Op zondag 07 juli 2002 22:15 schreef athlonkmf het volgende:
[heleboel dingen]
Vergeet overigens niet dat behalve kwaliteit van camera, de kwaliteit van de afdrukcentrale ook heel belangrijk is. Wfvn, als je vind dat je 20x30cm pics korrelig uit zien, heb je dan ook andere afdrukcentrales geprobeerd?
Jups..
Maar inderdaad is de kwaliteit van de camera van belang. Alleen NIET als het gaat om het zien van de korrel... een resolutie van (ik noem maar wat) 1600x1200 = 1600x1200
Het maakt dus geen ruk uit waar je je foto's laat afdrukken als het gaat om het zien van de korrels.
Wat wel uitmaakt is uiteraard de mate van compressie; bij de ene 2mpixel camera zal je eerder jpeg artifacts zien dan bij de andere camera; maar dat verschil kan je dan ook zien aan de compressie van de foto's. Fine op de ene camera is niet de Fine van de andere camera.
Verder als het gaat om de lenzen:
dat is voornamelijk te danken aan de duurdere lensen die camera met meer megapixels gebruiken en aan de hand van dat feit ligt mijn indicatie prima in de buurt...
Lage-megapixel-camera's hebben slechte lenzen en hoge-mega-pixel-camera's hebben goede lenzen?
Dat verhaal zal best soms opgaan. Maar er zijn oudere (en dus minder-megapixel-camera's) met betere lenzen dan nieuwere meer-mega-pixel-camera's.
Bovendien: al zou de prijs van de lens uitmaken, er komt nog een ander effect bij kijken: de grootte van de lens.
Grote lenzen zijn eenvoudiger zo te maken dat ze weinig problemen opleveren (zoals barrel-distorion en vuiligheden) dan kleine lenzen. Ook het formaat lens is van belang.
Maar terug naar het aantal megapixels: maakt geen zak uit uit welke camera het komt, komt het korrelig uit de centrale, dan zal een even grote foto uit een ander toestel OOK korrelig uit diezelfde centrale komen.
atlonkmf: met wie je het ook eens bent, het zal me een worst wezen (nofi), het punt is alleen dat de getallen (ook al is het volgens mo*ody een maatstaf) een zeer grove maatstaf is; net zoiets als iemand zegt 'Dit is ongeveer een meter' terwijl hij z'n armen ijverig heen-en-weer zwiept)
Met jouw aanduidingen ben ik het een stuk meer eens. Alleen kom je nog weer aan bij andere zaken:
Zelf afdrukken met goede fotoprinter levert betere resultaten op (imho) dan afdrukken bij een fotocentrale, waarbij ik direct bij m'n tweede punt aankom: objectiviteit... ook de beleving van de waarnemer speelt in sterke mate mee.
Maar even ter vergelijk:
Eenzelfde 2mpixelcamerafoto afgedruk op 13x9 levert een korreligere (is in mijn beleving slechtere) kwaliteit op dan eenzelfde afdruk met een (ik noem maar een model... mijn model in dit geval) HP 930 (op fotopapier en fotokwaliteit uiteraard) op 27x20.
Harde getallen zijn moeilijk te geven vanwege redelijk wat factoren.
Alleen de lenskwaliteit is op dit moment imho nog niet echt van belang als het gaat om de 'afdrukbaarheid'
Maar om nu maar weer ontopic te gaan...
Wanneer heeft een 4 Mpixelcamera nut?
- Als je toch wat grotere afdrukken wilt maken (hoe groot? is dus onderandere afhankelijk van eigen beleving en van manier van afdrukken)
- Als je niet een grotere camera wilt meenemen maar toch foto's in de verte wilt kunnen maken; dan kan je wat wegsnijden van de randen om op die manier 'in te zoomen'. Alleen weegt een meermega-pixel-camera-van-dit-moment met 3x zoom absoluut niet op tegen een minder-megapixel-camera met 10x zoom
Dus blijft (voor zover ik op dit moment kan verzinnen) hoofdzakelijk het eerste punt over.
Ik heb het over een grotere camera als ik het heb over meer zoom. Dit is ook weer wat relatief: Uitschuifbare lenzen (denk aan modellen als de Fuji 6900, de dimage 7 e.d.), daarbij spaar je aardig wat ruimte... maar naarmate je meer zoom hebt wordt de camera hoe dan ook groter... TENZIJ je weer genoegen neemt met kleinere lenzen wat weer kleinere lichtgevoeligheid betekent... (heb ik bij de digitale fototoestellen nog niet gezien, maar wel bij de analoge toestelletjes... denk aan kleine gevallen met van die megalange en megadunne uitschuivende lenzen in verhouding tot de lengte)
Er zijn tegenwoordig ook 10x camera's met compact model (ik meen 1 van nikon, maar weet het zo niet zeker) die problemen krijgen met zaken als meer distortion... Alles heeft z'n prijs. Het is veelal kiezen of delen... Wikken en wegen... nja... ik hoop dat ik nu toch een beetje doordring met wat ik bedoel...
Ik heb in ieder geval genoeg energie gestoken om duidelijkheid proberen te verschaffen (kromme zin)
[edit2 (na edit1 die ik niet heb aangegeven)]
Ik zie nu net dat ik niet heb zitten qouten maar zitten edditen; had het venster op edit gezet op het moment dat m'n vriendin zei dat we moesten vertrekken naar de stad; ben net naar Spiderman geweest

nice... maar was nu net dus vergeten dat het m'n eigen post was

)
[/edit2 (na edit1 die ik niet heb aangegeven)]