Toon posts:

Wie kan met helpen met een geheugenkwestie...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer de bak van me schoonvader van wat extra geheugen te voorzien, maar het wil niet echt lukken... Misschien dat jullie er wat over kunnen zeggen.. Hier is de situatie:

Het is een onbekend moederboard met intel chipset, en een pentium(s) 100mhz erin(wow!)

Toen ik begon gaf de pc aan dat er 32mb in zat. Na openschroeven bleken er 2 repen simmetjes in te zitten. Op elke strip zat een stikkertje met 4x32 60ns erop..
Mhh vreemd dacht ik maarja zal wel..
Verder zitten er 2 lege sdram slots op..

Ok dacht ik dus en ik zette in 1 leeg sdram slot een reep 64mb sdram.. Nu zat er dus 2 van 16(denk ik, omdat ie 32mb memory zegt met booten) en 1 van 64..

Nou gaf ie 16mb aan..

Ik de 2 edo'tjes eruit, dus alleen nog een 64mb sdram erin, en wat zegt ie ?? juist 16mb.. Betekend dit dat er maximaal een 16mb aan te spreken is op 1 sdram bank ??

En zou iemand een suggestie van hoe uit te breiden kunnen geven ?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
je mobo ondersteund denk ik geen sdrams groter dan 32MB. Tenminste, dat kan mijn P1 bordje ook niet. En al helemaal geen 100MHz sdrams.. probeer dus aan een (of twee) 32MB 66MHz dram te komen. Maar let op, als je 2 dimms gebruikt kan het weer zijn dat bank 1 en 2 van de simms niet werken. Het staat denk ik wel in het boekje van je mobo, als je die nog hebt...

Quote uit het boekje van mijn mobo (VX-pro chipset):<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Supports table free configuration so that DIMM and SIMM can be installed in any combinations, except that SIMM 1, 2 and DIMM 2 cann not be installed at the same time[/quote]

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
'k heb nog 2x 32MB PC-66 ruilen voor 1x 64MB PC-133??

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:11

Dark

who tweaked the light?

Je kan EDO en SDRAM niet mixen dacht ik. EDO werkt op 5v terwijl SDRAM op 3.3v werkt.

Verwijderd

...Een beetje vaag hoor...
je zegt dat er EDO ram inzit. Dan is dat dus 72 pins ?? Maar dan moet je voor pentiums per twee bankjes tegelijk installeren. Dezelfde simms.
Zat dus 2X16=32 in. moet je er dus 2x hetzelfde(2x16) bij zetten of 2x4. 2x8 zal waarschijnlijk niet lukken. En ja, je MOET alles Fastpage of alles Edo ram hebben. :r

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00

Opa

Nu Multifocaal!

HO! HO! HO!!HO!!! HO !!!!!!!
STOP !
(Iedereen gestopt? Mooi.)

Weet je zeker dat je het over SDRAM hebt?
Een gewone Pentium 100 ondersteunt geen DIMMs. De 430FX chipset ondersteunt alleen 72 pins Fast page SIMMs of EDO SIMMS. Een DIMM daarentegen heeft 168 contactjes (de getallen staan er op).
Je moet SIMMS altijd PER PAAR insteken. DIMMS zijn al Dual inline Mem modules, terwijl Single Inline Memory Modules op een Pentium altijd met identieke paren gebruikt moeten worden.
Bovendien is de maximale hoeveelheid RAM die je mobo kan cachen 64 MB. Alles daarboven maakt je bak niet sneller.

HOOI: Je kan wel mixen, zolang je maar 2 EDO paart en 2 FP paart en niet onderling mixt.
Dus: Bank 0 en 1 EDO en Bank 2 en 3 FP.
Ik spreek uit ervaring: mijn eerste bak was een Intel Zappa met P90 naar 100 overgeklokt. (Snif! de ontroering slaat toe..)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 22:15 schreef Dark het volgende:
Je kan EDO en SDRAM niet mixen dacht ik. EDO werkt op 5v terwijl SDRAM op 3.3v werkt.[/quote]Dark geet hier het juiste antwoord :)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

..tenzij wild de vraag verkeerd formuleerde. Dan zitten Hooi en ik weer goed. :)

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Er zijn bordjes, die EDO/fastpage naast Dimm ondersteunen. Dat betekent wel, dat Dimm in 1 alleen EDO/Fastpage in 3 en 4 mogelijk maakt en Dimm in 2 alleen EDO/Fastpage in 1 en 2 mogelijk maakt. Dit staat meestal uitvoerig in je mobo handleiding beschreven...

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 22:49 schreef FrankGuthrie het volgende:
Dark geet hier het juiste antwoord :)[/quote]*applaus en bloemen voor Dark* **JUICH**
:) maar seriemeneus,
halen we hier niet gebufferd en ongebufferd door elkaar (168pins sdram)met 72 pins sims ????? ach wat maakt het ook uit. Die P1 doet het alleen op 72 pins per paar.

Nog effe lekker Offtopic :
Ik heb heel wat narigheid gezien met 2xEdo samen met 2xFastp. Maar misschien was dat dan wel 5 en 3.3 volt. jah.. wie weet.daarom werkt dat nooit.dus :P

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Hee wild zoek eens uit welke chipset het is. Je zegt intel, maar je hebt daar zoveel types van. (o.a. fx, hx, vx, tx, zx) en wat voor geheugen slots er op dat bord zitten.

Als er sdram(168pins) en edo/fp(72pins) slots opzitten zal het denk ik wel vx, zx of tx zijn, omdat dat de latere intel socket7 chipsets zijn me sdram support. Wel vreemd dat daar een p100 opzit, want in de tijd van die chipsets waren pentiums 166-233mmx juist in. Een betere match met de cpu (qua leeftijd dan) is de fx chipset, maar die had dacht ik geen sdram support.

meer info = waarschijnlijk meer duidelijkheid...
[editmode]
ennuh tnx. voor de kudos guys ;)
[/editmode]

Verwijderd

HX of TX kunnen denkik alleen maar 1 soort geheugen in, 72 pins. VX en FX weetikniet, nooit gehad.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

I heb een asus tx97 gehad die wel sdram deed, 2 sdram slots en 4 edo/fp slots

dus tx kan sdram ik dacht de vx en zx ook, alle eerdere chipsets hebben geen sdram support, naar mijn weten.

had ook nog iemand het over de vx-pro, maar dat is geen intel chipset. ik dacht via ofzow.

een overzichtje;
http://www.geek.com/procspec/chipsets/s7intel.htm

Verwijderd

De VX van intel, die zal het wel zijn. Sommige moederborden (A-trend 1020+) ondersteunen SIM + DIMM tegelijk (jawel). Wel max. 32 Mb DIMM geheugen. Zet er gewoon 2x 16 EDO bij, zit je toch op 64.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 22:49 schreef FrankGuthrie het volgende:
Dark geet hier het juiste antwoord :)[/quote]Gelul.. mijn VIA VX-pro mobo ondersteund dus WEL DIMM en SIMM tegelijk (zoals ik al zei in de eerste post).. het werkt al 2 jaar zo :)

Ik heb zelf deze week 2dehands ergens 2x32MB simm gekocht en dat in comb. met 32mb dimm, zit ik nu op 96MB..

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 oktober 2000 00:24 schreef rick_h het volgende:
Gelul.. mijn VIA VX-pro mobo ondersteund dus WEL DIMM en SIMM [/quote]:Z
Precies, we hadden het dus over een INTEL moederbord. t'doel was om Wild te helpen, dus.. vleeswaren halen we bij de slager :P

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de info alvast guys.. ! Ik ga vanavond kijken wat voor moederboard het is, en zal het hier gelijk ff posten !!

Wat ik wel raar vind is dat
1. er wordt gezegt dat 100mhz sdram niet zou passen, en 66 wel ?? Het maakt toch niet uit dat die 100mhz sdram wat sneller KAN werken ?

en 2. Als een sdram bank 32mb aankan zoals jullie zeggen, waarom geeft ie met de 64mb erin dan aan dat er 16mb inzit ?

Anywees vanavond zal ik het type m/b posten, ik had gister niet zo'n zin om door 2 kilometer kabeltroep te zoeken naar het type :)

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Ik wil niet eigenwijs doen of zo, maar veel mobo's met een vx chipset draaien niet eens met een dimm erin. Vooral de merkloze bordjes die als budget zijn verkocht 100 jaar geleden :) willen niet met ander geheugen als edo ram draaien.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Meten is weten....

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 oktober 2000 13:06 schreef Just_Johnny het volgende:
Ik wil niet eigenwijs doen of zo, maar veel mobo's met een vx chipset draaien niet eens met een dimm erin. Vooral de merkloze bordjes die als budget zijn verkocht 100 jaar geleden :) willen niet met ander geheugen als edo ram draaien.[/quote]Je ben helemaal niet eigenwijs.. ;) Dat was ik al !!
Komt denk ik omdat die dingen soms gebufferd willen hebben. Dat is denk ik 5Volt. Moet voor "ons" 3.3 volt zijn, dus ongebufferd. ... of andersom of zo..

Maar dat met die 64Mb zien als 16 is omdat de chipset 64Mb niet kent, ziet'um dus als kleiner.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Op mijn oude Pentium 1 mainboard (zit nu een P233MMX op) zitten zowel 2 SDRAM als 4 EDO RAM banken en deze kan je *WEL* beide gebruiken.

Ik had er eerst 2x16MB EDO RAM en 1x32MB SDRAM inzitten en dat ding werkte perfect met 64MB. Daarna de boel geruild voor 1 64MB SDRAM.

Allemaal prima werken.

Ik kan wel even opzoeken thuis exact het merk en type van het moederbord, mocht iemand dat willen weten?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Heee!! mijn geheugen gaat weer werken !!! ....komt zeker door de koffie..
Met borden die met 72 pins EN 168 pins werken is één 168pins dezelfde bank als twee 72 pins. M.a.w., als je 72 pins gebruikt, kan je één van de 168 pins banken niet gebruiken.
duhhh..
----------------------------------------------------------
misschien moet die computer ook wat koffie hebben pffffff.. :9~

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wist je dat niet dan?
EDO/Fastpage gaat in paren en schakelen dan Een DIMM bank uit...

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Dan zou je dat op het MoBo moeten kunnen aflezen, bijvoorbeeld dat er bij Simm 3 en 4 en bij Dimm allebei Bank 2+3 staat geprint.
Dan zou je slechts de Simms of de Dimm moeten verplaatsen om de boel aan het werk te krijgen.
Alleen geloof ik niet dat een Pentium 100 in een Socket 7 MoBo zit. Dat was altijd Socket 5 in die tijd.

Ik zal vanavond eens de handleiding van me oude Tyan MVP3 eens downloaden, daar zal het wel in staan.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 oktober 2000 14:10 schreef victorvo het volgende:Ik zal vanavond eens de handleiding van me oude Tyan MVP3 eens downloaden, daar zal het wel in staan.[/quote]Uhh dat hoeft niet. Heb ik. DIT ding is een INTEL bordje. Gaat een beetje anders. Maar het klopt wel, alleen noemen ze in de handleiding steeds de ene bank "Bank 0" en dan staat op het bord "BANK 1". Moeilijk hoor dat Taiwanees :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er gisteravond verder gegaan, maar ik kon niet het type moederboard achterhalen zonder de hele pc te slopen (en daar had ik niet echt veel zin in)..
Wat bleek nou ? Bank 1 of 2 van de simmetjes is kadoek.. Daarom boote de computer niet met alleen simmetjes erin.. Ik had als last option de simmetjes in bank 3 en 4 gestopt en toen zag ie weer 32mb..
Simms's en sdram's kunnen in DIT moederboard iig niet gemixed worden, da's me maar al te duidelijk geworden :)
En ik hoor van meer dat als je 64mb in zo'n oude dimm bank stopt dat ie maar weinig zit.. in dit geval 16mb dus..

Conclusie geheugenuitbreiding niet mogenlijk, hij moet maar een nieuw moederboardje en bijhorende aanschaffen !
Pagina: 1