Toon posts:

Netwerk topologie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
FF een vraagje over de topologie van me thuis netwerkje. Ik heb een internet verbinding van chello thuis. deze verbinding laat ik binne komen op een p1 machine die draait als route met winroute. deze zorgt er ook voor dns en dhcp. Dit is de situatie toen ik werkte als een werkgroep met me pc's.

Nu de nieuwe situatie. de router draait nog maar ik heb een andere machine met win 2k server geinstalleerd en de zorgt nu voor de dhcp. de computer is net als de ander pc's aangesloten op de hub. maar als ik dan de dhcp uitzet in winroute kan ik niet meer internetten.

Nu de vraag; why?! :?

Komt dit omdat de server die voor de dhcp zorgt direkt verbonden moet zijn met de router en dan pas naar de hub gaat met de verbinding?

Het is jammer dat ik het op het moment niet kan toe lichten met een afbeelding. :Z Maar die post ik later nog. In ieder geval alvast bedankt voor jullie aandacht.

Verwijderd

Als je die W2k server als dhcp server gebruikt, deel je dan nog wel de juiste gegevens uit?

DNS server adres
Default Gateway
etc

Verwijderd

Quick and Dirty oplossing!

Je moet dan:
- de dhcpserver een vast ip-nummer geven, bijv. 192.168.0.1
- de router pc een vast ip-nummer geven, bijv. 192.168.0.2
en dan op je clients als gateway 192.168.0.2 opgeven

Verwijderd

Topicstarter
Nou op de server draait dns en dhcp deze staan beide uit in winroute. Als default gateway verwijs ik naar het ip van de router. alles klopt naar mijn idee zo maar toch wil het niet werken. |:(

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Of simpelweg de server een default gateway van de router op geven, en de clients krijgen hem dan als het goed is automatisch.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Moet je de client ook nog vertellen dat die winroute machine je DNS server is, ander kun je alleen maar surfen op ip-adres...

Verwijderd

Topicstarter
de server geeft aan de pc's die dhcp van hem krijgen de router als default gateway mee gestuurd dit staat ingesteld op de server. Dit is toch wat jullie bedoelen?

En inderdaad de router en de server hebben beide een statisch ip adres.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 23:50 schreef masnarda het volgende:
de server geeft aan de pc's die dhcp van hem krijgen de router als default gateway mee gestuurd dit staat ingesteld op de server. Dit is toch wat jullie bedoelen?

En inderdaad de router en de server hebben beide een statisch ip adres.
Dat staat dus goed, moet je de pc alleen nog vertellen waar ze het moeten vragen als ze een naam in een ipadres willen laten vertalen.

Verwijderd

Topicstarter
de dns werd eerst afgehandeld door de router. maar op de server staat ook dns geinstalleerd. dit is natuurlijk voor het interne netwerk, maar ook voor naar buiten toch? :? als ik het dan uitschakel op de router zou dit voldoende moeten zijn?

Verwijderd

Doe eens een tracert naar 1.1.1.1 (tiept makkelijk, maakt eigenlijk niet uit welk ip adres, zolang het maar niet op je eigen subnet is), dan zie je gauw genoeg of je van je subnet afkomt.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 23:57 schreef masnarda het volgende:
de dns werd eerst afgehandeld door de router. maar op de server staat ook dns geinstalleerd. dit is natuurlijk voor het interne netwerk, maar ook voor naar buiten toch? :? als ik het dan uitschakel op de router zou dit voldoende moeten zijn?
Die server moet natuurlijk wel weten wat zijn forwarder is (de winroute doos in jouw geval).

Verwijderd

Topicstarter
Ja gebeurt toch door de default gateway, of zeg ik nu rare dingen?

Waar het dus op neer komt is dat de router en de server dns moeten draaien een voor intern en de ander voor extern?

Verwijderd

Bijna goed.

Als het goed is staat winroute al caching proxy te spelen, echter, je clients kijken hier niet meer naar, die kijken naar je nieuwe w2k server (ALS ze al een DNS server-adres krijgen uitgedeeld).

Die nieuwe DNS server van je moet op een of andere manier weten waar hij iets moet vragen wanneer het niet binnen zijn eigen zone zit...

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Erm, wellicht denk ik hier te simpel...
... maar zet op de Win2K server gewoon de DHCP Server service uit?

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 00:07 schreef Aetje het volgende:
Erm, wellicht denk ik hier te simpel...
... maar zet op de Win2K server gewoon de DHCP Server service uit?
Zat ik ook al aan te denken, maar dan kun je niet met Active Dirwackory spelen...is vast de bedoeling.

Verwijderd

Topicstarter
MOet zeggen heb ik ook aan gedacht maar ik wil zoveel mogelij via de server laten lopen en niet via de router aangezien ik die eigenlijk wil vervangen voor hardware matig. Maar dat is het punt nu niet :)

Verwijderd

Heb je al wat geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het probleem heb weten te achter halen. De router staat nog niet aangemeld in het domein. HIer door kan de server hem niet bereiken.
Dit zal dan hoop ik het probleem oplossen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lijkt me sterk, ik draai een vergelijkbare setup (win98+winroute NATdoos, daarachter netwerk met win2k Server met AD+DHCP).

Ik heb alleen een machine-account voor de router in AD staan, verder niets.
DHCP wel ge-authoriseerd?
DNS als forwarder ingesteld of als rootserver?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 00:32 schreef masnarda het volgende:
Ik denk dat ik het probleem heb weten te achter halen. De router staat nog niet aangemeld in het domein. HIer door kan de server hem niet bereiken.
Dit zal dan hoop ik het probleem oplossen.
Router nog niet aangemeld in het domein? :?

Volgens mij doe je er verstandig aan ergens een goed boek op te scharrelen, want dit slaat nergens op.

Als de boel IP-technisch klopt, maakt wel of niet lid zijn van een domein geen ene bal uit.

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
neem client.
zorg dat hij een ip van je wingate krijgt
kijk welke setting staan in (win)ipconfig.

zorg nu dat je clients van je win 2k machine dezelfde info krijgen.

1+1+1 = 1

Verwijderd

Topicstarter
ok heb ik maar hoe zit het dan met de dns?
Pagina: 1