Toon posts:

TV-reparateurs in de zaal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Grundig-kleurentv (±6 jr oud) 'schakelt' tijdens het tv-kijken af en toe vanzelf over naar zwart-wit weergave.. :'(
na een verloop van tijd springt ie dan ook vanzelf weer terug op kleur.. :)

Wie kan mij vertellen wat er mogelijk aan de hand is?

ps
-Teletekst-pagina's worden wel altijd in kleur weergegeven, dus de beeldbuis lijkt me in orde :?

-Afstemming van de kanalen is ook ok.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand er dan verstand van?

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21
Ik heb er geen verstand van, maar ik heb wel een soortgelijk probleem met een aristona tv van 3 jaar oud; het beeld wordt dan steeds blauwer, en dan ploft ie uit, gaat automatisch weer aan, en herhaald het dan weer. Na verloop van tijd wordt het wel minder. Ook heeft ie moeite met het scherp weergeven van kanalen, met name sbs6 en rtl5 (zeker in de hoeken is het onscherp).
Misschien wordt het voor ons allebei tijd om een andere tv te kopen? :'(

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Is het volledig zwart-wit? Is er vervorming of ruis in het beeld?
Kan je een 'screenshot' maken met een webcam of zo?
Probeer de situatie zo goed mogelijk te schetsen over hoe en wanneer het gebeurt. Ik zal zien of ik je "remote" uit de brand kan helpen man.

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 22:30

NielsNL

DigiCow

Openschroeven en het stof eruit halen...
Veel plezier! en B carefull!!

M'n Oma is een site aan het haken.

Verwijderd

Het fixen van electronica is een kwestie van meten met universeelmeter en scoop! Een schema heb je eigenlijk ook nodig (voltages en curves)
Als je al vermoeden hebt waar de fout zit, kan je daar gaan meten en checken of daar idd de spanning weg valt. Zo ja, dan kan je de signaalweg gaan volgen.

Ik heb het vermoeden dat er ergens(?) veel warmteontwikkeling is (slecht soldeerpunt/potmeter) waardoor een kontakt verbroken wordt. Als de warmte weg is komt het kontakt weer in goede positie.

Tip, begin eerst met audio te fixen! Hier is nl maar EEN signaalweg (mono).

suc6

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het probleem zit hem in de kleurendemodulator. Die zet het PAL-signaal om naar RGB. Teletekst kleuren maakt het toestel zelf, dus die blijven. Het zal wel een slechte soldeerverbinding zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 17:00 schreef polaris het volgende:
Het probleem zit hem in de kleurendemodulator. Die zet het PAL-signaal om naar RGB. Teletekst kleuren maakt het toestel zelf, dus die blijven. Het zal wel een slechte soldeerverbinding zijn.
hmm klinkt wel alsof jij er echt verstand van hebt..
contactprobleempje dus

bedankt

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30
Op zaterdag 06 juli 2002 16:22 schreef hccer het volgende:
Ik heb er geen verstand van, maar ik heb wel een soortgelijk probleem met een aristona tv van 3 jaar oud; het beeld wordt dan steeds blauwer, en dan ploft ie uit, gaat automatisch weer aan, en herhaald het dan weer. Na verloop van tijd wordt het wel minder. Ook heeft ie moeite met het scherp weergeven van kanalen, met name sbs6 en rtl5 (zeker in de hoeken is het onscherp).
Misschien wordt het voor ons allebei tijd om een andere tv te kopen? :'(
Ik heb zelf een philips van 2,5 jaar :), ik had dat het beeld steeds te rood werdt :(. En dan schakelde die zich uit. Toen naar de tv maker gegaan ( je kunt zelf er niks meer aan doen :( ). En toen bleek , jaja :+ : De beeldbuis kapot was :). Toen nieuwe gekregen >:).

Ik zal me pa eff vragen :), die zal het misschien wel weten....

Verwijderd

jup, dacht ik ook :)

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21
Ik heb zelf een philips van 2,5 jaar :), ik had dat het beeld steeds te rood werdt :(. En dan schakelde die zich uit. Toen naar de tv maker gegaan ( je kunt zelf er niks meer aan doen :( ). En toen bleek , jaja :+ : De beeldbuis kapot was :). Toen nieuwe gekregen >:).

Ik zal me pa eff vragen :), die zal het misschien wel weten....
Ja dat zal voor mij niet opgaan, die tv heeft maar een jaar garantie :(

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Pagina: 1