Toon posts:

Opzetten van een (hosting) provider*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor de grap een provider gaan opzetten die domeinen kan aanmaken en ondersteunen e.d. Dit wil ik doen met WIN2K Server. Weet iemand misschien waar ik informatie kan vinden over dit onderwerp en waar je aan moet denken?

TNX

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
als je niet weet waar je informatie kan vinden dan zou ik geen provider gaan beginnen. Gaan draaien met win2k server...je moet m dan uiteraard eerst ff kopen aangezien je bedrijf bent. Daarom is linux in jou geval ws toch beter....kost je nix...alleen wat kennis die je bij elkaar moet sprokkelen...en dat kan nooit kwaad :)
en nee een echt antwoord op je vraag heb ik dus niet, alleen maar de tip om geen providertje te gaan opzetten als je niet weet waar je informatie moet vinden zeg maar :+

Verwijderd

Wat is er zo leuk om zelf een provider op te richten ??
:?

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat hij een eigen klein internetje wilt opzetten, dus als hij www.microsoft.nl invult dat ie dan bijvoorbeeld bij een website uitkomt voor Linux of wat dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een webdesign bedrijf dat aardig loopt en wil mijn diensten vergroten. Ik zelf heb de enige ervaring met WIN2K. Ik heb de MCSE van WIN2K Prof gedaan maar niet echt verder gekomen. Ik wil dit doen om mijn kennis te vergroten en om te weten wat er allemaal kan op zo'n server.

Alle tips zijn welkom. Ik ben ook bereid om mij te verdiepen in Linux alleen de provider moet wel ASP ondersteunen!!!!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 16:52

Pogostokje

* twiet *

Wat voor provider bedoel je nou?
Wil je windows-domeinen opzetten of wil je een DNS bouwen en wat wil je daar nou mee doen?

Erg duidelijk ben je niet.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41

Predator

Suffers from split brain

[forum=24] -> [forum=4]

[topic=89262]
[topic=353282]

Heb ook je titel wat aangepast want ik neem aan dat je hosting bedoelt en geen ISP :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik zo onduidelijk ben maar ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring dat soort gedoe. Ik wil dus als een klant een internetdomein wil die zelf gaan hosten op een server. Ik weet wel hoe je een Webserver moet opzetten en websites moet hosten. Maar hoe je meerdere domeinen kan aanmaken en die kan hosten dan wil ik weten. Zoiets als vuurwerk oid.

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 15:18 schreef -DreamOn- het volgende:
Ik wil voor de grap een provider gaan opzetten
dan kun je er beter maar niet aan beginnen

Verwijderd

Ik geloof dat hij webspace voor zijn klanten wil aanbieden, die gelijk een domeintje bij hem kunnen claimen.

Dus beetje vuurwerk.nl spelen :z voor een selecte groep mensen. (Of voor zijn eigen website natuurlijk)! :)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 22:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op zondag 07 juli 2002 15:33 schreef Kertje het volgende:
dan kun je er beter maar niet aan beginnen
Inderdaad, dit zijn geen zaken om 'voor de grap' te doen. Er komt errug veel bij kijken, zowel bij het opzetten van een hostingprovider als bij het opzetten van het bedrijf(je) erachter.

Als je niet eens weet waar je moet beginnen, begin er dan ook maar niet aan imho.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het eigenlijk niet echt voor de grap doen maar er serieus mee bezig gaan en knaken heb ik wel dus dat is geen probleem

• IceStorm

IceStorm

Op zondag 07 juli 2002 15:40 schreef -DreamOn- het volgende:
Ik wil het eigenlijk niet echt voor de grap doen maar er serieus mee bezig gaan en knaken heb ik wel dus dat is geen probleem
Ok, zet dan eens DUIDELIJK op een rijtje wat je kunt en wat je wilt.

En met knaken heb je geen kennis (evt koop je met knaken kennis maar ja ;)).

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 09:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Je hebt wel geld, maar geen kennis in huis. Dan heb je 2 mogelijkheden
• Zelf alles leren en met veel vallen en opstaan(liefst thuis, zodat je klanten niet weglopen voor je hostingformule af is)
• Een systeembeheerder onder de arm nemen.

Tenzij je er heel veel tijd in wil steken is oplossing 2 waarschijnlijk beter voor je(gezien je blijkbaar geen flauw idee hebt waar je moet beginnen)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
ik wil eigenlijk het volgende weten:

- welke apps kan je het beste ervoor gebruiken
- welke services moet je geinstalleerd hebben (dns, AD oid)

Even een duwtje in de rug bij het begin van het opzetten.

Kennis heb ik wel want ik meerdere netwerken inelkaar geflanst met WIN2K SERVER

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 09:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op zondag 07 juli 2002 15:49 schreef -DreamOn- het volgende:
ik wil eigenlijk het volgende weten:

- welke apps kan je het beste ervoor gebruiken
- welke services moet je geinstalleerd hebben (dns, AD oid)

Even een duwtje in de rug bij het begin van het opzetten.

Kennis heb ik wel want ik meerdere netwerken inelkaar geflanst met WIN2K SERVER
Aps voor je webserver: IIS(meegleverd bij 2k server) of Apache(www.apache.org). De configuratie kan je in de help daarvan lezen.
Aps om je klanten te laten uploaden: elke ftp server waar je per user rechten in kan stellen werkt.
Als je de server wilt co-locaten(aangeraden) moet je een manier hebben om je machine remote te beheren.
Domeinen aanmaken: DNS server draaien.
Als je nog andere diensten wilt aanbieden als e-mail moet je ook zorgen voor een mailserver,...

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Ik vraag me af of er (nog) markt is voor windows hosting, klanten die dat willen zijn vaak mensen die ook MSSQL 2k nodig hebben, iets wat jij niet wil kopen.

Goedkope accountjes? Dan wil je toch geen windows hosting doen?

Het valt ook enorm tegen, kwa doekoe's, colocaten is duurder dan je denkt en al helemaal omdat 't elke maand terug komt. Bovendien kom je met de zakelijke aspecten in de knoop als 't allemaal maar een grapje is :+.

Kortom, draai wat site'jes voor vrindjes en veel plezier ermee ;). Mochten die vrienden jou nou betalen en het een beetje leuk begint te worden, ga dan eens verder kijken :)

Verwijderd

als knaken geen probleem zijn dan koop je een server en plaats je die bij een bedrijf en dan huur je mij voor 100 euro per uur en dan wil ik je server wel voor je beheren 8-)

• IceStorm

IceStorm

Op zondag 07 juli 2002 16:33 schreef Kertje het volgende:
als knaken geen probleem zijn dan koop je een server en plaats je die bij een bedrijf en dan huur je mij voor 100 euro per uur en dan wil ik je server wel voor je beheren 8-)
Ik ben bereidt hetzelfde te doen voor 10 euro per uur.... :+

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 16:37 schreef IceStorm het volgende:

[..]

Ik ben bereidt hetzelfde te doen voor 10 euro per uur.... :+
bleg verpest 't nou niet :+

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

[dombo modus]
oeps, verkeerd gelezen. |:(
[/dombo modus]

ik heb eens gehoord van een domein server die je zelf kunt opzetten, maar ik zou niet weten hoe.
met wingate pro kun je dns servers enzo opzetten, maar ik weet niet of je daarmee ook een domein server kunt opzetten.
Kan het ook niet met apache (ik heb het nog nooit gebruikt namelijk):?

Verwijderd

Ik zal even wat dingen voor je op een rijtje zetten:

[1:] Je moet uiteraard ingeschreven staan bij de K.v.K. en natuurlijk alles hierbij voor elkaar hebben. Hoe dit in zijn werk gaat is in dit topic niet erg van belang denk ik.

[2:] Je moet een grote verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen, zeker als je het alleen doet. Webhosting aanbieden is namenlijk een dienst en geen produkt. Het is een 24/7 dienst en je moet dus als je serieus webhosting gaat aanbieden bereid zijn dag en nacht, dag in dag uit er voor te zorgen dat je dienst blijft werken (vakantie zit er dus niet in of je moet iemand hebben die jou zou kunnen vervangen).

[3:] Je moet kunnen en durven investeren. Je kunt klein beginnen, maar ook dan moet je investeren. De kosten die er bij komen kijken lopen erg uit een aan de hand van hoe professioneel je het wilt aanpakken.

[4:] Om een stabiele dienst te kunnen geven moet je uiteraard zorgen dat je in een stabiel en betrouwbaar netwerk komt te staan (dit slaat ook op punt 3). Denk hierbij aan een webhoster die gebruik maakt van een ruimte binnen Telecity zoals bijvoorbeeld Trueserver. Ook zul je ook een goede server moeten gaan colocaten. Wat betreft de server zul je moeten kijken naar 1 of 2he (of 1u/2u) 19" servers met goede hardware erin. Denk hierbij aan SCSI + RAID + een goed merk moederbord en bijvoorbeeld een Pentium processor (AMD voldoet ook, maar mijn persoonlijke voorkeur is Pentium). Dan is het nog van belang dat je regelmatig alle data backupt. Sommige webhosters kunnen je aansluiten op een backup server zodat er elke nacht (bijvoorbeeld) een backup van alle belangrijke data gemaakt word.

[5:] Ook (dit slaat ook op punt 4) is het van belang dat je natuurlijk je server kunt onderhouden. Mijn persoonlijke voorkeur is hierbij Linux, omdat dit behalve goedkoop ook stabiel is en in mijn opinie ook stabieler dan Windows. De server moet je of zelf onderhouden of laten onderhouden. Ik begrijp uit je verhaal dat je eigenlijk niet instaat bent de server goed te beheren. Je zou daarom kunnen denken aan een service contract met een webhoster. Sommige webhosters bieden dit aan op basis van uren of op basis van bepaalde punten (wat valt wel en wat valt niet onder het contract). En sommige webhosters bieden het niet aan. Ik denk dat het erg belangrijk is in jou geval dat je met een betrouwbaar bedrijf in zee gaat, waarbij je een goed service contract hebt.

- streep -

Dit alles zijn dingen die je rustig moet uitzoeken (neem hier echt de tijd voor!). Ik weet niet wat je budget is, maar om het echt goed aan te pakken ben je het eerste jaar minstens zo'n 6000 euro kwijt aan de dingen die ik hier boven heb omschreven en beschreven.

Als je nog vragen hebt, dan kun je me rustig mailen of via ICQ contacteren voor wat meer informatie. Succes met je bedrijf(je)!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:28
heel eerlijk gezegd kom je niet zwaar professioneel over beteft dit idee over het opzetten van een hosting bedrijfje.

Je moet voor een deel zelf al weten waar je aan toe bent, hoe het werkt, en wat je nodig hebt. veel kan gevonden worden op internet, kennis kan gedeeld worden.

Maar stel dat je uiteindelijk ergens een webserver hebt staan, DNS, mail server erbij.. the works.

En dan? wie houd die dingen in de gaten? Wie zorgt voor de beveiliging? de configuratie ervan.

komt helaas niet uit de lucht vallen.
PLus dat eigenlijk alles in 1 keer goed moet gaan, want als je meteen begint met hosten en er gaat vanalles fout (gehacked worden, crashes, niet 24/7 uptime) dan zakt je reputatie ook gelijk in de stront en dan ben je min of meer afgeschreven.

verzamel dus eerst alle informatie, prijzen, benodigdheden en al, voordat je ook maar een aankoop doet.

Pas als je het hele plaatje hebt zou ik beslissen ja/nee en eerder niet.

Dit is niet iets dat je voor de "grap" moet doen, dit is vrij serieus.

I want to live forever, so far.. so good.

• IceStorm

IceStorm

Op zondag 07 juli 2002 17:24 schreef DeLaNo het volgende:
Dit alles zijn dingen die je rustig moet uitzoeken (neem hier echt de tijd voor!). Ik weet niet wat je budget is, maar om het echt goed aan te pakken ben je het eerste jaar minstens zo'n 6000 euro kwijt aan de dingen die ik hier boven heb omschreven en beschreven.
Meer dan prima verhaal en ik ben het eignelijk maar met 1 puntje niet eens en dat is de prijs van 6000 euro in 1 jaar ;).

Als je zelf je server opzet (en er dus niemand voor inhuurt) ben je geen 6000 euro kwijt, uiteraard wel afhankelijk wat voor pakket je zelf huurt bij een of andere colo.

Het kost voornamelijk tijd, VEEL tijd (en nou is tijd wel geld maar ja ;)).

Laat ik het zo zeggen, ik ben met ongeveer het zelfd bezig met wat mensen en dat gaat allemaal heel aardig maar voordat je alles uitgezocht hebt ben je echt weken/maanden verder. Het is gewoon niet iets dat je 'zomaar' op gaat zetten.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:35

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

BackBone connect is altijd handig en snel :7

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 17:35 schreef IceStorm het volgende:

[..]

Meer dan prima verhaal en ik ben het eignelijk maar met 1 puntje niet eens en dat is de prijs van 6000 euro in 1 jaar ;).

Als je zelf je server opzet (en er dus niemand voor inhuurt) ben je geen 6000 euro kwijt, uiteraard wel afhankelijk wat voor pakket je zelf huurt bij een of andere colo.
Ik wil ook niet beweren dat het niet goedkoper kan, ik zeg er notabenen bij dat als je het professioneel wilt aanpakken ;) . Je kunt ook al heel leuk en ook al aardig professioneel beginnen voor minder natuurlijk. Maar wat ik reken voor die 6000 euro zijn onder andere een zeer goede webserver (SCSI + RAID en merk hardware) en een volledig service contract + colocation. De topicstarter zegt in zijn verhaal dat hij er eigenlijk bijna niets van weet dus is een volledig service contract absoluut van belang. Een goede webserver kost al snel rond de 3000 euro. Dan heb je nog de kosten voor colocation en de kosten voor het service contract. Daar blijft dan nog 3000 euro voor over. Stel dat colocation 125 euro per maand kost (dat is wel een aardig gemiddelde), dan hou je van de 3000 euro die je over hebt nog maar 1500 euro over voor het service contract. En dat is niet zo gek veel hoor, reken maar uit. Een uurtarief voor onderhoud is al snel 50 euro, en als je dan gaat rekenen dan heb je dus slechts 2.5 uur per maand onderhoud voor dat geld.

Je zegt trouwens dat je zelf ook actief bent in de webhosting wereld, zoals ik (zie huisje), wat is de naam/url van je bedrijf(je)? Je mag het me eventueel ook mailen of via ICQ sturen. Altijd interessant om collega's tegen te komen. ;)

Verwijderd

je nick zegt eigenlijk al genoeg :) dream on... je kunt beter een goede webhost zoeken en daar gaan resellen. Als je echt serieus wilt aanpakken ga je eerst jezelf maar is verdiepen in linux of windows en als je alles snapt kun je is gaan overwegen wat verder te gaan
Pagina: 1