Ik vraag me af of ik Windows XP kan installeren op Raid0 van mijn MSI KT3 Ultra-Aru Promise RAID controller, ik heb even hiervoor gezocht op de GOT & gekeken bij MSI & nog niet een duidelijk antwoord gevonden van (als het kan) hoe ik dat dan ook moet doen, dus mijn vraag is kan het en hoe moet ik het dan doen
Eerst je RAID instellen en configureren in je bios en dan de rest....
Jup, eerst een RAID array aanmaken, dan tijdens installatie van Windows wanneer XP om drivers voor 'mass storage devices' oid vraagt, op F6 drukken en de drivers laden. Daarna kan je de schijf formatteren.
Volgens mij is dit meer een Softe Goederen vraagje
Volgens mij is dit meer een Softe Goederen vraagje
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Ik had gelezen (en ooit gemerkt) dat dat helemaal niet werkt, en in een ander artikel had ik gelezen dat je helemaal geen F6 moet gebruiken maar gewoon moet doorgaan.
Ik ben namelijk van plan nog een 80Gb 740dx aan te schaffen en die samen met zijn broertje op RAID 0 te zetten.
Ik ben namelijk van plan nog een 80Gb 740dx aan te schaffen en die samen met zijn broertje op RAID 0 te zetten.
Ligt er volgens mij aan of XP die driver al aan boord heeft, dus dan ligt het er aan welke RAID controller je aan boord hebt.Op vrijdag 05 juli 2002 15:22 schreef PlanetLove het volgende:
Ik had gelezen (en ooit gemerkt) dat dat helemaal niet werkt, en in een ander artikel had ik gelezen dat je helemaal geen F6 moet gebruiken maar gewoon moet doorgaan.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Volgens mij moet je wel met F6 werken.
Maar: Wat let je het gewoon te proberen?
Maar: Wat let je het gewoon te proberen?
You can't have everything. Where would you put it?
Dat F6 heb ik ooit geprobeert met mijn Abit kt7 moederbord met een hihgpoint Raid controller en dan zijn er plotseling geen harde schijven naar de reboot te vinden, dus hopelijk als ik binnenkort die volgende maxtor heb en ik het in RAID0 zet dat deze promise onboard RAID controller dat probleem niet heeft.
WinXP heeft standaard promise drivers. Gebruik die liever...
Forget your fears...
...and want to know more...
Ik heb ook een promise raid controller onboard. Ik moet dus wel op F6 drukken om een driver te installeren van diskette.
Zonder die driver vindt hij de HD simpelweg niet.
Zonder die driver vindt hij de HD simpelweg niet.
Verwijderd
ik heb ook vergeefse pogingen ondernomen het besturingssyteem op een HPT 370 op een KG7-R te installeren
Verwijderd
Zorg er ook voor dat je op het floppy wat je gebruikt dezelfde drivers gebruikt als de revisie van je bios. Anders pakt win xp ze niet. (Ik kwam op dat probleem tenminste)
Laat ik hopen dat ik het binnenkort aan de praat krijg, betekend ook gelijk dat ik betere performance geef aan deze grote bottleneck.
Heb zelf een ASUS A7v266-E met raid onboard.
Het betreft een Promise controller.
Ik heb een aantal dingen moeten doen:
- 2 (bij voorkeur dezelfde, maar hoeft niet) harddisks aansluiten. Beiden als master gejumpered. Beiden een eigen IDE-kabel en op een apparte "poort" van de raid-controller.
- Op het moederbord, met behulp van een jumper, de controller in raid-mode schakelen (default was: "normale" ide controller).
- In de bios van je pc de controller enablen.
- In de bios van je pc de controller als first boot device instellen.
- Als je nu je pc "doorstart" kun je met <ctrl>+<f> naar de bios van je raidcontroller. Definieer het array en save de configuratie.
- Herstart de computer met WindowsXP bootable cd in je cdromdrive.
- Al in een heel vroeg stadium van de setup zie je links onderin het scherm iets van "press F6 for bla bla".. Doen!
- Diskette met driver erin. Uit menu je controller kiezen.
Verder is de setup net als anders. Stelt niks voor.
Klaar..
!! p.s. WindowsXP kan partities groter dan iets van 40 gig (weet ik niet zeker, maar ergens in die buurt) alleen NTFS formatteren, dus als je Fat32 wil, moet je voordat je winxp gaat setuppen even met een win98 bootflop + fdisk + format even handmatig de partities aanmaken. Daarna kun je gewoon WinXP installeren. Geen probleem. !!
Het betreft een Promise controller.
Ik heb een aantal dingen moeten doen:
- 2 (bij voorkeur dezelfde, maar hoeft niet) harddisks aansluiten. Beiden als master gejumpered. Beiden een eigen IDE-kabel en op een apparte "poort" van de raid-controller.
- Op het moederbord, met behulp van een jumper, de controller in raid-mode schakelen (default was: "normale" ide controller).
- In de bios van je pc de controller enablen.
- In de bios van je pc de controller als first boot device instellen.
- Als je nu je pc "doorstart" kun je met <ctrl>+<f> naar de bios van je raidcontroller. Definieer het array en save de configuratie.
- Herstart de computer met WindowsXP bootable cd in je cdromdrive.
- Al in een heel vroeg stadium van de setup zie je links onderin het scherm iets van "press F6 for bla bla".. Doen!
- Diskette met driver erin. Uit menu je controller kiezen.
Verder is de setup net als anders. Stelt niks voor.
Klaar..
!! p.s. WindowsXP kan partities groter dan iets van 40 gig (weet ik niet zeker, maar ergens in die buurt) alleen NTFS formatteren, dus als je Fat32 wil, moet je voordat je winxp gaat setuppen even met een win98 bootflop + fdisk + format even handmatig de partities aanmaken. Daarna kun je gewoon WinXP installeren. Geen probleem. !!
Whatever..
Ik zet de raid-driver (van mobo (!!!) website) op een disketje (enkel omdat het niet anders gaat) en druk dan op F6,kies de juiste driver en doe dan gewoon door met installatie.
Verwijderd
Ok, nu het volgende.
Ik had met ghost een backup gedraaid van windows xp (zonder raid). Dit vervolgens weggezet. Mbv de controller een raid 0 array aangemaakt. Vervolgens de ghost image teruggezet. Ik krijg vervolgens een blauw scherm tijdens het opstarten. Dat komt natuurlijk door het ontbreken van de promise drivers in XP. Als ik dus de drivers via de F6 optie installeer, hoe moet ik dan verder zonder alles opnieuw te moeten installeren?
Ik had met ghost een backup gedraaid van windows xp (zonder raid). Dit vervolgens weggezet. Mbv de controller een raid 0 array aangemaakt. Vervolgens de ghost image teruggezet. Ik krijg vervolgens een blauw scherm tijdens het opstarten. Dat komt natuurlijk door het ontbreken van de promise drivers in XP. Als ik dus de drivers via de F6 optie installeer, hoe moet ik dan verder zonder alles opnieuw te moeten installeren?
Dit zal waarschijnlijk niet werken, ik weet het niet zeker maar het lijkt me niet.Op vrijdag 12 juli 2002 10:01 schreef SOD het volgende:
Ok, nu het volgende.
RAID0 - bestanden worden verdeeld over de 2 schijven tijdens de installatie en een image terug zetten van een niet-Raid zal hierom lijkt me niet werken omdat het dus niet verdeeld wordt.
(Ik heb zelf een Ghost image gemaakt van mijn RAID0 met XP)
Als je de diskette heb gebruikt voor de raid-drivers zal XP vragen om op 's' te drukken als je de drivers van de disk wil gebruiken, druk hier op 'e', anders werkt'ie nie. XP-bugje in de setup.
Succes.
Move PMG -> OM
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Dat het niet zal werken en dat je blauwe schermen krijgt heeft niets te maken met de image maar met de driveinformation tbv de RAID ARRAY. Die mis je en daarom kan XP de data niet vinden.
Als jij namelijk een image van 1 HD terugzet op een RAID ARRAY dan schrijft de RAID CONTROLLER deze netjes over 2 schijven verdeeld weg dus daar ligt het probleem niet.
Dus wat je kan doen is de image terugzetten en daaroverheen een reinstall doen.
Dat moet werken maar persoonlijk ga ik toch altijd lekker voor een clean install. Heb je zekers geen vervuiling.
Als jij namelijk een image van 1 HD terugzet op een RAID ARRAY dan schrijft de RAID CONTROLLER deze netjes over 2 schijven verdeeld weg dus daar ligt het probleem niet.
Dat moet werken maar persoonlijk ga ik toch altijd lekker voor een clean install. Heb je zekers geen vervuiling.
Dus toch wel....great (elke dag lerenOp vrijdag 12 juli 2002 10:47 schreef TAGAEON het volgende:
Dat het niet zal werken en dat je blauwe schermen krijgt heeft niets te maken met de image maar met de driveinformation tbv de RAID ARRAY. Die mis je en daarom kan XP de data niet vinden.
Maar inderdaad, beter een clean install en daarna een image. Zo heb ik er dus 4 liggen, 2 x win98se (raid en geen raid) en hetzelfde voor XP. Je bent wel lang bezig om dit te krijgen, maar daarna is het ook allemaal perfect
Da's nie waar. Kan je op je vingers uittellen... Als hij al een blauw scherm krijgt heeft hij al geboot. Dat betekend dus dat de image wel werkt. Ik vrees alleen dat je een image moet maken waar de raid controller wel al geinstalleerd is. Dan zal nadat je over bent gegaan naar de Raid config WinXP alleen maar een andere harde schijf vinden nadat je de image op de raid hebt teruggezet.RAID0 - bestanden worden verdeeld over de 2 schijven tijdens de installatie en een image terug zetten van een niet-Raid zal hierom lijkt me niet werken omdat het dus niet verdeeld wordt.
(Ik heb zelf een Ghost image gemaakt van mijn RAID0 met XP)
Ik gok er zelfs op dat hij een fout krijgt in de zin van "sytem disk not found" in zijn blauwe schermpje (Ik heb wel eens een Win2000 image van een 440BX bak op een I815 bak proberen te zetten. Zelfde idee, ging ook niet.).
Die wist ik ook nog niet. Is dat alleen in de nederlandse, of ook in de UK versie (die gebruik ik namelijk, en misschien dat ik er daarom nooit tegenaan ben gelopenAls je de diskette heb gebruikt voor de raid-drivers zal XP vragen om op 's' te drukken als je de drivers van de disk wil gebruiken, druk hier op 'e', anders werkt'ie nie. XP-bugje in de setup.
Succes.
Da's nie waar. Kan je op je vingers uittellen... Als hij al een blauw scherm krijgt heeft hij al geboot. Dat betekend dus dat de image wel werkt. Ik vrees alleen dat je een image moet maken waar de raid controller wel al geinstalleerd is. Dan zal nadat je over bent gegaan naar de Raid config WinXP alleen maar een andere harde schijf vinden nadat je de image op de raid hebt teruggezet.
Yep, you're right, zie ook hierboven. Ach ja keep learning, thx.
Die wist ik ook nog niet. Is dat alleen in de nederlandse, of ook in de UK versie (die gebruik ik namelijk, en misschien dat ik er daarom nooit tegenaan ben gelopen
[/quote]
Ik heb de Nederlandse versie XP prof en wist dit toen ook nie...en dus maar op 's' blijven drukken en nog harder (toets bijna onder bureau) omdat ik de drivers van de disk wilde en niet die van XP zelf.
Toen zij iemand dat dit niet 's' moest zijn maar 'e'
en dat ging dus wel
.
Yep, you're right, zie ook hierboven. Ach ja keep learning, thx.
Die wist ik ook nog niet. Is dat alleen in de nederlandse, of ook in de UK versie (die gebruik ik namelijk, en misschien dat ik er daarom nooit tegenaan ben gelopen
[/quote]
Ik heb de Nederlandse versie XP prof en wist dit toen ook nie...en dus maar op 's' blijven drukken en nog harder (toets bijna onder bureau) omdat ik de drivers van de disk wilde en niet die van XP zelf.
Toen zij iemand dat dit niet 's' moest zijn maar 'e'
Klopt.. Als je alles wilt overzetten zul je je image terug moeten zetten op een single disk.. Dan moet je in die setup je raid-drivers gaan installeren, en zorgen dat deze werken, en vervolgens een nieuwe image gaan maken..Op vrijdag 12 juli 2002 10:56 schreef Collidor het volgende:
Da's nie waar. Kan je op je vingers uittellen... Als hij al een blauw scherm krijgt heeft hij al geboot. Dat betekend dus dat de image wel werkt. Ik vrees alleen dat je een image moet maken waar de raid controller wel al geinstalleerd is. Dan zal nadat je over bent gegaan naar de Raid config WinXP alleen maar een andere harde schijf vinden nadat je de image op de raid hebt teruggezet.
Overigens kun je daarna nog wel wat problemen tegenkomen met XP, maar 't is uiteindelijk wel werkend te krijgen..
(problemen zijn terug te vinden in de KB van microsoft).
Oh, overigens is dit uit ervaring, zo heb ik m'n XP over kunnen zetten naar een raid-setje op een A7V133..
Toen zij iemand dat dit niet 's' moest zijn maar 'e'en dat ging dus wel
.
Op vrijdag 12 juli 2002 11:39 schreef Collidor het volgende:
[..]
Toetsenbord en monitor zijn altijd de lul voor fysieke uitlatingen van ongenoegen jegens de computer... Bij mij net zo hard! Gelukkig heb ik nu een redelijk sterk keyboard gekregen van mijn vorige werkbuddies!
Het is ook 1 v/d goedkoopste onderdelen en het makkelijkst te vervangen na dit soort aanvaringen.
Pagina: 1