Toon posts:

HELP mijn bios is beveiligd tegen flashen en ik kr

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een FIC VL-601 bordtje, en daar probeer ik een nieuwe bios op te gooien. Elke keer als ik hem probeer te flashen dan geeft hij "ami bios rom protect version 1,0" "bios rom checksum error". Ik kan hem in de bios zelf niet uit zetten. Dus ik dacht: jumpers. Waarschijnlijk zijn het de jumpers die aangeduid worden met EP1 en EP2 die veranderd moeten worden maar in het mainboard boekje () staat alleen de biostypen die met verschillende jumpersettings in de kaart worden gespeeld.

Kan iemand mij helpen?

http://www.fic.com.tw/techsupport/motherboards/pentium2/vl-601.htm

Verwijderd

Checksum error duidt er meestal op dat de file beschadigd is. Misschien opnieuw uitpakken/downloaden of op een andere disk. Weet je zeker dat je het juiste BIOS hebt ?

Verwijderd

Zoek eerst even uit van welke revisie je moederbord is en welke bios versie je hebt.

De bios versie staat vermeld bovenaan het opstartscherm.
Het revisienummer van je moederbord zal waarschijnlijk ergens op je moederbord staan.

Laat het even weten.

Succes :9~

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een award bios (sorry, ik dacht even ami). De huidige biosversie is 1,11 en ik heb 1,3 nodig (liefst iv616 maar die kan ik nergens vinden). Die andere specificatie is VBS111VB's? Ik kan weinig anders vinden.

Verwijderd

Ik heb eens even wat doorgelezen op deze site:
http://www.fic.com.tw/techsupport/bios/procedure.htm

Hier staat o.a. het volgende:
Please be aware that FIC products with the new "BIOS Guardian" feature, BIOS Guardian is enabled by default. The BIOS Guardian protects the system from computer viruses, acting as a fire-wall against virues that can attack the BIOS while the system is running. Consequently, users must disable the BIOS Guardian before reflashing the BIOS. Please reboot the system and holding the "DEL" key prior to power on until you enter CMOS setup screen , go to Advanced BIOS Features and select BIOS Guardian option to disable or enable. After successfully updating the new BIOS, we recommend to enabling BIOS Guardian for added virus protection.

Dus het betekent gewoon voordat je de bios kan flashen, je eerst even de bios beveiliging moet uitschakelen.
Lees hiervoor je mainboard boekje.

Succes! :9~

Verwijderd

Topicstarter
Advanced BIOS Features heb ik niet, in de bios features staat alleen een optie om een waarschuwing te geven wanneer de bios veranderd wordt en die staat al uit. Die Guardian komt helemaal nergens in de biosopties voor.

Wat ik nu wel weet: ik heb nu een goed award flashprogramma (flash814) maar ik zoek nog een bijpassende award bios. Ik kan wel biossen krijgen van de homepage maar er staat niet bij of ze award of ami zijn. (bij het standaard opgrade scherm staan alleen 3 ami biossen)

Verwijderd

Op deze site staan inderdaad alleen bios versies van AMI:
http://www.fic.com.tw/techsupport/drivers/searchbios2.asp?selectedmodelname=VL-601

Een flash programma kun je downloaden samen met een bijpassende bios op bovenstaand adres.

Andere bios versies specifiek voor je mainboard zijn er waarschijnlijk niet, of je moet een award of ami bios zoeken voor de chipset van je mainboard.

Succes! :9~

Verwijderd

Topicstarter
http://www.fic.com.tw/techsupport/bios/update/vl-601_bios.htm

Hier heb ik flash625 en IV1510.bin vandaan gehaald. Hij doet het leuk totdat ik hem er op wil zetten dan zegt hij "file size doesn't match" en zit ik weer bij dos...

Verwijderd

Wat staat er nu bij revisie? Waarschijnlijk toch ook vermeld in het opstartscherm.

Voor revisie nummers 1.1/1.1A/1.1B moet je deze bios hebben, en voor revisie nummer 1.3 deze.

Hier zit al de goede flash utility bij in.

Nogmaals Good Luck! :9~

Verwijderd

Heeft het geholpen? Laat even wat van je horen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had even een spoedopdrachtje.

Dat zijn beide flashes voor AMI bios'. Ik heb nogmaals een award bios. Ik had ze al geprobeerd....

Verwijderd

Topicstarter
conclusie: mijn bordtje is pcb 1,1. Ik ga het opgeven. Als iemand nog een celly 300 of 333 voor me heeft liggen....

:( it was a sad day in neverneverland :(

Verwijderd

ik denk niet dat je dat gaat lukken. ik had ook zo,n bordtje en ik wou hem ook flashen. maar dat ging ook ni tde zelfde fout ik heb alle jumper settings zowat verandert maar het hielp helemaal nix. :r

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Virus protection in de bios toevallig aan staan :? Moet uit als je gaat flashen.
Pagina: 1