[printer] insufficient memory??

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:15
Hier naast mij staat een Samsung ML-6060 PCL 6. Deze printer wil nooit tekstedocumenten met plaatjes vanuit word printen. Er rollen dan 50 velletjes uit met daarop: PCL6 ERROR - Insufficient Memory

Nu heb ik dus geen idee waar dit aan ligt, hetzelfde plaatje printtie wel uit fotosjop :? :?. Zou het helpen als ik er meer geheugen bij plaats? En hoe weet ik hoeveel geheugen er nu in me printer zit?

(uhm.. ja ik heb de search gebruikt en kon niets soortgelijks vinden....)

edit:

Tis een Laser-printer

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
gaat het afdrukken als bitmap oid wel.
vinkje dat je kan aanzetten bij de afdrukeigenschappen oid.. :)

• JJapie
Op zondag 07 juli 2002 15:08 schreef veldmuis het volgende:
gaat het afdrukken als bitmap oid wel.
vinkje dat je kan aanzetten bij de afdrukeigenschappen oid.. :)
...beetje vaag geschreven :z

Maar uuuhh.. Het printen als Bitmap gaat al niet... Het printen vanuit word ook niet, wel vanuit photoshop, dus als PSD (unsaved...). Ik weet niet of photoshop het op een andere manier wegschrijft?!?!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
is t een lasergeval? die hebben genoeg geheugen nodig om een gehele pagina in 1x in t geheugen te laden namelijk.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 07 juli 2002 16:17 schreef P5ycho het volgende:
is t een lasergeval? die hebben genoeg geheugen nodig om een gehele pagina in 1x in t geheugen te laden namelijk.
In mijn printer zit standaard 1 MB

Dat was om de haverklap weer gezeik. Toen maar 8 erbij gepropt: nu dus 9 MB erin. Nooit meer problemen gehad.

• JJapie
ja het is een laser printer... Daarom vind ik het dus ook zo vaag....

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Waarom het plaatje vanuit de ene applicatie wel, en vanuit de andere applicatie niet goed wordt geprint, kan een verschillend aantal oorzaken hebben, zoals :
- het plaatje wordt als verschillende kwaliteit naar de printer gestuurd; betere kwaliteit = meer geheugen (in dit geval niet waarschijnlijk, PhotoShop zal niet echt een slechte kwaliteit naar de printer sturen);
- het omringende tekst-document vergt ook geheugen;- het ene programma print via PCL en het andere via PostScript (dat vreet geheugen).

De meeste printers hebben de mogelijkheid om een configuratie-pagina of een zelftest-pagina af te drukken. Een van beide bevat de hoeveelheid geinstalleerd geheugen.
Even nagezocht :
DEMO-knop 2 seconden -> Demo-pagina
DEMO-knop 6 seconden -> Configuratie-pagina.
Daarnaast kun je dit meestal ook nakijken in de configuratie-tooltjes op de computer.
Deze printer komt standaard met 4 MB (16 als het de S of N is), waar nog 1 SIMM van 4-64 MB bij kan, 72-pins EDO.
N-versie : netwerk-interface
S-versie : netwerk-interface en PostScript

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• JJapie
IK heb een configuratie ding uitgedraait. Ik vind daar het volgende:
Ram size: 4 MB
PCL5e version: ......
PCL 6 version: ......
Total page count: 8022

Verder staat er op de 2sec Demo-pagina een logo van tscript Level III,
edit:
dit blijkt echter een optie te zijn en er is geen PS Simm installed....

En hoe kan ik bijvoorbeeld Word in PCL laten printen???

• P5ycho
  • Nu online
druk er even minstens 8MB naast... of kijk even als test hoe groot een bestand is als je t stuurt (kun je wel in de printer console dinges zien op het monent van spoolen)

• JJapie
Op zondag 07 juli 2002 16:31 schreef P5ycho het volgende:
druk er even minstens 8MB naast... of kijk even als test hoe groot een bestand is als je t stuurt (kun je wel in de printer console dinges zien op het monent van spoolen)
Uhm.. het document is 4,66 MB...

[off-topic]
D'r zit een typo in me vorige reply diek er niet uit kan halen omdattie gewijzigd is door een Mod?!?! |:(
[/off-topic]

• P5ycho
  • Nu online
ik zou zeggen stop er minstens 8mb naast, liever teveel dan te weinig.

• JJapie
Wat voor type geheugen moet ik er naast plaatsen dan? Dan check ik verder wel ff de pricewatch voor verkrijgbaarheid.....

• P5ycho
  • Nu online
waarschijnlijk fastpage of edo ram, check anders even de samsung page voor support.

• JJapie
Op zondag 07 juli 2002 16:40 schreef P5ycho het volgende:
waarschijnlijk fastpage of edo ram, check anders even de samsung page voor support.
Die doettut niet |:( :r

[edit]
dit vond ik op de Duitse site:
Optional (1 Slot) bis zu 68 MB
4, 8, 16, 32, 64 MB PS/2-SIMM (EDO) 60ns
Klopt het dus dat ik er Simmetjes 60ns EDO-ram is kan zetten?? Ik snap dat ps/2 niet?!?!
Of wat moet ik er anders inzetten, in de pricewatch kan ik ook maar weinig vinden ?!?!
Op zondag 07 juli 2002 16:20 schreef mvdejong het volgende:
Deze printer komt standaard met 4 MB (16 als het de S of N is), waar nog 1 SIMM van 4-64 MB bij kan, 72-pins EDO.
...Dus ik moet er 1 simm 72-pins EDO inzetten??

• mvdejong

mvdejong

Sorry, eventjes een uurtje eBay nagelopen op interessante hardware.
Op zondag 07 juli 2002 16:29 schreef GFM het volgende:
En hoe kan ik bijvoorbeeld Word in PCL laten printen???
Aangezien je geen PostScript-SIMM erin hebt zitten, is PCL de enige mogelijkheid om dit printer aan te sturen, dus gebruikt Word die (of beter, Word stuurt niet-printer-specifieke data naar de printer-driver, die vertaalt dat naar printer-specifieke commando's. i.e. PCL).
Op zondag 07 juli 2002 16:41 schreef GFM het volgende:
Klopt het dus dat ik er Simmetjes 60ns EDO-ram is kan zetten?? Ik snap dat ps/2 niet?!?!
In het laat 286-/begin-386-tijdperk bouwden de meeste leveranciers PC's met een ISA-bus, 30-pins FastPage geheugen, toetsenborden via een grote 5-polige DIN-plug en muizen via een seriele poort.
IBM kwam toen met de IBM PS/2-serie (Personal System i.p.v. Personal Computer), gebaseerd op de MCA-bus, met 72-pins EDO-geheugen (MET pariteit !), en mini-DIN poorten voor toetsenbord en muis.
Historisch worden 72-pens geheugen, en de mini-DIN poorten als PS/2 aangeduid.
Dit heeft niets te maken met de PlayStation-2.
Ja, je moet dus gewoon eens een 72-pins SIMMetje proberen.

O ja, de support voor dit speelgoed staat niet op www.samsung.com, maar www.samsungelectronics.com, daarvandaar trok is de manual voor dit ding.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• JJapie
Op zondag 07 juli 2002 17:35 schreef mvdejong het volgende:
Sorry, eventjes een uurtje eBay nagelopen op interessante hardware.
[..]
[..]
[..]
[..]
Dit heeft niets te maken met de PlayStation-2.
[..]
Hmm... daar was ik nog niet eens opgekomen... Ik d8 dus aan de ps/2 poort 8er je pc... maar ik snap nu waar die naam vandaan komt.

• JJapie
ik heb ff de TD van MTI gemaild omdat ze daar van die edo simms verkopen, ik vroeg ze of die Simms geschikt zijn voor mijn printer en daarop kreeg ik dit antwoord:
Ik kan u helaas niet garanderen dat het gaat werken. De EDO SIMMS die wij verkopen zijn met 4 chips.
Dus houd in 64Mbit per chip. Als uw printer dus 64Mbit chips op de geheugenmodule ondersteund, dan gaat het werken.
Ik heb even op internet gezocht, maar kon deze informatie niet vinden.
Hoe kom ik er nou 8er of mijn printer dit ondersteund [b]zonder dit te proberen [/b]

• mvdejong

mvdejong

Als je zelf al niet zo'n SIMM hebt liggen, leen er dan een van een vriend/kennis/collega. Je hoeft zeker niet de volle 64 MByte toe te voegen als je niet de PostScript SIMM hebt, ik zou voor 16 of 32 gaan, totdat je echt problemen krijgt (het prijsverschil tussen 32 en 64 is meer dan 2x). Maar voor een eerste test is een 4-tje al voldoende.

Van proberen zal de printer niet stukgaan, ik heb ook in systemen al verschillende malen SIMMs gehad die niet voor PC's bedoeld bleken. Het systeem wil dan soms niet eens POSTen, maar na verwijdering van de SIMM doen alle slachtoffers het nog steeds.

• JJapie
zou het dan dus mogelijk zijn om geheugen uit een 486 te halen en dat in de printer te plaatsen?? Of heb ik dan te maken met Dimm's??

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:36
Op maandag 08 juli 2002 13:38 schreef mvdejong het volgende:
Je hoeft zeker niet de volle 64 MByte toe te voegen...
Is het niet 4x64Mbit=256Mbit= 32MB??

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ff volledig on topic:

Ik weet niet hoe je je plaatjes in je pagina's hebt gestopt, maar daaar zal waarschijnlijk het probleem liggen. Wat je het beste kunt doen is je picjes in PSP oid als jpg opslaan, en dan in WOrd copy-pasten. DIe zijn zo klein, dan kun je er imho geen problemen meer mee krijgen. Bovendien versnelt het het inladen van je document ook nog eens sterk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mvdejong

mvdejong

Op maandag 08 juli 2002 14:28 schreef GFM het volgende:
zou het dan dus mogelijk zijn om geheugen uit een 486 te halen en dat in de printer te plaatsen?? Of heb ik dan te maken met Dimm's??
Je komt in 486's 2 geheugen-varianten tegen :

30-pins SIMM, dan zit er geen keep in de rij contacten.
Gewoonlijk zitten deze er per 4 in, alleen een paar super-low-end borden gebruikten een interleaving-techniek om er maar 2 te hoeven plaatsen (ten koste van een absurd slechte geheugen-performance).
Deze dus NIET.

72-pins SIMM, dan zit er een keep in de rij contacten.
In een 486 kun je deze per stuk plaatsen.
DEZE dus.

O ja, je kunt in een 486 ook nog de zeer exotische SIPP's tegenkomen, daarbij zijn de contacten geen koperbanen op het printje, maar uitstekende pennetjes ! Ik heb er hier eentje ergens liggen als "kijk en huiver" demo.

Pagina: 1