Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!
Meestal wordt dit met IP's gedaan. Het punt is namelijk met sessies dat er vaak cookies e.d. nodig zijn en dat soms een overkill is. Het is overdreven om een cookie te setten om zo bij te houden dat hij jouw site bezoekt. Als sessies gebruikt worden, is dat meestal in combinatie met andere functies (zoals bijhouden wanneer je de site het laatst bezocht hebt, hoeveel bezoekers er nu actief op je site zijn etc.).Op vrijdag 05 juli 2002 23:01 schreef zoepercavia het volgende:
Nou vroeg ik me af of het gebruikelijker is om te tellen op basis van sessie id of op basis van ip?
dat is niet waar, sessie id's worden ten alle tijde aangemaakt door IIS... dat Sessie id wordt sowiezo wel gelogd, ook als mensen niet inloggen...
Verwijderd
100% betrouwbaar van bezoekers loggen zonder ze te laten in- en uitloggen is niet mogelijk.
Zo is het IP niet betrouwbaar, aangezien:
a) meerdere mensen vanaf 1 computer je site kunnen bezoeken
b) hetzelfde IP adres uit een modempool aan 2 verschillende bezoekers wordt uitgedeeld
c) voor mensen die via een proxyserver je site bezoeken het IP adres van de proxyserver geteld zal worden, dus mensen met eenzelfde proxyserver maar 1 keer geteld zullen worden
Als je met sessies zonder expliciet inloggen gaat werken, zijn er weer andere problemen. In het Session_Start event in je global.asa kun je een bezoeker tellen, maar als de gebruiker A klaar is, zijn browser niet afsluit en gebruiker B doorsurft op je site, zal hij niet opnieuw geteld worden omdat de sessie dan nog steeds geldig is. Toch is dit wel een meer betrouwbare manier om te tellen.
HTH
b) hetzelfde IP adres uit een modempool aan 2 verschillende bezoekers wordt uitgedeeld
c) voor mensen die via een proxyserver je site bezoeken het IP adres van de proxyserver geteld zal worden, dus mensen met eenzelfde proxyserver maar 1 keer geteld zullen worden
Als je met sessies zonder expliciet inloggen gaat werken, zijn er weer andere problemen. In het Session_Start event in je global.asa kun je een bezoeker tellen, maar als de gebruiker A klaar is, zijn browser niet afsluit en gebruiker B doorsurft op je site, zal hij niet opnieuw geteld worden omdat de sessie dan nog steeds geldig is. Toch is dit wel een meer betrouwbare manier om te tellen.
HTH
Dit probleem heb je op basis van IP-nummer toch ook?Op zaterdag 06 juli 2002 02:36 schreef MrX het volgende:
Lekker is dat.. Dus eigenlijk elke keer dat ik een website bezoek die op IIS draait krijg ik sowieso een cookie of een vreemde extra get parameter?Op vrijdag 05 juli 2002 23:16 schreef zoepercavia het volgende:
dat is niet waar, sessie id's worden ten alle tijde aangemaakt door IIS... dat Sessie id wordt sowiezo wel gelogd, ook als mensen niet inloggen...
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Dan moet je cookies uitzetten!
En dan krijg je dus die rare get parameter zeker..
Of heeft MS een truukje ingebouwd waardoor ie zonder cookies oid toch de gebruiker uniek weet te identificeren??
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het mij heel onwaarschijnlijk lijkt dat er bij IIS altijd een sessie wordt aangemaakt.
Of heeft MS een truukje ingebouwd waardoor ie zonder cookies oid toch de gebruiker uniek weet te identificeren??
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het mij heel onwaarschijnlijk lijkt dat er bij IIS altijd een sessie wordt aangemaakt.
Het lijkt mij dat er gewoon een soort van volgnummer wordt aangemaakt. Dus als iemand connectie maakt met jou IIS server, dan krijgt deze connectienummer bla ofzo?Op zaterdag 06 juli 2002 11:46 schreef Janoz het volgende:
[..]
Lekker is dat.. Dus eigenlijk elke keer dat ik een website bezoek die op IIS draait krijg ik sowieso een cookie of een vreemde extra get parameter?
"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs
Standaard wordt er inderdaad standaard een session aangemaakt in IIS icm ASP-pagina's. Maar ik denk dat dat meer aan ASP ligt dan aan IIS. Je het in ASP namelijk wel uitzetten.
Ja, en hoe wordt dat nummer onthouden? Idd, met behulp van een cookie.Op zaterdag 06 juli 2002 11:57 schreef _Mo_ het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat er gewoon een soort van volgnummer wordt aangemaakt. Dus als iemand connectie maakt met jou IIS server, dan krijgt deze connectienummer bla ofzo?
Er wordt altijd een Sessie aangemaakt met een SessieID.
Afhankelijk of de client Cookies accepteert wordt die Sessie ook bewaard op elke pagina.
Afhankelijk of de client Cookies accepteert wordt die Sessie ook bewaard op elke pagina.
ik weet ook niet precies hoe et zit, maar in mijn statistieken db (die alle hits bijhoudt), staat ook een kolom sessie id...
dat komt hiervandaan:
dat komt hiervandaan:
en ik heb dit ook nog kunnen vinden:PROPERTY: Session.SessionID
The SessionID property returns the unique session identifier for the current user. The identifier is generated by the server and is a Long data type.
Code:
<% Response.Write "Your Session ID is " & Session.SessionID %>
Output:
Your Session ID is 465107831
Session variables can be useful when writing ASP scripts; however, to use them, the client’s browser must accept cookies. When ASP starts a session, it sends a cookie to the browser with a SessionID, which ASP can later use to identify the session and thus maintain state. So if you want to use session variables to maintain state of some sort, you need to find out if cookies are being accepted.
Verwijderd
Ja, zieOp zaterdag 06 juli 2002 08:45 schreef robjanssen het volgende:
[..]
Dit probleem heb je op basis van IP-nummer toch ook?
Pagina: 1