verschil tussen goedkope Power Supply en dure?

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Wat is nou precies het verschil tussen een no-name of bijv. een ethermax voeding? Is het de duurzamheid of heeft het ook iets met het produceren van lawaai te maken? ik wil namelijk een antec kast kopen bij een duitse winkel en wil daar de goedkoopste voeding bij bestellen. Maar ik wil m'n kast wel stil hebben.

dit is die kast:
Afbeeldingslocatie: http://www.mindfactory.de/isroot/MindStore/ProductImages/0002702.gif

64 euro is goedkoop toch?

(http://www.mindfactory.de)

Wat voor 'stille' voeding kunnen jullie mij adviezeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:55
Ik zou zeggen gebruik de search want dit onderwerp is al zo vaak aan bod geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
post eens de opties, ik ga niet mn duitsewoordeboek uit de kast trekken, vaak is het verschil de wattage, en de fan, plus het aantal aansluitingen. Voor twee van de dire is er een oplossing, de fan kan je zelf eruit halen, en er een stille fan inzetten, en de aansluitingen kan je met van die verloop stekkertjes doen, dus advies koop de voeding met de hhogste wattage en doen er je ding mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Op zaterdag 06 juli 2002 12:40 schreef duncanvdlinden het volgende:
dit zijn de opties:

http://www.mindfactory.de/cgi-bin/MindStore.storefront/3d26c14b00014edc2745c19e4b7a0656/Catalog/186
De keuze lijkt mij wel hel makkelijk, http://www.mindfactory.de/cgi-bin/MindStore.storefront/3d26c14b00014edc2745c19e4b7a0656/Product/View/0008186 Dit is een triple fan voeding, dat blijft lekker koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:54

JJJ

Je mag ook verwachten dat de kwaliteit van de voeding beter is. Ik heb hierin een noname voeding en dat merk ik ook. Paar dagen geleden nog een lan gehad en de voeding (300W) kon niet genoeg kracht leveren om te PC aan te laten slaan. Ik denk dat mij dit niet gebeurd zou zijn met een merk-voeding a la Enermax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Op zaterdag 06 juli 2002 12:47 schreef JJJ het volgende:
Je mag ook verwachten dat de kwaliteit van de voeding beter is. Ik heb hierin een noname voeding en dat merk ik ook. Paar dagen geleden nog een lan gehad en de voeding (300W) kon niet genoeg kracht leveren om te PC aan te laten slaan. Ik denk dat mij dit niet gebeurd zou zijn met een merk-voeding a la Enermax.
Hoezo gebruikt enermax ander weerstanden en condensatoren, ik heb altijd een noname psu gehad, nooit problemen mee gehad, Gewoon een stillere fan erin, en klaar is JJJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:54

JJJ

Op zaterdag 06 juli 2002 13:01 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

Hoezo gebruikt enermax ander weerstanden en condensatoren, ik heb altijd een noname psu gehad, nooit problemen mee gehad, Gewoon een stillere fan erin, en klaar is JJJ
|:(

Heb jij wel gelezen wat ik heb getypt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Op zaterdag 06 juli 2002 12:42 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

De keuze lijkt mij wel hel makkelijk, http://www.mindfactory.de/cgi-bin/MindStore.storefront/3d26c14b00014edc2745c19e4b7a0656/Product/View/0008186 Dit is een triple fan voeding, dat blijft lekker koel.
vindt ik toch wat te duur. k' zat zelf te denken aan de 250 watt voeding van 25 euro. is dat wat?

edit: ik wil zelf niets aan de voeding veranderen. ben ik veel te a-technisch voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18
Op zaterdag 06 juli 2002 13:03 schreef duncanvdlinden het volgende:

[..]

vindt ik toch wat te duur. k' zat zelf te denken aan de 250 watt voeding van 25 euro. is dat wat?

edit: ik wil zelf niets aan de voeding veranderen. ben ik veel te a-technisch voor :)
250 w is tegenwoordig al een beetje weinig als je een lekker (amd) systeem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:54
Op zaterdag 06 juli 2002 13:07 schreef Icey het volgende:

[..]

250 w is tegenwoordig al een beetje weinig als je een lekker (amd) systeem heb.
Tuurlijk, 300W is zeker geen overbodige luxe.
Maar theoretisch gezien kan alles op die 250 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 16:27
Een slechte voeding, kan te weinig watts en ampere's leveren dus voor een instabiel systeem zorgen. Ook maken de goedkopere voedingen over het algemeen meer lawaai als de duurdere.
Een enermax mag dan wel duur zijn, maar ze zijn wel erg goed.

Een 250watt is te weinig als je een amd hebt of een p4. 300watt of 350watt is stukken beter (vooral 350watt), bespaar NIET op je voeding

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Een degelijke voeding is belangrijk zodat je een stabiele 5volt lijn hebt, daarmee wordt o.a. je cpu mee gevoedt, dus een crapvoeding kan leiden tot een mindere stabiliteit, als stelregel zou ik nemen;
Wil je niet oc'en neem dan een voeding naar budget.
Wil je oc'en en/of extra verbruikers aan je voeding hangen (casefans, hdd, etc) ga dan voor een merknaam, dat hoeft geen dure Enermax te zijn, Aopen voedingen zijn ook degelijk En betaalbaar.
[edit]
300 Watt is idd aanbevolen de dag van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dure powersupply is vaak stabieler qua spanning. Duurdere componenten in de voeding en betere koeling (niet alleen een 80mm fan, maar ook allu heatsinks ed). Een dure voeding is in gewicht ook vaak zwaarder dan een el-cheapo voeding.

En voor de mensen die zeuren dat hun el-cheapo voeding wel goed is: De uitzondering bevestigd de regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
Idd want bij mijn cheapass 200W krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/Cheapass.jpg
Het hele systeem wordt er onstabieler van.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:25
Op zaterdag 06 juli 2002 13:46 schreef joshuasioso het volgende:
Idd want bij mijn cheapass 200W krijg je zoiets:
[afbeelding]
Het hele systeem wordt er onstabieler van.
goed voorbeeld...
bij een merkvoeding, zalman, enermax etc zal je dit echt niet krijgen,..

ik heb bij mijn chieftec trouwens een sirtec voeding gekregen en die is ook erg goed..
die krijg je voor paar euros meer bj die kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Op mijn 420watt FlowerPower:
Afbeeldingslocatie: http://www.karremania.cistron.nl/volt.JPG

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een ATX voeding moet gewoon aan een aantal standaarden voldoen. Die zijn te vinden op de Microsoft site. Dus in weze is iedere voeding even goed. Maar een duurdere heeft meestal ook betere componenten en regelbare fans etc. Meestal kan hij ook beter en langer een hoog piekvermogen leveren.

Daarbij zal de levensduur van een duurdere ATX ook wel langer zijn imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
Shit de mijne is aan het overlijden :'(:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/overlijden.jpg
Vandaag ging voor het eerst het alarm af, mag ook wel na 4 jaar.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 19:24 schreef joshuasioso het volgende:
[afbeelding]
Arme jij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
[afbeelding]
gecondoleerd >:) Maar ik ga hem in emmen halen. daar is de chieftech dragon zwarte miditower met deur: 119 euro. Daar zit een sirtec/chieftec 340 watt voeding bij. Ik heb in revieuws kunnen lezen dat deze stiller is als een ethermax!.
Alleen de ethermax is wel beter (stabieler).

slotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31

DinX

Motormuis

[afbeelding]
Welk programma'tje is dat ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 21:40

bloasfist

Slot-A Crew

Op maandag 08 juli 2002 12:10 schreef duncanvdlinden het volgende:

[..]

gecondoleerd >:) Maar ik ga hem in emmen halen. daar is de chieftech dragon zwarte miditower met deur: 119 euro. Daar zit een sirtec/chieftec 340 watt voeding bij. Ik heb in revieuws kunnen lezen dat deze stiller is als een ethermax enermax!.
Alleen de ethermax enermax is wel beter (stabieler).

slotje?
:X

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Of je koopt een noname 350w en mod er zelf een 2e fan in en zet ze dan beide op 7v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij computerlanfd verkopen ze Topower voedingen. Ik heb de 420W en hij is erg stil en stabiel en heeft lange kabels met 10x molex.

Tip: de kwaliteit van een voeding is evenredig aan het gewicht. Dus: des te zwaarder des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Laatst online: 11-02 22:42
Op maandag 08 juli 2002 12:10 schreef duncanvdlinden het volgende:

[..]

gecondoleerd >:) Maar ik ga hem in emmen halen. daar is de chieftech dragon zwarte miditower met deur: 119 euro. Daar zit een sirtec/chieftec 340 watt voeding bij. Ik heb in revieuws kunnen lezen dat deze stiller is als een ethermax!.
Alleen de ethermax is wel beter (stabieler).

slotje?
Ik hen zelf zo'n kast en de voeding die er bij zit is absoluut goed, maar ik niet dat die stiller is als een Enermax (maar stil is hij wel hoor)
Alle voltages zijn heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipisnap
  • Laatst online: 14-04 20:40
Op maandag 08 juli 2002 16:12 schreef gve het volgende:
bij computerlanfd verkopen ze Topower voedingen. Ik heb de 420W en hij is erg stil en stabiel en heeft lange kabels met 10x molex.

Tip: de kwaliteit van een voeding is evenredig aan het gewicht. Dus: des te zwaarder des te beter.
Hier was laatst een artikel over op de frontpage idd. Daar kwamen ze echter wel met die suggestie aanzetten, maar echt harde bewijzen hadden ze niet. Je KUNT het gewicht als richtlijn gebruiken. Ik zou meer op revieuws afgaan...

"It certainly appears so..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ontwerper van switched mode power supplies (schakelende voedingen), o.a. computervoedingen dus, moet ik ontkennen dat het gewicht een factor voor kwaliteit is.
Wij laten voedingen voor normale omgevingen (kantoor, thuis) alsmede medische computervoedingen produceren in Taiwan. Onze ervaring is dat de de prijs bepaald wordt door volgende items:
- toelaatbare uitval (m.a.w. moet elke voeding getest worden)
- gebruikte componenten (een component van 1USD doet hetzelfde als een component van 5USD, maar wordt meer gestressed waardoor de levensduur achteruit gaat)
- veiligheidsvoorzieningen (een leek die bijvoorbeeld een uitgangsspanning kortsluit mag niet onder onveilige spanning komen te staan, er mag geen vuur uit de voeding komen, etc.). Er zijn genoeg onveilige voedingen hier in Nederland op de markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervolg...

de stabiliteit van een voeding wordt uitgedrukt in line-, load- en cross-regulation, en wordt weergegeven in een percentage. Bijvoorbeeld:
line regulation 2%
Als de ingangsspanning (230V) varieert binnen de opgegeven waarden mag de uitgangsspanning 2% varieren.

load regulation 1%
Als de belasting (in Amperes) wijzigt binnen de opgegeven stroomwaarden (van 1 uitgang) mag de uitgangsspanning 1% varieren.

cross regulation 1%
Als de belasting op uitgang 1 (+5V) varieert binnen de opgegeven stroomwaarden mag de uitgangsspanning van uitgang 2 (+12V) met 1% varieeren. Bijna altijd zijn de verschillende uitgangen afhankelijk van elkaar. Als er meer vermogen uit de 5V gevraagd wordt, is de kans dus groot dat de spanning op de 12V uitgang omhoog gaat.

Als je dus een voeding gaat kopen, probeer dan bij de fabrikant (op de website) bovenstaande gegevens te bemachtigen.

Uiteraard is ook de componentkeuze binnen in de voeding van belang. Elk component is temperatuurafhankelijk. Hoe kleiner de temperatuur afhankelijke toleranties, hoe duurder het component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:29
9 van de 10 keer dat hier op forum gez**k is over instabiele systemen komt dat door.. jaja elcheapo psu-tjes.

Zo'n budget ding kan best een stabiele 5volt en 3.3volt geven als er verder niks aanhangt (op mobo, cpu tnt2, hdd en een floppy na dan).

Het gelazer begint als er dan een battery schijven, geforce#/radeon# bij wordt geplugt en ook ff gekeken wordt of die tb1200@1400 wil draaien.

Ok.. mischien 8 van de 10 gevallen, maar toch wordt er imho te weinig belang gehecht aan de kwaliteit en dus hoger prijskaartje van een psu.
Pagina: 1