80 GB in Asus P2B-F, geluid verrot na BIOS-update

Pagina: 1
Acties:

• datucker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04-2025
Aloha!

Ik heb een 80 GB Maxtor in mijn PC met Asus P2B-F (slot 1) gedrukt. Nu werd deze slechts als 32 Gb schijf herkend in Windows. Ik dus de laatste BIOS-update gedraaid: 1014f.002 (rev. 1014f beta 2).

Nu echter, herkent hij (WinXP, Partition Magic 7) de schijf nog steeds als 32 GB-schijf. En erger: mijn geluid is nu ook ernstig verrot bij schijfactiviteit. Drivers van de geluidskaart (SB 128 PCI) opnieuw installeren heeft niet geholpen. :(

Wat kan hier aan de hand zijn? Hoe krijg ik de 80 GB tot mijn beschikking en wat kan ik doen aan het geluid?

Thanks in advance!

Groet,
Jarno

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Op vrijdag 05 juli 2002 13:59 schreef datucker het volgende:
Wat kan hier aan de hand zijn? Hoe krijg ik de 80 GB tot mijn beschikking
Even zoeken in OM levert op dat er zeer waarschijnlijk nog een jumper achter op je schijf zit, die de schijf limiteerd tot 32GB.. Effe die jumper eraf..
Zie de maxtor-site voor jumpersettings..

• datucker
Op vrijdag 05 juli 2002 14:03 schreef Twynn het volgende:

[..]

Even zoeken in OM levert op dat er zeer waarschijnlijk nog een jumper achter op je schijf zit, die de schijf limiteerd tot 32GB.. Effe die jumper eraf..
Zie de maxtor-site voor jumpersettings..
Aha, ten eerste wat is OM? Als jurist denk ik aan Openbaar Ministerie, maar dat bedoel je zeker niet. Zoals je ziet, ik ben geen techneut :-)

Ten tweede: ik heb inderdaad moeten spelen met jumpersettings. Alleen de setting die ik nu heb, maakte dat de schijf herkend werd (als slave en onder het oude BIOS). Ik zal nog eens aan het experimenteren gaan.

Alvast bedankt voor de hints!

Jarno

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Op vrijdag 05 juli 2002 14:07 schreef datucker het volgende:
Aha, ten eerste wat is OM? Als jurist denk ik aan Openbaar Ministerie, maar dat bedoel je zeker niet. Zoals je ziet, ik ben geen techneut :-)
[OM] is een forumgedeelte ;) [forum=21] dus..
Ten tweede: ik heb inderdaad moeten spelen met jumpersettings. Alleen de setting die ik nu heb, maakte dat de schijf herkend werd (als slave en onder het oude BIOS). Ik zal nog eens aan het experimenteren gaan.
Tja, als het oude bios geen grotere schijven detecteerd, dan kan dat kloppen.. Overigens kun je beter naar de settings op de maxtor site kijken.. Die zijn een stuk duidelijker dan degenen die op de schijf vermeld staan..

BTW, nog een hintje: [topic=309815/1/100]

• Collidor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 13:28

Collidor

Hoezo 'Dat kan niet!&#039

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg waarschijnlijk ondersteund de P2B-F niet groter dan 32 Gb. Dat doen de meeste mainboardjes van die leeftijd niet (Dat is ook meteen de reden dat die "limit" jumper erop zit!! Dan kan je zo'n schijf ook nog in oude systemen gebruiken.). M.A.W. You're fucked :+ . Enige opties zijn:

- Ruilen voor 4 x 20 Gb / 2 x 30 + 20 Gb...
- Ander moederbord kopen
- Aparte (RAID) controller installeren die die 80 Gb snapt.

Suc-6.

edit:
eea heeft niet alleen met de nieuwste BIOS versie te maken, maar ook of de chip(set) alles ondersteund.

System Specs

• datucker
Op vrijdag 05 juli 2002 14:21 schreef Collidor het volgende:
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg waarschijnlijk ondersteund de P2B-F niet groter dan 32 Gb. Dat doen de meeste mainboardjes van die leeftijd niet (Dat is ook meteen de reden dat die "limit" jumper erop zit!! Dan kan je zo'n schijf ook nog in oude systemen gebruiken.). M.A.W. You're fucked :+ . Enige opties zijn:

- Ruilen voor 4 x 20 Gb / 2 x 30 + 20 Gb...
- Ander moederbord kopen
- Aparte (RAID) controller installeren die die 80 Gb snapt
80 GB is geen probleem meer nu na de eerdere hint. Nu de geluidskaart nog. Iemand een idee waar ik dat zoeken moet?

• Collidor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 13:28

Collidor

Hoezo 'Dat kan niet!&#039

Op vrijdag 05 juli 2002 14:40 schreef datucker het volgende:

[..]

80 GB is geen probleem meer nu na de eerdere hint. Nu de geluidskaart nog. Iemand een idee waar ik dat zoeken moet?
SB128 al in een ander PCI slot geprobeerd?

System Specs

• datucker
Op vrijdag 05 juli 2002 14:52 schreef Collidor het volgende:

[..]

SB128 al in een ander PCI slot geprobeerd?
Ja, nu wel en het werkt :):):) Thanks!
Pagina: 1