Toon posts:

Draaisnelheid Ventilator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe coolermaster+koelblok in slot 1 seII zitten.
Hij ging tijdens het booten draaien en hield de temp goed constant maar de pc sloeg door een onbekende reden af.
Nu heb ik het stekkertje omgedraaid, ventilator gaat aan als Windows gaat inladen. Dus ietsje later. De temperatuur blijft goed en hij slaat niet af. Alleen sindsdien ik het stekkertje heb omgedraaid heb ik het idee dat ie harder draait en ook iets meer geluid maakt. Hoe kan dat en is het schadelijk voor mn pc?

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Heb niet zo heel veel verstand van die dingen, maar als je het stekkertje omdraait gaat hij toch de andere kant opdraaien.
En als ik het goed heb als hij de verkeerde kant opdraait verplaatst hij bijna geen lucht en maakt hij ook minder lawaai, weet alleen niet of hij het wel doet als je het verkeerd om doet, schijnbaar wel dus.

Verwijderd

Nou:

punt 1: Hoe draai jij een stekkertje om? Die zijn toch zo gemaakt dat dat niet kan? Wat voor stekker is het?

punt 2: Als je de polariteit van een fan omdraait dan draaien ze meestal helemaal niet, alleen worden ze dan heel erg heet en gaan ze kapot.

Dit is dus een beetje een vreemd verhaal

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai het stekkertje om dat in het contactje gaat op het moeder bord. ik draai hem 180 graden zeg maar.
. Dit is mogelijk omdat de randjes van het contact op het moederbord er zijn af geschraapt, omdat het stekkertje anders niet in het contact past.

het is een stekkertje met 3 van die gekleurde draadjes.

• Sneezydevil
Op vrijdag 05 juli 2002 17:55 schreef DarkZen het volgende:
Ik draai het stekkertje om dat in het contactje gaat op het moeder bord. ik draai hem 180 graden zeg maar.
. Dit is mogelijk omdat de randjes van het contact op het moederbord er zijn af geschraapt, omdat het stekkertje anders niet in het contact past.

het is een stekkertje met 3 van die gekleurde draadjes.
Als je het zo verteld vind ik het maar vaag, want die derde is voor het uitlezen van de rpm's en zou het dus volgens mij echt nie mogen werken als je ze omdraait

Verwijderd

Topicstarter
Op manier 1 waardoor die telkens afslaat lijkt mij de enige manier dat ie er niet goed inzit, want dan slaat de pc af en is het zeker niet goed. Hij draait wel maar slaat daarom zonder pardon af dus dat is zeker niet goed.

Op de manier zoals ik hem nu heb zit draait ie constante toeren en hij maakt meer kabaal maar slaat niet meer af ik snap er niks meer van :(

• Sneezydevil
Heb je al eens naar de RPM's(in het bios) gekeken als hij er omgedraait opzit, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om het aantal rpm's in de bios te zien. volgens mij ondersteunt mijn mobo dit niet

Verwijderd

weet je zeker dat de fan draaide toen de plug er andersom in zat? dat kan nameljik niet ;)
anyway, hij doet het nu toch? mooi :)

Verwijderd

Topicstarter
jah hij draaide zeker wel.
Maar omdat ie telkens afsloeg en tydens het opstartebn previous thermal failure gaf heeb ik het plugje omgedraaid.
Nu gaat ie +- 20 seconden na dat ik het systeem heb aangezet gigantisch hard draaien. Ook al is de temperatuur Bv 30 graden draait ie nog even hard als dat het40 graden is maar hij draait wel.

:)

Verwijderd

hou hem in de gaten zou ik zeggen, of eigenlijk, haal die plug er af en connect hem direct aan je voeding via een molex, weet je zeker dat ie het blijft doen en start op het moment dat je je systeem aan zet

Verwijderd

Uuhm, je hebt de randjes eraf geschraapt omdat het anders niet pastte? Denk je dat die randjes er voor nix zitten, het is echt een wonder dat er nix kapot is gegaan. Maar wat je eens moet proberen is em op een andere (bijvoorbeeld bij de AGP) aansluiting (goedom) erop te doen. RPM's uitlezen gaat via het middelste draadje dus dit blijft altijd werken, maar het is dus echt niet aan te raden om je fanaansluiting om te draaien omdat je 99% kans hebt dat je je fan molt, je 0% kans hebt dat ie de andere kant op gaat draaien. En je hebt ook nog eens kans op dat je iets anders molt.

Don't do it dus. Maar als het werkt dan werkt het he?

Verwijderd

Topicstarter
het is allemaal op een lullige manier gegaan.
ik was met de processor+oude koeling van me pc naar de pc shop gegaan en gezegd dat ie te warm werd. Toen nam zo'n kerel um mee naar achter en heb ie me hele processor omgebouwd en zeg maar ready gemaakt om de koeling op die manier draaiende te krijgen. Daarna heb ik de kast ff meegenomen en ging ie die randjes schrapen :). ik heb het niet zelf gedaan,
want weet zelf ook dat je nooit met de contacten van je mobo mag fucken.

Verwijderd

Topicstarter
jah ik denk dat die kerel van de winkel het stekkertje dr ook verkeerd in geplaatt had. Want op de eerste manier ging de van wel direct draaien bij het booten maar ging schakelde het systeem na +- 10 minuten uit,
Nu ik het stekkertje heb omgedraaid gaat ie na +- 20 seconden na het aanzetten van de pc draaien en schakelt de boel niet uit. Ik denk dat ie nu dus er wel goed in zit maar het ding draait wel gigantisch snel en maakt best wel wat geluid is dit normaal dat een fan op constante toeren draait?
afhankelijk van mobo enz?

Verwijderd

Neej hoor fans maken nou eenmaal veel lawaai. En die gast had dus gemakkelijk je PC kunnen mollen. Lucky you.

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik stond ook te shaken ff want hij dee het eerst ff niet en ging ie lopen kloten met mn mobo, dacht eerst ff zo van shit nou molt ie de boel.
Ik had nog een jaar garantie op me pc , maar die is nu dus niet meer geldig omdat mn pc nu dus dus dusdanig verbouwd is :(
maar jah dan maar zelf een beetje creatief wezen en de boel in de gaten houden.
Bedankt allemaal voor de goede reacties en hulp
Pagina: 1