Toon posts:

[EL] Fanbus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende schema bedacht:
Afbeeldingslocatie: http://www.webdeveloping.nl/upload/?0763792743
Met R2 kan het minimale voltage dat over de fan staat geregeld worden. R1 is een spanningsdeler die zorgt voor een traploos instelbare spanning naar de fan. De LM3914 is een soort VU meter, deze wilde ik gaan gebruiken om de spanning over de fan aan te geven. Uit de datasheet wordt het mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze aan moet sluiten. Het is de bedoeling dat er geen leds branden als er Vmin (ingesteld door R2 (knooppunt R1-R2?)) over de fan staat, en ze moeten allemaal branden als Vmax over de fan staat (Vbron). Dillemma: ik wil zo veel mogelijk de lineariteit behouden van de potmeter (lage weerstand) maar dan gaat er weinig stroom door de fan (geeft dit problemen? motor werkt op inductie -> stroom) en dit geeft dan ook een groter energie verlies.

Kunnen jullie me helpen bij de aansluitingen van de LM3914 en de weerstandwaardes? Als het schema definitief is kan ik , mits mensen het willen hebben, er wel een printontwerp en/of howto bij maken.

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Ik heb zelf ook een datasheet van dit component.
Er staan enkele veel gebruikte toepassingen in. Hier kun je uit halen hoe je die het beste kunt aansluiten. Ook met weerstands waarden e.d.

Het idee met de fan zou ik anders doen.
Ik zoe een stereo potmeter nemen. Een helft sluit je aan op dit schema en de andere op een traploze sturing voor de fan met een LM317. Schemas van deze sturing kun je volop vinden op GoT.

Als ik nog wat tijd heb zet ik wel even een blokschema op GoT

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/spanningsloep5.jpg

Je kunt de fan sturen met een LM317 of met een draadgewonden potmeter, allebei met serieweerstand voor Umin.

Met VR1 stel je het aantal LEDjes bij Umax in, en met VR2 het aantal LEDjes bij Umin.

edit:

Wat betreft de lineairiteit is er geen probleem als je draadgewonden potmeter plus weerstand voor Umin in serie zet met de fan.
Fan en potmeter en R vormen dan een spanningsdeler en de regeling is lineair.