Toon posts:

[php] kijken of dir al bestaat

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben bezig met een cms waarbij de gebruiker foto's (bestanden) kan uploaden horende bij een bepaalde zaal in dit geval.

Het werkt goed. Wanneer de zaal naam ingevuld wordt, word er ook een dir gemaakt.
Wanneer echter zaal gewijzigd wordt, dus wanneer je gegevens / fotos toevoegd of verwijderd, geeft die een error omdat de dir al bestaat.

Hiervoor had ik het volgende in gedachte:
PHP:
1
<?         if file_exists (../../../partycenter/zalen/$field[naam]) {      }      else {            //dir aanmaken      mkdir("../../../partycenter/zalen/$field[naam]");      }?>

ik krijg alleen nu een foutmelding:
parse error, unexpected T_STRING, expecting '(' in /home/sites/site39/web/support/cms/zalen/toevoegen.php on line 46

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Expressies bij een if staan tussen haakjes, maar jij bent die vergeten.. zie ook handleiding.
PHP:
1
<?     if file_exists (../../../partycenter/zalen/$field[naam]) {?>

wordt
PHP:
1
<?     if (file_exists (../../../partycenter/zalen/$field[naam])) {?>

|_____vakje______|

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Je bent een '(' (en een ')' ) vergeten op regel 46 in je code ;)

Verwijderd

Topicstarter
heb nu deze code:
PHP:
1
<?if (file_exists ('../../../partycenter/zalen/$field[naam]') ) {      }      else {            //dir aanmaken      mkdir("../../../partycenter/zalen/$field[naam]");      }?>

maar hij doet echter nog steeds dit:

Warning: mkdir() failed (File exists) in /home/sites/site39/web/support/cms/zalen/toevoegen.php on line 50

• Postman
file_exists is voor het controleren of een bestand bestaat of niet (tenminste, dat denk ik aan de naam van de functie te zien).
Je kunt beter kijken of een path bestaat en dan een dir aanmaken.

Edit: gebruik bijvoorbeeld is_dir of pathinfo

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Met relatieve paden een directory aanmaken lijkt me niet altijd even verstandig.. maar wie ben ik!

|_____vakje______|

• Postman
Op zaterdag 06 juli 2002 21:40 schreef CyberSnooP het volgende:
Met relatieve paden een directory aanmaken lijkt me niet altijd even verstandig.. maar wie ben ik!
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Als je script altijd in dezelfde dir, op dezelfde server, met dezelfde config draait dan is er niet snel een probleem. Verander 1 van de 3 en je hebt heibel ;)

Verwijderd

Kijk eens in de documentatie wat het verschil is tussen enkele en dubbele quotes gebruiken om een string. Bij dubbele quotes wordt de string geparsed om de variabelen door hun waarde te vervangen, en als je hier naar je eigen code kijkt, dan zie je het verschil door de syntax highlighting: bij de string achter mkdir zijn de vierkante haakjes groen. Ook dubbele quotes gebruiken voor de string achter file_exists dus.

Verwijderd

Topicstarter
thx dankzij de " werkt het

maar nu ik dit mooi heb :). Kan ik de dir ook laten verwijderen als de zaal wordt verwijderd uit de database?

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 11:00 schreef Ketje het volgende:
thx dankzij de " werkt het

maar nu ik dit mooi heb :). Kan ik de dir ook laten verwijderen als de zaal wordt verwijderd uit de database?
alles kan, maar een goed begin blijft toch gewoon www.php.net

je had mkdir en de andere moet zijn ..dir :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 juli 2002 11:36 schreef xtentic het volgende:

[..]

alles kan, maar een goed begin blijft toch gewoon www.php.net

je had mkdir en de andere moet zijn ..dir :)
rmdir misschien ;-)

Verwijderd

Topicstarter
moet ik dan eerst unlink() doen om de files te verwijderen of kan je meteen de hele dir + inhoud verwijderen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 07 juli 2002 11:44 schreef Ketje het volgende:
moet ik dan eerst unlink() doen om de files te verwijderen of kan je meteen de hele dir + inhoud verwijderen.
Ja, nee

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

bekijk gewoon www.php.net/dir eens

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.