Toon posts:

[RH7.2] BLUESCREEN!! Weird

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo hallo,

ik heb me nu toch iets meegemaakt... weird! goed... probleem is alsvolgt:

Ik heb een server gekocht, 2U case met:
*D 2x 80GB (RAID1 --> 1x80 mirror) IBM
*D 2x 512MB-333
*D AMD XP 1800+
*D MSI KT3 Ultra (6380 KT3 UltraARU DDR)
*D Onboard Promise PDC20276 RAID controller (ATA133)

verder niet veel interssants..

Goed... ik doe het volgende:
Alle troep (onboard sound card en crap) uitzetten... (alles wat ik niet nodig heb dus) en dan met de FastTrack util een mirror stripe aanmaken (RAID1)

Dan booten van de RedHat cd...
(of ik nu MET of ZONDER de expert mode de RAID driver laadt, dat boeit niet)

OF als ik gewoon op enter druk in het bootscherm (CD) zodat ie in graphical mode meteen gaat OF dat ik nou eerst expert doe en de RAID driver laadt, dat maakt allemaal niets uit... Zelfs speciale "linux" boot commando's helpen niet...

Hij boot dus, alle hardware wordt geladen, en dan zegt ie op een gegeven moment "/sbin/loader"... NET daarna (NET voor anaconda wordt geladen) krijg ik een BLAUW SCHERM!!

met zoiets als
code:
1
2
3
4
OOPS 0000
CPU: 0
...blablablabla....
/proc/bus/usb

goed, ik USB in de bios uitgezet, niets... (ook "linux nousb" booten werkt niet!) MAAR... als ik nou de hardeschijven eruit ruk, dus gewoon GEEN schijven aankoppel... doet ie het WEL!
Ik heb vanalles geprobeerd, RAID, geen RAID, normale IDE, master, slave, kabels, etc etc...

SOMS boot ie wel anaconda, ik kan dan partitioneren en dan als ie gaat formatteren dan brandt de HDD led 2 sec en dan kapt ie ermee... (hangt ie)

wat is dit in godsnaam???
zelfs vrienden van me wisten het niet....

PS: zelfs text mode werkt niet!

Verwijderd

Je zou haast geneigd zijn te denken dat dit op de een of andere wijze met je RAID controller drivers te maken heeft. Wat je zou kunnen proberen is een Slackware raid.s bootdisk te proberen. Deze disk zou ondersteuning moeten hebben voor een Promise Fasttrack controller.
Eens kijken wat er dan gebeurt. Je vindt de disk op:
ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/bootdisks/raid.s

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat is het niet... Want als ik de RAID compleet uitzet doet ie het ook niet!! Of als ik RAID aanlaat en WEL schijven aankoppel...
RAID is het dus niet...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Ik had ongeveer eenzelfde OOPS als ik mn Promise controller in RAID 1 modus had staan. Oplossing: vergeet die promise controller, gebruik gewoon je normale IDE controllers met Linux Software RAID, sneller en meer compatible.

Verwijderd

Topicstarter
Ja damn!
Ik heb speciaal een MBoard met RAID gepakt omdat ik HARDWARE mirroring wil!!

Ik heb ook een Gigabyte DXR met promise 20265 en die werkt PRIMA! (raid 0)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Op zondag 07 juli 2002 18:13 schreef hypernatic het volgende:
Ja damn!

Ehhm.. ik weet niet helemaal hoe ik je dit slechte nieuws moet brengen... maarreh...
Zo'n promise controller is geen hardware mirroring... Alles wordt door de drivers en de CPU gedaan.

Ik weet niet wat je verder voor OS-en hebt draaien op die PC, maar ik denk dat je onder linux beter md kunt gebruiken, en dan onder Windows (NT,2K, XP) de ingebouwde mirroring...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Op zondag 07 juli 2002 18:13 schreef hypernatic het volgende:
Ja damn!

Jammer voor jou is het geen hardware mirroring, en ook jammer voor jou wordt RAID-1 niet lekker ondersteund, waar RAID-0 wel goede ondersteuning heeft.

Promise is een kutbedrijf die geen opensource drivers levert, alleen wat troep voor 2.4.7 kernels van SuSE en Redhat, heb je dus helemaal niets aan. De ATARAID drivers in de kernel zijn volgens mij ook helemaal niet eens afkomstig van Promise, maar gewoon door een aantal fanatiekelingen van waarschijnlijk Redhat inelkaar gezet.

De Linux md drivers zitten in de kernel en linux is er helemaal voor geoptimaliseerd. De MD drivers werken daarom beter dan dat bijelkaar geschraapte stukje rotzooi van Promise. Wat je wel kunt doen: die RAID controller als UDMA controller gebruiken en zo je disks afzonderlijk aanspreken, maak je er met de MD driver gewoon een RAID-1 set van, ben je ook klaar.

Verwijderd

Topicstarter
huh? Wat is een MD driver eigenlijk?
En WAT moet ik dan doen? heb ik dan alsnog "hardware" mirroring?

overigens... of ik nou RAID aan of uit zet, dat boeit niet... het werkt OOK DAN niet...

Verwijderd

kan ook zijn dat je RedHat CDs niet goed zijn.

Als je ze gedownload hebt, heb je dan een md5sum gedaan van de ISO bestanden en deze nagekeken of ze kloppen met de md5sums die op de ftp server stonden?

Heb al veel rare zaken tegengekomen omdat de redhat cds crappy waren. (slechte CDR kwaliteit, en eens 1 iso die niet goed was gedownload (biterrors) ).

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Op zondag 07 juli 2002 21:20 schreef hypernatic het volgende:
huh? Wat is een MD driver eigenlijk?
En WAT moet ik dan doen? heb ik dan alsnog "hardware" mirroring?

overigens... of ik nou RAID aan of uit zet, dat boeit niet... het werkt OOK DAN niet...
De md-devices zijn softwarematige raid's onder linux hiervoor heb je de package raidtools nodig.
Dat is dus allemaal softwarematig

dat het verder niet werkt ligt dat niet aan het feit dat redhat standaard niet goed omgaat met pci ide controllers?
Moet je daarvoor niet booten met een speciale disk?

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Topicstarter
scheen aan het moederbord te liggen... hij wordt binnenkort met een nieuw MB opgestuurd...

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Mooi, is dat ook weer opgelost ;)
Pagina: 1