nut temp. geregelde soldeerbout

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Voor mijn (toekomstige) zelfbouwprojecten (o.a buizenverstekrer) wil ik een soldeerstation kopen.

Nu vroeg ik me af wat het nut is van een temperatuur geregeld soldeerstation. heeft de meerprijs van de Weller WS50 (euro 223) echt nut tov de Weller WTCP50 van euro 154

Afbeeldingslocatie: http://www.hod-electronics.nl/images/images/Copy_of_Wtcp50_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hod-electronics.nl/images/images/Ws50_1.jpg
(snap waarom dat plaatjes hier veel groter worden dan waar ik ze vandaan heb gejat ??)

Zijn er trouwens winkel die dat Weller spul iets goedkoper aanbiedem (223 euro ofwel f 491 is toch wel wat veel voor een soldeelbout). Eventueel van ander merken (maar moet wel goed zijn)

PS. Omdat het voor audio diy is, plaats ik het maar hiero :)

edit. voor de liefhebber een weller linkje

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Omdat je anders het probleem kan hebben dat je een kleine condesator naar de eeuwige jachtvelden helpt door alleen maar de bout in de buurt te houden.

Move --> E&C

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ze zijn waarschijlijk beide temperatuurgeregeld alleen is bij de ene die temperatuur instelbaar en bij de andere niet. Een temperatuurgeregelde soldeerbout heeft zeker nut. Hij is veel sneller op temperatuur dan een ongeregelde, koelt niet af bij veel soldeerwerk, en raakt niet oververhit (verbrande stift) als je hem ongebruikt aan laat staan. Ook een instelbare temperatuur is handig. Fijn soldeerwerk eist een lagere temperatuur dan grof. Het hangt er allemaal van af of je het het geld waard vindt.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Ikzelf heb een wtcp-s (voorloper van de wtcp-50), ik had de kans om voor een prikkie een WS50 over te nemen. Heb ik niet gedaan (ik heb hem aan ultranalog verpatst, die is er erg blij mee :) ).

De wtcp is wel degelijk geregeld, met het magnastat principe, dit werkt net zo goed als een instelbare bout. Dus een wtcp met een 3,2mm puntje op 370 graden en een ws-50 met een 3,2mm puntje ingesteld op 370 graden solderen even lekker (ERRUG lekker!).

Eigenlijk soldeer je altijd op dezelfde temperatuur, namelijk 370 graden. Ga je lager, smelt de tin niet goed, ga je hoger verdampt de flux te snel.

Wat je wel regelmatig doet, is van soldeerpuntje wisselen. Een kleintje voor licht werk aan ictjes, een wat grotere voor het solderen van draad aan buisvoeten en grote weerstanden ed. Bij beide bouten moet je dan aan de slag.

Wat is dan het voordeel van een geregelde bout: Ik heb dat aan mijn voormalige baas bij Display gevraagd en volgens hem was het enige nut, dat je hem wat hoger kon zetten als je iets ging solderen wat eigenlijk te groot is voor de punt die je op dat moment in de bout hebt zitten. Bijvoorbeeld als je twee printplaten haaks aan elkaar wilt solderen, of een hele bundel kabeltjes (bijvoorbeeld voor een steraarde punt) aan elkaar wilt solderen.

Mijn advies: neem een wtcp-50, met een pt-L7 puntje. Da's een wat langere punt (ik vind dat makkelijker werken) met een breedte van 2mm en een temp van 370 graden. (de pt-bb7 of de pt-c7 zijn vergelijkbaar, maar dan in een korte uitvoering).
Om het compleet te maken kan je er een fijn duntje bij doen (1.2mm:pt-k7 en een lompe beitel, om flink te stoken:5mm: pt-dd7)

Kan je alles mee doen wat je wilt en geloof mij maar: als je één keer de kwaliteit van een Weller bent gewend, wil je nooit meer een elcheapo stationnetje :9~
(En als je mij niet geloofd: Ik kreeg om 2uur 's nachts een mailtje van Remco, hoe blij hij wel niet is met zijn nieuwe WS-50 :P )

• Duck-Twacy
Thnx all

Ik vermoedde al dat de WTCP ook geregeld was (maar dan op vaste temp) en bedoelde eigenlijk "hebben verschillende soldeerklussen of soldeertin een verschillende temperatuur nodig?".

Maar voor mijn (toekomstige) audio doeleinden zal het wel neerkomen op 1 bepaalde temp (hoef geen IC's in mijn amp :) ))

Zal 1s gaan rondbellen voor wat prijzen

Had een tijdje geleden trouwens wat info aangevraagd bij Siemens over Weller spul, krijg ik een 330 pagina dikke catalogus in mijn brievenbus (met de meest krankzinnige soldeersystemen :) )

NB. Okay C&E was wellicht een betere plaats geweest (maar ik wil m niet om een case te modden).

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zaterdag 06 juli 2002 18:11 schreef Duck-Twacy het volgende:
"hebben verschillende soldeerklussen of soldeertin een verschillende temperatuur nodig?".
Verschillende soorten soldeertin wel, maar als je je bij 1 soort tin houdt, gaat bovenstaand verhaal nog steeds op, maar dan voor een andere temperatuur.

Verwijderd

Ik weet niets van solderen maar zie m'n broertje regelmatig op verschillende temperaturen solderen (al is dat voor het solderen van radiografische racewagens en toebehoren). Heeft zo'n ding als op die foto van je alleen dan nog met een alu frontplaat en lcd. Of het voor jouw doeleinden nodig is? Temperatuurregeling zou ik voor de flexibiliteit zeker nemen.

Vraag iig aan meerdere speciaalzaken en met name die waar je losse onderdelen kan kopen. Die mensen moeten wel weten wat het beste is. Enne, beter nu een paar tientjes duurder uit zijn dan eentje weer moeten inruilen...

(Duck, ik wil luisteren ;))

• Duck-Twacy
Op zaterdag 06 juli 2002 21:32 schreef dopy het volgende:
Ik weet niets van solderen maar zie m'n broertje regelmatig op verschillende temperaturen solderen (al is dat voor het solderen van radiografische racewagens en toebehoren). Heeft zo'n ding als op die foto van je alleen dan nog met een alu frontplaat en lcd.

[...]

(Duck, ik wil luisteren ;))
Waarschijlijk een WSD50 (weer een treedje hoger :) )

(Offtopic. Back from the UK? Moeten verder nog een dag prikken)

Verwijderd

Ik heb gekeken maar het is een of andere Ersa Digital 80 nogwat :)
Zegt me verder niets maar hij heeft er gisteren gelukkig een snoertje voor m'n nieuwe microfoon mee gesoldeerd.

(off topic: ja hoor, terug. wimbledon, musical queen, londen was perfect)
Pagina: 1