ATI R8500 2D@1152,864en hoger -> 60Hz bug in Win2k

Pagina: 1
Acties:

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen een erg vette kaart, namelijk de -Point of View- ATI Radeon 8500LE 64MB DDR AGP.
En dus Windows 98 en Windows 2000 opnieuw installeren, maar na het installeren van de drivers kwam ik op een misschien wel bekende bug, een frequentie bug :r
Zowel in Windows 98 als in Windows 2000 kan ik geen hogere frequentie instellen dan 60HZ vanaf 1152x864 en hoger.

Voor Windows 98 heb ik een regtweak kunnen vinden. Je moet deze regel in het register weghalen: IDCRegOptionDontUseOSMonitorInfo. Als je dan Windows 98 opnieuw opstart maakt Windows automatisch een nieuwe aan, en dan zou het probleem opgelost zijn. En idd het was gelukt in Windows 98, maar niet in Windows 2000 ;(

Ten eerste komt de registerkey helemaal niet voor dus kan je em ook niet weghalen ( :+ ).
Dan is er nog Powerstrip die misschien zou moeten werken, maar mijn systeem hapert heel de tijd als Powerstrip actief is ( en als ik kijk in de Task Manager dan zie ik dat Powerstrip alle CPU tijd gebruikt ( +/- 99% ) ).
Ook heb ik geprobeerd om andere tweaks te proberen maar vrijwel alle die ik vond waren gemaakt voor de eerste Radeon's. Die werkte dus voor geen meter met mijn kaart.

Als een van de laatste dingen die ik zo kon proberen was andere drivers, maar ook met andere drivers heb ik nogsteeds last van die bug :(

En nog ff als laatste om de FAQ buiten spel te zetten ( voor de modjes ;) ):
Mijn refreshrate gaat in Windows 2000/XP niet hoger dan 60/75 Hz
Dit is een bekend probleem van NT5.
Wil je meer over dit foutje weten dan is het een idee om een bezoekje te brengen aan http://xp-refresh.net/
Aan de URL heb ik vrij weinig omdat de progjes die daar staan niet gemaakt zijn voor mijn kaart en na het proberen ook niet werkten.
"By default, Windows 98/ME always plays games at the highest refresh rate your monitor and video card can handle, and this offers the least flicker and the least eyestrain possible. However, Windows XP plays games at much lower refresh rates. In every resolution, all DirectX games in Windows XP run at only 75 Hz, and all OpenGL games in Windows XP run at only 60 Hz."
Ik heb het dus gewoon over 2D omgeving, dus games :? Lijkt me nie he ;)
Voor nVidia kaarten is hier de fix daarvoor te downloaden.
Heb je een nVidiakaart en wil je geen fix hiervoor installeren? Dat kan, dan moet je ff je inf-file van je drivers editen. Hoe en wat is hier te vinden.
Heb je een andere videokaart dan kan ik je gelukkig maken met HZ Tool 1.4, hier te vinden.
1. Ik heb GEEN nVidia kaart ( kzou niet willen :+ )
2. HZ tool 1.4 URL is bogus, en na meer checken is het niet gemaakt voor de Radeon 8500 ( wat dus niet werkt, na het lezen op diverse fora ).

Ik heb ook op b.v. http://www.rage3d.com gekeken, maar daar heb ik ook niet echt een oplossing gevonden. ( En jah, ik heb me fokking lang die search daar zitten gebruiken :o )

C:\>_

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:44
In de laatste radeontopics staan links naar diverse refresh fix tools... werkten voor mij :)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 10:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

• Vinnie
  • Niet online
Op zaterdag 06 juli 2002 21:25 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
In de laatste radeontopics staan links naar diverse refresh fix tools... werkten voor mij :)
Over welke topics heb je ut dan over? over de laatste 3 delen van de 'grote' Radeon topics kon ik niet echt iets vinden :o

• Vinnie
  • Niet online
Op zaterdag 06 juli 2002 21:36 schreef Hurricane het volgende:
Deze misschien :)
Geprobeerd, maar nee. Nogsteeds 60Hz :( ( Na het installen van een ander OS, deze keer XP ook nopez ).

Verwijderd

http://www.guru3d.com/files

Dan naar de utils en download refreschlock die werkt wel ook bij mij, want mijn Eizo 21 inch is aangesloten met een bnc kabel.
Vergeet niet de refreshrates in t progamma te tikken en klaar is kees. (8>

• Vinnie
  • Niet online
Hmmm tooltje wil zo niet :?
Maar ik ben heel de nacht doorgegaan ( stupid me :P ) en op een gegeven moment toch weer even powerstrip ff geinstalled. Iemand zei tegen me op icq dat ik de refreshrates in Powerstrip kon instellen en dan niet meer hoef op te starten omdat de settings zogenaamd in het register komt te staan :?

En voor 11152x864 werkt het :D alleen voor 1280x960 niet. Zou ut komen omdat ik die resolutie standaard niet te zien krijg :?

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Wat voor monitor heb je eigenlijk aan die kaart hangen? Ondersteunt die de reso's wel?

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 07 juli 2002 13:58 schreef bart1234 het volgende:
Wat voor monitor heb je eigenlijk aan die kaart hangen? Ondersteunt die de reso's wel?
Philips 107Sx
Max res: 1280x1024 @ 60Hz
Max frq: 140Hz

Scanning frequency:
Horizontal: 30~70kHz ( AutoScan )
Vertical: 50~140Hz ( AutoScan )

Er staat iig niks over de max. freq. op 1280x960 :?
Ik kan de frequentie 'forceren' op 72Hz, boven de 72Hz krijg ik een 'signal out of range' in beeld.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 21:21
Op zondag 07 juli 2002 14:15 schreef Vinnie het volgende:
Ik kan de frequentie 'forceren' op 72Hz, boven de 72Hz krijg ik een 'signal out of range' in beeld.
Vind ik niks gek, 1280x960 is (hoe vreemd ook) GEEN standaard resolutie en zul je ook vrijwel nergens aantreffen... :+
Ipv 960 hebben ze er 1024 van gemaakt, vraag me niet waarom, maar je zult dus naar de frequenties behorende bij 1280x1024 moeten zoeken. :7

• Norbert
  • Laatst online: 17-08 14:39
Op zondag 07 juli 2002 14:15 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Philips 107Sx
Max res: 1280x1024 @ 60Hz
Max frq: 140Hz

Scanning frequency:
Horizontal: 30~70kHz ( AutoScan )
Vertical: 50~140Hz ( AutoScan )

Met dit programma kun je die resolutie aanmaken (1280x960).
http://www.radeon2.ru/refreshfix_eng.html

Je monitor zal gewoon niet hoger kunnen als 72Hz op 1280x960 gezien de rest van de specificaties.

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 07 juli 2002 22:56 schreef Noppie59 het volgende:

[..]

Met dit programma kun je die resolutie aanmaken (1280x960).
http://www.radeon2.ru/refreshfix_eng.html

Je monitor zal gewoon niet hoger kunnen als 72Hz op 1280x960 gezien de rest van de specificaties.
Ik heb het geprobeerd met het progje Powerstrip en idd kwam ik nog geen Hertz hoger dan 72 :P

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Bij mijn Ati moet ik in mijn configuratiescherm
een monitor selecteren die bijv. 75 Hz aankan.
Daarna kan ik pas die frequentie ook selecteren.

Configuratiescherm-Instellingen-Beeldscherm-
Instellingen-Geavanceerd-Monitor-Type Monitor.
Hier verander je Philips
in Standaardmonitor 1024*1280@75Hz.

Daarna kan je 75Hz instellen met:
Configuratiescherm-Instellingen-Beeldscherm-
Instellingen-Geavanceerd-Monitor-Monitor Instelling-
Vernieuwingsfrequentie.

Pas op dat je hem niet te hoog zet.
Als hij "officieel" slechts 60Hz aankan,
dan zal hij als hij nog wel beeld geeft,
het er toch wel erg moeilijk mee hebben.
Gaat hij eerder stuk.

Stel in dat geval een lagere resolutie in.
Bij een lagere resolutie, kan die een hogere
refreshrate hebben.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

er zijn 2 menutjes voor het instellen van de refreshrate van je monitor. Zet deze in het ati menu ff naar 85 hz en klaar!

Verwijderd

Een helehoop werkten bij mij ook niet....

Maar deze wel:

http://www.radeon2.ru/tools/RefreshFix0.9.9.6b.zip

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
zoek eenz naar radeonator 2.0 en radeonator locker 2.1
dat zijn beide progjes voor radeon en die locker om die 60 hz bug het leven om te doen ( als goed is )

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat heeft het voor nut om deze oude koe uit de sloot te sleuren?

• Vinnie
  • Niet online
Niets, want ik heb iig al een andere kaart nu :+
Maar toch bedankt (als ut zou geholpen hebben), misschien wel goed voor iemand anders straks :)

[ Voor 51% gewijzigd door Vinnie op 16-12-2002 19:17 ]

Pagina: 1