Toon posts:

[Freesco] Harddisk sharen met Samba?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gister Freesco geinstalleerd en ben erg enthousiast over de mogelijkheden!
Ik heb het net overgezet op de HD van m'n oude pentiumpje. De overige schijfruimte wil ik gaan sharen.

Ik heb begrepen dat ik hiervoor een speciale versie van Samba voor de freesco distributie moet gebruiken. Ik kan op de freesco site dit pakket helaas niet meer vinden.
De url's die ik op GoT vond waren helaas allemaal verouderd.
Toen las ik nog ergens dat je het commando "listpkg" moet gebruiken. Ook hier werd ik niet veel wijzer van, want ik vond niets wat op Samba leek.

Kan iemand me verder helpen?

Verwijderd

Geen verstand van freeSCO maar wel een link: http://thelight.mine.nu/freescosoft/FREESCO/v0.2.7/packages/samba.htm

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de url!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
mjah nou ga ik een beetje vragen waarom je FreeSCO gebruikt als je toch een hd hebt :?

als je het vanaf floppy draait dan snap ik het wel....daar krijg je geen normale distro op. maar als je toch een hddtje hebt, waarom dan geen andere distro :? :)

dan kom je veel verder en denk ik ook dat je meer support zal gaan vinden :)

Verwijderd

Weet je hoeveel tijd dat kost, om alle handleidingen enzo te lezen en alles te installeren. maar als iemand zoiets overweegt denk ik dat debian de beste keus is voor harde schijven van minder dan 1 GB en redhat voor hoger. Ik denk dat die 2 het snelste te berijpen zijn en de beste support hebben.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ik zou sowieso debian nemen :)

apt-get is supermakkelijk voor beginners... like * veldmuis onder andere :+

echt heel makkelijk...gaat duidelijk makkelijker/sneller als rpm enzo :)

redhat zou ik niet echt nemen voor een routertje eerlijk gezegd :)

Verwijderd

Topicstarter
Het enige waar ik dat computertje voor wil gebruiken is het delen van me internet en het sharen van files.
Freesco is echt super simpel te gebruiken vooral dankzij de webinterface. Volgens mij heb je die interface niet zo simpel geinstalleerd op de bovengenoemde distributies.
Even wat k*tten met samba en dan heb ik alles wat ik wil.

Verwijderd

Als je samba wil installeren, kijk dan ff naar deze page. ik heb met dit forum ook samba aan de praat gekregen. Installeer vooral inetd en sambaswat. Is handig als je niet al te veel ervan af weet.
Als je een package wil installen: geef dan dit command:
installpkg http://www.freescosoft.com/home/0.2.7/tiger/inetd
(zonder SH erachter)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 juli 2002 23:41 schreef Ketchup-Heinz het volgende:
Als je samba wil installeren, kijk dan ff naar deze page. ik heb met dit forum ook samba aan de praat gekregen. Installeer vooral inetd en sambaswat. Is handig als je niet al te veel ervan af weet.
Als je een package wil installen: geef dan dit command:
installpkg http://www.freescosoft.com/home/0.2.7/tiger/inetd
(zonder SH erachter)
Bedankt ga er vandaag als ik even tijd heb mee aan de slag!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik vind ook dat je groot gelijk hebt, niet kloten met distro's als je er geen belangen bij hebt, zo heb je toch snel een goed werkend systeem, en nog eens met webinterface ook!

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop nu al een tijdje te prusten met sambaswat, maar het is me nog steeds niet gelukt om iets te sharen en ik zie m'n server nog steeds niet in mijn netwerkomgeving.

Dit zijn m'n instelligen:
# Global parameters
[global]
client code page = 866
workgroup = HUISNETWERK
server string = Server
interfaces = 192.168.0.1/24
security = SHARE
encrypt passwords = Yes
log file = /mnt/router/packages/samba/var/samba.%m
max log size = 5
read raw = No
read size = 8192
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY
wins proxy = Yes
wins support = Yes
guest ok = Yes
hosts allow = 192.168.

[www]
comment = Public WWW Area
path = /www
read only = No

[wwa]
comment = Private WWA Area
path = /wwa
read only = No

[Server]
path = /tmp
read only = No

Als ik in explorer probeer te navigeren naar de server "\\servernaam", dan wordt er gevraagd naar een wachtwoord. Ik heb geen idee wat dit wachtwoord is, want ik heb nog geen wachtwoorden ingesteld.
Mijn vraag is dus kort geformuleerd: hoe maak ik een gastaccount aan in sambaswat. Ik wil dus geen wachtwoord gebruiken voor die gedeelde directories.

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar zitten. Was een beetje dom...
Bleek dat de optie password is null niet aanstond. |:(
Nu doet ie het wel.
Pagina: 1