[kortsluiting] opeens via keyboard?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Hallo,
Dit is niet het zoveelste topic van iemand die teveel gezopen heeft (dan weten jullie 't even) :), maar dit is waargebeurd. Ik zat dus net een film te kijken via m'n tv-out. Aan het einde van de film loop ik weer naar m'n pc en druk op Ctrl-F2 (de combo voor TV Tool om weer naar 't scherm terug te gaan). Flits. ALLES uit. Pc+monitor. Blijkt dat er kortsluiting zat in 't stopcontact waar de stekkerdoos inzat waar m'n monitor+pc aanhingen. Nou is mijn vraag: is het nou ECHT puur toevallig dat als ik op een toetsencombinatie druk na UREN pc-gebruik, dat er dan sluiting komt? Of hebben jullie een idee hoe dit kan? Het lijkt echt wel magic ofzo. (maar geen leuke ervaring, dacht dat er van alles was doorgefikt) :?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

CTRL-F2 maakt altijd sluiting in contactdozen. Dit is al zo sinds Win95. Wist je dat nog niet?

Tijd om dit in de FAQ op te nemen...

[disclaimer]Any of the information above should be regarded as false.[/disclaimer]

Forget your fears...
...and want to know more...

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Op zondag 07 juli 2002 02:36 schreef Aetje het volgende:
[disclaimer]Any of the information above should be regarded as false.[/disclaimer]
Neeeeee, ECHT? :) Maar goed, mijn vraag was wel serieus hoor.

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

[topic=544128/1]

lees ook dit, ik begrijp er nix van net als priest denk ik
:?

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 21:56
Zoiets heb ik ook een keer gehad. Ik zat een racespel te spelen, wil ik van camerastanpunt veranderen. Ik druk op "c", en FLITS, alle stroom eruit. In het hele huis :?.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

nou simpel je zet je monitor aan die gaat gewoon een lekkere aantal A tjes trekken en jah mschien net te veel
dan is het POEF

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Ja, het zou idd kunnen komen doordat je je monitor weer van stand-by haalde, alhoewel ik niet weet of dat wel het geval was.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:50
Op zondag 07 juli 2002 10:25 schreef knarfyboy het volgende:
Zoiets heb ik ook een keer gehad. Ik zat een racespel te spelen, wil ik van camerastanpunt veranderen. Ik druk op "c", en FLITS, alle stroom eruit. In het hele huis :?.
Wat dat spel toevallig GTA3? Mijn pc is daarbij maar liefst al 2 keer plotsenling ermee gestopt. PC blijft aan, maar reageert niet meer, en ook geen beeld meer.
PC uit, en weer aan: mobo lampjes blijven rood (=er is iets kapot).
Toen videokaart losgehaald, pc aan en weer uit. Toen weer kaart erin. Toen deed ie het weer.
Maar IDE apparaten werden niet gedetecteerd. Toen hetzelfde gedaan met de HD, en daarna werkte alles weer.
Heel vreemd, al 2 keer gehad.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

* LauPro heeft daarom ook wel is alle stopcontacten in het huis nagekeken

Maar het zou kunnen dat doordat je monitor aanslaat (hoogspanning->piekspanning) er een vonk is overgeslagen in het stopcontact en dat in combinatie met een temperatuur kan dat kortsluiting veroorzaken. Kan je een foto van het (open) stopcontact posten?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 14:06 schreef LauPro het volgende:
* LauPro heeft daarom ook wel is alle stopcontacten in het huis nagekeken

Maar het zou kunnen dat doordat je monitor aanslaat (hoogspanning->piekspanning) er een vonk is overgeslagen in het stopcontact en dat in combinatie met een temperatuur kan dat kortsluiting veroorzaken. Kan je een foto van het (open) stopcontact posten?
hang voor de grap is een voltmeter aan je stopcontakt als je je monitor aanzet :) als het goed is blijft de spanning gelijk of drop heeel kort even terug.

• StalieN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2024
ja schijnt vaker te gebeuren met toetsenborden (dit is serieus!)
een gast hier die een pcwinkel heeft op het dorp, ik kom er af en toe langs, die kwam er na DRIE NIEUWE 400WATT voedingen achter dat ze ontploften door het toetsenbord!
Drie voedingen verneukerativeert... ik heb dat toetsenbord ook, maar werkt bij mij gewoon perfect: hij had het toetsenbord helemaal verrot geslagen: de toetsen lagen door de hele winkel heen :D magoe... tis dus wel vaag: toetsenbord kan wel eens problemen geven... raar maar waar

www.stevelock.nl

Verwijderd

Misschien is het wel zo verstandig om even te controleren of het niet alleen maar de controller is die is beschadigd.

Verwijderd

Wat ik begrijp is dat er kortsluiting in het stopcontact zat.

Dit kan alleen
a: Als één draad losgelaten heeft in het contact (trilling?)
b: Als door een enorme stroompiek de isolatie is gesmolten.
Dit kan alleen door echt enorme stroompieken (plm. 70A of meer) en kan Imao niet veroorzaakt worden door een monitor, en/of keyboard.
Verder kan het ook door een permanente te hoge belasting van dat stopcontact, maar met een normale cofiguratie 'trek' je dat niet!! (Als het tenminste het stopcontact uit de muur is (2.5mm2) , bij een verlengkabel o.i.d. gaat dit verhaal niet altijd op)

Dus weet je zeker dat het het stopcontact was, en zo ja vertel eens wat meer dan over de aard van de kortsluiting, en het stopcontact in kwestie.

Ben benieuwd

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Op zondag 07 juli 2002 19:17 schreef hoolie_v het volgende:
Wat ik begrijp is dat er kortsluiting in het stopcontact zat.

Dit kan alleen
a: Als één draad losgelaten heeft in het contact (trilling?)
b: Als door een enorme stroompiek de isolatie is gesmolten.
Dit kan alleen door echt enorme stroompieken (plm. 70A of meer) en kan Imao niet veroorzaakt worden door een monitor, en/of keyboard.
Verder kan het ook door een permanente te hoge belasting van dat stopcontact, maar met een normale cofiguratie 'trek' je dat niet!! (Als het tenminste het stopcontact uit de muur is (2.5mm2) , bij een verlengkabel o.i.d. gaat dit verhaal niet altijd op)

Dus weet je zeker dat het het stopcontact was, en zo ja vertel eens wat meer dan over de aard van de kortsluiting, en het stopcontact in kwestie.

Ben benieuwd
Oke, ik heb 'm dus nog niet opengeschroefd (dan moet m'n pc uit, dikke lul) *D, maar hier een fotootje. Kun je daar een conclusie uit trekken? Wat ik wel bedenk: zoals boven ook aangegeven ging dus wel m'n monitor weer van standby af (althans: dat probeerde hij), en dat is een Iiyama 21".

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/temp/stekker.jpg

Na gisteren heb ik dus de stekker die naar de pc gaat verplaatst naar zoals hij op 't plaatje te zien is. Eerst zat 'ie links. :)

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:15
Op zondag 07 juli 2002 21:04 schreef ThePriest het volgende:

[..]

Oke, ik heb 'm dus nog niet opengeschroefd (dan moet m'n pc uit, dikke lul) *D, maar hier een fotootje. Kun je daar een conclusie uit trekken? Wat ik wel bedenk: zoals boven ook aangegeven ging dus wel m'n monitor weer van standby af (althans: dat probeerde hij), en dat is een Iiyama 21".

[afbeelding]

Na gisteren heb ik dus de stekker die naar de pc gaat verplaatst naar zoals hij op 't plaatje te zien is. Eerst zat 'ie links. :)
Ongeaard *krap krap*

Is gevaarlijker

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 22:30

NielsNL

DigiCow

Mischien helpt een iets robustere stekker ook wel...
Dit ziet er nogal gammel en versleten uit.
Ik denk dat ie gewoon geen goed contact maakte.

M'n Oma is een site aan het haken.

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:15
Op maandag 08 juli 2002 08:20 schreef NielsNL het volgende:
Mischien helpt een iets robustere stekker ook wel...
Dit ziet er nogal gammel en versleten uit.
Ik denk dat ie gewoon geen goed contact maakte.
Inderdaad :)

En als deze ook maar een klein lekje had kon hij niks kwijt vanwege niet geaard denk dat dat het dus gewoon was

Verwijderd

Zo te zien niet geaard (kan buiten jouw probleem ook vaak voor 'gekke' storingen zorgen), en zo te zien is je bekabeling onvoldoende.
Ik zou zorgen voor een goede robuuste bekabeling (2.5mm2) en een paar goede geaarde stekkerdozen. Dat zal je in de toekomst een hoop ellende besparen. Voor de kosten hoef je het niet te laten...
Zuk6

Verwijderd

Mijn zusje had ook zoiets raars.
ze zet haar pc aan en krijgt een enorme stroomstoot (haar hand was daarna gewoon blauw).
pc werkt nog helemaal normaal maar in de printer is de bedrading helemaal doorgebrand (terwijl ze niet eens aan de printer zat)

P.S. altijd geaard stopkontact gebruiken voor je pc

Verwijderd

pffff - ongeaard....

maar ik denk in jouw geval dat het een combinatie van slecht materiaal en toeval is.

Ander voorbeeld van toeval:

Ik installeer een ISA-2400kbps modem in een XT, druk op de powerknop en in de gehele regio valt de stroom uit. Ik krijg bijna een hartaanval en beloof mezelf om nooit meer voor een ander aan zijn PC te rommelen. :o
Blijkt er een paar tientallen kilometers verderop een kabel kapot getrokken te zijn op hetzelfde moment als ik op de powerknop drukte...(het duurde nog een paar uur voordat er weer stroom was).

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 09:04 schreef euss het volgende:
.........
Blijkt er een paar tientallen kilometers verderop een kabel kapot getrokken te zijn op hetzelfde moment als ik op de powerknop drukte...(het duurde nog een paar uur voordat er weer stroom was).
Geloof ik niks van, je zal wel extreem hebben overgeclockt zodat de hele buurt zonder stroom kwam te zitten.... :+ :+

Verwijderd

Conclusie : Altijd contact leggen met moeder Aarde :+

Verwijderd

het babe-gehalte was zeker laag toen je schakelde

Verwijderd

vind je het gek hij is ook ongeaard heb speciaal voor pc hiero in huis alles stopcotacten verniewd.

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07-2025

Vdub

Wie anders?

Via toetsenbord lijkt me niet.

Kijk eens op welke groep de pc zit(stoppenkast)
Heb hier ook veel stroomuitval gehad, alle draden opnieuw getrokken, nieuwe stopcontacten an aarde buitenom hoofdschakelaar. Stroom bleef eraf gaan op willekeurige momenten, oorzaak; Condensator in wasmachine.

Het hoeft dus niet altijd met de pc te maken te hebben.
Pagina: 1