiel of zwart scherm met cursor).

:'(

Verwijderd

Ziet er uit als je geheugen niet goed is.

• guillaume
edit:
Toch geheugen? Zou de andere random errors ook kúnnen verklaren...

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

sisoft sandra zou handig moeten zijn
maar het beste wat je kan doen is :
ander geheugen... probleem opgelost?
zo, nee, andere processor... probleem opgelost?
zo, nee, andere videokaart... probleem opgelost?
enz

dus eerst ff alle pci kaarten eruit, en de meeste ide zooi eruit. Kijk ook eens naar je temps.

edit:

jaaaaah temps ;)
anders nog ff een clean windows install
en ik zie dat je een ander systeem hebt (sig)
dus verwissel het geheugen eens ;)

Verwijderd

En hoe is het met de temp van proc.

Verwijderd

probeer docmem even een uur of 15..
mijn nieuwe samsung 1066 rdram deed ook raar, ff booten van flop, burn in test en je weet het.
(www.google.nl)

• guillaume
Tjeez, kan in Sandra de temp nie vinden... Ben ik scheel of heeft ie geen sensors?

Verwijderd

eerst of tweede tab.

• guillaume
Op zondag 07 juli 2002 22:17 schreef rene43 het volgende:
eerst of tweede tab.
Van...??? :?

Verwijderd

van het begin waar anders eerste icoontje

• guillaume
Ja, zitten echt geen sensoren op...

Verwijderd

bij mijn op de tweede tab systemtemp 29 cpu 34.

• guillaume
again, geen sensoren.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
Test je geheugen ff met Memtest86

Waarschijnlijk heb je een kapotte of niet compatible DIMM in je systeem zitten. Heb laatst ook een systeem gehad die heel vreemd deed: dan weer wel, dan weer niet werken, de dan weer fouten in VCACHE, dan weer in VFAT, etc. Himem vond niets (kuttester, vind je het vreemd dat de memtest standaard nu uit staat), Memtest86 vond in 1 run meer dan 300 fouten. Dooie DIMM dus. Andere DIMM erin, probleem opgelost.
Een vage PC is in 99% van alle gevallen gewoon een dooie DIMM/SIMM.

• guillaume
Op zondag 07 juli 2002 22:39 schreef _JGC_ het volgende:
Test je geheugen ff met Memtest86

Waarschijnlijk heb je een kapotte of niet compatible DIMM in je systeem zitten. Heb laatst ook een systeem gehad die heel vreemd deed: dan weer wel, dan weer niet werken, de dan weer fouten in VCACHE, dan weer in VFAT, etc. Himem vond niets (kuttester, vind je het vreemd dat de memtest standaard nu uit staat), Memtest86 vond in 1 run meer dan 300 fouten. Dooie DIMM dus. Andere DIMM erin, probleem opgelost.
Een vage PC is in 99% van alle gevallen gewoon een dooie DIMM/SIMM.
Thnx, gaan we zeker proberen.

I'll be back...

• guillaume
MemTest86 3.0:

2 passes (~12mins): 0 errors

SH*T

En nou???

Verwijderd

geen sh*t maar hoi niet stuk dus maar wat dan ff na denken hoe was de install van windows fout loos???instellingen bios ???een voor af gaan.

• guillaume
1. Installatie Windows 98SE foutloos, zowel met als zonder die AMD drivers liep het goed.
2. De problemen begonnen de laatste keer na het installeren van de drivers voor de scanner. W98 liep na opnieuw opstarten direct vast. Echter heb ik hier dualboot W98, met op slechts één van de twee die scanner drivers geïnstalleerd. Het vastlopen geschiedt op beide installaties.

[extra info]
parallelle poort --> splitterkastje --> op 1 printer en op 2 de scanner (doorlussen werkt niet ok). In BIOS ECP+EPP1.9
[/extra info]

Verwijderd

Zo te zien lijkt het mijn beter dat je windows er op nieuw op zet, om dit uit te zoeken kan dagen of zelfs weeken duuren en op nieuw in stallen duurt maar een paar uur.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
Gooi je LPT poort eens op EPP 1.7 of ECP, niet beide. En dat de ene install je andere kan verneuken lijkt vreemd, maar het kan toch. Heb wel gehad met een Target scannertje: je installeert een schone windows, je installeert de scanner, hij scant... Je trekt met ghost een kopietje van je windows en maakt er dual boot van :)
Volgende stap: testen of in beide scanner het doet: werkt. Vervolgens sluit je printer aan, installeer je de printerdrivers: 1e windows install verneukt.
Vervolgens haal je de printer er weer af, je boot de 2e windows (ook een primaire partitie, kan die 1e windows dus niet aankomen): ook verneukt :D

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Misschien heb je te veel aangesloten op je pc/te veel insteekkaarten in je pc.

Mijn pa heeft ook een hoop ellende, ik denk doordat zijn pc best vol is met aansluitingen

iStockphoto

• guillaume
Jongens, effe dimmen: het ligt écht niet aan die scanner. Ook zonder dat dat ding is aangesloten gebeuren er zulke gekke dingen. Net nog een mooi beeld gehad: ~30 keer de rechterkant van een schermpje 'Deze computer' over het beeld verspreid. CTRL-ALT-DEL werkt niet, slechts een reset does the job...

[edit]
P.S. Heb de parallelle poort pas vandaag op ECP+EPP1.9 gezet, voorheen was 'ie EPP 1.7 only...
Misschien heb je te veel aangesloten op je pc/te veel insteekkaarten in je pc.
Nope, is standaard systeempje, veel on-board ook, heb alleen een Acer CD-RW erbij gezet op IDE2 (Master).

Verwijderd

Toch maar (een) twee nieuwe windows??????.

• guillaume
Op zondag 07 juli 2002 23:31 schreef rene43 het volgende:
Toch maar (een) twee nieuwe windows??????.
Dat heeft toch geen nut? Als het nu eens een te isoleren probleem was, maar het is zo random. Ik zit echt te denken aan een mobo-prob. Chipset (southbridge) naar de kloten ofzo...

[edit]
DocMem gedraaid (1 loopje maar): 0 errors

Verwijderd

Die 64 mb ram: zijn dat een of twee dimmetjes??
Als het er twee zijn: eentje eruit kijken wat er gebeurt.
Doet ie nog steeds vreemd: andere dr weer in en de overgebleven er weer uit. (zo elimineer je dus het foute dimmetje)
Maja tis niet egt logisch dat erin zoon systeem 2 dimmetje zitten. Maar als dat wel het geval is: gewoon ff doen.
Wie weet...

• guillaume
Op zondag 07 juli 2002 23:40 schreef Red_rocketeer het volgende:
Die 64 mb ram: zijn dat een of twee dimmetjes??
Als het er twee zijn: eentje eruit kijken wat er gebeurt.
Doet ie nog steeds vreemd: andere dr weer in en de overgebleven er weer uit. (zo elimineer je dus het foute dimmetje)
Maja tis niet egt logisch dat erin zoon systeem 2 dimmetje zitten. Maar als dat wel het geval is: gewoon ff doen.
Wie weet...
1 Dimm.

Nieuwe ontwikkeling:
- Bij DocMem deed de muis vreemd, althans de cursor bleef op verschillende plekken zichtbaar, terwijl daar de cursor niet meer stond --> video (AGP->mem --> NorthBridge??)
- Bij het draaien van SiSoft Sandra liep het ding NIET vast, maar ik kreeg een zeer creatieve compositie te zien van lijnen en vlakken (artistiek, maar niet de bedoeling). Deze veranderde gedurende het maken van het rapport. Ik kon niets meer zien, maar kon de PC zonder problemen afsluiten dmv startknop->afsluiten (toetsenbord). (Video --> AGP->mem? --> Northbridge??)

• guillaume
AGP Fast writes?? Staat nu uit...
Side Band uit. :?
- Bij het draaien van SiSoft Sandra liep het ding NIET vast, maar ik kreeg een zeer creatieve compositie te zien van lijnen en vlakken (artistiek, maar niet de bedoeling). Deze veranderde gedurende het maken van het rapport. Ik kon niets meer zien, maar kon de PC zonder problemen afsluiten dmv startknop->afsluiten (toetsenbord). (Video --> AGP->mem? --> Northbridge??)
Deze fout is herproduceerbaar bij het kiezen van Video System Information in Sandra. Heb verschillende AGP drivers geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat. --> hardwarematig niet pluis :o

• guillaume
De topic-titel is vreselijk misleidend geworden nu :o

• guillaume
**kick** :7

edit:
Vier op een rij B-)

• guillaume
Mailtje van de eigenaar van de PC in kwestie:
Hoi Willem,
op de oefenschijf na het starten van Excel: geen problemen, na het openen van een bestand, zie ik dat even in beeld, waarna het scherm eerst wegvalt en daarna de volgende windows mededeling geeft:

Uitzondering OE is opgetreden op 0028:C004BF14 in VxD VFAT (01) +
00009F3C. Dit is aangeroepen vanaf 0028:C004BC8E in VxD VFAT (01) +
00009CB6. U kunt mogelijk gewoon doorgaan. Druk op een toets als u verder wilt gaan
druk op ctrl-alt-del als u opnieuw wilt starten.

Op de andere harde schijf was het gevolg na het openen van een bestand, eerst laten zien en daarna een zwart scherm.

Kunje hier iets mee??????
Nog iets:

Bij het veranderen van resolutie incl. kleurdiepte slaat de monitor uit (--> geen output v/d videokaart), maar de PC slaat niet vast. Ik kan gewoon via [start] --> [enter] --> [enter] de PC opnieuw opstarten...
Pagina: 1