Toon posts:

[acces] Cel met meerdere waardes?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een database gemaakt en nu moet ik bij een tabel bij de klantgegevens ook zijn producten invoegen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik vanuit mijn programma uit die tabel een klant ophaal ik ook z'n producten erbij krijg. De producten staan weer in een apparte tabel.

Voorbeeld van de tabel klanten:

[afbeelding]

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
eens de principes van normalisatie en relaties in database instuderen zouden u al een heel eind op weg helpen :)

Je doet nogtans hogere technische informatie, dan zou je dit toch wel moeten weten :?

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is mijn broer, ik gebruik alleen zijn account.

• Feyd-Rautha
Vraag het dan eens aan je broer, die zou het moeten weten dan :P :)

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik al gedaan hebben als hij thuis was maar hij is op vakantie. :)

En hij zegt altijd dat ik eerst goed moet zoeken, dat moet hij ook altijd zegt hij, maar dit kon ik echt niet vinden ik had de search ook al gebruikt en op google gekeken. :)

• Feyd-Rautha
dan maakt u een bijkomende tabel tblKlantProd met daarin het volgende:

KlantID
ProductID

U maakt dan relaties aan:
code:
1
2
3
4
tblKlanten     tblKlantProd     tblProducten

en dan met een query kun je alle producten van een opgegeven klant opvragen :)

zo simpel is dat ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank u, :) en zeg aub nix tegen mijn broer want hij wil niet dat ik zijn account gebruik >:)

Verwijderd

Adres = Wipstaart 12, aaaargh !!!!
Nog niet eens in 1e normaalvorm.. :'(

Verwijderd

Hij heeft het licht al gezien, want een aparte tabel gemaakt.

De relatie klant - product is een n:m oftewel een meer op meer relatie. Geef de tabel klant en de tabel product een Primaire sleutel (ID ofzo) en maak een koppeltabel met daarin de klantid en het productid. Leg de relaties:

klantid uit tabel klant heeft een relatie met klantid uit koppeltabel, productid uit tabel product heeft een relatie met productid uit de koppeltabel.

Maak nu een formulier aan voor de klantentabel en voeg hieraan een subformulier (op basis van de koppeltabel en de produkt tabel) toe met daarin de bestelde/te bestellen producten.

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 20:33 schreef Tizzwat het volgende:
Adres = Wipstaart 12, aaaargh !!!!
Nog niet eens in 1e normaalvorm.. :'(
Wipstaart 12 is zeker wel in de eerste normaalvorm.

1e normaalvorm: alle velden in tabel moeten enkelwaardig zijn, alle elementen moeten eenzelfde soort gegeven voorstellen, kolommen moeten unieke namen hebben en er mogen geen identieke records in voor komen.

Ik denk dat je doelt op het feit dat zowel het huisnummer in het adres staat als de straat. Dit voldoet echter wel aan de eerste normalisering.

• Feyd-Rautha
wipstraat 12 in 1 kolom wil gewoon zeggen dat dit niet atomair is ==> er mag maar 1 waarde in een kolom voorkomen

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Op zondag 07 juli 2002 20:32 schreef logik2001 het volgende:
Ik dank u, :) en zeg aub nix tegen mijn broer want hij wil niet dat ik zijn account gebruik >:)
Dit mag eigenlijk niet ook lijkt me...
Als je hier wilt posten, dan maak je gewoon zelf een
account.
Trouwens, je broer zal het wel zien hoor als hij z'n post history bekijkt.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Op zondag 07 juli 2002 20:41 schreef HPE het volgende:

[..]

Wipstaart 12 is zeker wel in de eerste normaalvorm.

1e normaalvorm: alle velden in tabel moeten enkelwaardig zijn, alle elementen moeten eenzelfde soort gegeven voorstellen, kolommen moeten unieke namen hebben en er mogen geen identieke records in voor komen.

Ik denk dat je doelt op het feit dat zowel het huisnummer in het adres staat als de straat. Dit voldoet echter wel aan de eerste normalisering.
Ik zou het eerlijk gezegd nogal overkill vinden als je de straatnaam en het huisnummer in een aparte kolom zet.
Het zijn toch gegevens die logisch gezien bij elkaar horen?
Wat ben je met het huisnummer van die klant alleen? Niets toch?

https://fgheysels.github.io/

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:15

Dido

heforshe

Op maandag 08 juli 2002 09:48 schreef whoami het volgende:
Ik zou het eerlijk gezegd nogal overkill vinden als je de straatnaam en het huisnummer in een aparte kolom zet.
Het zijn toch gegevens die logisch gezien bij elkaar horen?
Wat ben je met het huisnummer van die klant alleen? Niets toch?
Hangt ervan af. Meestal is het niet interessant, maar in Nederland wordt een postadres gedfinieerd door postcode + huisnummer.
Daarnaast zou het kunnen dat je alle klanten in een straat op en lijstje wilt (hoewel meestal postodegebied interessanter is...)
Maar dat heeft idd meer te maken met functionele specs. en meestal mogen straat en huisnummer enevntuele toevoegingen best in een veld.

Wat betekent mijn avatar?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In principe kun je het hele adres wel in 1 veld neerzetten als je het toch alleen maar bij elkaar nodig hebt.

Waar je alleen rekening mee moet houden is dat het soms nog wel eens voorkomt dat je je DB moet koppelen met andere gegevens. Denk hierbij aan een extern betalings systeem, of het samengaan van verschillende systemen. Het is altijd makkelijker om van meerdere kolomen 1 kolom te maken dan andersom en daarom is het eigenlijk altijd handiger om je data over zoveel mogelijk kolomen te spreiden. Er zijn hier al meerdere topics voorbij gekomen van mensen die het adres + huisnummer in 1 kolom hadden en voor een betalingssysteem de straatnaam en het huisnummer los nodig hadden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-09 16:12

Boss

+1 Overgewaardeerd

Op maandag 08 juli 2002 10:13 schreef Dido het volgende:

[..]

Hangt ervan af. Meestal is het niet interessant, maar in Nederland wordt een postadres gedfinieerd door postcode + huisnummer.
Sterker nog: een postcode, een huisnummer en een toevoeging zoals boven (bovenwoning) t.o. (tegenover) w.b. (woonboot, liggend tegenover het gegeven huisnummer).

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Niet atomair, dus niet in 1e normaalvorm.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:15

Dido

heforshe

Op maandag 08 juli 2002 12:18 schreef Boss het volgende:
Sterker nog: een postcode, een huisnummer en een toevoeging zoals boven (bovenwoning) t.o. (tegenover) w.b. (woonboot, liggend tegenover het gegeven huisnummer).
Klopt :) ff over het hoofd gezien...
Op maandag 08 juli 2002 12:18 schreef Boss het volgende:
Niet atomair, dus niet in 1e normaalvorm.
Dat hangt er dus vanaf. Als je de losse delen nooit apart nodig hebt is het hele adres wel degelijk atomair.
Een extreem de andere kant op: is voornaam atomair? Niet als je een relatie wilt kunnen leggen met de tweede letter an de naam...

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Jah je hebt wel gelijk, maar theoretisch gezien is het niet zo.

Jan Pieter Willem van den Aerdenhout bv.
Stel je wilt de 2e voornaam hebben, dan kun je dus niet gewoon een naam kolom hebben, maar een met 1e voornaam, 2e voornaam, voorzetsels, achternaam, enz.
Anders zou je kunnen zeggen dat er 3 verschillende personen zijn vanwege die 3 namen, terwijl 1 iemand gewoon 3 namen heeft. (en dus niet atomair is :) )
Pagina: 1