Toon posts:

Backup restore

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou eens willen weten wat nu de beste manier is om te backuppen. Het gaat over een 100-tal PC's. Deze PC's zijn dus van verschillende leveranciers. O.a. Dell, HP, Compaq etc. Op dit moment worden deze geghost. Maar het restoren wil nog wel eens problemen opleveren omdat de nieuwe systemen niet meer dezelfde hardware hebben. De backup's worden meestal op tape gemaakt.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Wat bedoel je precies? Hoe je een systeem zo snel mogelijk opgebouwd krijgt dmv een standaardinstallatie die via ghost op de PC wordt gezet of om een backup te maken van alle hele schijven of een deel ervan?
Ik zou eens willen weten wat nu de beste manier is om te backuppen
Backuppen dus
Maar het restoren wil nog wel eens problemen opleveren omdat de nieuwe systemen niet meer dezelfde hardware hebben.
Je zet de backup toch op hetzelfde systeem terug of is het geen backup? :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

RIS server plaatsen

Verwijderd

Topicstarter
Stel hardware is defect en we hebben geen nieuwe identieke hardware op voorraad. De backup is mbv Ghost gemaakt, en als we nu een restore willen toepassen en de hardware is niet hetzelfde dan werkt dit niet. Mijn vraag is nu hoe het beste te backuppen als de hardware niet hetzelfde is.

Verwijderd

tape dus. een DLT loader of library kopen ( hoeveel GB praten we over ? )

Verwijderd

Zoals VIP Tweak alzei, plaats een RIS server, is even wat uitzoek werk, maar uiteindelijk heb je iedere pc met pxe boot compatible nic ( of 1 van de supported nic's voor floppy boot ) met een half uurtje weer in de lucht.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op zaterdag 06 juli 2002 19:35 schreef hub het volgende:
Stel hardware is defect en we hebben geen nieuwe identieke hardware op voorraad. De backup is mbv Ghost gemaakt, en als we nu een restore willen toepassen en de hardware is niet hetzelfde dan werkt dit niet. Mijn vraag is nu hoe het beste te backuppen als de hardware niet hetzelfde is.
Jouw probleem lijkt gewoon te zijn dat een Ghost image van een systeem op afwijkende hardware niet meer werkt. Dit is een probleem dat je niet simpel kunt oplossen.
Je zult ofwel ervoor moeten zorgen dat de hardware identiek is, of je moet de PC gewoon opnieuw installeren en dan achteraf alleen de data restoren.

Ik snap ook niet helemaal waarom je backups van zoveel PC's zou willen maken. In zo'n geval zet je toch gewoon een server neer waar alle belangrijke data op komt, zodat je alleen een backup van de server hoeft te hebben, en de PC's worden gewoon opnieuw geinstalleerd als ze vervangen moeten worden.

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 19:35 schreef hub het volgende:
Dan deinstalleer je die driver en installeer je het opnieuw, of je ghost zonder drivers.

Verwijderd

Topicstarter
De meeste systemen hangen niet aan het netwerk. We praten over een 50-tal PC's. Op deze systemen draaien div. programma's. Een ghost image zonder drivers zou een optie zijn. Zijn er geen andere backup mogelijkheden als de hardware niet overeenkomstig is?

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Jah de Backup Client van WinNT/W2k is best bruikbaar!
Maar je wilt idd een image.

Geen netwerk is een aardig struikelblok hier.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas de systemen hebben als os W95, W98, Win NT.

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 10:27
Ik weet niet ontzettend veel af van backup's etc. maar ik kan je wel vertellen hoe het bij en klant van mij geregeld is.

Er staat een NAS doos, hierop staat alle software, deze software is zo geprepareerd dat ik win2k in een half uur geinstalleerd heb (met een installatie script) dan moet ik in het ergste geval nog wat drivers installeren.

Andere programma's (Office XP, Norton AV, IE, SP2, etc.) worden ook vanuit 1 klein programma'tje geinstalleerd vanaf die NAS doos, binnen 1 uur staan alle normale programma's erop.

Als backup oplossing wordt er nu nog gebruik gemaakt van een HP AutoBackup PC100, ook een soort NAS doos met software erbij die elke dag een backup draait. Binnekort wordt deze bak eruit gegooid en wordt zijn taak overgenomen door een Maxtor 640GB Nas doos met daarop de software van Previo.
Deze software is in feite Windows 2000 Terminal Server met een backup systeem erop, het werkt met een client programma die de backup regeld.
Dit systeem werkt perfect, als je namenlijk een crash hebt gehad is een systeem binnen de 2 en 4 uur weer up & running (als de pc opnieuw installeerd en je alleen de bestanden terug zet. Dit is natuurlijk afhankelijk van de netwerk snelheid). Als je een complete restore gaat doen kan dit erg lang duren: 18GB zwaar gecomprimeerde data die eerst uitgepakt wordt over een een 10MBit netwerk met hubs pompen kan wel 8 uur duren :'( ;)

Ik vind deze backup methode erg makkelijk werken, de initiele aanschaf is best hoog (640GB nas doos kost zo €4500,- en daarnaast komt de software) maar het is rete stabiel en veilig, daarnaast is het zo dat zo'n NAS doos makkkelijk 5 jaar mee gaat en dan is het bedrag nog te overzien.

<edit> lees ik net dat je geen netwerk hebt...
Dan zal er waarscheinlijk weinig overbleiven dan ghosten of de users backups laten maken op cd etc. Het lijkt mij een beetje overdreven om elke pc uit te rusten met een tape drive ;)

Verwijderd

wat dacht je van ipv. veeeeel tijd er in te steken voor een snellere, waarschijnlijk goedkopere EN proffesionelere oplossing te gaan. Koop een bulk verpakking 3com kaartjes, stop die allemaal in die pc's. Zet op 1 van je 2k servers RIS aan, als je het niet snapt check je ff het document op www.win2kwereld.nl en vervolgens pleur je ..... aargg laat maar je hebt natuurlijk ook geen bekabeling. Maar wacht, vervolgens pleur je een kleine switch aan je server en installeerd in 2 dagen alle pc's op win2k, alle software doe je dan via gpo's en na een jaartje bestel je een compleete patchkast en bekabeling die je je uit hebt gespaard met die uren uitzoek werk waar of die specifieke image nou weer was gebleven.
Pagina: 1