Toon posts:

[Linux] Newbie - ff een paar vraagjes...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok...ff om te beginnen: Ik ben dus een absolute n00b wat Linux betreft...Windows (en met name WinXp) ken ik van binnen en van buiten, maar ik heb zelfs pas vorige week Linux voor het eerst gezien...Anyway:

Ik heb Mandrake 8.2 gedownload en geinstalleerd (als dual boot met Xp, maar dat doet er ff niet toe)...voor de installatie heb ik de Iso's van cd 1 en 2 gebruikt en al tijdens de installatie kreeg ik 101 meldingen over packages die niet aanwezig waren...ik ben toch doorgegaan met de installatie en op zich draait het allemaal (en ziet er strak uit overigens), maar:

- Als ik in die software manager zit en programma's selecteer uit die lijst, krijg ik bij de installatie ervan 9 vd. 10 x een melding dat 1 of meerdere packages niet kunnen worden geladen en dan mislukt de installatie. Meestal volgt er een melding dat ik mijn ???-database moet updaten (sorry, zit nou ff in windows en weet de precieze naam niet meer). Als ik dan voor Mandrake Update kies, staan er schijnbaar geen updates voor mij.

- Als ik probeer een jpg-tje als desktop achtergrond in te stellen, crashed er 1 of ander bestandje en heb ik dus nog steeds dezelfde blauwe achtergrond.

Is het verstandig om bij bovenstaande dingen die ISO's een keer opnieuw te downloaden en Mandrake opnieuw te installeren? Of kan ik dat op een andere manier op lossen?

- Ik moet godsgruwelijkvaak mijn root-password invullen...dat vinnik vrij irritant. Hoe kan ik dat veranderen?

Bij voorbaat dank

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, een nieuwe installatie is misschien wel handig als je niet alles handmatig wil installeren. Zoek dan wel even package voor package uit en lees! de beschrijvingen daarvan. Dat een libjpg package wel handig is kan je zelf wel bedenken als je ooit een jpg wil bekijken. Zo zijn er ontelbare packages waarbij je met gezond verstand wel kan bedenken of het handig is of niet. Installeer maar gewoon liever iets teveel dan te weinig.

Daarna even naar http://www.mplayerhq.ru en dat ding erop jassen met GUI support. Als je dat gelukt is, ben je al redelijk verder gekomen in de wereld van linux..

Zoek ook de gids Linux in 24 Hours. Handig als naslagwerk voor commando's etc.

Verwijderd

Eén of beide ISO opnieuw downloaden wanneer hun MD5 checksum niet klopt: http://www.linuxiso.org/viewdoc.php/verifyiso.html

Een user aanmaken doe je als volgt:
add [user]

• BasW
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-08 15:00

BasW

Non omnia possumus omnes

Download de derde iso erbij en instaleer het opnieuw. Dan heb je alle packages.

Zij die weten, spreken niet; zij die spreken, weten niet.

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Heb je een custom installatie gedaan ? :?
Heb je er wel voor gezorgd, dat de dependencies voor de programma's mee geinstalleerd worden ? |:(
by the way. read ook nog de FAQ van deze fijne forum. Kan ook nog wel interessante links in staan.

Voor de rest veel plezier met de install/herinstall van mandrake :D :P

Linux is zo cool dat ik het koud heb

Verwijderd

lol, ik weet er niet veel meer van dan jij maar de installatie van Mandrake vond ik wel te doen.

Er is ook nog een 3de cd, heb je soms dingen geselcteerd die daar op horen te staan?

En in Windows taal: jij bent op je werkstation eenvoudig gebruiker, als er wat gewichtigs moet gebeuren is daar toestemming van de systeembeheerder voor nodig (root).

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 16:47 schreef BasW het volgende:
Download de derde iso erbij en instaleer het opnieuw. Dan heb je alle packages.
als je bij de install aangeeft dat je alleen de eerste 2 cd's hebt zou ie ook niet moeten gaan zoeken naar pachages van de 3e cd...

Krijg je tijdens de istall geen atapi-errors?

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Maar je mag nooit als root normaal ingelogd zijn en over het internet struinen :P
1337 h4ck0rz komt langs en neemt je bak in beslag rofl

Linux is zo cool dat ik het koud heb

Verwijderd

Als je meldingen krijgt over pakketjes die missen tijdens de installatie is er echt iets niet goed.

Ga nou niet je tijd zitten stoppen in deze halfgare install, maar zorg eerst dat je er achter komt waarom het niet goed wilde installeren, doe het nog een keer en dan wel goed, en ga dan pas verder met je Linux.

En half kreupel linux systeem is echt een ramp, en het valt echt niet mee om dat achteraf allemaal als nog aan het werk te krijgen, zelfs een beetje guru heeft daar zn handen vol aan.
Pagina: 1