Toon posts:

pulldown, selected door link (o.i.d.)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De pagina opent met deze selectbox/pulldown (whatever)

<FORM NAME="nieuw" METHOD="POST" ACTION="bla.cfm">
<SELECT NAME="keuze">
<OPTION VALUE="keuze1" SELECTED> php
<OPTION VALUE="keuze2"> asp
<OPTION VALUE="keuze3"> cold fusion
</SELECT>
</FORM>

Nu wil ik dat als je op onderstaande link klikt, de waarde veranderd in 'cold fusion' (keuze 3)

<A HREF="javascript:document.forms.nieuw.keuze.???????()">Wat is de beste programmeertaal?</A>

wie weet wat er ingevuld moet worden op de puntjes in de A HREF ??
thnx

(trouwens, het is maar een voorbeeld, dit is niet het form wat ik gebruik, maar meer voor het principe)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Al zie ik het nut hier niet echt van in :) Mogelijk kun je de selectedIndex setten? (Als die niet read-only is)

Kijk anders ff op MSDN welke methodes een select heeft?

Verwijderd

Topicstarter
het nut: er is een pulldown met namen uit database. nieuw record maken in DB (en dus pulldown) dmv pop-up. klaar met popup: update de pulldown en (nu komt het) selecteer de ingevoerde keuze. (dus het is niet echt met een link maar met een URL... :)

nu weet ik alleen niet hoe een selectedIndex werkt.

msdn vind ik ook niet? (je bedoelt toch msdn.microsoft.com?)

Verwijderd

Topicstarter
het lukt denk ik al door de JS reference in dreamweaver.
je hoort het nog wel (of niet) *-)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

had je niet gewoon makkelijker een submit bunnen erbij kunnen douwen :?

en als je die niet mooi vind bou je m gewoon om in css :)

maar meer hoeft dan toch nie :?

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 13:11 schreef plukvandepetteflat het volgende:
het nut: er is een pulldown met namen uit database. nieuw record maken in DB (en dus pulldown) dmv pop-up. klaar met popup: update de pulldown en selecteer de ingevoerde keuze.
Ik denk niet dat dit een aan te raden oplossing is. Je wilt in de popup een formulier posten dat met via een server-side script je database update, maar je wilt meteen al de selectbox gaan bijwerken zónder dat je weer of dat updaten van de DB wel gelukt is?

Ik denk dat je beter de pagina en al opnieuw kunt laden, en dan kun je met dat server-side script meteen de juiste optie laten selecteren door middel van de selected attribute. Anders lijkt het mij dat er synchronisatie-problemen ontstaan, wat op zich geen ernstige gevolgen zal hebben, maar de client kan er wel door gehinderd worden.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op vrijdag 05 juli 2002 14:53 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dit een aan te raden oplossing is. Je wilt in de popup een formulier posten dat met via een server-side script je database update, maar je wilt meteen al de selectbox gaan bijwerken zónder dat je weer of dat updaten van de DB wel gelukt is?

Ik denk dat je beter de pagina en al opnieuw kunt laden, en dan kun je met dat server-side script meteen de juiste optie laten selecteren door middel van de selected attribute. Anders lijkt het mij dat er synchronisatie-problemen ontstaan, wat op zich geen ernstige gevolgen zal hebben, maar de client kan er wel door gehinderd worden.
Nu je het zo zegt ja... Maar kan best vervelende gevolgen hebben als het gaat om content management.. IEmand selecteert een nieuwsitem voor de homepage wat dus helemaal niet (goed) opgeslagen is bijvoorbeeld.. (ff simpel voorbeeld). Is wel mooi je homepage ff verneukt ;)

Ga ik er wel even vanuit dat de rest van je site ook zo in elkaar zit dan.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 14:53 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Ik denk dat je beter de pagina en al opnieuw kunt laden, en dan kun je met dat server-side script meteen de juiste optie laten selecteren door middel van de selected attribute.
Nee, want het probleem was weer dat er ook MULTIPLE dingen in zaten, maar ik heb in elk geval het zo opgelost:

<SCRIPT>
var NewOption = document.createElement("OPTION");
NewOption.text = naamtekst;
NewOption.value = naamvalue;
NewOption.selected = true;
document.forms.nieuw.elements(selectKeuze).add(NewOption);
</SCRIPT>

dus het is gewoon zo eenvoudig. Wat jij - cheatah - zei: die DB-update voert-ie gewoon uit, en daarna roept ie vanuit de popup het script op de parentpagina aan, waarmee hij dezelfde value als de database, in de pulldown plaatst.

soms hoor ik mezelf die termen zeggen en denk ik: doe normaal :?

hoe dan ook, ik ben al tevreden :) en ik hoop jullie. bedankt voor de medewerking *D
Pagina: 1