2 cool ore not 2 cool...

Pagina: 1
Acties:

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Ik ben van binnenkort van plan mijn PCtje te gaan OC`en en ben op zoek naar een paar goede koelers. Ik ga:
- de fan van mijn voeding vervangen (ATX 300W miditower) want die maakt mij teveel herrie.
- een nieuwe heatsink op mijn proc plaatsen. Er zit nog steeds een strd fan, heatsink en greese op.
- een extra casefan plaatsen van 80x80mm die koele lucht naar binnen zuigt. Nu blaast enkelt de voeding-fan de warme lucht eruit.
Proc. temp (volgens ASUS PC probe, op mobo ASUS P4T, zonder OC`en)
Idle: 41 C°
Stressd: 45 C°
Case temp. (volgens echte thermometer :)) ong. 35-36 C°

Ik ben van plan te gaan aanschaffen:
- Artic Silver III. Dat zilver schijnt beter warmte-overdracht te hebben, dus logische keuze (alleen 8E voor grote spuit, heb maar voor paar keer nodig:()
- een 80x80mm casefan. Kheb nog een PCI-cooler powersuply over, kan die 80 toch op? En anders kan die nog wel op me voeding (kabels zat, damn!)
- en een betere proc. koeler. Alleen ben ik er niet helemaal uit welke het beste presteerd. Als die maar zo stil blijft als nu. Zit te denken aan een coolermaster, eventueel 1 van koper, nog beter, alleen die zijn weer stuk duurder. 20 Euro vind ik wel genoeg voor een leuke cooler, eventueel iets meer voor een koperen. Hebben jullie tips welke het beste, en vooral STIL is?

En BTW, ik heb wel eens gezien dat sommige casefans een "ballbearing" hebben. Hebben deze een kogellager ofzo, zodat ze stiller zijn? of juist niet, welk type is dan beter, met of zonder ballbearing?

En nu ik toch bezig ben, waar moet je met een proc.koeler nou op letten: op de capaciteit van de fan, RPM?, C/W :? Kbegin net hiermee, dus kmoet nog een hoop leren ;)
alvast bedankt voor de tips!

S!L3NT_PUM@

Use the Search Luke...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03

Epsilon

als die proctemps kloppen (wat ik betwijfel, want stressed moet ie veel warmer zijn), hoef je geen andere cooler te kopen. Maar zorgen voor wat meer airflow.

Het is vrij onwaarschijnlijk dat die stressed temp klopt. Hoe heb je je proc getest?

• Silentpuma
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Ja misschien heb ik dat niet juist getest hoor. Ik heb na een paar uur 3D gamen Asus PC Probe aangezet en die zei toen ong. 45 C°. Misschien is PC Probe een beetje gaar (hoor niet al te goede verhalen erover) ben daarom nog steeds op zoek naar een programma dat echt ALLES bijhoud en ook betrouwbaar is. Motherboard Monitor 5 kan helemaal geen temp. meten, heel vreemd...
Maar goed, hoe moet ik anders de stressed temp. meten?

Use the Search Luke...

Verwijderd

die case temp is je motherboard en dat pcprobe wijkt 10 graden teveel af

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Met ballbearing is inderdaad met een kogellager erin, dat zorgt ervoor dat er minder weerstand is en dat de fan dus stiller is en ook nog eens langer meegaat!
Je moet dus een fan met ballbearing nemen !
(maar dat zijn ze bijna allemaal hoor!)

|Specs|

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03

Epsilon

Op zondag 07 juli 2002 19:56 schreef Korn21 het volgende:
Met ballbearing is inderdaad met een kogellager erin, dat zorgt ervoor dat er minder weerstand is en dat de fan dus stiller is en ook nog eens langer meegaat!
Je moet dus een fan met ballbearing nemen !
(maar dat zijn ze bijna allemaal hoor!)
ahum

ballbearing fans zijn niet stiller dan sleeve of vapobearing fans. ze gaan idd wel langer mee. Maar dat ze stiller zijn is een absolute hoax

• cashewnut
  • Laatst online: 09-11-2025
Zorg er ten eerste altijd voor dat je de outtake-capaciteit (de capaciteit van de outtake-fans) minstens even groot is als de intake-capaciteit. anders krijg je overdruk en dat is slecht voor de koeling. de capaciteit van een fan wordt gemeten in CFM: cubic feet per minute. deze is afhaneklijk van oa de snelheid (RPM) en de afmetingen van de fan.

sleeve bearing fans zijn over het algemeen zelfs stiller dan ball-bearing, maar ze gaan idd minder lang mee.

edit: C/W is het aantal graden per watt en is afhankelijk van zowel het koelblok als de fan.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Je proc koelt al een stukje af hoor als je het spel uit gaat en dan nog een asusprobe opstart.

Zet asusprobe aan en ga dan benchmarks draaien of een burnin proggie. Bij een fan maakt altijd de lucht die verplaatst word de herrie. Vooral die tussen de bladen en de buitenkant behuizing word geperst. Hoe meer toeren, hoe meer herrie.

en C/W is het perfekte middel om in 1 blik te zien hoe goed een koelblok is. Helaas word dit zelden vermeld.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je stilte wilt is waterkoeling het stilst, maar duur.
Met fans kan je kijken naar de Zalman koelers, en dan vooral de koperen (6000Cu). Samen met een stille (Papst) 120cm fan kan je deze goed koelen en toch stil zijn. Gebruik ook goede fans voor je kast, bijv Papst. En twee fans op 7 volt zijn stiller dan 1 op 12v. DUs bijv alle fans op 7 volt is erg stil.
Voor een overzicht van fans zie http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

2cool is een bedrijf dat waterkoeling producten maakt zoals waterblokken..
Pagina: 1