linux van taal veranderen.

Pagina: 1
Acties:
  • 610 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ryudo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-08 22:42

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
Ik heb net via het net SuSE Linux 8 besteld maar in het Engels.
Maar nu vraag ik me af of ik Linux ook NL kan maken.
de setup in het engels zal nog wel willen maar het lijkt me makkelijker om Linux gewoon in het NL in beeld te krijgen. vooral omdat dit mijn eerste versie van linux op de pc wordt. |:(

graag wat reacties hierop. alles is welkom.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het je eerste linux is: KDE (de best ondersteunde desktop binnen SuSE IMHO) kun je vanuit een control panel omschakelen naar NL. Simpeler dan Windows :)

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
ik zou graag vnn zoveel mogelijk mensen hier een reactie op hebben (dan heb ik even wat te lezen :9

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zondag 07 juli 2002 19:46 schreef xpBox het volgende:
ik zou graag vnn zoveel mogelijk mensen hier een reactie op hebben (dan heb ik even wat te lezen :9
Wat wil je dan horen? Je hebt je antwoord al.

Overigens, als je problemen met je systeem tegenkomt, is het stukken makkelijker als 'ie op Engels staat ingesteld. Dan krijg je tenminste een foutmelding waar je bij Google nog wat mee kan.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Even je locales aanpassen, en je bent er al grotendeels..
En of je nou KDE of Gnome(2) neemt, beiden kunnen in het NL. Als je wilt zelfs in Swahili of Zweeds >:). Das pas makkelijker dan Windhoos he, waar je voor elke taalversie apart moet betalen ;)

Verwijderd

Van KDE weet ik dat ze een goede i18n (Internationalisation) ondersteuning hebben. Veel programma's zijn in het Nederlands vertaald, en zodra iets als "File" eenmaal in "Bestand" vertaald is werkt dit ook bij alle programma's.

Van Gnome weet ik niet precies hoe goed het daar is, maar er heeft hier op GoT wel een draadje gelopen om vertalers te vragen voor Gnome 2.

Wat je console betreft wordt het lastiger om daar alles in het Nederlands te krijgen. Dan moet er met gettext gewerkt worden, en volgens mij zijn er niet veel programma's die dit ondersteunen.

Gebruik je SuSE dan is KDE denk ik de meest waarschijnlijke keus en daarvoor je kun geloof ik ca. 50 talen vinden, waaronder Nederlands. Dat is gewoon in te stellen in het Configuratiescherm.

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
als dat schakelen zo makkelijk is dan wordt dat geen enkel probleem. en hoe zit het met de programma's die onder linux draaien. kun je daar de taal ook van switchen?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zondag 07 juli 2002 19:50 schreef xpBox het volgende:
en hoe zit het met de programma's die onder linux draaien. kun je daar de taal ook van switchen?
Ligt eraan. Tools die bij bijvoorbeeld KDE of Gnome zitten meegeleverd, kan je vaak op Nederlands instellen. En andere programma's weer niet.

Maar, heb je dan zo'n extreem groot probleem met Engels?

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Hoe bedoel je onder linux? Alles draait `onder linux`, xserver inclusief. Maar je bedoelt waarschijnlijk console mode, oftewel niet grafisch. Zoals gezegd moet er dan gebruik gemaakt worden van gettext, en dat niet altijd / bijna nooit het geval.

Verwijderd

Wil je dat programma's in console mode die een (idd met gettext geregelde) vertaling hebben, ook in het Nederlands verschijnen, dan moet je omgevingsvariabelen instellen.
Volgens mij zijn dat LANG, LANGUAGE en LINGUAS. Die zet je dan naar de codenaam van jouw taal, "nl_NL" voor Nederlands-Nederlands en "nl_BE" voor Vlaams geloof ik. Indien dat verschil u geen hol uitmaakt, kun je het ook altijd op "nl" zetten :)

Het komt er dus in de praktijk op neer dat je in je .bashrc zet:
code:
1
2
3
4
LANG="nl_NL"
LANGUAGE="nl_NL"
LINGUAS="nl_NL"
export LANG LANGUAGE LINGUAS

Dit werkt trouwens niet alleen voor console-mode programma's maar ook voor sommige X-programma's die niet bij KDE of GNOME horen, zoals GAIM.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

De engelse professional en de nederlandse versie van SuSE zijn exact hetzelfde. Het enige versschil zit hem in de bijgeleverde documentatie. Bij de nederlandse zit naast de engelse docu ook een kleine nederlandstalige manual. De CD/DVD set is exact dezelfde, en is meertalig.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Bash kan wel nederlands geloof ik.....
Ik durf er eigenlijk alleen niet aan te denken, brrrrrrrrr...

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:52
Bash in het Nederlands maakt volgens mij niks uit, bash lult toch amper tegen je

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
en weet iemand ook nog een site of zo waar ik een NL talige handboek of zo voor SuSE 8.0 Personal kan dowloaden?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
in text modus kun je met:

export LANG="nl_NL@euro" zoveel mogelijk nl maken

• LollieStick
Op maandag 08 juli 2002 21:16 schreef xpBox het volgende:
en weet iemand ook nog een site of zo waar ik een NL talige handboek of zo voor SuSE 8.0 Personal kan dowloaden?
www.suse.com staat de installatiehandleiding in het nl (pdf)

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
ik kan dat bestand nergens vinden. waar staat het precies. de zoekfunctie op de site helpt ook al niet

• LollieStick
hmm... dacht dat het er stond, maar zal me wel vergist hebben dan. sorry |:(
Pagina: 1