[386] krijg DOS niet meer geinstalleerd :?

Pagina: 1
Acties:

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
Ik heb een lichtelijk probleempje met een ouwe bak hier (386)

een tijdje terug heb ik die geformatteert en alle partities verwijderd. (fdisk)

nu wilde ik er DOS weer opzetten maar nu was de originele kapot ;(

heb ik van internet verschillende versies gedownload, maar ik krijg er geen enkele geinstalleerd????

als ik opstart met disk 1 van DOS gaat ie zeuren over 'verkeerde of geen versie van command.com aanwezig' :? terwijl die toch echt op de diskette staat
het vreemde is dat ie dan met elke (gedownloade) versie doet. ik kan dus setup niet starten want als ik gewoon vanaf de A: setup intik dan zegt ie na reboot zal de setup automatisch starten

waarop het command.com gezeur weer begint :? er is dus niks meer aan te vangen met dat ding.....en nu ik vakantie heb wilde ik m toch graag weer eens aan de gang krijgen

sorry als het probleem een beetje vaag is, maar ik weet t niet meer precies wat ik allemaal gedaan heb, is al een tijde terug nl ;)

ik heb btw geprobeerd met MS DOS 5.0, 6.0 en 6.22

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Ik denk dat je vanaf de flop command.com even naar de HD moet kopieren als dat kan..

Verwijderd

ziet er naar uit dat hij geen bootbestanden heeft (msdos.sys enzo). die diskette moet met format -s geformatteerd worden (of een sys a:\) vanuit een dos met dezelfde versie als die van de diskette. hoe je de bootbestanden er handmatig opzet herinner ik niet meer :+

edit:
oeps, verkeerd gelezen, het is een beetje vaag ook allemaal :)
wat doe je nou precies? je boot vanaf de diskette, hij zegt 'geen command.com gevonden', en je start a:\setup.exe vanaf die diskette? (kon dat zonder command com?)

• Noedelsupke
jah is voor mij ook lang geleden allemaal

maar dit had ik toch nog nooit meegemaakt dat ie gaat zeuren over verkeerde versies als ik net geformatteerd heb :?
Op zondag 07 juli 2002 17:28 schreef ru1 het volgende:
ziet er naar uit dat hij geen bootbestanden heeft (msdos.sys enzo). die diskette moet met format -s geformatteerd worden (of een sys a:\) vanuit een dos met dezelfde versie als die van de diskette. hoe je de bootbestanden er handmatig opzet herinner ik niet meer :+

edit:
oeps, verkeerd gelezen, het is een beetje vaag ook allemaal :)
wat doe je nou precies? je boot vanaf de diskette, hij zegt 'geen command.com gevonden', en je start a:\setup.exe vanaf die diskette? (kon dat zonder command com?)
ow nee zo zat het:

ik heb hier een winME bootflop, en dan kan ik wel gewoon opstarten zonder problemen
maar dan wil ik dus de setup starten van DOS, dan MOET ie rebooten en dan zegt ie dat van de command.com, en dat doet ie met al die dosversies :?

hopelijk is het nu wat duidelijker ;)

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Je moest oorspronkelijk geformatteerd hebben met 'format c:/s', dan zet ie command.com mooi terug op je hdd en had je geen problemen. Nu is ie weg natuurlijk. Misschien toch eens proberen... je weet nooit.

En anders zou ik eens rondvragen bij wat vrienden naar dosdiskettes... die moet iémand toch nog wel hebben. Ik heb ze hier ook wel... ergens :9.

• Noedelsupke
Op zondag 07 juli 2002 17:39 schreef kommorov het volgende:
Je moest oorspronkelijk geformatteerd hebben met 'format c:/s', dan zet ie command.com mooi terug op je hdd en had je geen problemen. Nu is ie weg natuurlijk. Misschien toch eens proberen... je weet nooit.

En anders zou ik eens rondvragen bij wat vrienden naar dosdiskettes... die moet iémand toch nog wel hebben. Ik heb ze hier ook wel... ergens :9.
het probleem is: oorspronkelijk stond er DOS 6.22 NL op
en van internet heb ik nu DOS 6.22 EN dus dat zal reden zijn dat dat niet goed werkt

en idd op het moment is die HD dus helemaal leeg

ik kan dus nu ook met XP 'formatteren als DOS opstartdisk' doen dan kom ik erin, maar dan weer hetzelfde probleem als met de winME bootflop

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Het zou me toch verwonderen dat de taalversie het probleem zou zijn. Anders moet je eens op zoek gaan naar de allereerste windowsversies, die heb ik hier ook (weeral ergens) liggen, win 3.11 als ik me niet vergis. Daar kun je de nodige bestandjes wel vinden om er opnieuw een gouwe ouwe DOS computer van te maken. Door een opstartdiskette te maken bvb.

• Noedelsupke
Op zondag 07 juli 2002 17:43 schreef kommorov het volgende:
Het zou me toch verwonderen dat de taalversie het probleem zou zijn. Anders moet je eens op zoek gaan naar de allereerste windowsversies, die heb ik hier ook (weeral ergens) liggen, win 3.11 als ik me niet vergis. Daar kun je de nodige bestandjes wel vinden om er opnieuw een gouwe ouwe DOS computer van te maken. Door een opstartdiskette te maken bvb.
Win 3.11 heb ik ook hier liggen, maar dat wil ik dus niet meer installeren (de reden van de format eigenlijk)

maar ik zal die diskettes eens gaan inspecteren :)

het is i.e.g. het meest vreemde wat ik ooit met een computer heb meegemaakt

PIII 800@804 Mhz

• sikko.info
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 19:19
Uche!

Kan het zijn dat je eerst nog een msdos partitie moet aanmaken? ext2 kan ie niet zo goed mee omgaan....

Reprap: Maak je eigen spullen met je eigen printer! kijk op http://ikmaak.nl voor meer info.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 07 juli 2002 18:12 schreef ViperGTS het volgende:
maar ik zal die diskettes eens gaan inspecteren :)
het is i.e.g. het meest vreemde wat ik ooit met een computer heb meegemaakt
Don't get me started ;)

Maaruh, ff een bootflop, met daarop fdisk, en je kunt je HD indelen, dan sys eroverheen draaien, en je kunt booten van je HD. Niet veel bijzonders aan, heb ik laatst nog met een XT, bij gebrek aan officiele flops gedaan.. (Nee, die flops waren er wel, maar ze waren, as usual weg :) )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

je moet met een bootdiskette die in dezelfde dosversie is gemaakt met sys.com het systeem overzetten. Dus sys A: C:.

• Noedelsupke
ja sorry partitie had ik natuurlijk wel aangemaakt

maar dat sys overzetten zal het wel zijn

nooit van gehoord :? maar ik zal het eens proberen binnenkort bedankt allemaal tot zover

PIII 800@804 Mhz

• Noedelsupke
WTF de wonderen zijn echt de wereld nog niet uit

ik zet m weer eens aan na een maand ofzo, met disk 1 van dos en hij gaat gewoon installeren alsof niks aan de hand is :? :? :?

dos zit er nu dus op, en nu hoop ik dat jullie mij hier ook nog wat tips kunnen geven om het geheugengebruik optimaal te krijgen
geen zin om nieuw topic te openen nl

PIII 800@804 Mhz

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Als je het geheugengebruik wilt optimaliseren dan moet je MEMMAKER starten.
Laat die z'n gang gaan en voilla, alles is weer wat sneller. :)

Ook kun je nog in config.sys het volgende zeten:

Dos is high
Dos is UMB

Het DOS-gedeelte zal dan worden ingeladen in de Upper-memory-block.
Ik kan wat fouten hebben gemaakt omdat dit voor mij ook alweer een poosje geleden is. :P

Krankzinnige muziek vind je hier.

• cinnamon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op zondag 07 juli 2002 19:41 schreef bazs2000 het volgende:
Dos is high
Dos is UMB
DOS=HIGH,UMB

memmaker zal dit zelf al wel doen

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Je kan heel veel uit autoexec.bat laden via config.sys met INSTALLHIGH=<een regel uit autoexec.bat>
bijv INSTALLHIGH=mscdex.exe /d:mscd001
Let wel op dat niet alles ermee werkt (een bepaalde versie van mijn muisdriver wilde er niet me werken).

Dit werkt beter als lh gebruiken in autoexec.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Noedelsupke
supaplex schokt gewoon als de tering :'( kan toch niet

jaren terug heb ik dat gewoon kunnen spelen op die computer

specs: 386 SX, 33 mhz, 4 MB RAM :D

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

config.sys:

device=c:\dos\himem.sys
dos=high,umb

autoexec.bat:
@echo off
prompt $p$g
rem mode con codepage prepare=((850) c:\dos\ega.cpi)
rem mode con codepage select=850
rem lh keyb nl
set comspec=c:\dos\command.com
rem set comspec=c:\dos\command.com /e:1024
set path=c:\;c:\dos
rem lh c:\dos\mouse.drv

zoiets ongeveer. en veel kijken met "mem /c/p" of ie dingen wel hoog laad..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 07 juli 2002 23:40 schreef smasr het volgende:
config.sys:

device=c:\dos\himem.sys
dos=high,umb

autoexec.bat:
@echo off
prompt $p$g
rem mode con codepage prepare=((850) c:\dos\ega.cpi)
rem mode con codepage select=850
rem lh keyb nl
set comspec=c:\dos\command.com
rem set comspec=c:\dos\command.com /e:1024
set path=c:\;c:\dos
rem lh c:\dos\mouse.drv

zoiets ongeveer. en veel kijken met "mem /c/p" of ie dingen wel hoog laad..
Komt al aardig in de richting, maar volgens mij ben je iets vrij belangrijks vergeten in de CONFIG.SYS (en een aantal andere kleinere optimalizaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
BREAK=ON
DEVICE=C:\DOS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE RAM 2048
DOS=HIGH,UMB
FILES=20
BUFFERS=15
LASTDRIVE=D:
FCBS=1,1

EMM is vrij belangrijk :+ - zo geeft hij 2048KB EMS (en dus 1024KB XMS)- als je alleen XMS nodig hebt (Ultima Underworld etc), RAM 2048 met NOEMS vervangen, heb je meer EMS nodig die getal tot max 3072 verhogen.
Let op dat ik die files en buffers laag hou omdat op een 386SX je toch niet de soort prog gaat draaien waar je op een 486 FILES=66 BUFFERS=30 voor nodig had. Lastdrive beperkt het aantal gereserveerde adressen voor driveletters en FCBS weet zelfs ik niet meer... :o

AUTOEXEC.BAT kan veel kleiner:
code:
1
2
3
4
5
6
@ECHO OFF
PROMPT $P$G
PATH=C:\DOS\;C:
LH C:\DOS\MOUSE.COM
CLS
MEM

Die LH zorgt ervoor dat de mouse driver in het HMA geladen wordt waardoor je meer conventioneel geheugen overhoudt. CLS is gewoon het scherm wissen en mem laat je zien hoeveel RAM je hebt- het zou boven de 600KB vrij moeten uitkomen met deze conbo van AUTOEXEC & CONFIG. Dat is genoeg voor de meest veeleisende DOS prog.

Je kunt overwegen disk cacheing dmv SMARTDRV in te stellen, maar ik zou het afraden. Op m'n 386DX-16 vertraagde het de boel alleen en vrat geheugen, soms zette ik het op m'n P60 m. 16MB aan (jaja, tot 1999 was dit icm DOS 6.22 en Win 3.1 for Workgroups m'n hoofdsys), maar ik heb nooit zinnig verschil gemerkt.

Oslik blyat! Oslik!

• Noedelsupke
bedankt zal morgen eens aan de slag gaan met de config.sys en autoexec.bat

PIII 800@804 Mhz

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Je moest toch ook alles in je config.sys laden met DeviceHigh= ?
En ik deed geloof ik altijd
DEVICEHIGH=C:\DOS\EMM386.EXE RAM HIGHSCAN
Pagina: 1