Onbeschofte geheugenprijsstijging

Pagina: 1
Acties:

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 20:25
Ik lees op de frontpage van tweakers dat de geheugenprijzen weer flink aan het stijgen zijn. Kijk in de pricewatch, zie ik dat bijna alle winkels hun prijzen met meer dan 50% verhooft hebben.

Kijk, en zo snel zijn ze dus nooit met de prijsdalingen. Als de prijzen stijgen, verkopen ze hun goedkope voorraad voor onwijs hoge prijzen, en als de inkoopprijs daalt houden ze zo lang mogelijk de oude verkoopprijs vast.

Dit is in feite dezelfde tactiek als de tankstations voeren bij het verhogen/verlagen van de olieprijzen. Maar hier wordt nu een onderzoek naar ingesteld, ik vind dat zo'n onderzoek ook naar geheugenprijzen gedaan zou moeten worden. Want dit gaat veel te ver.

Reageer aub op deze tactiek en plaats een reactie,

Daarbij wil ik een 256 mb pc2100 dimmmetje kopen, is het verstandig om dat nu te doen of zijn alle winkels bezig een veilige marge in te bouwen voor nog verdere stijgingen en is het daarom beter te wachten tot de prijzen zich wat stabiliseren

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ok :?

als je dit nou op de frontpage had gepost, vooruit
maar wat doet dit hier :?

dan hoort het minimaal in PMG maar de discussie loopt al bestwel op de frontpage...dus... :?

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 11:33 schreef arjandijk het volgende:
Ik lees op de frontpage van tweakers dat de geheugenprijzen weer flink aan het stijgen zijn. Kijk in de pricewatch, zie ik dat bijna alle winkels hun prijzen met meer dan 50% verhooft hebben.

Kijk, en zo snel zijn ze dus nooit met de prijsdalingen. Als de prijzen stijgen, verkopen ze hun goedkope voorraad voor onwijs hoge prijzen, en als de inkoopprijs daalt houden ze zo lang mogelijk de oude verkoopprijs vast.

Dit is in feite dezelfde tactiek als de tankstations voeren bij het verhogen/verlagen van de olieprijzen. Maar hier wordt nu een onderzoek naar ingesteld, ik vind dat zo'n onderzoek ook naar geheugenprijzen gedaan zou moeten worden. Want dit gaat veel te ver
En wat zou jij dan als je een computerwinkel zou hebben :?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:26
Uh, die oliemaatschappijen bouwen toch een voorraad olie op?

Als ik me niet vergis is er haast geen enkel bedrijf dat een grote voorraad geheugen aanlegd, puur om het feit van die prijsschommelingen. (zie ook het frontpage artikel over de produktie van geheugen bij dane elec)

Dat het dezelfde tactiek is als oliemaatschappijen gebruiken vind ik niet zo kloppen, ik zeg dan ook oliemaatschappijen omdat tankstations van de oliemaatschappijen zijn en zelf geen grote voorraad hebben. (een tank onder de grond, volgens mij net genoeg voor een paar dagen).

Dus ten eerste zit je appels met peren te vergelijken maar noem je ze beiden appels en ten tweede klopt wat je zegt ook nog niet eens naar mijn weten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• arjandijk162
Ik kan me wel voorstellen dat het een makkelijke manier is om snel winst op te strijken, maar ik vind dat het, net als met de benzineprijzen, aangepakt moet worden

• arjandijk162
Op zondag 07 juli 2002 11:41 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
Dus ten eerste zit je appels met peren te vergelijken maar noem je ze beiden appels en ten tweede klopt wat je zegt ook nog niet eens naar mijn weten.
wat klopt er volgens jou niet dan

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:26
Op zondag 07 juli 2002 11:43 schreef arjandijk het volgende:

[..]

wat klopt er volgens jou niet dan
Appels met peren vergelijken: oliemaatschappijen met geheugen verkopers vergelijken

Allebei appels noemen: je zegt tankstations maar je bedoeld oliemaatschappijen.

Wat niet klopt: Tankstations leggen geen grote voorraden aan net zoals geheugenverkopers, oliemaatschappijen leggen wel grote voorraden aan.

Dus dat het dezelfde tactiek is als oliemaatschappijen klopt niet.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Mja tis heel simpel, vraag en aanbod. Is er veel aanbod dan dalen de prijzen. Is er veel vraag dan stijgt de prijs.
En als de ene merkt dat de gemiddelde prijs stijgt, dan ga jij het natuurlijk ook doen.

Tis iets wat overal gebeurt en altijd al gedaan heeft.

En dat van de benzine stations is (dacht ik) iets met prijsafspraken enzo, en dat ik verboden. Aangezien er zoveel verschillende compushops zijn neem ik aan dat het in dit geval niet zo zal zijn.

edit:

typo's ;)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:21

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> PMG

Verwijderd

weetje ook waarom dat me pa hun bedrijf voor 9000E aan geheugen hebben gekocht toen het nog goedkoop was :7

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Het is nou eenmaal zo dat winkels die goedkoop hun geheugen gekocht hebben het duur verkopen als de prijzen stijgen. Maar als ze duur hebben ingekocht, en de prijzen kelderen weer dan doen ze die dingen ook voor die lage prijzen weg. De ene keer veliezen ze wat, de andere keer winnen ze er wat op.

Wat wel kan is wanneer een zaak goedkoop geheugen heeft gekocht, en de concurrent net wat later duur geheugen, dat deze zaak dan kan gaan stunten met z'n geheugenprijzen.

Verwijderd

Ik vind het Nu nog wel meevallen met die prijsstijging hoor, Heb gelukkig nog een reepje 256 mb ddr samsung cas 2 ingeslagen happy me, maar ik kocht het zelfs voor 71 euro terwijl in de pricewatch het staat voor 69 euro dus, IK merk er niks vaN?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 07 juli 2002 11:33 schreef arjandijk het volgende:
Zo snel zijn ze ook met de prijsdalingen hoor, dankzij onze grote vriend 'concurrentie'

Verwijderd

Nog even wachten, in de zomer dalen de prijzen voor componenten over het algemeen doordat dan een slappe tijd voor de handel aanbreekt. Misschien willen ze nu nog even vlak voor die slappe tijd het één en ander goedmaken.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Op zondag 07 juli 2002 13:56 schreef aad123 het volgende:
Nog even wachten, in de zomer dalen de prijzen voor componenten over het algemeen doordat dan een slappe tijd voor de handel aanbreekt. Misschien willen ze nu nog even vlak voor die slappe tijd het één en ander goedmaken.
mooi dan, wacht ik nog ff 4 weken ! :7

dikzak

Verwijderd

ik zat dus ook bij een bepaalde winkel de prijs van een merk 256 mb pc2100 dimm in de gaten te houden

was gedaald tot zo'n 47,95 dus ik denk zien wat het verder doet
stijgt het naar 54,00 en blijft ongeveer stabiel voor een week staat het nu #%#@(* op 69,95 euro :(

kijk dan het ik dus ineens geen zin meer voor dat zelfde onderdeel maar liefst 22 euro (bijna 50 piek :+ ) meer te betalen

hoe kan het eigenlijk zijn dat die vraag ineens zo snel toenam? hebben die aziaten soms een nationale geheugen inkoop dag of zo?

Verwijderd

Een onderzoek is belachelijk. Denk je nu echt dat de computerbedrijfjes daar woekerwinsten op maken met hun zeer lage marges?
En wat dan als de prijzen gaan dalen en ze hebben duurder ingekocht, moeten ze dan maar de prijzen hoog gaan houden door prijsafspraken te gaan maken?
Dat mag niet en dat kan niet, want er is er altijd wel 1 die de prijzen dan verlaagd en dan moet de rest wel volgen. Dan worden de geheugendimms soms tegen forse verliezen aan de consument verkocht. Men reageert waarschijnlijk zo snel op een prijsstijging om deze verliezen weer een beetje terug te kunnen verdienen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

En als je het weet, dan wacht je weer ene paar weekies. Of koop je 2dehands wat goedkoops?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 17:46 schreef TheInfiltrator het volgende:
ik zat dus ook bij een bepaalde winkel de prijs van een merk 256 mb pc2100 dimm in de gaten te houden

was gedaald tot zo'n 47,95 dus ik denk zien wat het verder doet
stijgt het naar 54,00 en blijft ongeveer stabiel voor een week staat het nu #%#@(* op 69,95 euro :(

kijk dan het ik dus ineens geen zin meer voor dat zelfde onderdeel maar liefst 22 euro (bijna 50 piek :+ ) meer te betalen
Als het dan op 47.95€ zit,waarom koop je dan niet?Ik bedoel een garantie voor lage geheugenprijsen krijg je dus nooit.En het bedrag wat jij vermeld lijkt mij dik ok.Het staat me bij dat ik 1,5@2jaar geleden echt wel een gulden per mb moest betalen en toen was die prijs vrij normaal dus eigenlijk valt het allemaal wel mee. 8-) Het is wat dat betreft de laatste tijd alleen ma goedkoper geworden en de snelheiden zijn alleen ma omhoog gegaan. Wat wil je nog meer?Voor een duppi op de eerste plaats?Schake it baby :z

• marcelsmit
  • Laatst online: 27-11-2025
Op zondag 07 juli 2002 11:37 schreef djcrossfire het volgende:

[..]

En wat zou jij dan als je een computerwinkel zou hebben :?
ja das lekker makkelijk :r ,ze verdienen al genoeg,zou je niet denken?

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zondag 07 juli 2002 18:20 schreef wackomack het volgende:

[..]

ze verdienen echt heeeeeel weinig op computer spullen, minder als dat jij denkt.

A wise man's life is based around fuck you

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

[..]

Nou, dat valt ook wel weer mee denk ik :P

Marges liggen niet echt superhoog om het maar zo te zeggen. Als ze 15% bruto winst hebben was het al veel toch?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

[..]

Dan ben jij nog makkelijker, zo veel verdienen ze niet hoor. Marges van 5% bruto is geen uitzondering. Kun je nagaan wat daar netto van overblijft.

• marcelsmit
Bij informatique ging het van 133 euro naar 195 euro,neem me niet kwalijk maar dat is pats boem van het één op het andere moment 136 gulden<< meer

en daar komt nog bij....wat denk je wat we nu al mee maken met die klote euro,we worden genaaid waar we bij staan door al die winkeliers,het zit mij wel best,ik heb geen medelijden met ze.

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 18:25 schreef wackomack het volgende:
Bij informatique ging het van 133 euro naar 195 euro,neem me niet kwalijk maar dat is pats boem van het één op het andere moment 136 gulden<< meer
Ja, maar weet jij dan wat zij er nu inkoop voor moeten betalen?

Zo zit de economie nu eenmaal in elkaar. De beurs kan ook ineens dalen of stijgen he.

Enne: de computerwinkeliers moeten heel hard werken om maar een schijntje te verdienen op die onderdelen. Erg vreemde mening heb je: denk je nu echt dat de computerhandelaren meer verdient hebben door die euro? Waar baseer je dat op? Kortom: je hebt het helemaal mis, zo zit het niet in elkaar! Waarom denk je dat er steeds meer failliet gaan (Memo bijvoorbeeld recent)?

• marcelsmit
het ging me hierom,ik geloof het meteen wat ie zegt,zo zitten we in elkaar namelijk.

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 18:30 schreef wackomack het volgende:

[..]

het ging me hierom,ik geloof het meteen wat ie zegt,zo zitten we in elkaar namelijk.
Maar ook zo werkt het niet: de meeste computershops hebben een minimale of helemaal geen voorraad en zullen er dus niet echt veel op kunnen verdienen omdat ze het dan meteen ook weer duurder moeten inkopen. Uiteindelijk verdient de winkelier er na zo'n prijsstijging vrijwel hetzelfde op als daarvoor. De echte winsten gaan allemaal naar de fabrikanten.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

en daar komt nog bij....wat denk je wat we nu al mee maken met die klote euro,we worden genaaid waar we bij staan door al die winkeliers
K vind niet dat we worden genaaid. Als je vind dat ze te duur worden dan koop je er gewoon NIET! Sim-pel toch?

K ga toch ook niet naar de autodealer en zeggen: die dingen komen voor nog geen €5000 uit de fabriek en k mag er hier 4 keer zoveel voor betalen. Ik EIS dat ik hem voor hooguit 2 keer zoveel koop |:(

Nogmaals: als je vind dat je wordt genaaid, naai terug door niets te kopen. Met een onnozele staking bijv :+

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• arjandijk162
Op zondag 07 juli 2002 18:23 schreef Stropdas het volgende:

[..]

Nou, dat valt ook wel weer mee denk ik :P

Marges liggen niet echt superhoog om het maar zo te zeggen. Als ze 15% bruto winst hebben was het al veel toch?
Op zondag 07 juli 2002 18:25 schreef PetePawlusmah het volgende:

[..]

Dan ben jij nog makkelijker, zo veel verdienen ze niet hoor. Marges van 5% bruto is geen uitzondering. Kun je nagaan wat daar netto van overblijft.
Deze beide bewering zijn praktisch gezien erg onwaarschijnlijk. Als je weet wat het huren van een vestiging en personeel kost, weet je dat dit pure onzin is. 5% nettowinst (dus nadat alle kosten eraf getrokken zijn is realistischer).

Ik denk dat geheugen samen met 3d-kaarten de meest gekochte pc-uitbreiding is. Daarmee dus het meest verkochte product in de hardwareshops. Dat betekent dat er veel tijd in gaat zitten, dan zullen er echt wel redelijke winsten tussen zitten. Je meestverkochte product doe je echt niet zonder winst weg.
en daar komt nog bij....wat denk je wat we nu al mee maken met die klote euro,we worden genaaid waar we bij staan door al die winkeliers,het zit mij wel best,ik heb geen medelijden met ze.
de euro heeft consumptieproducten veel duurder gemaakt, ik heb niet het gevoel dat de invloed in de computerbranche erg groot is geweest, daarbij komt dat de prijzen zo snel dalen dat er amper te vergelijken is
Op zondag 07 juli 2002 17:54 schreef PetePawlusmah het volgende:
Een onderzoek is belachelijk. Denk je nu echt dat de computerbedrijfjes daar woekerwinsten op maken met hun zeer lage marges?
En wat dan als de prijzen gaan dalen en ze hebben duurder ingekocht, moeten ze dan maar de prijzen hoog gaan houden door prijsafspraken te gaan maken?
Dat mag niet en dat kan niet, want er is er altijd wel 1 die de prijzen dan verlaagd en dan moet de rest wel volgen. Dan worden de geheugendimms soms tegen forse verliezen aan de consument verkocht. Men reageert waarschijnlijk zo snel op een prijsstijging om deze verliezen weer een beetje terug te kunnen verdienen.
ik denk dat de verkopen via een pricewatch erg beperkt zijn en dat de meeste mensen gewoon naar de computerzaak op de hoek gaan om geheugen te kopen, van een grote prijsvergelijking is voor de gewone consumtent (grootste deel van de geheugenkopers) weinig sprake zal zijn.

En bedenk eens voor jezelf, een bedrijf dat dagelijks veel geheugen verkoopt (zoals Funprice hier in Apeldoorn) zal per type oemgeheugen minsten 100 a 150 op voorraad hebben *30 euro per stuk, is toch ff een leuke winst die ze meepakken

als referentie voor mijn beweringen gebruik ik deze nieuwpost: http://www.tweakers.net/nieuws/21849
Uit de reacties blijkt dat het geheugen snel goedkoper wordt maar dat je er in de pricewatch weinig van merkt
Pagina: 1