Toon posts:

[caraudio] stereo - mono probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/MDPluimers/1.JPG

Maar dan ben ik door de aansluiting van speaker 3 (grote JBL) het stereo geluid kwijt. Ik wil het dus zo hebben dat spk 1 (kenwoods) en 2 (merkloos) beide stereo zijn, maar spk 3 mono. Ik heb al zitten zoeken, maar ik kan niks vinden om dit op te lossen. Alles wordt aangestuurd door een radio met maar 2 uitgangen, dus kan niet bijvoorbeeld nr 3 aan een andere uitgang gooien. T is by the way nodig voor een radio die ik bouw, wordt een houten kist met inhoud (radio, voeding, speakers), omdat een gewone radio snel sneuvelt als je beetje ruw volk hebt. Als ie klaar is post ik wel ff wat foto's.

Verwijderd

uhm een 5-kanaals versterker kopen en daar de speakers op aan sluiten... of is dat niet de bedoeling

Verwijderd

Topicstarter
nee niet echt de bedoeling, aangezien dat het niet teveel moet gaan kosten. Wil hem zo goedkoop mogelijk houden, ook omdat waarschijnlijk hij over een paar maand wel weer uit elkaar gaat.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je een subwoofer hebt met twee spoelen dan kan jouw opstelling wel volgens mij. De ene spoel van de sub sluit je aan op het linkerkanaal van je radio, de andere spoel op het rechterkanaal. Met een spoel (mono aansluiting) op je sub kan dit volgens mij niet.

Verwijderd

ik heb eens gelezen dat je dan de massa niet moet gebruiken maar gewoon de plus van links als b.v massa gebruikt en rechts als plus signaal voor speaker 3 moet gebruiken waardoor de derde speaker de verschil laat horen tussen de linker kanaal en rechter kanaal.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 07 juli 2002 16:04 schreef Shalow het volgende:
ik heb eens gelezen dat je dan de massa niet moet gebruiken maar gewoon de plus van links als b.v massa gebruikt en rechts als plus signaal voor speaker 3 moet gebruiken waardoor de derde speaker de verschil laat horen tussen de linker kanaal en rechter kanaal.
en ik denk niet dat dat de bedoeling is;
links zit bass-geluid in, de rechter ook. Als dat evenveel is, blijft van diezelfde bass dus geen ruk over ;(
toch :?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het om een autoradio met hoogvermogen uitgangen gaat (2x 20+ watt) kan je de woofer op de + van de ene kanaal en op de - van de andere kanaal aansluiten.

Maar beter is het om daar een aparte versterker voor te nemen...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Je trekt de radio op z'n stereokanalen op 2 ohm en dan probeer je hem nog eens te bruggen voor een sub (speaker 3)??? Ik wil de eerste radio nog tegenkomen die dit fantsoenlijk kan aansturen..... :P

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Whaaaa!!!! :o :o
Never, ever, njet, niet, Nooit Nooit Nooit Nooit links en rechts aan elkaar koppelen!! |:(
Ben je helemaal gek geworden!? Jij houd zeker niet van je spulletjes en van goed geluid. :'(

Haal speakertje 3 meteen los, zorg dat links en rechts los van elkaar blijven (ook de massa's!).
Liefst ook niet 2 speakers aan dezelfde uitgang parallel maar gewoon 1 speaker.
Als je perse 4 speakers aan je radio wilt hangen: koop een nieuwe met 4 outputs (front & rear)...

Oplossing voor speakertje 3 die je nu hebt:
1. niet direct aansluiten op je radio (ook niet op maar 1 kanaal, (sommige) autoradio's zijn heel gevoelig voor ongelijke belasting per kanaal.
2. koop een versterker der bij, brug 'm naar mono en hang daar je speakertje 3 aan.
3. koop een andere speaker met dubbele spreekspoel en sluit die (ook via een extra versterker!) aan.

Wat je ook doet, laat het zeker niet zo zitten zoals nu want:
1. je radio gaat binnenkort defect.
2. dit klinkt toch voor geen meter! :'(

Alles kan stuk.

Pagina: 1