2 HD's op elkaar -> koeler nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:00
Ik heb een Maxtor 20 GB 7200 rpm en een 80 GB 7200 rpm, die zitten precies boven elkaar in de 5,25" bays. Nu zegt mijn oom dat het verstandig is om er een HD koeler tussen te zetten, zodat de airflow beter wordt, want er komt natuurlijk weinig lucht tussen.

Kan het kwaad als er geen koeler tussenzit, of is het toch verstandig om er een tussen te doen (HD's moeten langer dan 5 jaar mee als het ff kan)?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had een 7200 rpm ibm schijfje en een 5400 rpm quantum schijfje boven elkaar. En ik kan je vertellen dat dat erg warm werd.

Ik heb een coolermaster hd koeler gekocht, zodat ik de hd in de 5,25" ruimte kon, ipv in de normale 3,25". Nu istie lkkr koel. Nadeel van zo'n hd koeler is dat die een pleuris herrie maakt (lichtelijk overdreven ;)).

In chieftec kasten zit een handig metalen "boxje" waar je 2 harde schijven in kan doen en een 80x80 mm koeler. Die hoor je een stuk minder, zeker als je met speedfan de koelers op 50% laat draaien.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zowiezo wordt aangeraden dat er tussen 2 HD's waarvan 1 een 7200RPM iets van koeling bevindt, het lijkt me dus wel nodig als je 2x 7200RPM onder elkaar hebt zitten. Hier heb ik ook een 7200RPM en een 5400RPM en deze worden ook best warm.

De DCD-4002 van CoolerMaster is de koeling waarover wwillem het waarschijnlijk heeft, deze is erg goed in het koelen van HD's, zoek maar eens op DCD-4002 en je vindt genoeg informatie hierover :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Foutje van mij, ik heb geen coolermaster hd koeler, maar van het merk "titan". Alle andere koelers van mij zijn wel coolermaster :).

Misschien maakt de titan wat meer herrie dan gebruikelijk.

• Fireman
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Op zondag 07 juli 2002 14:09 schreef Saekerhett het volgende:
Ik heb een Maxtor 20 GB 7200 rpm en een 80 GB 7200 rpm, die zitten precies boven elkaar in de 5,25" bays. Nu zegt mijn oom dat het verstandig is om er een HD koeler tussen te zetten, zodat de airflow beter wordt, want er komt natuurlijk weinig lucht tussen.

Kan het kwaad als er geen koeler tussenzit, of is het toch verstandig om er een tussen te doen (HD's moeten langer dan 5 jaar mee als het ff kan)?
Hoe warm worden ze nu? Ik heb ook 2 HD opelkaar (IBM 60gxp-20GB & 120gxp 60GB )

Die worden max. ca.45 graden.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Daar las ik gisteren ook een topic over waar info staat over of het nodig is om koeling op een HD te doen:
[topic=542123]

En ja, je hebt er 2 dus zo'n koeling kan nooit geen kwaad. :)

🌞🍃

Verwijderd

Valt wel mee, ik heb een scsi en een 5400 Rpm op elkaar liggen. Dus er zit geen plaats tussen.

Draait toch al een jaartje goed.

• Saekerhett
  • Laatst online: 08:00
Op zondag 07 juli 2002 14:45 schreef Fireman het volgende:

[..]

Hoe warm worden ze nu? Ik heb ook 2 HD opelkaar (IBM 60gxp-20GB & 120gxp 60GB )

Die worden max. ca.45 graden.
Hmm geen idee, waar kun je dat zien? In de bios?

Enne, hoe bevestig je zo'n HD koeler eigenlijk? Lijkt me dat die heel erg plat moet zijn om tussen de 2 HD's geplaatst te worden.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 16:22
Op zondag 07 juli 2002 15:03 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Enne, hoe bevestig je zo'n HD koeler eigenlijk? Lijkt me dat die heel erg plat moet zijn om tussen de 2 HD's geplaatst te worden.
Dat vroeg ik ook me af. 5,25 en 3,25 wat houden ze dat in?
Ik zoke ook de harde schijf cooler. (ga tweede harde schijf aanschaffen)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op zondag 07 juli 2002 15:03 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

In de BIOS weet ik niet of je het kan zien. Er zijn programma's voor. Bij http://www.hddtemperature.com/ kan je een gratis versie downloaden, daarmee kan je 1 schijf monitoren, ook is er een proversie waarvan je een 30dagenversie kan downloaden. Die heb ik nu draaien aangezien ik 2 schijven gebruik op dit moment.De HD's moeten wel temperatuur door kunnen geven. Mijn IBM's doen dit iig

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:58

LopeZ

Too much is never enough

Komt vaak genoeg voor, kijk ook eens naar [topic=542123]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.