[EL] Eigen -zware- UPS bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 829 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 11:07
Ik ben van plan om binnenkort me eigen zeer zware UPS te gaan bouwen.

Mijn doel is om mijn workstation (zie sig), incl 22" monitor en speakerset en fileserver voor minimaal 2 a 3 uur draaiend te houden op accu's.

Dit wil ik gaan doen met auto accu's. Als 1 accu niet genoeg is, koop ik er gewoon nog 1, met een extra acculader.

De omvormer (van 12V naar 220/50Hz) is het meest dure onderdeel. Ik wil nl. de 600W versie hebben van conrad.

De schakeling zelf lijkt mij niet al te moeilijk, 1 relai met een diode en klaar. Een PC zou een spanningsdip van 1 seconde wel kunnen overleven. (Stel dat het relai niet snel genoeg schakelt)

Het lijkt zo simpel.... Is er iemand die dit al eerder heeft gedaan en wat resultaten voor mij heeft? Of is er iemand die weet dat dit eigenlijk onhaalbaar is? Iedere tip/commentaar is welkom! :)

...

Verwijderd

1 accu ik dacht echt wel aan meer en pak dan een caravan accu deze vinden het leuker om voor een lange tijd een geringe belasting te geven. ao ja en een accu verliest per dag 1% van zijn lading. en je pc overleefd een power dip van 1 sec niet. zelfs bij minder rebooten ze al.

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben toch echt bang dat een PC een dip van 1 sec. niet kan houden. 1 sec is namelijk best lang.

Maar daat weet ik niet zeker..

• Bas_f
De stroom dip van hier laatst (waar ook de treinen van uitvielen) hebben ze ook overleeft. Misschien is 1 sec. wel lang, maar ik denk dat mijn schakeling vrij vlot schakelt.

...

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 18:04 schreef Vlabakje90 het volgende:
Ik ben toch echt bang dat een PC een dip van 1 sec. niet kan houden. 1 sec is namelijk best lang.

Maar daat weet ik niet zeker..
ik wel in nijmegen hadden we laatst een dipje van 0,001 sec en al mijn pc reboote. en had men bij philips een paar duizind gulden schade.

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 13:44

Shift

[] Dual crazy []

Een UPS moet een schakeltijd hebben van 15ms d8 ik.

Verwijderd

Maar we kijken allemaal uit naar je bevindingen ;)

Probeer aan accu's via de autosloop te komen, dat zal wel veel schelen?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

De meeste relais hebben een opkom/afvaltijd van 10 ms (geloof ik. Relais die veel meer vermogen moeten kunnen schakelen doen hier waarschijnlijk langer over).

Maar dit kan VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL makkelijker. Je zit wel altijd aan het maximale vermogen van de omvormer gebonden. Dan heb je geen dip in je spanning zitten. Het schema hieronder verklaart een hoop:

Afbeeldingslocatie: http://army-weapons.hypermart.net/ups.jpg

Het volgende gebeurt: De trafo (hier kun je ook een acculader voor gebruiken denk ik. Als je het nodige vermogen maar haalt) zet 230 om in 12 volt (en laat hiermee de accu op). Samen met de accu leveren ze 12 volt aan de omvormer (de accu levert nou nog geen stroom, want de trafo doet dit al), en die maakt er gelijk weer 230 van. Geen probleem dus.
Stel dat de stroom uitvalt dan gebeurt het volgende. De trafo levert geen stroom meer aan de omvormer, maar de accu nog wel (er is geen dip dat de omvormer geen stroom krijgt). De diodes zorgen er voor dat de accu geen stroom gaat leveren aan de trafo.

Om langer vooruit te kunnen moet je gewoon veel accu's parallel over elkaar aansluiten.

Het enige nadeel wat je hier hebt is dit: Je kunt nooit meer vermogen hebben dan je omvormer kan leveren. Dit kan wel als je het met relais gaat maken (dan hangt je pc namelijk wel direct op het net). Maar ik vind ook niet dat je alles er aan moet hangen. Monitor en pc is meer dan genoeg. Dan blijft ie namelijk ook langer draaien (en niet je speakers voluit zetten, en het maximale gaan gebruiken, want dan houd het zo op)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:43
Op vrijdag 05 juli 2002 18:33 schreef D_e_X het volgende:
Maar we kijken allemaal uit naar je bevindingen ;)

Probeer aan accu's via de autosloop te komen, dat zal wel veel schelen?
Sloopaccu's zijn bruikbaar.. Ze leveren vaak niet meer voldoende voor de startmotor, maar voor jouw idee is dat niet nodig.

Maak alleen een GOEIE schakeling voor het laden.. Een autoaccu kan dus NIET tegen continue laden, een onderhoudsvrije (ups) accu wel...

Je moet dus iets van een druppelladerer erachter bouwen...anders kookt dat ding erg snel.

Ten 2e: die schakeltijd zou ik anders oplossen..

Koop gewoon een echte UPC, al-dan-niet 2e hands, gebruik die als overbrugging voor je pc's.. monitoren mogen wel ff dipje hebben.

Ik zou zelf gewoon een echte UPS modden... gewoon een diode in de voedingsleiding (ZWAAR) die het laden vanuit de UPS voorkomt (overladen).
Dat icm een goeie lader die druppelladen kan..
verder een zooitje accu's parallel, dan kun je wel ff :)

Ten 2e... een relais gaat beste inductiespanningen regelen, zet er dus wel iets van een vonkblussend iets over je contacten!! een zooi monitors geeft een leuke lasboog bij schakelen...

• DJSmiley
Op vrijdag 05 juli 2002 18:39 schreef M14 het volgende:
...
[afbeelding]
....
Lijkt me GEEN oplossing... je gaat 220 -> 12V doen, en dan weer naar 220V...

Dubbele verliezen dus, en een vette zware trafo nodig voor 220->12V

Komt nog eens bij dat je ook een goeie stabilistatie erachter mag gooien, en een 50A gelijkrichter is vrij prijzig, om over de benodigde elco's maar ff niet te spreken...
En al helemaal een spanningsstabilisator ff niet meerekenen, een LM317 haalt nou niet echt 20A :)

Al met al:
Mijn suggestie
1x 1400VA UPS
een zooi accu's
een diode (tegen laden vanaf ups)
en een acculader, MET DRUPPELFUNCTIE (anders verneuk je je accu's)

Verwijderd

Geen auto accu's, zijn slecht.
Accu's voor op boten en zo (Marine Equipment). 8-)

• M14
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Op vrijdag 05 juli 2002 18:45 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Komt nog eens bij dat je ook een goeie stabilistatie erachter mag gooien, en een 50A gelijkrichter is vrij prijzig, om over de benodigde elco's maar ff niet te spreken...
En al helemaal een spanningsstabilisator ff niet meerekenen, een LM317 haalt nou niet echt 20A :)

Al met al:
Mijn suggestie
1x 1400VA UPS
een zooi accu's
Maar: Geen dip. Trouwens, weet je wat het rendement van een trafo is? Juist: 99,999999999% Heel hoog. die verliezen vallen wel mee.

Druppellader is idd nodig. Die moet je zelf maar ff in het schema denken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:32

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op vrijdag 05 juli 2002 18:48 schreef M14 het volgende:

[..]

Maar: Geen dip. Trouwens, weet je wat het rendement van een trafo is? Juist: 99,999999999% Heel hoog. die verliezen vallen wel mee.

Sorry hoor maar wat jij hier beweerd klopt dus totaal NIET .
Het rendement van een GOEIE ringkern trafo ( let op RINGKERN ) ligt aardig hoor .. maar een rendement waar jij het overhebt .. }:O -shit

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:12
Op vrijdag 05 juli 2002 18:54 schreef CyCLoNe het volgende:

[..]

Sorry hoor maar wat jij hier beweerd klopt dus totaal NIET .
Het rendement van een GOEIE ringkern trafo ( let op RINGKERN ) ligt aardig hoor .. maar een rendement waar jij het overhebt .. }:O -shit
Dat was toch max 20% oid?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 19:09
voor een gemiddelde trafo met EI - kern +-90%

Repareren doe je zo.

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:06
is een bestaande UPS gemakkelijk uit te breiden met extra accus ? En dan niet voor het vermogen maar om langere tijd te overbruggen ?

Ik wil thuis alleen m'n server + adslmodem + hub achter de ups...

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 11:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het punt is met dit systeem dat het altijd klaar moet staan, maar ik denk dat het met een relais mogelijk is dat die dan nog zo'n 1 op de 10 keer niet goed schakeld.

En nog even iets: Ik woon in Ede en heb eigenlijk nog nooit een 'echte' stroomstoring meegemaakt (wel is dat de Zekering eruit 'vliegt' ;), maar niet door de elektriciteitscentrale). Maar mijn natuurkunde-leraar zei dat dit bij Rotterdam heel vaak gebeurde.

Laten we even kijken hoe het 'normaal' gaat:

Lichtnet 220v ac -> (transformator) -> 6v AC- >(Gelijkrichter) -> 12v DC -> (accu) -> (omvormer) -> 220v AC

220v AC -> (Computervoeding) -> 12v/5v/3.3v ect DC

Wat ik zou proberen is de voeding zo aan te passen zodat die iig niet meer 'gelijk-gericht' hoeft te worden en je enkel een trafo nodig hebt (van 12v naar 110v (DC)). Ik ga wat ver, maar dit scheelt wel wat. Ik weet niet of niet allemaal klopt -> Sine ;) ?

Met mijn idee kan je alleen geen monitor ofzo doen, want dan moet je die voedingen ook allemaal gaan aanpassen. ('boxjes' weer wel want die zijn meestal al 12v :P)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:06
Op vrijdag 05 juli 2002 19:31 schreef LauPro het volgende:
Met mijn idee kan je alleen geen monitor ofzo doen, want dan moet je die voedingen ook allemaal gaan aanpassen.
Koop een flatpanel... lopen ook op laagspanning...

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

Nog iets,

Ik probeerde dat truukje ook, met een apparte lader, en diode.

Kwam ik er achter dat die ups contstant spanning van de accu's trekt om de pc van te voeden, en dan ook direct de accu's weer oplaad. Gaat me pc dus binne 20 minute uit...?? heuw? dacht ik. ff mete, bleek het dat de lader bijna in zijn eentje de pc aan het poweren was. Niet echt goed dus.....

• Sine
zoek anders een ups waar je extern accu's aan kunt hangen

deze bv ...

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/ups.jpg

in de onderste bak zit de ups electronica en drie 7Ah 12V accu's

in de bak die er bovenop staat zitten nog eens 6 accu's (loodzwaar)

een ex10 geloof ik van MGE iig (ben te lui om te gaan kijken)

Deze draait 1,5 - 2 uur met als belasting

2 router pctjes P133
1 file server met 6hdd's P2 400
1 Pentium 4 1.8
3 hubs
1 kabelmodem

Trouwens ...
een andere serie van MGE gebruikt WEL een relais om de last naar de omvormer om te schakelen
dipje van enkele 10 tallen ms
maar werkt prima

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 18:48 schreef M14 het volgende:

Mocht je willen. van een normale trafo ligt het rendement tussen de 40 en 60%. Ringkerntrafo's kunnen (door het naar binnen slaande veld) wel tot 80% halen. Waarom denk je dat die trafo's zo warm worden, omdat ze zo efficient zijn????

Het is al gezegd maar gebruik echt een druppellader voor de accu's... Die dingen kook je anders helemaal dood.
Als je trouwens een omvormer besteld bij conrad denk dan aan het volgende:
Bij de omzetting van 12 naar 230 hangt de uitgangsspanning af van het aantal geleverde amperes. Moet de omvormer bijvoorbeeld 1 tot 4 ampere leveren dan zal de uitgangsspanning keurig 230Volt bedragen. Moet hij 5-8 ampere leveren dan kan de spanning wel eens kwadratisch zakken en dit betekend dat je bij 8 Ampere bijvoorbeeld maar 180Volt overhoud.
Bij deze omvormers hoort een belastingsgrafiek te zitten waarin de uitgangsspanning is uitgezet tegen het te leveren aantal amperes.
Let dus goed op wat je er allemaal aanhangt!
Veel suc6

• DJSmiley
Zit me net ff te bedenken... die conrad convertors, mag je die eigenlijk wel inductief belasten??

De goedkopere kunnen vaak alleen maar ohmse apparaten aan. Met een beetje faseverschuiving snappen ze het al niet meer..
ik weet niet precies hoe je cos pi komt te liggen bij een paar pc's enz, maar een zuivere ohmse belasting lijkt het me iig niet

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Zoo ideetje hier

• DJSmiley
Op zaterdag 06 juli 2002 03:18 schreef insan1ty het volgende:
Zoo ideetje hier
1. dat had ik zelf ook zo'n beetje kunnen verzinnen, alleen de berekeningen ff niet :)

2. Dit gaat over onderhoudsvrije accu's.......
Wordt nergens gesproken over een VEEL langere laadtijd, en een autoaccu (die je dus verneukt/overkookt) wordt helemaal niet genoemd....

• BaRF
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

Op zaterdag 06 juli 2002 00:21 schreef ovi_ivo het volgende:

[..]

Waarom denk je dat die trafo's zo warm worden, omdat ze zo efficient zijn????

[..]
Lol :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Op zaterdag 06 juli 2002 00:09 schreef Sine het volgende:

deze bv ...

[afbeelding]

Lijkt inderdaad heel erg op de Pulsar EX10 die ik hier heb staan :)

Deze online UPS werkt op dezelfde manier zoals M14 hierboven al beschrijft; Alles gaat via ded trafo en de omvormer.
Voordeel hiervan is ook dat je apparatuur volledig beschermt is tegen schommelingen in de netspanning. Onafhankelijk van de ingangsspanning (die hier bij mij thuis varieert van 215 tot 225 volt) komt er altijd exact 230V/50Hz uit.
M14 schreef verder nog:
Het enige nadeel wat je hier hebt is dit: Je kunt nooit meer vermogen hebben dan je omvormer kan leveren. Dit kan wel als je het met relais gaat maken (dan hangt je pc namelijk wel direct op het net).
Dat is eigenlijk een non-argument. Je moet, ook bij een offline ups, nooit meer aansluiten dan de omvormer kan leveren. Als je dat doet kun je beter de UPS er maar tussenuit laten, aangezien bij stroomuitval de omvormer niet genoeg kan leveren en de hele zaak alsnog plat gaat :)

[edit: quote beetje bijgeknipt]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Bas_f
Bedankt voor de reakties allemaal!

Ik wist niet dat ik een auto accu kon 'overladen'.
Wat is precies de functie van een druppelladen? 1 uur laden 2 uur uit? en dan weer 1 uur laden....
Dat zijn naar mijn idee prijzige laders en die kan ik met een goedkoope tijdschakelaar zelf maken! :) Mits ze zo werken..

Het schema hierboven had ik ook in gedachte, alleen dan belast ik constant de omvormer en heb ik een zware travo nodig om die omvormer weer te voeden, dus die heb ik aan de kant gezet.

Ik wil uiteindelijk met een relai gaan schakelen die 220V schakelt. Eentje die 3 ampere kan schakelen.

Hier wat conrad spullen die ik in gedachte had:
(fijn dat conrad brackets gebruikt in de url)
450W omvormer:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR%5BUSER_ID%5D=0200015981025944479&TK_EV%5BSEARCHSWS%5D=op&TK_PAR%5BSUCHBEGRIFF%5D=omvormer+220+12&x=35&y=5

Acculader (die altijd aan kan blijven staan):
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0200015981025944479&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=97479&TK_PAR[MEDIUM]=89

Acculader met beveiliging:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0200015981025944479&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=18464&TK_PAR[MEDIUM]=89

Ik kan de 650W omvormer ff niet vinden.

...

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Een druppellader laadt druppelsgewijs ;) als de accu's vol zijn dus als de accu's leeg zijn met bijv. 10 A, als ze vol zijn met 200 mA - ik noem maar wat.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 18:39 schreef M14 het volgende:
De meeste relais hebben een opkom/afvaltijd van 10 ms (geloof ik. Relais die veel meer vermogen moeten kunnen schakelen doen hier waarschijnlijk langer over).

Maar dit kan VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL makkelijker. Je zit wel altijd aan het maximale vermogen van de omvormer gebonden. Dan heb je geen dip in je spanning zitten. Het schema hieronder verklaart een hoop:

[afbeelding]

Het volgende gebeurt: De trafo (hier kun je ook een acculader voor gebruiken denk ik. Als je het nodige vermogen maar haalt) zet 230 om in 12 volt (en laat hiermee de accu op). Samen met de accu leveren ze 12 volt aan de omvormer (de accu levert nou nog geen stroom, want de trafo doet dit al), en die maakt er gelijk weer 230 van. Geen probleem dus.
Stel dat de stroom uitvalt dan gebeurt het volgende. De trafo levert geen stroom meer aan de omvormer, maar de accu nog wel (er is geen dip dat de omvormer geen stroom krijgt). De diodes zorgen er voor dat de accu geen stroom gaat leveren aan de trafo.

Om langer vooruit te kunnen moet je gewoon veel accu's parallel over elkaar aansluiten.

Het enige nadeel wat je hier hebt is dit: Je kunt nooit meer vermogen hebben dan je omvormer kan leveren. Dit kan wel als je het met relais gaat maken (dan hangt je pc namelijk wel direct op het net). Maar ik vind ook niet dat je alles er aan moet hangen. Monitor en pc is meer dan genoeg. Dan blijft ie namelijk ook langer draaien (en niet je speakers voluit zetten, en het maximale gaan gebruiken, want dan houd het zo op)
als je niet meer dan 1 sec wilt overbruggen dan kun je de accu's ook vervangen voor grote condensatoren 100.000uF, het voordeel is dat ze haast bijna niet slijten en altijd onder volle stroom/spanning kunnen staan. en om te voorkomen dat je zekering er uit springt als de spanning weer terug komt moet je een diode en een weerstand bijvoorbeeld 0.5 ohm er tussen plaatsen .

• Bas_f
Op zaterdag 06 juli 2002 11:22 schreef funky1 het volgende:

[..]

als je niet meer dan 1 sec wilt overbruggen dan kun je de accu's ook vervangen voor grote condensatoren 100.000uF, het voordeel is dat ze haast bijna niet slijten en altijd onder volle stroom/spanning kunnen staan. en om te voorkomen dat je zekering er uit springt als de spanning weer terug komt moet je een diode en een weerstand bijvoorbeeld 0.5 ohm er tussen plaatsen .
Ik denk niet dat ik hetzelfde kan bereiken met condensatoren als met accu's. (2 a 3 uur mijn PC met monitor en speakerset uphouden).
Bij conrad zie ik net een 33.000uF versie voor 8euro staan. 3 daarvan is ook bijna 100.000uF. Alleen denk ik nog steeds dat een accu zwaarder is! :) (ook in gewicht! :P)

...

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Nog een kleine kanttekening...
Als je een 'offline' UPS zelf bouwt, moet je dan geen rekening houden met de fase van de netspanning, en zorgen dat op het moment dat je van de netspanning overschakelt op de omvormer-spanning, dat de fase van deze twee gesynchroniseerd is?
Om te voorkomen dat je ineens hele rare piekspanningen in de voeding van je PC krijgt ofzo..

Een van de wat meer electro-toegelegde mensen daar een ideetje over???
(Ben zelf niet heel erg thuis op het gebied van electro en electronica, maar wel eens wat gelezen over ups technieken, en er staat me iets van bij dat 'echte' UPS-en zoiets wel doen)

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 11:42 schreef Operations het volgende:
Als je een 'offline' UPS zelf bouwt, moet je dan geen rekening houden met de fase van de netspanning, en zorgen dat op het moment dat je van de netspanning overschakelt op de omvormer-spanning, dat de fase van deze twee gesynchroniseerd is?
Om te voorkomen dat je ineens hele rare piekspanningen in de voeding van je PC krijgt ofzo..

(Ben zelf niet heel erg thuis op het gebied van electro en electronica, maar wel eens wat gelezen over ups technieken, en er staat me iets van bij dat 'echte' UPS-en zoiets wel doen)
als je het bouwt volgens dit principe http://army-weapons.hypermart.net/ups.jpg
dan heb je er geen last van .

• DJSmiley
Op zaterdag 06 juli 2002 11:42 schreef Operations het volgende:

Op zaterdag 06 juli 2002 03:08 schreef DJSmiley het volgende:
Zit me net ff te bedenken... die conrad convertors, mag je die eigenlijk wel inductief belasten??

De goedkopere kunnen vaak alleen maar ohmse apparaten aan. Met een beetje faseverschuiving snappen ze het al niet meer..
ik weet niet precies hoe je cos pi komt te liggen bij een paar pc's enz, maar een zuivere ohmse belasting lijkt het me iig niet
Dus... dat had ik ook al geroepen :)

Met dat schema heb je er OOK last van, je 12-220 convertor MOET gewoon inductieve lasten aan kunnen.

Exacte formule's enz weet ik niet meer, is allemaal ook 5 jaar geleden voor mij :)

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Had ik dan even overheen gelezen :)

(Zoals ik al zei, ik ben niet zo thuis op dat gebied (helaas) dus als ik termen als ohmse belasting en inductieve belasting langs hoor komen ga ik al gauw over op 'ehm..jij zegt het'-mode ;))

• adana
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 20:39

adana

merzbow, schmerzbow

Ik loop ook al een tijdje rond met 't idee om zo'n industrial-grade UPS immekaar te flansen. En al oriënterend kwam ik op deze pagina; een pagina vol met tamelijk zware 'harde-waar' om 't maar zo te noemen...

...maar *WAT* is nu in vredesnaam het verschil tussen een 'convertor' en een 'invertor'. Convertors lijken over het algemeen een stukje goedkoper, maar volgens mij heb je voor een zuivere AC 230V/50Hz een invertor nodig, omdat die echt een zuivere sinusgenerator aan boord hebben... maar ik vraag me af of dat *werkelijk* het enige verschil is.

Kun je trouwens, wanneer je een stekkerblok met netfilter aan een invertor hangt die geen zuivere sinus, maar een trapeze-signaal produceert, alsnog een 'zuivere' sinus overhouden, of moet je dan echt met een sinus-generator aan de slag?

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wellicht een oplossing voor je:
[topic=543986/1/25]

Je kunt in feite zo veel accus als je wil parallel schakelen. Dit dingetje van mij kan me comp al een uurtje of zo in de lucht houden... Ruim voldoende. (ik heb nog niet de exacte tijd getest)

Dus 6 accus icm dit ding = minstens 3 uur lang plezier...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

als je je relais constand bekrachtig heb door de netvoeding dan klapt die in zeer korte tijd terug :) dit evt versterken door je relais een beetje te modden

eiks moet je nog iets bouwen zodat je pc als je hem uitzet dat der nog langer stoom op staat paar petse condensators die de stroom uit je voeding net even bufferen zodat je die ene seconde kan over bruggen ??

• Menblack
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 20:10
Op zaterdag 06 juli 2002 00:09 schreef Sine het volgende:

deze bv ...

[afbeelding]

Deze draait 1,5 - 2 uur met als belasting

2 router pctjes P133
1 file server met 6hdd's P2 400
1 Pentium 4 1.8
3 hubs
1 kabelmodem

Trouwens ...
een andere serie van MGE gebruikt WEL een relais om de last naar de omvormer om te schakelen
dipje van enkele 10 tallen ms
maar werkt prima
welk merk is dat dan ???

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 19:15
pak gewoon een bestaande UPS eventueel modden met luchtkoeling voor hogere belasting ...

om dus deze ups extra stroom te geven laat je bij wegvallen van 230V een relais afvallen welke de zware batterij parallel bij zet op de UPS accu ....

let op sommige UPS'en hebben 2x 12V accu nodig (24V)
bij terugkomen van spanning schakeld het relais weer een de ups werkt weer op eigen batterij ....
voor de zware batterijen heb je een apparte lader nodig zodat du ups niet overbelast geraakt bij laden accu's ...

Gebruik geen AUTO accu's maar speciale licht accu's (voor mobilhomes,boten en zo), deze hebben voor de zelfde afmetingen een hogere capaciteit maar kunnen geen piek stromen leveren zoals auto accu's ....

voor laden van accu's gebruik je best gewoon een voeding op 13.6 - 13.8V of 27.4 - 27.8V dan kan de accu nooit overladen

ik pas dit regelmatig toe op plaatsen waar er meer noodvoding moet zijn dan de standaard tijd , wel niet met ups'sen .....

indien je het niet begrijpt wil ik wel eens schema maken ....

• Sine
Op zaterdag 06 juli 2002 22:40 schreef Menblack het volgende:

[..]

welk merk is dat dan ???
MGE

Merlin Gerin oid .. maken ook industrieel schakelmateriaal

voor ups 8ig spul MGE blijbaar

http://www.mgeups.com/

Repareren doe je zo.

• Bas_f
Nu kan ik idd wel een goedkope 200VA UPS kopen oid, maar ik neem aan dat ik daar niet zomaar 1 zware workstation, speakerset, 22" monitor en een fileserver met 5HD's aan kan hangen. Daar zal die omvormer niet op gebouwd zijn, of zit ik er naast?

Als ie dat wel kan, ga ik er morgen meteen een halen, en ook een paar auto accu's. :)

...

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Een ups mag zoals bovenaan gezegd wordt een schakeltijd hebben van 15ms, das niet zo vreemd ook.
Een apparaat moet in staat zijn om een stroomdip of brownout met een tijdsduur van een periode (20ms bij 50Hz)zonder schade op te kunnen vangen.
Bij een computer is dat geregeld met een of meerdere dikke elco's aan de primaire kant vd voeding.
En een ups doet ook meer dan alleen inschakelen als de stroom uitvalt.
Het is nl ook een heel goed netfilter!
Zeker waarneer je zoals hierboven iemand al opmerkte de belasting continu via de omvormer voedt.
Kost wel wat meer energie, en evt een hoogfrequent travo(anders wordt het wel errug zwaar)
Verder is het rendement nog best hoog 70~98% omdat de transistoren door een microprocessor worden aangestuurd en de transformator dus nooit overbodig veel wordt gemagnetiseerd(wervelstroomverlies ed).
In het algemeen geldt hoe groter de transformator hoe hoger het rendement (kleine stekker travo's worden ook vaak errug heet).

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

ik heb nog 2 leuke 12v 7A accu's uit een alarmsysteem, geinteresseerd?

• Bas_f
Op maandag 08 juli 2002 11:57 schreef collission het volgende:
Wat wil je ervoor hebben?

...

• Jan Jaap
  • Nu online
Op vrijdag 05 juli 2002 18:45 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Al met al:
Mijn suggestie
1x 1400VA UPS
een zooi accu's
Ja, en van de 220 ga je dan weer naar 12 (voor je pc tenminste)

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 13:44

Shift

[] Dual crazy []

Zelf een UPS maken is een kostbare klus, ben ik ook bezig geweest namelijk, ten eerste een goede UPS is niet een UPS die 12 volt verhoogd naar 230 volt, de meeste professionele UPS'en hebben minimaal 24 volt > 230 volt, MGE wat ik heb staan verwerkt 72volt DC > 230 AC. Anders is de rendement lager, bij lagere ingangspanning is de Amperage heel hoog, een omvormer die ik had gebouwd van 12 DC > 230 AC trok per 100 Watt 10 Amp van de accu, dus bij 600 Watt 60Amp/h.

Dus een goede omvormer heeft een hogere inlaat (24VDC of 42 bijvoorbeeld) en een groot vermogen trafo.

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 19:15
Op maandag 08 juli 2002 11:57 schreef collission het volgende:
vrij oud zeker ? ondertussen is dat al 12V 7.2Ah

deze steken ook wel eens in een ups ....

• thunder8
  • Laatst online: 04-08 16:01

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik denk dat je er een zware klus aan zal hebben om een goeie UPS zelf te bouwen. Ik heb een tijd geleden een APC SmartUPS 1250 van me werk gekregen, omdat die "op" was. Een maat van me kon aan de juiste accu's komen voor een schappelijke prijs. Als ik zag hoeveel regelcircuits e.d. in die UPS zat dan denk ik niet dat je met een simpele schakeling dit even nabootst. Ik heb niet veel verstand van Electronica, maar ik denk niet dat het zo met een paar omvormers te behalen is. Tevens zijn de accu's die je wil hebben voor je UPS ook niet goedkoop. De accu's die in mijn APC gingen, kostten normaal 240gulden per stuk verkoopprijs en ik had er 2 nodig voor de APC.

Maar een vraag aan je is: Heb je het echt nodig om je systemen 2 a 3 uur te laten draaien, als de stroom eens uitvalt? Moeten je systemen online blijven no matter what? Als dit zo is zou ik niet zelf gaan sleutelen, maar kiezen voor een goeie kant en klaar oplossing. Vaak ben je via de fabrikant van de ups ook verzekerd voor spanningspieken die je hardware schade toevoegen. Eigenlijk zijn de meeste UPS'en bedoeld voor het opvangen van kleine blackouts, het ondervangen van gewone spanningsvallen en het filteren van ruis in de lijnen en om te zorgen dat je systemen veilig kunnen afsluiten zonder gegevensverlies. Als je echt voor langere periodes wil zorgen dat je systemen online blijven, kan je denk ik beter zorgen voor een goeie backupgenerator i.c.m. een UPS voor de tijd die nodig is om de generator in te schakelen. Al met al zullen dit geen goedkope oplossingen zijn.

PSN-ID: Thunder76nl

Pagina: 1