Toon posts:

[gentoo] Systeem start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de afgelopen 2 dagen zo'n beetje bezig geweest met het installeren van Gentoo. Maar nu heb ik een probleempje:

Na het compileren van de kernel was er geen bzImage. Ik wist weet/niet precies waar dat voor dient, maar ik reboot m'n systeem toch lekker, en nu kan Grub geen partities vinden (duh!). Niet zo snugger van mij dus...

Dus mijn vragen:
1. Hoe kan het dat er geen bzImage is. Foutje bij het compileren? Hoe op te dit op te lossen?...

2. En misschien nog wel belangrijker, hoe kom ik weer in m'n systeem. Kan ik de harddisk mounten met de boot-cd?

Verwijderd

make bzImage vergeten bij het compilen van de kernel?

boot met je cd en mount / , compileer de kernel en kopieer bzImage naar je /boot partitie , pas grub aan en t zou moeten wereken

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:15

lonkhuijzen

100% ADH

Ik neem aan dat je netjes de handleiding van gentoo hebt gebruikt?
code:
1
2
3
4
5
# cd /usr/src/linux
# make menuconfig
# make dep && make clean bzImage modules modules_install
# mv /boot/bzImage /boot/bzImage.orig [if bzImage already exists]
# cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot

na mv /boot.... kreeg je waarschijnlijk een message dat ie niet bestond? Geen zorgen maken, is denk ik normaal, komt denk ik omdat het de 1e x is dat je een kernel hebt gecompiled. Hopelijk heb je daarna wel gewoon cp /usr... gedaan :).

Dat grub geen partities kan vinden ligt aan grub zelf.
Je kan van de gentoo cd booten en dan doorgaan totdat je de promt bereikt. daarna het stukje van grub (uit de handleining) overdoen. Let wel hda1 is in grub (hd0,0).

Mocht je de handleing niet hebben (wat ik betwijfel, maar toch :)) http://www.gentoo.org/doc/build.html

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd die handleiding gebruikt. Ik kreeg ook die message dat het bestand nog niet bestond. Maar hij stond ook niet in /usr/src/linux/arch/i386/boot/...

En in de configfile van Grub moest ik (o.a.) deze regel invoeren:
code:
1
kernel /boot/bzImage root=/dev/hda3

Dusse, volgens mij heeft het er wel mee te maken...

Maar volgens mij is dat een veel voorkomend probleem bij de 2.4 kernel, dat 'ie bzImage niet maakt. En zou "make bzImage" het oplossen of moet ik de hele kernel opnieuw compileren? En als ik dat doe, dan moet ik denk ik wel eerst de harddisk mounten, en hoe doe ik dat?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zaterdag 06 juli 2002 13:25 schreef DarkPipo het volgende:
Maar volgens mij is dat een veel voorkomend probleem bij de 2.4 kernel, dat 'ie bzImage niet maakt. En zou "make bzImage" het oplossen of moet ik de hele kernel opnieuw compileren?
'make bzImage' is nou juist het commando, waarmee je je kernel compiled. Dus, da's de definitie van 'de hele kernel (opnieuw) compilen', alleen sla je de modules over.

Maar goed, als bzImage dus niet in je /usr/src/linux/arch/i386/boot/ staat, is er dus iets fout gegaan bij het compilen zelf. Wat is de laatste regel die je ziet, nadat je 'make dep clean...' hebt gerund? Is daar ergens 'error' te zien? Heb je bij het geven van de commando's goed rekening gehouden met hoofdletters (bzImage)? Weet je zeker dat je niets hebt overgeslagen?
En als ik dat doe, dan moet ik denk ik wel eerst de harddisk mounten, en hoe doe ik dat?
Op dezelfde manier waarop je het ook deed bij het installeren van Gentoo, dus:
mkdir /iets
mount /dev/hdaX /iets
chroot /iets /bin/bash

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 13:25 schreef DarkPipo het volgende:
[...]
Maar volgens mij is dat een veel voorkomend probleem bij de 2.4 kernel, dat 'ie bzImage niet maakt. En zou "make bzImage" het oplossen of moet ik de hele kernel opnieuw compileren?
Ik raad je aan een andere distro te nemen. Wellicht is Gentoo nog te hoog gegrepen. Gentoo veronderstelt namelijk toch wel enige basiskennis van Linux.

Een veel voorkomend probleem dat bzImage niet wordt gemaakt ? Ik compileer al vanaf 2.4.0 mijn eigen kernels (in de 2.4 serie). De keren dat make bzImage met een foutmelding kwam en niet compileerde en het niet aan mijzelf lag zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Vooral recente kernels zijn kwalitatief een stuk beter dan toen Linus nog bezig was met de 2.4 branche.
Vaak is de persoon aan de 'knoppen' de grootste belemmering voor een goed compilerende kernel.

• foser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 15:03
helemaal met jjj eens, pak eerst eens een simpele distro om met linux te starten (mandrake ofzo).

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

helemaal niet mee eens om toch maar offtopic te raken.. :)

Met die hele duidelijke handleiding van gentoo erbij is het een eitje, je word gelijk in het diepe gegooid met configgen enzo, en gelukkig verdwaal je dankzij de handleiding niet..

Gentoo is een distro bij uitstek om linux te leren.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 16:12 schreef foser het volgende:
helemaal met jjj eens, pak eerst eens een simpele distro om met linux te starten (mandrake ofzo).
Ahum, ik wil mezelf eigenlijk niet meer als n00b kwalificeren, ookal kom ik hier blijkbaar wel zo over... Ik ben met Mandrake begonnen, daarna overgestapt op Redhat, daarna op Debian, waar ik heel lang mee gewerkt heb (en aardig wat geleerd heb), en nu wil ik eens Gentoo proberen.

Ik laat me nu dus ook niet uit het veld slaan door zo'n irritante kernel niet mee wil werken, maar ik knoei gewoon net zo lang aan tot de boel werkt (noem me maar eigenwijs :)).

Ik heb de kernel trouwens opnieuw gecompileerd en het bzImage bestand naar /boot gekopieerd, maar Grub wil nog steeds niet booten. Nog dingen die ik fout gedaan kan hebben bij het configuren ofzo? (ja, hda1 is hd0,0 dat weet ik)

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op zaterdag 06 juli 2002 16:44 schreef DarkPipo het volgende:
Ik heb de kernel trouwens opnieuw gecompileerd en het bzImage bestand naar /boot gekopieerd, maar Grub wil nog steeds niet booten. Nog dingen die ik fout gedaan kan hebben bij het configuren ofzo? (ja, hda1 is hd0,0 dat weet ik)
Wat is precies de foutmelding die Grub geeft? Post je menu.lst anders eens. Of laat Grub z'n grafische scherm niet eens zien (met andere woorden, is de rootpartitie niet te vinden?).

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 17:09 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Wat is precies de foutmelding die Grub geeft? Post je menu.lst anders eens. Of laat Grub z'n grafische scherm niet eens zien (met andere woorden, is de rootpartitie niet te vinden?).
Grub zegt:
code:
1
2
Not found any [active partition] in HDD
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Hij kan dus geen rootpartitie vinden...

Mijn menu.lst ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
default 0
timeout 30
splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd0,0)
kernel=/boot/bzImage root=/dev/hda3

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

heb je in /etc/fstab wel BOOT ROOT en SWAP vervangen door hda1 hda3 en hda2 (gok dat je ze in die volgorde moet hebben).
code:
1
2
3
4
5
/dev/BOOT        /boot   ext2    noauto,noatime  1 2
/dev/ROOT        /       ext3    noatime          0 1
/dev/SWAP        none     swap   sw          0 0
/dev/cdroms/cdrom0  /mnt/cdrom  iso9660    noauto,ro        0 0
proc            /proc    proc    defaults        0 0

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 17:45 schreef Pluk het volgende:
heb je in /etc/fstab wel BOOT ROOT en SWAP vervangen door hda1 hda3 en hda2 (gok dat je ze in die volgorde moet hebben).
code:
1
2
3
4
5
/dev/BOOT        /boot   ext2    noauto,noatime  1 2
/dev/ROOT        /       ext3    noatime       0 1
/dev/SWAP        none     swap   sw       0 0
/dev/cdroms/cdrom0  /mnt/cdrom  iso9660  noauto,ro     0 0
proc            /proc    proc    defaults       0 0
Yep, dan post ik mn fstab ook wel ff: :)
code:
1
2
3
4
5
/dev/hda1       /boot     ext3     noauto,noatime    1 1
/dev/hda3       /       ext3     noatime         0 0
/dev/hda2       none       swap     sw          0 0
/dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom   iso9660  noauto,ro     0 0
proc           /proc      proc     defaults     0 0

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Hmmm dan weet ik het niet meer :)..

- eeuhm de 1 2 en 0 1 en 0 0 achterin fstab heb je die ook?

stiekum editten he.. :+

- menu.lst das met een menu.Lst en geen 1st?
- met partition magic 1 partitie active maken?

Anders zou ik eens op irc gaan en de gentoo mensen daar vragen..

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 17:58 schreef Pluk het volgende:
stiekum editten he.. :+
Ja, ze vielen me eerst niet op :)

Waar dienen die trouwens voor?

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op zaterdag 06 juli 2002 17:24 schreef DarkPipo het volgende:
Grub zegt:
code:
1
2
Not found any [active partition] in HDD
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Hij kan dus geen rootpartitie vinden...
Zotezien is het installeren van Grub in je MBR niet helemaal goed gegaan. Je menu.lst en fstab hebben daar verder niets mee te maken.

Het meest voor de hand liggende is, dat je bij het installeren van Grub een typefoutje hebt gemaakt. Probeer dat dus nog even, in jouw geval dus:
code:
1
2
3
4
root@whatever# grub
grub> root hd(0,0)     // root == je bootpartitie, niet je rootpartitie
grub> setup (hd0)
grub> quit

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet 't al, ik was zo stom geweest op de boot flag niet in te stellen in fdisk. |:(

Maare, hij doet 't nu nog niet, ik krijg wel fijn het bootschermpje enzo, maar daarna reboot 'ie meteen weer. Waarschijnlijk dus toch iets met bzImage. Iemand een idee?

Verwijderd

dusje krijgt je grub scermpje.
en je kiest voor je gentoo systeem.

en hij bseluit meteen geen textop het scherm om te gaan rebooten? dat klinkt mij wel heel raarin de oren.

wat meer info zou handig zijn enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 19:58 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
dusje krijgt je grub scermpje.
en je kiest voor je gentoo systeem.

en hij bseluit meteen geen textop het scherm om te gaan rebooten? dat klinkt mij wel heel raarin de oren.

wat meer info zou handig zijn enzo.
Ik krijg heb graphical bootschermpje, met Gentoo Linux. Ik druk op enter (of wacht 30 seconden) en m'n pc wordt gereboot. Verder geen foutmeldingen ofzo...

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Doet me denken aan een acpi probleem.
Ik heb hetzelfde gehad.. disablede ik het in de bios dan bootte ie wel netjes.. alleen mijn winXP reboote dan omdat acpi uitstond :+

Ik heb toen allees weer een keer opnieuw geinstalled en toen ging alles wel goed..

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 20:43 schreef Pluk het volgende:
Doet me denken aan een acpi probleem.
Ik heb hetzelfde gehad.. disablede ik het in de bios dan bootte ie wel netjes.. alleen mijn winXP reboote dan omdat acpi uitstond :+

Ik heb toen allees weer een keer opnieuw geinstalled en toen ging alles wel goed..
Ja, maar om nu alles weer opnieuw te gaan compileren... :(

Verwijderd

Topicstarter
Vreugde en jolijt! :7

Ik ben er al achter. Ik had de kernel voor de verkeerde processor gecompileerd. Ik heb het nu voor elkaar gekregen om 'm opnieuw te compileren, dus dat ben ik aan het doen.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
heel goed, je niet uit het veld laten slaan, lekker door klooien en jawel: weer een experience point erbij!

welcome to Gentoo... :P

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op zaterdag 06 juli 2002 22:59 schreef DarkPipo het volgende:
Ik ben er al achter. Ik had de kernel voor de verkeerde processor gecompileerd. Ik heb het nu voor elkaar gekregen om 'm opnieuw te compileren, dus dat ben ik aan het doen.
Ghehe, is mij ook wel eens overkomen, omdat ik vrij regelmatig m'n kernel op m'n Athlon-systeem opnieuw compile. Toen ik op m'n i586 (Pentium I) routertje een kernel ging compilen, selecteerde ik zonder na te denken 'Athlon/Duron'. Overigens rebootte 'ie toen niet, maar een gewone freeze was het gevolg. :)

In ieder geval veel plezier met Gentoo en succes met het installeren van je Desktop Environment, wat de volgende stap waarschijnlijk zal zijn :)

- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1