PC sneller na verwijdering van 128MB mem?

Pagina: 1
Acties:

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Topicstarter
Hey,

in m'n pc - zie sig - heb ik een tijdje [dwz tot een uur geleden ;) ] 384MB PC 133 gehad.

Nou is er 1 echte 133Mhz module bij van 256MB en 1 van 128MB die std op 100Mhz werkt.
Ik merkte al eerder dat die 128MB het wat minder trok [ dwz dattie de snellere settings in de BIOS niet ondersteunde en m'n pc crashte... ]

Maar ik merk nu toch echt dattie sneller is met 256MB erin...

Hoe kan dit? Ik d8 dat als die module op 133Mhz liep ie ook voor 133Mhz data kon doorgeven...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
mjah als je de snelheid in de bios teruggekrikt hebt lijkt het me duidelijk
welk os heb je btw? :)

als je win9x hebt is het mjah best normaal, als je 2k/hikspeej hebt niet eigelijk :P

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 23:17 schreef veldmuis het volgende:
mjah als je de snelheid in de bios teruggekrikt hebt lijkt het me duidelijk
welk os heb je btw? :)

als je win9x hebt is het mjah best normaal, als je 2k/hikspeej hebt niet eigelijk :P
Neej, in de BIOS heb ik sindsdien niks veranderd, het draait verder nog allemaal hetzelfde als met die 128 er wel bij in, alleen nu het systeem dus sneller...

Ik draai WinXP

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 11:46

jorammeke

OpperPrutser

Als dat 128-strookje op 100MHz draait zal het PC133 geheugen ook op 100 gaan draaien...

Nu dus het pc100 strookje er uit is zal het pc133 strookje op volle snelheid gaan draaien.

mobo's kunnen nog steeds niet twee type geheugen's apart aansturen... hij zal altijd de langzaamste aannemen.

7510Wp / Daikin Altherma 4 / HA / ESP's en andere rommel

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 23:27 schreef jorammeke het volgende:
Als dat 128-strookje op 100MHz draait zal het PC133 geheugen ook op 100 gaan draaien...

Nu dus het pc100 strookje er uit is zal het pc133 strookje op volle snelheid gaan draaien.

mobo's kunnen nog steeds niet twee type geheugen's apart aansturen... hij zal altijd de langzaamste aannemen.
Euh, nee, ik geloof het niet...
Was het niet altijd zo dat het mobo de speed aannam van de eerste bank? Daar zit in dit geval de 133Mhz 256MB in...

Daar komt bij dat er op mijn mobo geen ram dividers [zo heten ze toch :? ] zijn volgens mij en dan zou het dus betekenen dat m'n proc ook op 11.5*100 zou moeten draaien...
Deze bleef echter gewoon op 1800+ lopen.
Ook gaven diverse progjes gewoon een ramspeed van 133Mhz aan

Verwijderd

Waarschijnlijk bedoel je dat je FSB 133 mhz is, dat heeft niets met je ram te maken. Als je twee modules in je bak hebt zitten wordt automatisch de snelheid van de langzaamste aangenomen, in jougeval dus 100 mhz van die 128 meg module.

Ale je die 128 meg er uit geknikkerd heb :R dan heb je dus best kans dat je bak sneller is geworden omdati de 256 nu op 133 mhz mee huppelt. That's all folks

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Op vrijdag 05 juli 2002 23:46 schreef pilsboer het volgende:
Waarschijnlijk bedoel je dat je FSB 133 mhz is, dat heeft niets met je ram te maken. Als je twee modules in je bak hebt zitten wordt automatisch de snelheid van de langzaamste aangenomen, in jougeval dus 100 mhz van die 128 meg module.

Ale je die 128 meg er uit geknikkerd heb :R dan heb je dus best kans dat je bak sneller is geworden omdati de 256 nu op 133 mhz mee huppelt. That's all folks
Correct me if i'm wrong, maar volgesmij loopt het ram meestal synchroon aan de FSB snelheid..helemaal bij gewoon SD-RAM

edit:

Het kan bijv nog wel zo zijn, dat je geheugen nu op CAS 2 draait ipv misschien CAS 3 eerst...maar ik heb hier thuis toen weinig snelheidverschil gezien

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 23:46 schreef pilsboer het volgende:

Mjah, ik snap het verschil tussen FSB & RAM speed, maar ik dacht dat als ik het zelf niet afzonderlijk kon instellen m'n mobo dat ook niet zou kunnen...
Blijkbaar wel dus?

• jorammeke
  • Laatst online: 20-08 11:46

jorammeke

OpperPrutser

Je mobo detecteerd dat automagisch.

voorbeeldje.
Heb hier een Celly 466 FSB is dus 66 MHz, maar ik heb er een strookje van pc133 in zitten en in de bios wordt netjes aangegeven dat de mem-speed 133MHz is.

Ik heb daarvoor nix hoeven instellen.

ps. Tis een MSI bordje...

7510Wp / Daikin Altherma 4 / HA / ESP's en andere rommel

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Op vrijdag 05 juli 2002 23:49 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

Correct me if i'm wrong, maar volgesmij loopt het ram meestal synchroon aan de FSB snelheid..helemaal bij gewoon SD-RAM
You're wrong :P

Nee, als bijv, je FSB 100 is, en je geheugen module(s) 66, loopt je geheugen gewoon op 66 Mhz.

• MRic3
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

KLopt.. snelheid geheugen word automatisch herkent. Je kan alleen de timings instellen (CAS2 CAS3 en de timings).

Jouw computer heeft dus altijd met gehuegen op 100 MHZ gedraaid en nou niet meer... POWERrrrr

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

jorammeke zegt klopt hoor! als je er 2 soorten geheugen zal het snelste geheugen zich aanpassen aan het langsaamste geheugen! en op de zelfde snelheid gaan draaien
maar de fsb blijft het zelfde |:( dat is dus het domme

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 09:55
Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Die PC100 module werkt wel op 133Mhz met de langzaamste instellingen, maar hij zal wel vaak een page-miss hebben. Dus doordat hij te snel loopt maakt hij fouten en moet hij het nog een keer lezen.

Als jij sneller moet lezen dan mis je ook wel eens een letter/woord.

Coïtus ergo sum

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hoe komen jullie hier allemaal bij . memory timings (cas , ras-to-cas , enz.) worden uitgelezen uit de meeste dram memory chips ook info over de maker en zo zit daar in . maar dat heeft toch niets met de eigenlijke snelheid te maken waarop het geheugen loopt . dat is afhankelijk van je fsb (met nieuwe MB kan je dat idd afzonderlijk van elkaar instellen maar daar gaat het nu niet om) .
als je een pc100 en pc133 module in je systeem hebt zitten , maakt niet uit in wel bank/socket , en je stelt bijvoorbeeld fsb133 in dan lopen ze ook allebei op 133 natuurlijk . zet je fsb op auto dan zal ie je fsb automatisch detecteren aan de hand van je CPU .
omgekeerd is het voor CAS timings , als je die op auto zet , dan gaat ie die timings uitlezen uit je drams . hebben die modules verschillende timings dan gaat dat problemen geven en niet : bios kiest automatisch traagste of zo . dan moet je manueel ingrijpen en alles op 3-3-3 gooien of testen tot hoe hoog je ze krijgt tesamen ..

:z

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 09:59 schreef CrimInalA het volgende:
hoe komen jullie hier allemaal bij . memory timings (cas , ras-to-cas , enz.) worden uitgelezen uit de meeste dram memory chips ook info over de maker en zo zit daar in . maar dat heeft toch niets met de eigenlijke snelheid te maken waarop het geheugen loopt . dat is afhankelijk van je fsb (met nieuwe MB kan je dat idd afzonderlijk van elkaar instellen maar daar gaat het nu niet om) .
als je een pc100 en pc133 module in je systeem hebt zitten , maakt niet uit in wel bank/socket , en je stelt bijvoorbeeld fsb133 in dan lopen ze ook allebei op 133 natuurlijk . zet je fsb op auto dan zal ie je fsb automatisch detecteren aan de hand van je CPU .
omgekeerd is het voor CAS timings , als je die op auto zet , dan gaat ie die timings uitlezen uit je drams . hebben die modules verschillende timings dan gaat dat problemen geven en niet : bios kiest automatisch traagste of zo . dan moet je manueel ingrijpen en alles op 3-3-3 gooien of testen tot hoe hoog je ze krijgt tesamen ..

:z
Goeiemorgen!! :D

Dit lijkt mij een aannemelijk verhaal. Maar dan heeft m'n BIOS dus zelf ingegrepen op het moment dat ik die 128 eruit haalde en er 256 overbleef?

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

sommige mensen hier praten echt onzin. Hoe zou de pc nou de snelheid aan kunnen nemen van het snelste geheugen?
dat zou betekenen dat je bijvoorbeeld 32mb pc1066 koopt, en daarbij 512mb pc66, en dat dat opeens ook zo snel gaat lopen (ehm is maar voorbeeld, gaat toch niet passen :D).

Al het geheugen kan (in principe) niet sneller dan het loopt.
Kortom : Je geheugen heeft nu meer brandbreedte dan eerst. Nu is de 265mb daadwerkelijk ook op pc133 snelheid gaan draaien.
Of het in snelheid uitmaakt, hangt helemaal af van wat je doet. Geheugen hoeveelheid hoeft geen snelheid te betekenen, en een normale gebruiker zal het verschil tussen 1gig of 2gig ram niet merken. Dit is voor als je VEEL of ingewikkelde applicaties gaat draaien. Meer geheugen merk je in windows niet veel van, omdat hij dat toch niet allemaal nodig heeft, sneller geheugen wel!

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
Dan vind ik het wel flauw van m'n mobo dattie zelf de ram speed appart kan instellen en ik daar geen optie voor heb...

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Het kan zijn dat die 128 MB bank niet echt compatible was met je MB. Wat voor een merk is het?

Aye aye captain

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 23:34 schreef Scatman_II het volgende:

[..]

Euh, nee, ik geloof het niet...
Was het niet altijd zo dat het mobo de speed aannam van de eerste bank? Daar zit in dit geval de 133Mhz 256MB in...

Daar komt bij dat er op mijn mobo geen ram dividers [zo heten ze toch :? ] zijn volgens mij en dan zou het dus betekenen dat m'n proc ook op 11.5*100 zou moeten draaien...
Deze bleef echter gewoon op 1800+ lopen.
Ook gaven diverse progjes gewoon een ramspeed van 133Mhz aan
Ga terug naar school er wordt altijd terug geschakeld naar de laagste speed in dit geval 100 mHz

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Op zaterdag 06 juli 2002 16:38 schreef Duck1 het volgende:

[..]

Ga terug naar school er wordt altijd terug geschakeld naar de laagste speed in dit geval 100 mHz
oh ja prop jij maar eens een pc100 streepje (die de 133 niet zou halen) in je mobo dat op 133 loopt, als dat streepje de 133 niet haalt start je pc gewoon niet op en blijft hij in de bios of bij het opstarten van windows hangen. Jij zegt tegen je geheugen hoe snel het moet lopen (behalve als je hem op auto zet).

:Z :Z hier word je moe van

hoe had jij je het dan voorgesteld als ik een pc100 streepje en een pc133 streepje propte in een MoBo dat op 133FSB loopt (zonder divider) zou je cpu dan ook op 100 bus gaan werken, dacht 't niet |:(

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 19:37 schreef ExcaliburDexter het volgende:

[..]

oh ja prop jij maar eens een pc100 streepje (die de 133 niet zou halen) in je mobo dat op 133 loopt, als dat streepje de 133 niet haalt start je pc gewoon niet op en blijft hij in de bios of bij het opstarten van windows hangen. Jij zegt tegen je geheugen hoe snel het moet lopen (behalve als je hem op auto zet).

:Z :Z hier word je moe van

hoe had jij je het dan voorgesteld als ik een pc100 streepje en een pc133 streepje propte in een MoBo dat op 133FSB loopt (zonder divider) zou je cpu dan ook op 100 bus gaan werken, dacht 't niet |:(
Inderdaad, ik geef je gelijk, zonder divider [en die heb ik volgens mij echt niet, en als ik em al zou hebben kan ik em niet manually instellen :( ] kan dat niet.

Maar omdat ik hier geen flame wil ontketenen vraag ik om een vriendelijk modje die de boel op slot wil zetten ofzo :)

Feit blijft dat de pc sneller is nu. Ik koop binnenkort wel een échte 256MB PC133 erbij...

Thx anyWs

Verwijderd

Een site http://www.geheugen.com/faq.asp met wat meer informatie over geheugen.

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
Op zondag 07 juli 2002 15:58 schreef OetelDonk het volgende:
Een site http://www.geheugen.com/faq.asp met wat meer informatie over geheugen.
k, thx m8 ;)

Pagina: 1