[Idee]Draadloos breedband internet in grote steden

Pagina: 1
Acties:

• sigma01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 11:55
http://www.motorola.com/canopy/index.html
Na aanleiding van deze site bedacht ik dat het misschien weleens interessant kon zijn voor een provider om dit aan te bieden. Het principe is dat er antennes worden geplaatst en dat een cirkelvormig gebied van twee mijl dekking heeft. De zender kost eenmalig $995,-- en de ontvangers (modems) $600,-- dus het is best betaalbaar. Het voordeel is dat de upstream en downstream 5mbit is >:) en voor deze band heb je geen licentie nodig.... :)

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B

Verwijderd

en elke 2 mijl zo'n kastje neerzetten? daarbij is 5mbit de topsnelheid... als je dus op 2 mijl zit mag je al blij zijn als je een halve mbit kunt halen

• sigma01
Nee, deze snelheid word op elke afstand binnen die twee mijl gehaald (volgens motorola) en verder kun je in een stad makkelijk antennes plaatsen en 2mijl=+-5km :)

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:55
hmmmm

is vast wel goedkoper dan glasvezel :Y)

maar echt snel is het niet :Y)

=edit=
als iemand nou ff contact zoekt met een providertje ergens, dan kan je het toch zo zelf aanleggen? :P
=edit2=
hoe zou de ping zijn :?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

volgens mij is de ping ook niet echt lekker met dit soort dingen... en je vergeet: er moet alsnog een lijntje van zo'n accesspoint naar z o'n provider toe; via glasvezel (of iets anders). het idee werkt dus alleen als je 1 klein providertje in een dorp hebt en er 1 dikke lijn leg naar die provider en in het dorp verder geen mogelijkheid is tot kabel/adsl

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 17:18 schreef Kertje het volgende:
volgens mij is de ping ook niet echt lekker met dit soort dingen... en je vergeet: er moet alsnog een lijntje van zo'n accesspoint naar z o'n provider toe; via glasvezel (of iets anders). het idee werkt dus alleen als je 1 klein providertje in een dorp hebt en er 1 dikke lijn leg naar die provider en in het dorp verder geen mogelijkheid is tot kabel/adsl
en zelfs in dat geval zou het goedkoper zijn om de telefooncentrale/wijkcentrale om te bouwen denk ik

• Ramon
Op zaterdag 06 juli 2002 17:51 schreef isdnsux het volgende:

[..]

en zelfs in dat geval zou het goedkoper zijn om de telefooncentrale/wijkcentrale om te bouwen denk ik
nou, ik hoorde laatst dat BBned iets van 100.000 euro moet betalen om een wijkcentrale om te bouwen.... dan is dit nog wel een tikkie goedkoper.

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 17:54 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

nou, ik hoorde laatst dat BBned iets van 100.000 euro moet betalen om een wijkcentrale om te bouwen.... dan is dit nog wel een tikkie goedkoper.
lees je wel? je moet toch ook ook vanaf elke accesspoint een lijn naar de provider leggen. Dit kost samen waarsch heel veel meer dan 60.000 euro (!) geen 100.000 om een wijkcentrale om te bouwen. Verder is 5km niet zoveel hoor, een beetje stad moet dan al tientallen van die dingen plaatsen, en ga dan maar is opnieuw uitrekenen hoe duur dat is...

en ik vraag me overgens af inhoeverre het nog is toegestaan als je honderden zoniet duizenden mensen in een plaats draadloos internet gaat geven. Volgens mij krijg je dan 1 groot storingsveld voor ander apparatuur.

• Ramon
Op zaterdag 06 juli 2002 18:36 schreef Kertje het volgende:

[..]

lees je wel? je moet toch ook ook vanaf elke accesspoint een lijn naar de provider leggen. Dit kost samen waarsch heel veel meer dan 60.000 euro (!) geen 100.000 om een wijkcentrale om te bouwen. Verder is 5km niet zoveel hoor, een beetje stad moet dan al tientallen van die dingen plaatsen, en ga dan maar is opnieuw uitrekenen hoe duur dat is...

en ik vraag me overgens af inhoeverre het nog is toegestaan als je honderden zoniet duizenden mensen in een plaats draadloos internet gaat geven. Volgens mij krijg je dan 1 groot storingsveld voor ander apparatuur.
uhm..... jij denkt dat er vanaf de wijkcentrale een onzichtbare gratis verbinding naar de backbone ligt :? Dat kost ook gewoon geld hoor.

En ik dacht dat de range voor ADSL ook rond de 5 km lag. Das dus ook niet zoveel :Y)

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 17:18 schreef Kertje het volgende:
En dat was precies wat ze in De Lutte (vlakbij Oldenzaal/Enschede) van plan waren. En ja, dat is klein :D

• sigma01
Je kunt vanaf die acces-points met straalzenders naar een centraal punt werken zodat je maar 1 back-bone per stad nodig hebt en dat is best te betalen :).

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:16
Je moet een bouwvergunning hebben voor de antenne, het moet aan de maximaal toegestane straling voldoen vanwege gezondheidsrisico's, die hoge frequenties gaan nergens doorheen, dit gaat dus niet lukken.

Verwijderd

Kijk eens op www.hubhop.com

:9

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 21:53 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

uhm..... jij denkt dat er vanaf de wijkcentrale een onzichtbare gratis verbinding naar de backbone ligt :? Dat kost ook gewoon geld hoor.
dat zeg ik toch ook juist?

Verwijderd

Dit wordt al toegepast hoor. En inderdaad de techniek erachter is niet bijster moeilijk te snappen. Als je wat geld hebt, zegmaar een ton of zo dan kun je al een redelijk "netwerk" opzetten.

• sigma01
Het gaat hier niet om WIFI maar om een netwerk met een hogere capaciteit en dekking!!!

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
KPN is geloof ik ook al bezig met een onderzoekje naar de haalbaarheid van WIFI AP's (beetje zoals Kermit/Greenpoints vroeger)...

HP/Compaq is ook al aan het investeren in dit soort dingen...

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:33
Ik heb niet alles gelezen, maar hier komt dus met de kerstdagen (leuk cadeau :)) draadloos internet beschikbaar. je betaald €300 borg voor de ontvanger, en je je betaald €49,- per maand abonement. De snelheden die ze garanderen, minimaal 300 kilobyte (Geen Bit duz) en maximaal 600 kilobyte. Dit geld voor zowel Up als Downstream.

XXXVI

• Coos
  • Laatst online: 22-06 22:43

Coos

Aim High, Shoot Low

Op zaterdag 06 juli 2002 17:11 schreef sigma01 het volgende:
2mijl=+-5km :)
offtopic:
Ik kan niet zo goed rekenenen, maar volgens mij is 1 mijl ongeveer 1,6 kilometer. Als ik dit maal 2 doe kom ik bij lange na niet aan de 5 kilometer.

Nooit geschoten is altijd mis | System specs

• TheKeeper
  • Laatst online: 25-08-2025

TheKeeper

In 2 words: NO!

Dit heb ik geloof ik al eens eerder voorbij zien komen. Met een draadloze verbinding tussen 2 boerderijen. Toen bleek de zendsterkte ook al het probleem omdat er dan teveel zenders tussen moeten staan om het signaal door te geven. In een stad wordt het nog veel lastiger, omdat de straling zeer snel vervormd of tegengehouden zal worden. Zolang de hele aardkloot nog niet omgeven is door satalieten, zal draadloos internetten op grote schaal nog wel lastig worden.

just my 0,02

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 21:43
FYI in Leiden zijn al wat mensen bezig met wireless internet. Nog niet op het niveau zoals hierboven, maar toch. meer info treft u op http://www.wirelessleiden.nl/
Pagina: 1