[asp/php?] Variabele doorgeven aan een form

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Topicstarter
Om te beginnen, ik ben echt een programmeer n00b.
(snap dus geen kloot van PHP of ASP, HTML gaat wel)
Het probleem dat ik heb is denk ik vrij simpel op te lossen, maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen.

Het gaat om 2 pagina's, namelijk 1tje met een link en de ander met een e-mail form.
Klikt men op de link van pagina 1 dan moet er een waarde doorgegeven worden aan het onderwerp van het e-mail form.
Een voorbeeld van wat ik ongeveer wil kun je zien op www.bloemenschilderijen.nl (ga naar de gallerij en zoek een schilderij met 'bestel' en druk erop, dan zie je ongeveer wat ik wil)

Vrienden van mij, die er ook niet veel van weten, zeggen dat ik dit via ASP of PHP moet gaan doen. Misschien kan het ook gewoon via HTML (dat liever, zoals ik al zei ben een programmeer n00b). Daarbij gaat het maar om een paar linkjes, dus een beetje onzin om dat in een database (?) te zetten.

Heb me al 4 uur rot zitten zoeken naar een antwoord (GoT, Google, HTML.pagina.nl etc.) ook al diverse tutorials gedaan, maar het lukt gewoon niet :'( .

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

Verwijderd

het "keyword" indeze is: querystring

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Topicstarter
Bedankt, maar kun je een iets simpelere oplossing geven ?
Heb een paar van de zoek-resultatane doorgezocht, maar snap er weinig van. Kun je niet gewoon HTML of Java een variabele door laten geven ?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
code:
1
<form action = "email@adres.bla">

Post het formulier naar clients standaard e-mail client, en werkt dus niet wanneer iemand alleen hotmail e.d. heeft.

Met ASP kan je met Request.Form( "veldnaam" ) waardes van een formulier opvragen na een submit. Met Request.QueryString( "naam" ) kan je waardes opvragen die in de url zijn meegegeven (bijv. showfietsbel.asp?naam=zilver ). Voor het eerste gebruik je method = "post" in je <form>-tag, voor de 2e method = get".

W3Schools ASP en form tutorial

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Als je dit doorneemt, zou het toch moeten lukken:
http://www.w3schools.com/asp/asp_inputforms.asp

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Topicstarter
Zoals ik al zei ik ben een programmmeer n00b en snap dus NIETS van de pagina's die jullie als voobeeld geven.
Heb het doorgelezen, maar snap niet hoe dit slaat op mijn probleem, oftwel hoe ik deze codes moet aanpassen om te doen wat ik wil. Is er dan geen simpelere uitleg/oplossing waarmee ik in een HREF een waarde door kan geven.

Dus de bestel link als zoiets alleen dan zonder PHP/ASP:
<A href subject=Het+schilderij+PINK+PARTY"><B>bestel</B></A>

en dat dan dus het email-form opent met als onderwerp "Het schilderij Pink Party". Wie kan me laten zien hoe je dit doet d.m.v. een stukje bron-code of script.

Verder ben ik niet van plan om webdesigner ofzo te worden en heb dit dus in principe maar 1x nodig. Heb zodoende ook niet echt veel zin/tijd om eerst 10 weken te leren volledig te kunnen programmeren in ASP/PHP zodat ik dit probleem kan oplossen.

edit:

heb gekeken bij w3schools naar de voorbeelden en snap wel ongeveer wat ze doen, maar snap niet waarom dat hier niet werkt dan. Als ik de broncode als voorbeeld opsla en daarna draai krij ik wel het formuliertje waar ik mijn naam in moet vullen. Druk ik op submit, dan krijg ik:
dat ie demo_reqquery.asp niet kan vinden.

In principe moet je dit toch met 2 regels kunnen doen ?
Dus bij het drukken op zeg maar "bestel" -> stuur onderwerp waarde (gedefinieerd in HREF, dus NIET uit asp of database ofzo, gewoon getypt in de HREF) naar waarde.??? en dan opent het e-mail form met bij de definitie vcan het onderwerp -> trek waarde uit waarde.???
Moet gewoon zo simpel mogelijk zijn. Ik vindt het niet erg om 10 links aan te passen, als dat voorkomt dat ik ASP of database prut moet gaan leren.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Als je alleen maar een subject in je mail wil doen gebruik je gewoon <a href = "mailto:emailadres?subject=pla&body=iet%20dgf%20stetre">mail</a>

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

gewoon wat tutorials bekijken
die is het simpelste en meest basic in elk van beide talen

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.