Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hoe te berekenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 21:17
ik heb een laser pointertje met 3 stuks LR44 batterijen
Deze batterijen zijn 1.5 volt per stuk.

Als ik nu 4.5 volt (3 * 1.5) met een stroom adapeter op de laserpointer zet, brand hij dan gewoon? want die batterijen zijn :r en gaan veel te snel leeg :'(

dus ik wil een alternatief, hoe maak ik dat?
of kan het zoals ik het zeg?

Verwijderd

Je kunt die pointer inderdaad gewoon op een 4,5 volt gelijspanningsvoeding aansluiten.

Verwijderd

hmm daar ben ik nog niet zo zeker van hoor...

volgens mij moet je "net zoals bij een gewone led" de stroom gaan beperken door een voorschakelweerstand te plaatsen.

Het enige wat ik dus niet weet is of je die 5mW als effectief vermogen mag gebruiken in je berekening van je weerstandswaarde...

misschien een goeie vraag voor laserguy.. die is echt heeeel goed thuis in deze dingen.

• Jackbq
ik moet dus niet naar een wattage ofsow kijken? :D dat zou wel ERG kewl zijn!

• Jackbq
hmm anders gevraagt, hoe boots ik dus een serie van 3 lr44 1.5 volt batterijen na?

Verwijderd

er loopt momenteel een gigantisch topic over lasers..
misschien had je je vraag daar beter in geplaatst..
er zitten daar enkele echte kenners hoor..

Klik hier voor het topic

Verwijderd

Dit kan heel goed, ik heb net m'n laser op een zaklantaarnbatterij van 4,5 volt gezet en nu kan ik hem uren aan een stuk laten aanstaan, ie blijft maar gaan.

Zorg wel voor dat je het printplaatje met het drukknopje erbij laat, hier zit nl. een weerstand op.

En meet toch eerst maar eens met een voltmeter hoeveel er echt op je adapter staat, alst zo'n goedkoop ding is kan het dat er in plaats van 4.5 volt er 6 volt op zit.

Verwijderd

heb ff gerekend voor je.
maar vermoord me niet als het verkeerd is he...

je hebt een vermogen van 5mW en een spanning van 4.5V
Dat maakt dus een stroom van ongeveer 1mA in je kring.

nou ga jij je stroom dus moeten beperken tot 1mA
dit met 4.5V maakt een weerstandswaarde van 4500 Ohm.

dus als je een weerstandje van 4K5 in serie met je laserdiode plaatst zal er zowiso al niets kunnen mis gebeuren.
In het beste geval zou dit zelfs je oplossing kunnen zijn.

Laat iets weten he als het werkt..

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 21:33 schreef Cordobasdi het volgende:
hmm daar ben ik nog niet zo zeker van hoor...

volgens mij moet je "net zoals bij een gewone led" de stroom gaan beperken door een voorschakelweerstand te plaatsen.

Het enige wat ik dus niet weet is of je die 5mW als effectief vermogen mag gebruiken in je berekening van je weerstandswaarde...

misschien een goeie vraag voor laserguy.. die is echt heeeel goed thuis in deze dingen.
Klopt maar normaal wordt de laser ook niet door de batterij begrenst maar door de elektronica die de laser aanstuurd, de voeding heeft hier geen invloed op volgens mij

• Jackbq
commodore, ik heb zo'n gouden metalen pointertje
ksal zo ff pic posten

hoe kan ik die printplaat/knop/diode uit het omhulsel krijgen?:?

ehr ik is adres van eudoria kwijt, waar je die pix kan posten :)

iemand enig idee?

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 21:39 schreef commodore het volgende:
Dit kan heel goed, ik heb net m'n laser op een zaklantaarnbatterij van 4,5 volt gezet en nu kan ik hem uren aan een stuk laten aanstaan, ie blijft maar gaan.
Slechte gedachtengang hoor, jij bent nog altijd met een batterij bezig he.
Een batterij is uit zichzelf al begrensd op gebied van de stroom dat ie kan leveren.

Een transformator echter niet, "nou eigenlijk wel maar dat ligt stukken hoger dan een batterij".
Dus daardoor denk ik dat je bij gebruik van een transformator een voorschalekweerstand zal nodig hebben.

Verwijderd

De stroom die door een circuit loopt loopt er niet vanzelf. Die wordt gevraagd door het aangesloten toestel ( een laser in dit geval) alleen de spanning (4,5 V) die is vast en kan niet door het toestel gevraagd worden. Gebruik wel een gestabiliseerde voeding, ik denk dat een neitn100 % gelijkspanning niet goed is voor het lasertje. :?

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 21:44 schreef Cordobasdi het volgende:

[..]

Slechte gedachtengang hoor, jij bent nog altijd met een batterij bezig he.
Een batterij is uit zichzelf al begrensd op gebied van de stroom dat ie kan leveren.

Een transformator echter niet, "nou eigenlijk wel maar dat ligt stukken hoger dan een batterij".
Dus daardoor denk ik dat je bij gebruik van een transformator een voorschalekweerstand zal nodig hebben.
het is net andersom een batterij kan een ontiegelijk grote stroom veroorzaken, sluit voor de grap maar eens een penlite kort met een stukje koperdraad, deze wordt zo heet dat je hem niet meer vast kan pakken.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Op zaterdag 06 juli 2002 21:42 schreef Cordobasdi het volgende:
heb ff gerekend voor je.
maar vermoord me niet als het verkeerd is he...

je hebt een vermogen van 5mW en een spanning van 4.5V
Dat maakt dus een stroom van ongeveer 1mA in je kring.

nou ga jij je stroom dus moeten beperken tot 1mA
dit met 4.5V maakt een weerstandswaarde van 4500 Ohm.

dus als je een weerstandje van 4K5 in serie met je laserdiode plaatst zal er zowiso al niets kunnen mis gebeuren.
In het beste geval zou dit zelfs je oplossing kunnen zijn.

Laat iets weten he als het werkt..
Bullshit

Zolang het voltage hetzelfde is maakt het niet uit of het een kleine of een grote batterij is. Heb ik zelf ook vroeger met mijn laserpointer gedaan. Die batterij (zo'n 4,5v blok) had ik dan in mn broekzak, met 1 meter snoer eraan, door mn mou en dan gewoon laseren >:).
Dat hoeft in principe ook niet, mits de trafo maar 4,5 volt (gelijkstroom) afgeeft. Wat echter wel zo is, is dat trafotjes waar bijvoorbeeld "9v" opstaat, een wat hogere spanning van bijvoorbeeld 11v afgeven. Die zakt dan in zodra je er wat op aansluit, dat een beetje wat stroom trekt.

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 21:45 schreef Walm het volgende:

[..]

het is net andersom een batterij kan een ontiegelijk grote stroom veroorzaken, sluit voor de grap maar eens een penlite kort met een stukje koperdraad, deze wordt zo heet dat je hem niet meer vast kan pakken.
Da's enkel maar omdat de kortsluiting kan standhouden.. in dit geval heb je nergens geen zekering ofzo die kan uitslaan.

Sluit jij je transformatortje maar eens kort... dan gaat het zekeringetje er uit of in het slechtste geval... je spoel.

Een batterij is een volledig chemisch proces en is in dit geval helemaal niet te vergelijken met een transformator

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 21:47 schreef Krankenstein het volgende:

[..]

Bullshit

Zolang het voltage hetzelfde is maakt het niet uit of het een kleine of een grote batterij is. Heb ik zelf ook vroeger met mijn laserpointer gedaan. Die batterij (zo'n 4,5v blok) had ik dan in mn broekzak, met 1 meter snoer eraan, door mn mou en dan gewoon laseren >:).
psies gewoon een goede 100% gelijkspanning van 4,5 volt erop en klaar.

Verwijderd

Zo lang de spanning laag genoeg is de capaciteit van de batterij alleen van belang voor de tijd dat de batterij die spannign met de daarbij behorende stroom kan leveren.

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 21:47 schreef Krankenstein het volgende:

[..]

Bullshit

Jaaaa weeet iiiikkk maar jullie blijven dus alleen maar praten over het gebruik van batterijen..

ik dacht dat de topicstarter had gevraagd of ie veilig een transformator kon gebruiken? of had je die ook in je mouw zitten?

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Op zaterdag 06 juli 2002 21:49 schreef Cordobasdi het volgende:

[..]

Jaaaa weeet iiiikkk maar jullie blijven dus alleen maar praten over het gebruik van batterijen..

ik dacht dat de topicstarter had gevraagd of ie veilig een transformator kon gebruiken? of had je die ook in je mouw zitten?
ja maar dat viel op met 100m verlengsnoer achter me aan >:)

• Jackbq
ehr oke geen rusie maken O+ ik probeer het zo wel ff ff kijken hoe ik die draadjes <buzzz> vast ga doen.

ennuh hoe krijg ik em nou uit ze omhulsel?
en waar kan ik pics zetten? wat was die site van eudoria ofzo?....

• Jackbq
het werkt :D

best fel.. die batterijen waren ECHT leeg denk k :s
maar hoe krijg ik em nou uit ze jas he...

Verwijderd

ik heb de mijne met een dremel uit m'n omhulsel gehaald

heeel voorzichtig langs je pointer gaan .. in de lengte wel te verstaan.

Niet volledig door het omhulsel (om beschadiging te voorkomen) en dan heb ik het gebroken.

Ging perfect..

En wat die transformator van je betreft...

FF brainstormen.
je hebt dus een laserdiode,
een led is ook een diode,
indien je een led op een spanningsbron aansluit gebruik je normaal een voorschakelweerstand, dit om dus de stroom door je led te beperken. Een led is een diode,... als hij in doorlaatrichting staat (+ en - goed aangesloten) heeft een diode nagenoeg geen weerstand, als hij in sperrichting staat heeft hij een oneindig grote weerstand.

Wat heb je in een electrische kring als je een verbruiker aansluit met een lage weerstand???
Inderdaad... een GROOOOOTE stroom.
Als je in dat geval neem nu.. een gewoon ledje zou gebruiken dan gaat ie dood. Net zoals jouw laserdiode.

Dus... ik zou toch voor de voorschakelweerstand gaan.

Het kan iig geen kwaad eentje te gebruiken he.
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Verwijderd

Die 5 mW is waarschijnlijk het vermogen van de laser
en niet het vermogen dat de hele schakeling verbruikt.
Een goede gestabiliseerde 5V voeding zal goed te gebruiken zijn, een losse cel levert ook meer dan 1.5V als ie nog helemaal vol zit.

• Jackbq
over spanning geen problemen meer das al goed , hij doet het gewoon op 4.5 volt :D

Verwijderd

Nou.. als ie werkt.. goed voor jou...
maar de mijn eerste laserdiode is op dezelfde manier stuk gegaan. Eerst werkt ie perfect, heel fel zelfs en na enkele dagen begon ie z'n focus kwijt te raken, straal werd zwakker en plotseling... niets meer...

• Jackbq
hnnrrgg... denk denk wat moek nou?
naja alst tie het niet meer doet orderen we wel wat bij de conrad :)

Verwijderd

nou wil ik ook mijn laser pointer aansluiten op mijn 12 volts accu van mn scoot maar niemand wilt me echt uitleggen heo ik dat moet uitrekken alleen zoek maar ff via google dat snap ik wel maar ik kan het niet vinden ik heb al een prog om uitezoeken naar het weerstandje maar ik kan niet raden wat de gewenste Ma van mn laser is iemand die mij wilt helpen?

Verwijderd

Je kunt de 12V naar 5V brengen met een spanningsregelaar.

Een 7805 kan 1A leveren, in jouw geval is een 78L05 toereikend, die kan een stroom van 100mA leveren.
Als je naar 4,5V wilt zet je een diode, 1N4848 in serie met de met het apparaat.

De methode met spanningsregelaar is veel beter dan een voorschakelweerstand, de uitgangsspanning van een regelaar is stabiel.

Verwijderd

oke dan moet ik duz gewoon die weerstanden kopen ervoor en dan in serie zetten dan zou het moeten werken?

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 21:41

Giblet

Dingen

Uit die goudkleurige pointers sloop je de diode + driver zo (dat printje heet een driver). Alles losdraaien wat kan (voorkapje en achterklepje van batterijen) en dan met een schroevendraaiertje (platte moet lukken) in dat veertje steken en draaien maar. Bij mij ging dat toen zonder problemen.
Let wel op dat de laser in de standaardbehuizing er niet voor is gemaakt om lang aan te blijven staan. Ook teveel spanning erdoorheen jagen is niet goed. Het beste is om 'm zo weinig mogelijk spanning te geven (iig net genoeg om m op z'n felst te laten branden) want alle overige spanning zet ie om in warmte en daar leeft je diode niet langer van :)
Een simpel koper of aluminium buisje met iig een wat groter oppervlak dan de originele behuizing is al genoeg.

Verwijderd

hehe deze laserpointer komt of voor of onder mijn schakelbrommer te hangen http://www.scooter-freaks...ots/viewperso.php?id=9706 duz kwa koeling zit het wel goed (voor de mensen die denken dat ik anderen mense wil blind maken. nee ik mik de pointer naar beneden of op mn scoot zelf..)

Verwijderd

Beetje oud belegen topic
Geen topics omhoogschoppen
Als je een topic hebt gestart, maar je krijgt niet snel genoeg antwoord, ga het topic dan niet omhoog schoppen. Dit kan ook tot gevolg hebben dat je topic gewoon wordt gesloten.
Hetzelfde geld voor zeer oude topics. Heb je via de search een oud topic gevonden, let dan wel goed op dat je niet zomaar een reactie plaatst. Een echt nuttige toevoeging op het oude topic is geen probleem, maar bedenk hierbij ook dat soms de topicstarters niet eens meer actief zijn op GoT.
Bovendien is het beleid om laserpointer-topics te weren op GoT:
Lasers
Voor showlasers kun je terecht in het huidige deel van "[EL] Laser aansturen", de rest (bijv. laserpointers) is illegaal, zie http://www.gr.nl/pdf.php?ID=118
Daarnaast heeft dit niks te maken met computers.
Elektronica topics
Voor de elektronica topics geld dat ze wel computer gerelateerd moeten zijn. Dus huiswerkvragen over elektronica, alsmede alle niet-computer gerelateerde vragen zijn hier niet gewenst.
...
Dus topics waarbij je de casefans inzet als aanjager van de barbeque, huiswerkvragen of schema's van je nieuwe brommer zijn niet de bedoeling.
Bron:
Moderatiepolicy CME
Lees dit eerst voordat je een topic opent!

Lees die 2 pagina's eens goed door voordat je een topic opent/omhoogschopt.

Zoekwerk
Je vraag is met een beetje zoek/bladerwerk wel op te lossen, daarnaast verkoopt de Halfords en andere automaterialenzaken etc adapters die je op 12V kunt aansluiten en waar je dan 3, 4.5, 6, 7.5 en 9V kunt selecteren als uitgangsspanning.

GoT-search: 12V naar 5V regelaar:
- 12V(auto) naar 3, 4,5 en 9V
- 7805
- Spanningregelaars
- [rml][ EL] 12v (auto-accu) --> Stabile 5v voor IC's[/rml]
- [rml][ EL] voltage halveren van output[/rml]
- [rml][ EL] Ik snap trafo/spanningsregelaar niet[/rml]
- Zelf adapter maken?
- 12, 5 en 0 Volt via adapter. Hoe?
- [rml][ EL] 12V -> 5V[/rml]
- Baybus met 7805 ipv +5v

Laserpointers en verlichting die daar niet op hoort, zijn niet toegestaan op de openbare weg.

Verkeersdeelname is géén computerspelletje,
maar een serieuze aangelegenheid waar de meeste doden per jaar vallen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 07:04 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.