Toon posts:

stereo=> voorversterker probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een complete stereoset van me oma gekregen. Het gaat om een B&O/Onkyo set en versterker. set met 2x 250 watt boxen en 2x 140watt.
Deze zet heeft natuurlijk een voorversterker, dit komt vaak voor bij de wat betere systemen. Alleen het probleem is dat de voorversterker stuk is en niet meer gemaakt kan worden. Een nieuwe voorversterker kopen is een optie maar een goede kost minimaal 500 euro.

Nu gebruik ik me oude stereoset als voorversterker. Kortom ik heb me uitgangen van me speakers voorzien van tulpaansluitsluitingen die naar de versterker gaan. Op deze stereoset komen ook de rest van de apparatuur binnen. Maar goed zoals iedereen weet is de uitgang van een voorversterker heel anders dan de speaker-uitgang van een stereoset. Maar het werkt, en er komt ook redelijk geluid uit. Alleen is er vooral wanneer het volume laag staat veel achtergrond ruis. (wanneer hij harder gaat valt dit weg)

Nu is mijn vraag is het mogelijk om de uitgangen(speaker)van me stereoset te veranderen zodat deze gelijk wordt aan de uitgang van een voorversterker. En de achtergrond bij laag volume weg valt

enkele gegevens:
[list]
• Het gaat om de versterker Onkyo M-8000 (4 speaker uitgangen, 8ohms)
• set bevat cd-speler, cassette, tuner
• Heb 2 boxen van elk 250 watt en 2 van 140watt
• Natuurlijk zit me pc ook aangesloten op de set
• Alles is van het merk B&O, behalve de versterker die is van Onkyo
[/list]

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Een soortgelijk probleem had ik eerst ook, een goede eindversterker, een minisetje en geen aparte voorversterker. Mij werd toen aangeraden om de miniset open de maken daar op te zoeken waar de verbinding tussen de voor- en eindversterker in dat minisetje zit. Een minisetje heeft een geintegreerde versterker, dit wil zeggen er zit zowel een voorversterker in als een eindversterker.

Een kwestie van uitvogelen waar de voorversterker ophoudt en vanaf daar te verbinden met je losse eindversterker.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Heeft die oude stereoset geen line-out? Dat is namelijk de uitgang van de voorversterker, dus die moet je hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 18:53 schreef polaris het volgende:
Heeft die oude stereoset geen line-out? Dat is namelijk de uitgang van de voorversterker, dus die moet je hebben.
nee helaas niet, anders was het een stuk makkelijker geweest. Maar ga hem denk maar effe open maken, misschien dat ik de 'voorversterker' in de setje kan vinden.. Wil hem nog niet slopen.. heb dat setje pas 1 jaar.

gegevens van setje (dus die nu werkt als voorversteker)
  • Kenwood radio type RXD 352
  • uitgang 2x 80 watt
  • 3 cdwissellaar, dub cass.dek en tunner ingebouwd
  • meerdere line-in aansluitingen
  • geen audio-out

Verwijderd

Topicstarter
heb net me setje open geschroeft, maar het valt niet mee om de voorversterker in dit setje te ontdekken. Ga het nu nog effe bij een ander setje proberen

Verwijderd

Er zijn van B&O speakersnoeren te koop met een filtertje erin zodat je de luidsprekeruitgang van een gewone versterker kan gebruiken in combinatie met actieve luidsprekers van B&O. Even naar een dealer en aan iemand v.d. technische dienst vragen uit welke onderdelen dit bestaat en dan zelf even solderen. er zit geloof ik alleen een weerstandje en een condensatortje in en het past gemakkelijk in een tulpplugje.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Volgens mij zag bij Staffhorst in Ut een Nad (of Rotel?, weet niet meer) voorversterker voor nog geen 100 euro staan. (Geloof zelfs in de etalage)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Kan je de koptelefoon uitgang niet gebruiken van de set :?

Ik weet niet of het aan te raden is om de eindbak op de luidsprekeraansluitingen te bevestigen...

De koptelefoon-uitgang, levert een niet al te hoge spanning, je hoeft niet te klooien in je set, en het volume is regelbaar...
Dus een Jack naar 2x tulp verloopje en je bent mi klaar... :)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

speakeruitgang naar een eindversterker :? GEK :D

Never nooit doen!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op zondag 07 juli 2002 16:41 schreef Fairy het volgende:
speakeruitgang naar een eindversterker :? GEK :D

Never nooit doen!
Waarom eigenlijk niet :?

De ingang van een eindbak is toch vrij hoog-ohmig :?
Er zijn ook koptelefoons die je op de LS-klemmen kan aansluiten...
Het is niet persé zo dat je de einbak dan opblaast dunkt me...

Maar wat nu precies het geval is... :?

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 16:23 schreef Duck-Twacy het volgende:
Volgens mij zag bij Staffhorst in Ut een Nad (of Rotel?, weet niet meer) voorversterker voor nog geen 100 euro staan. (Geloof zelfs in de etalage)
Ja, geweldig, opruiming daarzo, mooie Yamaha cd-speler voor 74 euro, setje Cerwin-Vega's voor iets meer dan 250, die dingen zijn groooot!Hebben ook goedkope voorversterkers staan zoals Duck-Twacy al heeft gezegd.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Wat je ook nog eens kunt proberen is het signaal van de volumepotmeter af te takken. Die zit meestal tussen de voor- en eindversterker en is makkelijk te vinden.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op zondag 07 juli 2002 16:45 schreef brammus het volgende:

[..]

Waarom eigenlijk niet :?

De ingang van een eindbak is toch vrij hoog-ohmig :?
Er zijn ook koptelefoons die je op de LS-klemmen kan aansluiten...
Het is niet persé zo dat je de einbak dan opblaast dunkt me...

Maar wat nu precies het geval is... :?
NOOIT speaker uitgang op line-in van ander device aansluiten.
zacht uitgedrukt: IS ERRUG SLECHT VOOR JE SPULLETJES EN KAN DODELIJK ZIJN VOOR JE SPULLETJES.
Dus als je de spulletjes die je van super oma gehad hebt nog wil blijven gebruiken raad ik je aan om dit direct los te koppelen.

Het heeft niks met hoogohmig te maken... weet je wel hoe hoge wisselspanningen er uit een speakeruitgang kunnen komen...? >70 Volt bij hogere volumes is niet raar... Dit blaast met een heel klein beetje pech alles naar de kl*te in de eindversterker waar je het nu op aan hebt gesloten.
Even vergelijking: de voorversterker is gemaakt voor lineformaat wat 0,75 - 1,5 Volt (Max) standaard is.
En dat tegen die 70Volt... oef... (of ploef) :)

Probeer het eens met je hoofdtelefoon uitgang, dat zou een stuk beter moeten kunnen (niet helemaal perfect maar iig beter dan nu...).
Of haal bij een autozaak van die speaker naar line-formaat omzetters...

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 14:53 schreef remco_k het volgende:

[..]

NOOIT speaker uitgang op line-in van ander device aansluiten.
zacht uitgedrukt: IS ERRUG SLECHT VOOR JE SPULLETJES EN KAN DODELIJK ZIJN VOOR JE SPULLETJES.
Dus als je de spulletjes die je van super oma gehad hebt nog wil blijven gebruiken raad ik je aan om dit direct los te koppelen.

Het heeft niks met hoogohmig te maken... weet je wel hoe hoge wisselspanningen er uit een speakeruitgang kunnen komen...? >70 Volt bij hogere volumes is niet raar... Dit blaast met een heel klein beetje pech alles naar de kl*te in de eindversterker waar je het nu op aan hebt gesloten.
Even vergelijking: de voorversterker is gemaakt voor lineformaat wat 0,75 - 1,5 Volt (Max) standaard is.
En dat tegen die 70Volt... oef... (of ploef) :)

Probeer het eens met je hoofdtelefoon uitgang, dat zou een stuk beter moeten kunnen (niet helemaal perfect maar iig beter dan nu...).
Of haal bij een autozaak van die speaker naar line-formaat omzetters...
Dit is echt grote onzin. Zoveel spanning staat er helemaal niet op een uitgang van een stereo. ( er is wel een grote stroomsterkte bij sommige verstekers.) Als er zo'n grote spanning zou staan (dus meer dan 40 volt) zou je ook een schok krijgen als je contact maakt met de snoeren. Er is sprake van milli volts. Meet maar eens na :z

Dus wat je zegt klopt totaal niet. :?

Maar het idee om me koptelefoon aansluiting te gebruiken is wel een goed. Denk dat ik dat een keer ga proberen.

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Zit er geen uitgang op voor een cassette-deck?
Wat je ook kunt doen is hem zelf een aansluiting maken.
Soldeer een kabeltje op de volumeregelaar (buitenste aansluiting welke niet aan massa hangt) en voer deze naar buiten.

An 11 is a 10 that swallows

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 18:15 schreef Muttley het volgende:
Zit er geen uitgang op voor een cassette-deck?
Wat je ook kunt doen is hem zelf een aansluiting maken.
Soldeer een kabeltje op de volumeregelaar (buitenste aansluiting welke niet aan massa hangt) en voer deze naar buiten.
euh dit wordt denk niets.. heb een digitale volumeregelaar dus dan kan je er niet op solderen. En naar de juiste aansluiting zoeken op een printplaat valt ook niet mee. Er zitten vele ic-tjes op deze printplaat.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 08 juli 2002 17:55 schreef kaasie het volgende:

[..]

Dit is echt grote onzin. Zoveel spanning staat er helemaal niet op een uitgang van een stereo. ( er is wel een grote stroomsterkte bij sommige verstekers.) Als er zo'n grote spanning zou staan (dus meer dan 40 volt) zou je ook een schok krijgen als je contact maakt met de snoeren. Er is sprake van milli volts. Meet maar eens na :z

Maar het idee om me koptelefoon aansluiting te gebruiken is wel een goed. Denk dat ik dat een keer ga proberen.
Hm. een CD speler levert zo'n 2 volt (maximaal, volledige uitsturing) en de eindversteker zou er millvolts van maken. Ja een paar 10.000 denk ik :)

Natuulijk komt "volledige uitsturing" maar zelden voor in normale muziek.

Verwijderd

De versterker ingang is hoogohmig. Uitgaande van onze goede vriend Ohm zal een hogere weerstand een lagere spanning opleveren. Dus het kan wel maar het is niet ideaal want de ingangen/uitgangen zijn nooit zuiver Ohms. Ze hebben over impedantie wat een combinatie is van weerstand en capaciteit. Kortom er is een mismatch waar je niet blij mee bent. Dit was doktuh bibbuh vanuit het wijsneuzeninstituut voor halfgaren

Verwijderd

zoals je nu bezig bent , speel je met vuur!

er bestaan modulens om de spanningen om te zetten van nivo.

Mischien kan je de versterker openvijzen , mischien zit er een fiche met de signalen die je wel nodig hebt!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 09 juli 2002 22:03 schreef marq101 het volgende:
Dit was doktuh bibbuh vanuit het wijsneuzeninstituut voor halfgaren
Hark hark :+
rotfl

• remco_k

remco_k

Op maandag 08 juli 2002 17:55 schreef kaasie het volgende:

[..]

Hmmm, ff offtopic gaan;
Nee, dit is onzin!
Milli volts :? waarom komt er uit een line-uitgang dan 0,75 - 1,5 Volt? Een versterker was toch om te versterken, niet om te verzwakken :)...
Ach, er zijn natuurlijk nog meer parameters zoals weerstand en stroom...
En ja, zet een beetje flinke stereo (dus niet je Yoko naast je bed) maar eens hard aan, het liefst met lekker veel laag erin en pak met beide handen de luidspreker klemmen maar eens beet (luidspreker wel aangesloten laten). Voel je niets: maak je vingers nat.
Voel je nog niets: dan ben je geen mens van vlees en bloed.
Die opdonder die je krijgt is niet van een paar millivolts hoor! :D
Volgende test: pak een test CD waar een sinus van 50Hz op staat, pak een multimeter, zet op AC volts en meet wat er op de speakerklemmen staat (bij een "hoog" volume nivo).
Es kijken of je dan nog steeds over millivolts praat. |:(

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 10:23 schreef remco_k het volgende:

[..]

Hmmm, ff offtopic gaan;
Nee, dit is onzin!
Milli volts :? waarom komt er uit een line-uitgang dan 0,75 - 1,5 Volt? Een versterker was toch om te versterken, niet om te verzwakken :)...
Ach, er zijn natuurlijk nog meer parameters zoals weerstand en stroom...
En ja, zet een beetje flinke stereo (dus niet je Yoko naast je bed) maar eens hard aan, het liefst met lekker veel laag erin en pak met beide handen de luidspreker klemmen maar eens beet (luidspreker wel aangesloten laten). Voel je niets: maak je vingers nat.
Voel je nog niets: dan ben je geen mens van vlees en bloed.
Die opdonder die je krijgt is niet van een paar millivolts hoor! :D
Volgende test: pak een test CD waar een sinus van 50Hz op staat, pak een multimeter, zet op AC volts en meet wat er op de speakerklemmen staat (bij een "hoog" volume nivo).
Es kijken of je dan nog steeds over millivolts praat. |:(
verhaal van jouw is een beetje in de term van: /me Broodje aap verhalen.. Heb hier een versterker van 500watt, wanneer deze voluit staat komen er enkele volts uit. Maar zeker weten geen 70volt of in die richting. En een schock krijgen van je versteker??? euh juist ja... |:( Misschien bij een versteker voor in een discotheek van enkele duizende watt's.

ontopic:

Ga binnen kort toch maar even langs een radiozaak. Misschien effe 2e hands voorversteker op de kop tikken. Vindt het zo ook niet echt ideaal geluid.
Nou maar hopen dat ze ergens een 2e hands voorversteker hebben liefts nog van het merk Onkyo ook.

iemand nog een leuke voorversteker thuis liggen??? *D

Verwijderd

Voel maar eens fijn met je tong langs zo'n kabeltje, anyway, heb hier ook een voor en een eindversterker staan, en met een beetje natte vingers op je luidspreker kabels voel je ut wel degelijk als ie flink hard staat.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

rotel >
ongeveer tegen de 400 euro

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op donderdag 11 juli 2002 00:21 schreef cmdr_sm het volgende:
Voel maar eens fijn met je tong langs zo'n kabeltje, anyway, heb hier ook een voor en een eindversterker staan, en met een beetje natte vingers op je luidspreker kabels voel je ut wel degelijk als ie flink hard staat.
je hebt et tog niet uitgeprobeerd he.. ik wel :{
geen al te prettige ervaring..
leuk toen ik 10 was.. net als bij batterijen proeven... probeerde ik het op 9v met adaptor ;(

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op woensdag 10 juli 2002 18:27 schreef kaasie het volgende:

[..]

verhaal van jouw is een beetje in de term van: * Duck-Twacy Broodje aap verhalen.. Heb hier een versterker van 500watt, wanneer deze voluit staat komen er enkele volts uit. Maar zeker weten geen 70volt of in die richting. En een schock krijgen van je versteker??? euh juist ja... |:( Misschien bij een versteker voor in een discotheek van enkele duizende watt's.

ontopic:

Ga binnen kort toch maar even langs een radiozaak. Misschien effe 2e hands voorversteker op de kop tikken. Vindt het zo ook niet echt ideaal geluid.
Nou maar hopen dat ze ergens een 2e hands voorversteker hebben liefts nog van het merk Onkyo ook.

iemand nog een leuke voorversteker thuis liggen??? *D
Door je (droge) huid voel je de spanning pas bij enkel tientallen volts, schat ik.

Er staat her een 12 jaar oude AVM pre, indertijd 450 DM. Ik verkoop hem voor 300 euro :) (collectors item)

Hier hebben ze 2 Onkyo prees. Ik vind ze veel te duur.

De NAD/Rotel prees van < 100 euro bij Staffhorst zijn nu wel uitverkocht.

• remco_k

remco_k

[..]

verhaal van jouw is een beetje in de term van: * remco_k Broodje aap verhalen.. Heb hier een versterker van 500watt, wanneer deze voluit staat komen er enkele volts uit. Maar zeker weten geen 70volt of in die richting. En een schock krijgen van je versteker??? euh juist ja... |:( Misschien bij een versteker voor in een discotheek van enkele duizende watt's.
<knip>
haha!.... :) eerst uitproberen en dan zeggen dat ik ongelijk heb, niet andersom!
Dus: versterker hard aan, liefst vingertjes nat voor goede geleiding en pak die klemmen maar beet. (8>

Alles kan stuk.

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zaterdag 06 juli 2002 17:18 schreef kaasie het volgende:
Nu is mijn vraag is het mogelijk om de uitgangen(speaker)van me stereoset te veranderen zodat deze gelijk wordt aan de uitgang van een voorversterker. En de achtergrond bij laag volume weg valt

enkele gegevens:
[list]
• Het gaat om de versterker Onkyo M-8000 (4 speaker uitgangen, 8ohms)
• set bevat cd-speler, cassette, tuner
• Heb 2 boxen van elk 250 watt en 2 van 140watt
• Natuurlijk zit me pc ook aangesloten op de set
• Alles is van het merk B&O, behalve de versterker die is van Onkyo
[/list]
Het is totaal zonde wat je aan het doen bent. Je kunt beter even bij RAF naar binnen lopen, die hebben nu uitverkoop, en dan kijk je wat een mooie Rotel of NAD pre-amp kost (zijn niet zo ontzettend duur).

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

[..]

verhaal van jouw is een beetje in de term van: /me Broodje aap verhalen.. Heb hier een versterker van 500watt, wanneer deze voluit staat komen er enkele volts uit. Maar zeker weten geen 70volt of in die richting.
Ik kon het niet laten om nog een laatste reactie te plaatsen mbt de voltages cq watts

Afbeeldingslocatie: http://wibodelange.teamcoldfusion.nl/got/voltage.jpg
(RMS VU METER SCHEMA)

Zoals je kunt zien komt er dus echt wel 51volt op een 200watt versterker uitgang te staan !!! dus 500 watt ?? misschien wel 70 (8>
Ben benieuwd of je het nu geloofd dat het wel kan 8-)

Verwijderd

Òf kijk ff op www.marktplaats.nl daar staan voor een paar knaken goeie pre's (rotel nad enzo)
Pagina: 1