Linux op een Low Memory Bak

Pagina: 1
Acties:

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Goed, aangezien me dit nog niet heel duidelijk is vraag ik maar naar jullie meningen/ervaringen, want ik ben hevig aan het twijfelen hoe ik dit aan moet gaan pakken.

Ik moet bij iemand een 486 met 8mb ram (misschien zelfs 4, laat ik maar van het slechtste uitgaan) en een HD van 200mb tot adsl router gaan bombarderen. Nou zou dit heel makkelijk kunnen met een beetje aangepaste FreeSCO, maar het punt is dat FreeSCO op een 2.0 kernel draait en het eigenlijk wel gewenst is dat ik een aantal losse modules van internet die speciaal voor een 2.2 kernel zijn ga laden. Dit is onder andere de module ip_masq_mms.
Nou heb ik laatst zelf een debian router gemaakt en dat werkt echt verschrikkelijk goed, alleen op de debian site staat dat debian 12mb ram nodig heeft. Ik heb zelf echter het idee dat waarvoor ik dit systeem wil gaan gebruiken, ik helemaal geen 12mb ram voor nodig heb. Er moet misschien nog een telnet daemon o.i.d. draaien, maar het is allemaal heel basic.
Daarom mijn vraag: is het mogelijk om TOCH debian te installeren op deze computer? Of zijn er misschien alternatieven die mij kunnen geven wat ik wil? Ik heb nu al een aantal router distro's door zitten kijken, maar de meeste zijn te zwaar.
Wat denk ik het dichste in de buurt komt in Smoothwall, maar is dat niet nog steeds te zwaar? Daarbij is debian wat makkelijker naar eigen inzicht aan te passen denk ik.
Graag jullie reacties.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Slackware draait in feite op een systeem met 16MB geheugen, en op het routertje dat ik hier had, was meer dan de helft van die 16MB gewoon vrij. Slackware zou volgens mij dus wel moeten draaien op een systeem met 8MB memory en een behoorlijke swap-partitie. Alleen zou je even moeten proberen of de installatie gaat lukken, i.v.m. de RAMdisk die dan wordt gemaakt, waar wat basic-tooltjes op staan.

Verder staat hierover wel wat in het grote 'Welke distro moet ik nemen?'-draadje.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• sirdupre
ok, dan ga ik ondertussen wel even dat kreng doorbladeren.

Maar ik heb niet echt de mogelijkheden hier om te testen of de installatie gaat werken :/. Iemand ervaringen met slackware of debian met zo weinig geheugen te installeren?
Slackware zou wel een optie zijn, maar ik heb dus met mijn router de SySV-stijl bootscripts bestudeerd en slackware werkt dus met BSD-stijl, het zou mooi zijn als ik mezelf tijd kan besparen (de bedoeling is dat ik het morgen doe, dus alle beetjes helpen :)).

Verwijderd

Slackware ondersteunt ook sysv-bootscripts. :)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
Linux is Linux, of er nou een debian of freesco sticker opzit, maakt niet uit.

Ikzelf heb Linux laten booten op een 386sx16 met 2MB ram (2.4.18 kernel) voor de rest deed ie niets, maar booten deed ie wel :)

als je gewoon een minimale debian distibutie maakt, een eigen minimale kernel bakt en (bijna) alle services uitzet, kun je makkelijk binnen 8 MB blijven.

Natuurlijk maak je je distro en kernel op een andere machine dan die 8mb machine en zet je het later pas over.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

IK heb nog 2 sims van 2X 8mb (72 pins) te koop liggen!!! :7

• sirdupre
Op vrijdag 05 juli 2002 18:29 schreef tweak_freak het volgende:
IK heb nog 2 sims van 2X 8mb (72 pins) te koop liggen!!! :7
Sja, ik heb ook nog wel het één en ander liggen, maar het is zo'n vaag antiek moederbord met 8 van die sloten waar simmetjes van 1mb in gaan.

Maar even over dat overzetten: dat gaat gewoon met dd? en dan zou ik evt. met een rescue disk ofzo lilo erop kunnen zetten? Dat gaat gewoon goed werken?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:15

The Third Man

The Third Jellyfish

• sirdupre
dank je, die ga ik ook eens doorlezen.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
Op vrijdag 05 juli 2002 18:31 schreef SirDupre het volgende:
Maar even over dat overzetten: dat gaat gewoon met dd? en dan zou ik evt. met een rescue disk ofzo lilo erop kunnen zetten? Dat gaat gewoon goed werken?
dd zou ik niet nemen, ik zou deze doen:

(cd /source/directory && tar cf - . ) | (cd /dest/directory && tar xvfp -)

staat in /usr/doc/HOWTO/en-txt/Tips-HOWTO.gz (samen met nog veel andere handige tips

een resque disk kun je waarschijnlijk niet gebruiken, omdat die meestal ramdisk maken. Het beste kun je je zelfgebakken kernel op flop zetten (make bzdisk) en eventueel het bootdevice aanpassen (met rdev)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• sirdupre
maar in dat geval zou ik toch LFS moeten doen? want je kunt toch geen debian ofzo installeren in een aparte directory op een slackware partitie?
Ik dacht dat ik dat ik dan ff een lege schone partitie moest maken.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op vrijdag 05 juli 2002 18:31 schreef SirDupre het volgende:

[..]

Sja, ik heb ook nog wel het één en ander liggen, maar het is zo'n vaag antiek moederbord met 8 van die sloten waar simmetjes van 1mb in gaan.

dan heb ike er nog een berg 1 mb'ers en 2 mb'ers liggen.

Verwijderd

heb hier met een oude 486 met 170MB HD een router gemaakt met behulp van VectorLinux.
(zie http://www.ibiblio.org/vectorlinux/Features.htm )

Dat is echt wel iets voor de oudere PCs.
Je hebt dan de 2.4.18 kernel (en alle voordelen van iptables/nat/routing/blahblah die in die kernel zijn ingebakken).

Ze geven binaries geoptimaliseerd voor 386/486 en pentium/586.

• sirdupre
Maar het voldoet niet, omdat ik zoals eerder een 2.2 kernel nodig heb (en dan het liefst 2.2.18 dacht ik), vanwege modules die msn file transfers en nog wat dingetjes mogelijk maken.

Verwijderd

ik heb zelfs X draaiend gekregen op een 486 25Mhz met 8mb ram. Ik draaide wel debian. Dus een routertje moet wel lukken :P

• sirdupre
maar is debian te installeren met zo weinig ram? Of moet het echt op een andere harde schijf?

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op vrijdag 05 juli 2002 21:24 schreef SirDupre het volgende:
maar is debian te installeren met zo weinig ram? Of moet het echt op een andere harde schijf?
ik zou het sowieso op je hardeschijf pleure. Op deze manier kan je ook nog meer services draaien (samba, httpd, etc.) wat ej met een stand-alone routing software niet hebt (freesco).

• sirdupre
dat begrijp ik wel, maar gaat het lukken om debian te installeren op een computer met 8mb ram?

• deadinspace
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 05 juli 2002 21:24 schreef SirDupre het volgende:
Ik heb twee keer met succes Debian Potato op een 486 met 8 MB ram geinstalleerd, ondanks het officiele minimum van 12 MB. Als hij echt 8 MB heeft en je wilt Debian is het dus de moeite van het proberen waard.
Tips: zorg voor voldoende swap (32 MB ofzo), en zorg voor wat tijdverdrijf tijdens het installen.

Als je de mogelijkheid hebt om die HD in een andere (snelle) computer te hangen om te installeren, dan zou ik dat sowieso proberen, aangezien het je erg veel tijd scheelt als het werkt.

Dit is trouwens nogal een vraag voor [topic=152316/1/25], maar omdat er nu al een berg posts zijn geweest laat ik hem maar open.

Verwijderd

Bij Slackware zit een speciale bootdisk, lowmem.i die is ontworpen voor machines met 4 MB intern geheugen. Normaal gesproken wordt 16 MB aanbevolen maar het zou al kunnen werken vanaf 8 MB intern met de default kernel. Wil dit niet is er dus de lowmem kernel, die voor machines met minder dan 8 MB gebruikt kan worden.

Verwijderd

Het is misschien geen 'echte' Linux, maar FreeBSD, OpenBSD en NetBSD zijn met heel weinig RAM via FTP te installeren..

Wie weet vind je het leuk om daar ook eens wat mee te spelen..:)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Met 8 MB kun je Slackware installeren.

Op 4 MB is het mij ook gelukt (met 7.1 toendertijd), maar dat wil je gewoon niet meemaken..da's ratel ratel ratel ratel :)

8 MB moet lukken, als je het beschaafd houdt.

Deze mini-howto is erg handig: http://www.cs-club.org/~tburgess/local/Small-Memory.html

En deze ook: http://www.tldp.org/HOWTO/4mb-Laptops.html (het gaat dan wel over laptops, maar voor low-memory desktops geldt de info van deze howto natuurlijk ook)

• sirdupre
Op zaterdag 06 juli 2002 22:07 schreef Glorfindel het volgende:
Het is misschien geen 'echte' Linux, maar FreeBSD, OpenBSD en NetBSD zijn met heel weinig RAM via FTP te installeren..

Wie weet vind je het leuk om daar ook eens wat mee te spelen..:)
ik zou het graag een keer doen, maar kunnen die ook van die ip_masq_mms modules gebruiken waardoor je met msn bestanden kan sturen?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Debian:
Mijn ervaring met 2 gewone installatie floppen (install over het internet) leerde dat het installatie menu niet zo blij was met 8 mb. Als debian er echter op staat, dan is 8 mb niet meer zo'n heel groot probleem. Alleen traag.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het makkelijkste is je "snelle" systeem te pakken, daar deze HD in te hangen, dan lekker alles installeren (andere HD loskoppelen), geen optimalisaties gebruiken die het systeem dadelijk niet aankan :)
En dan je HD overzetten.
Dan ben je alvast met je eerste poging relatief weinig tijd kwijt.

Want weinig geheugen is *HELL*, ongeacht welk OS, te weinig geheugen betekent problemen.

• sirdupre
ja precies, ik doe het nu in een bak met 16mb, schiet ook voor geen meter op, maar goed.
Maar is debian nou echt minimaal 12mb? Want dat staat in de officiële handleiding van 2.2 :S.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 07 juli 2002 16:48 schreef SirDupre het volgende:
ja precies, ik doe het nu in een bak met 16mb, schiet ook voor geen meter op, maar goed.
Maar is debian nou echt minimaal 12mb? Want dat staat in de officiële handleiding van 2.2 :S.
Nouja, zoals je dus kunt lezen in deze thread is het verschillende mensen al gelukt met 8 MB. Je zou het dus natuurlijk ook gewoon eens kunnen proberen ;)

Voor het draaien zelf is 8 MB overigens geen probleem (hoogstens traag), maar het installeren is dus de vraag.

Maar nogmaals: als je de mogelijkheid hebt om die HD tijdelijk in een snelle computer te hangen, dan is dat wel aan te raden, omdat het installeren dan gewoon veel korter duurt. Als je zorgt dat je HD aan dezelfde plaats aan de IDE bus hangt (dus als primary master in beide computers bijvoorbeeld), dan zou je als het goed is zonder enig probleem die HD weer terug moeten kunnen zetten.

Verwijderd

Zo weinig geheugen en processorkracht moet je denk ik meer naar embedded LINUX gaan kijken. op het gebied voor embedded systemen is de LINUX kernel ook 1 van de beste en snelste OSen die er zijn.

• sirdupre
Op zondag 07 juli 2002 20:32 schreef pakje_bakmeel het volgende:
Zo weinig geheugen en processorkracht moet je denk ik meer naar embedded LINUX gaan kijken. op het gebied voor embedded systemen is de LINUX kernel ook 1 van de beste en snelste OSen die er zijn.
Ik zal er eens een search op doen. Of is het binnen het bereik van dit topic ook interessant om er wat uitleg over te geven? Ik weet namelijk niet wat het is...

• sirdupre
ik had dus een hardeschijf van een basic debian 2.2r6 installetje voorzien, en die vandaag in die bak gehangen.
Hij had aanvankelijk maar 4mb...... (50mb swap space)
TRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG
Hij deed er een half uur over om te booten.
Toen dat eindelijk klaar was, kreeg ik dan eindelijk:
Login:
dus ikke: root :)
RATEL RATEL RATEL RATEL RATEL
password:
ikke tik password
login expired after 60 seconds.....

Ik kon niet inloggen :S
Toen andere 486 die in de buurt stond geplunderd, 8mb erin gehangen en hij bootte gewoon in een paar minuten :)
Conclusie: Debian booten met 8mb lukt iig, met 4mb is HEL.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Op vrijdag 05 juli 2002 18:24 schreef Wirf het volgende:
Linux is Linux, of er nou een debian of freesco sticker opzit, maakt niet uit.

Ikzelf heb Linux laten booten op een 386sx16 met 2MB ram (2.4.18 kernel) voor de rest deed ie niets, maar booten deed ie wel :)

als je gewoon een minimale debian distibutie maakt, een eigen minimale kernel bakt en (bijna) alle services uitzet, kun je makkelijk binnen 8 MB blijven.

Natuurlijk maak je je distro en kernel op een andere machine dan die 8mb machine en zet je het later pas over.
Whehehe ik meende dat ik de enige was met een tik! Ik heb ook een 386 op 25Mhz laten booten (en draaien) met 2 Mb ram en kernel 2.4.17. Whehehe dat ding staat nog steeds uptime te bulken :P

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Op dinsdag 09 juli 2002 23:17 schreef SirDupre het volgende:
ik had dus een hardeschijf van een basic debian 2.2r6 installetje voorzien, en die vandaag in die bak gehangen.
Toen dat eindelijk klaar was, kreeg ik dan eindelijk:
Login:
dus ikke: root :)
password:
ikke tik password
login expired after 60 seconds.....

Toen andere 486 die in de buurt stond geplunderd, 8mb erin gehangen en hij bootte gewoon in een paar minuten :)
Debian doet het anders goed op mijn 386 (zie post hierboven) je moet de LowmemRD gebruiken voor de install.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 09 juli 2002 23:17 schreef SirDupre het volgende:
Dat geloof ik ja :)
Booten met op de LILO prompt 'linux single'.
Met 4 MB kan het ook nog wel, maar dan moet je van te voren wat dingen als exim, rpc.statd en inetd uitzetten... Dan kannie nog prima routen (voor veel meer zou ik zo'n bak toch niet gebruiken).

Verwijderd

Ik heb hier een P60 8MB ram laptop lopen op slackware 8.0, het installeren heb ik gewoon op een andere pc gedaan en de image in z'n geheel overgezet.
Ik moet er niet aan denken on het op de laptop te installeren, bunzippen duurt uren.

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

No problem.

* active2 heeft het draaien op een 386 met 4 Mb geheugen.

En die draait als Caching Only DNS server.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• sirdupre
maar ik vond het eigenlijk wel idioot dat ie bijna 15 keer zo snel bootte door er alleen maar 4mb ram bij te doen.... Is hier nou een duidelijke verklaring voor?

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 13:03 schreef SirDupre het volgende:
maar ik vond het eigenlijk wel idioot dat ie bijna 15 keer zo snel bootte door er alleen maar 4mb ram bij te doen.... Is hier nou een duidelijke verklaring voor?
Het niet heen en weer hoeven schijven naar de swap.

• sirdupre
Dus 8mb is toch een beetje een magische grens van Linux?
Of ligt dit bij debian? Want het leek idd te komen door te swappen.... maar het booten ging vanaf het begin al traag met die 4mb.... Iemand een idee, ik vind het wel interessant eigenlijk :P.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 juli 2002 13:08 schreef SirDupre het volgende:
Dus 8mb is toch een beetje een magische grens van Linux?
Of ligt dit bij debian? Want het leek idd te komen door te swappen.... maar het booten ging vanaf het begin al traag met die 4mb.... Iemand een idee, ik vind het wel interessant eigenlijk :P.
4 MB RAM. Daarvan is een deel videoram, ROM, BIOS en dat soort blaat (je weet wel... tussen de 640k en 1 MB grens in). Dan houdt de BIOS meestal nog een extra stuk voor zichzelf (12 hele MBs in mijn desktop), dus ga er vanuit dat je ongeveer 3 bruikbare MBs overhoudt.
Debians standaardkernel moet veel hardware ondersteunen, omdat je het op zoveel mogelijk systemen moet kunnen installeren (geldt btw net zo goed voor andere distro's), dus die kernel is redelijk aan de ruime kant, pak hem beet 1.25 MB. Dan zijn er nog init en de kerneldaemons (zijn dat eigenlijk aparte processes of is dat kernel memory?)... Ik schat dat je ongeveer 1.5 tot 2 MB overhoudt voor programma's iig.

En dat is weinig, zeker als je dan rpc.statd, exim, inetd, telnetd, cron, syslogd, klogd en een berg getty's moet starten. Dan gaat hij dus heel hard swappen. Met 8 MB hou je dus een MB of 6 over, waar bovenstaande programma's wel ongeveer inpassen, dus dan moet er aanzienlijk minder geswapt worden.
Het kan dus wel op 4 MB, maar dan moet je toch echt het een en ander uitzetten.

Deze 8 MB 'grens' is dus vnl Debian-specifiek, want Debian kiest ervoor om deze programma's standaard te installeren en draaien (het zijn overigens wel tamelijk standaard dingen).
Qua kernel ligt de grens ongeveer op 2 MB (er zijn wacko's die het met 1 MB draaiende hebben gekregen, maar dat kost erg veel moeite).
Pagina: 1