[Speaker] welke waarde luchtspoel voor bassspeaker

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12 13:57

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
hai luitjes!

ik ben bezig me oude boxen op te knappen en er zit al wel een 'soort van' scheidings filter in. Maar ik wil dat, net als de kast, totaal vernieuwen.

Nu weet ik wel wat ik nodig ben, alleen 1 ding is me nog niet duidelijk. Van de luchtspoel die ik nu gebruik is niets bekend net als de bass speaker. Ik weet wel dat die samen het netjes doen alleen donderdt die spoel bijna uitelkaar van elende, dus wil ik die maar aan de kant leggen ivm constructie mogelijkheden.

Uitgekomen bij Conrad zie ik in de dikke catalogus wel genoeg staan.
Luchtspoelen: (nauwkeurigheid +-5%)
en een zooitje waardes en diktes en weerstanden. Net als L(mH) :?

Welke heb ik nou nodig?? Is er een beetje een gemiddelde daarvoor of een meest gebruikte? Kan iemand mij dat wat uitleggen want ik snap er de ballen even niet van. :?

Als je wat wilt weten over iets van die oude box ask me...

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Staat er nix op de huidige spoel?

en anders sloop je de andere box ook,misschien is die spoel wel duidelijk??

En anders wordt het herberekenen....

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 21:43 schreef DJSmiley het volgende:
Staat er nix op de huidige spoel?

en anders sloop je de andere box ook,misschien is die spoel wel duidelijk??

En anders wordt het herberekenen....
nou de kast is van een Schneider set geweest en de rest is bij elkaar gezocht net als de spoel en die is niet beschreven maar ik zal hem ff opzoeken in de kast... wordt nog een hele klus...

hoe moet ik het anders berekenen?

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10 23:23

Fireman

We talk about luxury problems

Op vrijdag 05 juli 2002 21:52 schreef Voodoo_man het volgende:

[..]

nou de kast is van een Schneider set geweest en de rest is bij elkaar gezocht net als de spoel en die is niet beschreven maar ik zal hem ff opzoeken in de kast... wordt nog een hele klus...

hoe moet ik het anders berekenen?
Weg donderen die zooi, is zonde van je geld. Voor weinig heb je al een paar perfecte speakers. Tenzij je er geen waarde aanhecht maar waarom zou je ze dan op knappen.

Ik heb in mijn zelfbouw speakers try-tec spoelen zitten voor het laag en kosten ca € 70,- (per stuk) maar die zoek jij niet wat ik hieruit begrijp.

Het zal zeer lastig worden om de juiste waarde te vinden als je geen gegevens hebt. Check mijn home-page voor die zelfbouwspeakers.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 20:33
Kijk even hoe de speaker aangesloten zit.
Er komt 1 draad van de kastaansluiting af, die gaat naar de spoel, de andere kant van de spoel gaat naar de basspeaker.
Zit er op hetzelfde punt ook een condensator die naar de andere draad vanaf de kastaansluiting loopt en ook naar de andere aansluiting op de speaker zelf.

Zo ja, de kantelfrequentie (fk) is dan 112500/c/r.
c is de condensatorwaarde in uF en r de impedantie van de speaker.
Voor de spoel is het dan 225*r/fk, de waarde is in mH.

Bij geen condensator moet je maar wat gokken, de formule is: 160*r/fk= de spoel in mH.

Neem voor de spoel niet te dun draad, minstens 1mm.

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
ff wat recht zetten... het lijkt ietwat verkeerd begrepen.

Ik heb dus een oude set Schneider boxen, 1-weg (oude speaker is weg), omgebouwd met andere speakers en filter naar een 3-weg's systeem. Ik weet dus ook best wel wat er in hangt alleen de spoel is onduidelijk. Beetje zaag/schroef/soldeerwerk, meer niet.
Op vrijdag 05 juli 2002 22:02 schreef Noppie59 het volgende:
Kijk even hoe de speaker aangesloten zit.
Er komt 1 draad van de kastaansluiting af, die gaat naar de spoel, de andere kant van de spoel gaat naar de basspeaker.
Zit er op hetzelfde punt ook een condensator die naar de andere draad vanaf de kastaansluiting loopt en ook naar de andere aansluiting op de speaker zelf.

Zo ja, de kantelfrequentie (fk) is dan 112500/c/r.
c is de condensatorwaarde in uF en r de impedantie van de speaker.
Voor de spoel is het dan 225*r/fk, de waarde is in mH.

Bij geen condensator moet je maar wat gokken, de formule is: 160*r/fk= de spoel in mH.

Neem voor de spoel niet te dun draad, minstens 1mm.
Geen condensator erbij bij de basspeaker.
dus: 160*5/fk

klopt dat? wat is fk dan? geen 112500 zeker? want als fk 112500/c/r is klopt er iets niet omdat ik c niet weet

oja, 1mm was al wel duidelijk. Dat weet ik nou weer wel.

• Norbert
De impedantie is dus 5ohm begrijp ik ?
Met fk bedoel ik de kantelfrequentie, met een spoel van 8mH kom je dan op 100 hertz.
Boven het kantelpunt of eigenlijk -3dB punt wordt het signaal met 6dB per oktaaf verzwakt.

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 22:25 schreef Noppie59 het volgende:
De impedantie is dus 5ohm begrijp ik ?
Met fk bedoel ik de kantelfrequentie, met een spoel van 8mH kom je dan op 100 hertz.
Boven het kantelpunt of eigenlijk -3dB punt wordt het signaal met 6dB per oktaaf verzwakt.
wat raad jij me aan? Ik zie hier in die catalogus spoelen staan met een mH waarde vanaf 0.10 tot 15.0

10mH lijkt mij wel een beste keuze want dan kom je op de 80Hz uit wat wel lekker is (of loop ik nu onzin uit te kramen)

• Norbert
Op vrijdag 05 juli 2002 22:34 schreef Voodoo_man het volgende:

[..]

wat raad jij me aan? Ik zie hier in die catalogus spoelen staan met een mH waarde vanaf 0.10 tot 15.0

10mH lijkt mij wel een beste keuze want dan kom je op de 80Hz uit wat wel lekker is (of loop ik nu onzin uit te kramen)
Wat je denk ik het beste kan doen is inderdaad met 10mH beginnen en dan luisteren of er niet een te groot verschil met de andere kast is.
Is dit wel het geval dan kun je de spoel altijd kleiner maken door er wat af te wikkelen.
Het koperdraad is wel geisoleerd dus als je afwikkeld moet je het nieuwe uiteinde even schoonkrabben met een scherp mesje of zoiets en dan opnieuw vertinnen.
Succes.

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 23:01 schreef Noppie59 het volgende:

[..]

Wat je denk ik het beste kan doen is inderdaad met 10mH beginnen en dan luisteren of er niet een te groot verschil met de andere kast is.
Is dit wel het geval dan kun je de spoel altijd kleiner maken door er wat af te wikkelen.
Het koperdraad is wel geisoleerd dus als je afwikkeld moet je het nieuwe uiteinde even schoonkrabben met een scherp mesje of zoiets en dan opnieuw vertinnen.
Succes.
hah topper. ik zal die gelijk erbij op de bestelbon schrijven en opsturen.

thnx.

Pagina: 1