[baybus] invoegen van dit schema

Pagina: 1
Acties:

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb een tijdje gelden een zekerings bewaker ontworpen voor in mn baybus, hier gepost, iedereen was een beetje sceptisch, maar het werkt bij mij.

Maar ik wil nu ipv dat het rodeledje gaat branden als de zekering door is, dat het led je rood gaat knipperen, dus ik heb een mooie schakeling opgezocht op circuits online, die heb ik nu ook los gemaakt in crocodile clips. Maar mijn vraag is hoe krijg ik dat aan elkaar vast, ik het het geprobeerd met relais, ik weet niet precies hoe dat werkt, dus waarschijnlijk ging het daarom fout.

De schema's zijn :

zekeringsbewaker

knipper functie

Wie heeft er meer kennis van electronica en kan mij helpen.

PS, omdat er in crocodile clips geen fan;s zitten heb ik motoren gebruikt.

Verwijderd

Je kan dit met een transistor doen. Een standaard BC547 of BC548 moet lukken.

• fleppuhstein
Op zaterdag 06 juli 2002 20:02 schreef commodore het volgende:
Je kan dit met een transistor doen. Een standaard BC547 of BC548 moet lukken.
Een transistor heeft toch maar 3 aansluit punten ?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Misschien een :+ idee maar je kan ook gewoon een knipper-LED kopen :+

• fleppuhstein
Op zondag 07 juli 2002 11:13 schreef Rave17 het volgende:
Misschien een :+ idee maar je kan ook gewoon een knipper-LED kopen :+
Maar die zijn niet in te stellen van snelheid van knipperen daarom wil ik een ne555 timer gebruiken.

Verwijderd

Helemaal niet moeilijk, Fleppuhstein, je hangt gewoon een PNP-tor met z'n basis en emitter over een zekering en tussen de collector en massa hang je je 555.
Het oorspronkelijke LEDje dat voor de zekering zit kan samen met diode en zener weg en in serie met de LED na de zekering zet je een zener van 3.3V om te voorkomen dat ie gaat branden als de uitgangsspanning op 5V staat.
Dit was voor de 12V-lijn en voor de 5V-lijn maak je iets dergelijks.
Ik weet wel dat je mij een prutser vindt, maar bij mij werkt ie al, en bij jou niet. No offence. >:)

• fleppuhstein
Op zondag 07 juli 2002 12:20 schreef exter het volgende:
Helemaal niet moeilijk, Fleppuhstein, je hangt gewoon een PNP-tor met z'n basis en emitter over een zekering en tussen de collector en massa hang je je 555.
Het oorspronkelijke LEDje dat voor de zekering zit kan samen met diode en zener weg en in serie met de LED na de zekering zet je een zener van 3.3V om te voorkomen dat ie gaat branden als de uitgangsspanning op 5V staat.
Dit was voor de 12V-lijn en voor de 5V-lijn maak je iets dergelijks.
Ik weet wel dat je mij een prutser vindt, maar bij mij werkt ie al, en bij jou niet. No offence. >:)
okee das moi dat ie bij jou werkt, maar ik weet niks van transistors af dus zou je ff jou schakeling kunnen posten? Dan ben ik ook weer geholpen.

Verwijderd

Mmm, nou goed dan, hier komt ie...

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12

Corn

Raar jongetje

Wat ik me een beetje afvraag, is waarom het voor je zo belangrijk is om er een zekering tussen te zetten? Als jij je fans eenmaal goed hebt aangesloten, zal een zekering nooit meer doorbranden -> Je hebt voor niks een ledje in je baybus gemaakt, en voor niks een schakeling ervoor bedacht. Ik zie er gewoon het nut niet van in.
Oplossing v/h probleem: Zet een flinke weerstand parallel over de zekering. Zodra er spanning over de weerstand staat is de zekering door. Heel eenvoudig en toch simpel :)

• fleppuhstein
Op zondag 07 juli 2002 12:53 schreef Cornholio2001 het volgende:
Wat ik me een beetje afvraag, is waarom het voor je zo belangrijk is om er een zekering tussen te zetten? Als jij je fans eenmaal goed hebt aangesloten, zal een zekering nooit meer doorbranden -> Je hebt voor niks een ledje in je baybus gemaakt, en voor niks een schakeling ervoor bedacht. Ik zie er gewoon het nut niet van in.
Oplossing v/h probleem: Zet een flinke weerstand parallel over de zekering. Zodra er spanning over de weerstand staat is de zekering door. Heel eenvoudig en toch simpel :)
dat slaat nergens op, en is heel erg offtopic, ik wil in mn baybus gewoon twee zekering, en daarmee uit. en nou wil ik graag dat er een led gaat knipperen als de zekering kapot is.

• Corn

Corn

Raar jongetje

Op zondag 07 juli 2002 12:59 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

dat slaat nergens op, en is heel erg offtopic, ik wil in mn baybus gewoon twee zekering, en daarmee uit. en nou wil ik graag dat er een led gaat knipperen als de zekering kapot is.
Waarom slaat dat nou weer ineens nergens op? Ik stel een goede oplossing voor. Als de zekering kapot gaat, gaat er een klein spanningkje over de weerstand staan. Als je daar een ledje op aansluit (En even een goede weerstandwaarde uitrekend dan werkt dat gerust wel hoor... Dan gaat gewoon het ledje branden (Of knipperen als je over die weerstand je 555 circuitje hangt.) Reken gewoon een goede waarde uit en neem een weerstand met een goed vermogen (een dikke)
en daarmee uit
Ben je de baas ofzo?

Verwijderd

Nou, kan me er wel iets bij voorstellen dat Cornholio2002 zich het afvraagt, eerst wil je een zekering, dan wil je een LED als indicatie voor als die zekering stuk is, nu moet ie ook nog knipperen en als klap op de vuurpijl moet de knipperfrequentie ook nog instelbaar zijn.

Tuurlijk is het jou projekt, en als je dat leuk vindt moet je dat gewoon gaan doen, maar 't is wel een hoop moeite voor een LEDje dat je waarschijnlijk nooit zult zien knipperen omdat de zekeringen naar alle waarschijnlijkheid gewoon heel blijven.

• Corn

Corn

Raar jongetje

Op zondag 07 juli 2002 13:09 schreef exter het volgende:
Nou, kan me er wel iets bij voorstellen dat Cornholio2002 zich het afvraagt, eerst wil je een zekering, dan wil je een LED als indicatie voor als die zekering stuk is, nu moet ie ook nog knipperen en als klap op de vuurpijl moet de knipperfrequentie ook nog instelbaar zijn.

Tuurlijk is het jou projekt, en als je dat leuk vindt moet je dat gewoon gaan doen, maar 't is wel een hoop moeite voor een LEDje dat je waarschijnlijk nooit zult zien knipperen omdat de zekeringen naar alle waarschijnlijkheid gewoon heel blijven.
Kortom, veel werk voor weinig lol

• fleppuhstein
Op zondag 07 juli 2002 13:09 schreef exter het volgende:

ken er ook gewoon een schakelaar tussen zetten, maar ik wil het gewoon graag omdat ik het al een paar keer heb gezien op een LAN< en een tweetal van mn kennisen heeft wel de zekering, maar niet het knipper effect.

• Corn

Corn

Raar jongetje

Hmmjaa, maar maak gewoon liever een standaard baybus met of zonder rheo, maar doe niet moeilijk met zekeringen. Ik heb bij experimenteren al >100 m'n +12v per ongeluk met de kast verbonden bijvoorbeeld, en dat kan totaal geen kwaad, want computervoedingen hebben hun beveiliging daarvoor al ingebouwd. Dus als jij een fout zo maken met het aansluiten van een baybus of je fans, en iets kortsluit, dan houdt de voeding er gewoon tijdelijk mee op. Stekker eruit en er weer in en hij werkt weer. Het is gewoon echt totaal onnodig om zekeringen erin te maken, en ik begrijp ook de gedachtengang van je 2 kennissen die het ook hebben niet erg. Het voegt namelijk niets toe, wordt er niet mooier of veiliger op. je verspild je eigen (en mijn :)) tijd er alleen maar aan. Ik deed het gewoon maar niet, of doe het met een weerstand parallel over de zekering zoals ik al eerder zei. I'm outta here
* Corn has left the topic

• fleppuhstein
Op zondag 07 juli 2002 13:28 schreef Cornholio2001 het volgende:
Hmmjaa, maar maak gewoon liever een standaard baybus met of zonder rheo, maar doe niet moeilijk met zekeringen. Ik heb bij experimenteren al >100 m'n +12v per ongeluk met de kast verbonden bijvoorbeeld, en dat kan totaal geen kwaad, want computervoedingen hebben hun beveiliging daarvoor al ingebouwd. Dus als jij een fout zo maken met het aansluiten van een baybus of je fans, en iets kortsluit, dan houdt de voeding er gewoon tijdelijk mee op. Stekker eruit en er weer in en hij werkt weer. Het is gewoon echt totaal onnodig om zekeringen erin te maken, en ik begrijp ook de gedachtengang van je 2 kennissen die het ook hebben niet erg. Het voegt namelijk niets toe, wordt er niet mooier of veiliger op. je verspild je eigen (en mijn :)) tijd er alleen maar aan. Ik deed het gewoon maar niet, of doe het met een weerstand parallel over de zekering zoals ik al eerder zei. I'm outta here
* fleppuhstein has left the topic
Ik heb zat tijd dus die verspil ik niet, en ja, juo eigen tjd daar kan ik niet over beslissen ik wil het gewoon, en een ieder die mij wil helpen is welkom

[edit]
ik heb de oplossing zelf gevonden, gewoon een relais schakelen met de stroom zo sterk dat de relais aan staat, bij het doorbranden van de zekering schakelt de relais terug. Het complete schema is te vinden op http://213.10.155.8/zekknip1.ckt
Pagina: 1