[SCSI] HD stuk of niet??

Pagina: 1
Acties:

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 09:22
Hoi,

Ik zal maar beginnen bij het begin:

Een twee weken geleden is de bliksem ingeslagen op mijn kabelmoden (telenet btw), deze is zo vriendelijk geweest om via de utp kabel ook ff mijn netwerkkaart in mijn server te mollen.
Ok kabelmodem is gratis hersteld no prob, netwerkkaart kost ook niet echt veel dus ook geen prob.
Maar, de netwerkkaart zat boven mijn scsikaart en is hier dus een beetje op ontploft, resultaat : scsi kaart (adaptec 2940u/uw stuk).

Ik heb nu al een nieuwe netwerkkaart en scsikaart (tekram DC-395 u/uw) besteld.

Nu het prob ( thx als je nog altijd aant lezen bent :) ):
- Ik heb de nieuwe scsikaart geinstalleerd
- Er hangen hier 2 HD's op (seagate baracuda 4 GB en seagate baracuda 9 GB) + plextor ultraplex
- Alle schijven worden gevonden

Probs**********************************
- Maar de 9 GB schijf daar kan ik niks mee doen, ik kan zelfs geen low level format doen.
In de scsi bios zegt hij ook dat de capaciteit van de hd Not Available is.
- De 4 GB schijf waar windows opstond daar wil hij ook niet meer van opstarten, ik zie wel het windows logo maar dan krijg ik een blue screen.
Probs**********************************

Wat moet ik hier nu mee doen??
Ik ben bereid om alles te herinstallen, werd toch nog es tijd.
Ps zou het ook kunnen dat je eerst de tekram controller als 3d party device moet installen tijdens windows installatie voor dat deze fatsoenlijk werkt??

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, btw ik ben nogal een scsi noob dus alle (echt alle) tips zijn welkom.
THX

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik heb een tekram u2w kaart, en daar zit een symbios chip op die standaard ondersteunt wordt door windows, 2k iig. Ik denk dat daar het probleem niet ligt, grote kans dat die schijven de bliksem niet leuk vonden.

Je zou de tekram en de schijven 'es in een hele andere pc moeten hangen..

specs

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het is een beetje een standaardvraag bij SCSI problemen maar is je bus goed 'geterminate'?

Volgens mij ben je nu van UltraWide naar Ultra160 SCSI gegaan. Als ik het goed heb mocht je bij UW nog wel de termination door een device laten doen (met zo'n jumper op je HDD of CD-rom) maar bij U160 mag dit zeker niet. Daar moet je een losse actieve terminator op je laatste connector van je kabel doen.
Heb je dat gedaan?
Niet juist terminaten kan hele vreemde, half werkende SCSI installaties opleveren.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Bylie
De tekram DC-395 u/uw is dacht ik een gewone ultra en ultrawide scsi adapter. (geen scsi160 enzo)

Ik heb niks veranderd aan de opstelling van de schijven, op men vorige adapter werkte deze opstelling zonder probs dus ik dacht, aangezien men nieuwe zowat de tegenhanger is van de adaptec, dat deze ook zo zou werken.

Gevonden op de website van tekram :

The following PCI SCSI Cards require the Tekram driver to be loaded as a 3rd-party driver during the Windows 2000 installation. When prompted during setup, "Press [F6] if you need to install a third party SCSI or RAID driver", press [F6], then "S" to load the driver and insert the driver diskette:
DC-315U
DC-395U
DC-395UW

Wat ik nu al gedaan heb :
- De 9 GB er uit gehaald
- scsi drivers van tekram gedownload en op diskette gezet
- De 4 GB geformat ==> windows er opnieuw op en tijdens install op F6 duwen om 3dparty scsi driver te installen

Ben nu windows nog aant installen btw, ik zal later zien wat ik nog met die 9 GB aan kan vangen.

@Gladiool
Het rare is dat men scsi kaart dus geen stroomstoot gehad heeft maar toch stuk is. :)
De netwerkkaart is gewoon ontploft boven op de scsi en heeft zo de achterkant beschadigt, ik vermoed dus niet dat de schijven hier last van gehad hebben.
But u never know met computers natuurlijk :)

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 05 juli 2002 16:20 schreef -Ducky- het volgende:
De tekram DC-395 u/uw is dacht ik een gewone ultra en ultrawide scsi adapter. (geen scsi160 enzo)
Sorry, je hebt gelijk. Ik ging er automatisch van uit dat het wel een U160 zou zijn. Stupid me. ;)

Je hoeft deze inderdaad niet nog eens afzonderlijk te terminaten. Termination door een device is voldoende.
Ben nu windows nog aant installen btw, ik zal later zien wat ik nog met die 9 GB aan kan vangen.
Het vreemde is dat het al op BIOS-niveau niet werkt met die drive. Daar heeft die Windows driver nog niets mee te maken.
Kijk eens wat er gebeurt als je alle SCSI-devices loskoppelt behalve die probleemschijf (wel weer goed terminaten natuurlijk). Heb je dan nog steeds een probleem?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

wat is er dan ontploft op de netwerkaart.

[hkmode] kun je er een plaatje van schieten[/hkmode]

• Bylie
Op vrijdag 05 juli 2002 16:38 schreef chefke het volgende:
wat is er dan ontploft op de netwerkaart.

[hkmode] kun je er een plaatje van schieten[/hkmode]
Heb geen digitale camera, maar er zijn drie superzwarte plekken op het pcb te zien.
Volgens mij een paar weerstandjes en nog een een of andere grote zwarte blok op de kaart die aan 1 zijde ontploffings sporen vertoont :)
En net op dezelfde plaats op de scsikaart eronder zit er ook een zwarte plek :(
Maar ben al blij dat het geen onboard netwerkkaart was anders was vrees ik men hele mobo naar de vaantjes.

Verwijderd

BLIKSEMSCHADE !!!

Dat betekent je systeem naar een computerwinkel toe brengen, alle onderdelen laten vervangen en de rekening naar je verzekering sturen :P

Niet moeilijk doen, gewoon verzekering :)
Pagina: 1