[Debian] Duron constant 41 graden

Pagina: 1
Acties:

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Er is een of andere instelling in de BIOS die ervoor zorgt dat je cpu koeler wordt als ie idle is. Die instelling staat standaard uit, dus gebruik je wpcredit en wpcrset om dat in Windows aan te zetten. Werkt perfect!

Probleem: ik heb nu linux en ik kan nergens een programma of wat dan ook vinden die hetzelfde doet. Ik was al vrij zeker dat m'n processor warmer zou worden in linux, maar sinds gister heb ik m'n temp sensors aan de praat in gkrellm dus nu weet ik het echt. Na een hele nacht vrijwel idle te hebben gelopen is de processor nog altijd 41 graden, terwijl dit in Windows altijd rond de 29 graden was.

Dus mijn vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik in linux register 52 van 6C naar EC krijg, zoals ik met wpcrset kan doen :?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

Kernel recompile

General setup -> Advanced Power Management BIOS support -> Make CPU Idle calls when idle

die aanvinken

If it ain't broken it doesn't have enough features

• rb338
Kan dat niet anders :?
Ik wilde gister ook al een recompile doen maar kwam veel te veel problemen tegen. Kheb namelijk gewoon een debje van kernel 2.4.18-k7 gebruikt :P Dus kernel source heb ik standaard niet...

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Welke problemen? En de kernelsource kan je gewoon op http://www.kernel.org halen :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• rb338
Problemen met de vfat, snd, usb en nog wat modules... zowel bij het booten als bij een depmod -a.

De source kan ik overigens ook krijgen met apt-get install kernel-source-2.4.18 ;)

Maar uh, misschien is het toch noodzakelijk om te recompilen dan. Kzal s kijken of 't nu wel goed gaat...

• _JGC_
  • Laatst online: 13:46
als je slim bent:

apt-get install kernel-source-2.4.18 kernel-package libncurses5-dev

vervolgens ga je naar /usr/src

tar jxf kernel-source-2.4.18

vervolgens ga je die nieuwe kernel-source-2.4.18 binnen

vervolgens doe je "cp /boot/config-2.4.18-k7 ./.config"

vervolgens:
make menuconfig
je verandert dat powermanagement ding, evt ook nog ff controleren of je CPU type goed staat, vervolgens exit en opslaan.
Dan vanuit die dir: make-kpkg kernel_image
vervolgens kan je een kwartier wachten, doe je "cd .." en vervolgens "dpkg -i kernel-image-2.4.18-10.0-custom.deb" (of hoe dat ding ook mag heten). Vervolgens wat vragen beantwoorden en je hebt exact dezelfde kernel als eerst, maaar dan met idling. Isn't debian easy :)

• rb338
Op zondag 07 juli 2002 14:23 schreef _JGC_ het volgende:
als je slim bent:

*slim verhaal*

Isn't debian easy :)
Woei, heel easy ;)
Bedankt voor de uitleg, ik print 't gelijk uit want dit is best nuttig :)

• rb338
Ai ai ai, blijkbaar moest ik ook nog make modules modules_install doen... krijg nu bij het booten van linux dat /lib/modules/2.4.18/modules.dep niet bestaat en vervolgens kernel panic omdat ie de root niet kan mounten :(

Met de debian boot cd kan ik ook niet booten, want dan doet ie hetzelfde. Wat nu? Linux rescue floppy downloaden waarmee ik nog wel de modules kan maken :?

[edit]
Overigens gaf de installatie van het vers gemaakte debje een waarschuwing over de modules dir, die ik moest renamen. Misschien had ik dat dan maar beter niet kunnen doen :P Ik probeer 'm ff vanuit Windows weer terug te renamen...

[edit2]
Het is dus toch goed, want /lib/modules/2.4.18 bestaat gewoon weer. Die moest ik dus renamen naar /lib/modules/2.4.18.old, wat ik gedaan heb.
En /lib/modules/2.4.18/modules.dep bestaat ook gewoon...

[edit3]
Hij boot stiekem toch vanaf cd. Ik ben nu opnieuw de kernel aan 't compilen, maar ik maak er geen debje van. Vind 't toch makkelijker met de hand :+

• rb338
Ok, ik snap het niet meer :P

Wat heb ik gedaan. Eerst dus vanaf CD geboot, van daaruit een nieuwe kernel gebakken als volgt:

• cp /boot/config-2.4.18-k7 ./.config
• make menuconfig
• idle time ding aangekruist
• make dep clean bzImage
• cp ./arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.4.18
• /etc/lilo.conf aangepast en lilo gedraaid
• make modules modules_install

Ook heb ik m'n originele kernel (2.4.18-k7) in lilo gezet, daar heb ik nu mee geboot omdat de nieuwe nog steeds kernel panic geeft. Hij zegt bij het booten dat ik een goeie root= regel moet toevoegen, maar dat staat al goed. Blijkbaar kan de nieuwe kernel dus m'n HD niet lezen :?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:44

The Third Man

The Third Jellyfish

Misschien een domme vraag, maar heb je ook op de andere opties gelet toen je de kernel configureerde? Dus ook misschien support voor Ext3 vergeten of zo?

• _JGC_
post de uitvoer van "cat /etc/lilo.conf | grep -v '#'" eens, volgens mij klopt je lilo.conf niet helemaal :P

• rb338
Het werkt al.
Het lag niet aan lilo en niet aan m'n kernel...
Ik moest ff een nieuwe initrd.img maken, want die was 0 bytes

De search ook ff nuttig maken, ik heb 't zo dus opgelost:

Bij het booten van de andere kernel stond bij de VFS melding (dus bij het mounten van het root fs) dat het cramfs was. Dus ik heb bij /etc/mkinitrd/mkinitrd.conf onder ext2 ook nog cramfs gezet. Vervolgens met `mkinitrd -o /boot/initrd.img-2.4.18 /lib/modules/2.4.18` die nieuwe initrd gemaakt en het werkt weer :)

Nu weer ff opnieuw de temp sensors aan de praat krijgen, want kan dus nog niet zien of 't nou geholpen heeft :+

• _JGC_
OMG! Werkt Debian met modules voor het root fs in een initial ramdisk? Wat een gesodemieter zeg!

• rb338
Krijg nou wat :(

Doe ik depmod -a, krijg ik een berg "unresolved symbols"...
Als ik insmod i2c-dev doe precies hetzelfde...

Dan maar weer opnieuw doen *snif* ;(

[edit]
Ok, de unresolved symbols zijn opgelost :)

• rb338
Goed, lm-sensors is nu ook weer geinstalleerd...
Alleen m'n processor blijft nog steeds schommelen tussen 41 en 42 graden :?

Ik heb toch echt die idle calls aangezet in de kernel...
Heb ik dan alles voor niks gedaan? ;(

• rb338
Sorry voor de schop, maar ik snap er geen zak meer van.
M'n processor blijft gewoon 41/42 graden ;(

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Kijk eens met top of er iets veel CPU loopt te trekken.

En volgensmij heb je die opties in de kernel niet nodig om je CPU koel te houden. Zonder deze opties voert de kernel ook HLT instructies uit om de CPU uit te zetten als deze niks doet.

• rb338
Ik kan met gkrellm ook zien wat m'n cpu usage is.
Als ik ga slapen kijk ik altijd ff, staat dan altijd tussen de 0 en 3% te schommelen. Heel normaal dus.

Als ik dan de volgende dag weer kijk, is m'n proc nog steeds 42 graden.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

En als je hem stressed wordt de temperatuur hoger? Zo ja, dan zet je met die wpcr* progjes in Windows extra power-saving iets aan, zo nee dan werkt dat HLT uitvoeren in GNU/Linux niet helemaal goed...

• rb338
Nope, als ik bijvoorbeeld m'n kernel recompile issie best wel stressed, maar blijft gewoon 42 graden...

Kernel bug dus? ;(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 09 juli 2002 03:11 schreef rb338 het volgende:
Kernel bug dus? ;(
Nee, eerder raar hardware iets lijkt het...
Even googlen (op 'linux duron temperature hlt') leverde mij http://www.cs.helsinki.fi/linux/linux-kernel/2001-34/0070.html op. Heb je een VIA chipset toevallig?

• rb338
Jep, VIA 686B / KT133E...
Op dat linkje dat je gaf wordt de bug beschreven, die dus op te lossen is met programma's als wpcrset (en blijkbaar ook Vcool). Maar het probleem is dus nog steeds dat ik niet zoiets heb voor linux...

En het is dus blijkbaar ook niet dat idle time ding in de kernel :(

[edit]
Op http://www.cs.helsinki.fi/linux/linux-kernel/2001-34/0090.html staat een patch die doet wat ik wil geloof ik :? Ik heb alleen geen flauw idee hoe die patch in m'n kernel te gebruiken...

[edit2]
Woei, niet goed gekeken op de VCool site...
Er is ook LVCool voor Linux :)

[edit3]
En warempel, het werkt! De temp zakte binnen 1 minuut van 42 naar 38 graden en hij blijft maar zakken nu. Geweldig :7

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 13:49 schreef Apache het volgende:
Kernel recompile

General setup -> Advanced Power Management BIOS support -> Make CPU Idle calls when idle

die aanvinken
volgens mij help dat niet met een duron.
er zijn kernel patches die de lvcool hack toepassen. dit is op hetzelfde gebaseerd als windows vcool. Ook is een simpel setpci commando dat werkt als je acpi ondersteuning in de kernel hebt.Verstoord bij mij echter hevig de ensoniq128 sound. alleen het aanzetten van pci master caching zou dat voorkomen maar dat is voor duron gedisabled in de bios van mijn a7v vanwege stablitiy issues. Link hieronder beschrijft hoe je de duron moet/kunt koelen let voorla op de het setpci commando, is leuk iop te testen en makkelijk toe te passen.
http://cip.uni-trier.de/nofftz/linux/Athlon-Powersaving-HOWTO.html

• rb338
Op dinsdag 09 juli 2002 13:57 schreef freubelaar het volgende:

[..]

volgens mij help dat niet met een duron.
er zijn kernel patches die de lvcool hack toepassen. dit is op hetzelfde gebaseerd als windows vcool. Ook is een simpel setpci commando dat werkt als je acpi ondersteuning in de kernel hebt.Verstoord bij mij echter hevig de ensoniq128 sound. alleen het aanzetten van pci master caching zou dat voorkomen maar dat is voor duron gedisabled in de bios van mijn a7v vanwege stablitiy issues. Link hieronder beschrijft hoe je de duron moet/kunt koelen let voorla op de het setpci commando, is leuk iop te testen en makkelijk toe te passen.
http://cip.uni-trier.de/nofftz/linux/Athlon-Powersaving-HOWTO.html
Kijk aan, daar heb je 'm :)
setpci -v -H1 -s 0:0.0 52=EC
Dat is dus alles... kortom: voor niks m'n kernel recompiled :(

[edit]
Hmm, die setpci werkt toch niet..
Dan maar gewoon lvcool houden :)
Hij staat al in m'n /etc/init.d/rcS

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 14:00 schreef rb338 het volgende:

[..]

Kijk aan, daar heb je 'm :)
setpci -v -H1 -s 0:0.0 52=EC
Dat is dus alles... kortom: voor niks m'n kernel recompiled :(

[edit]
Hmm, die setpci werkt toch niet..
Dan maar gewoon lvcool houden :)
Hij staat al in m'n /etc/init.d/rcS
ahem, je hebt wel acpi in de kernel he? ipv apm. Alleen met acpi werkt de setpci truuk

• rb338
Op dinsdag 09 juli 2002 16:10 schreef freubelaar het volgende:

[..]

ahem, je hebt wel acpi in de kernel he? ipv apm. Alleen met acpi werkt de setpci truuk
Jups, ik las 't ook...
Ik weet niet zeker of ik wel acpi heb, maar dat boeit verder niet want lvcool does the trick :7
Pagina: 1