Toon posts:

Uninstallen van sources

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Als je een source met de hand hebt geinstalleerd (./configure, make en make install) hoe 'uninstall' je ze dan weer, ik d8 zelf door in de betreffende directory (waar de ./configure, make etc gedaan zijn een 'make uninstall' te doen maar kan iemand dat bevestigen?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

meestal lukt het idd met een make uninstall, als die optie er niet inzit zal je manueel de files moeten verwijderen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
Volsta ik dan met het volledig verwijderen van de dir waar het in geinstalleerd is (ik denk aan links etc)??

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 11:58 schreef bhodi het volgende:
Volsta ik dan met het volledig verwijderen van de dir waar het in geinstalleerd is (ik denk aan links etc)??
Over het algemeen wel... Het is gelukkig geen windows waar je allemaal dll's kunt wegmikken die belangrijk zijn voor de rest van je systeem.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:47
Ligt eraan waar je het hebt geïnstaleerd. Als je iets in /opt/[prognaam] gooit kan je dat denk ik redelijk veilig weggooien, maar als je prefix /usr/local oid gebruikt lijkt me het niet verstandig om dat weg te gooien :P

* Eärendil weet ook niet precies hoe het configure/make proces precies werkt en waar wordt opgeslagen waar het naar toe gekopieerd is. Misschien nog een keertje goed naar kijken

Verwijderd

Misschien is het een idee om een scriptje te schrijven dat de output van "make install" (hierin staat immers precies waar alle bestanden heen gekopierd worden) opslaat in een database en zonodig deze informatie gebruikt om alle bestanden die bij een bepaald pakket horen te verwijderen.

Dit lijkt mij een zeer interesant project, en ik denk dat ik zelf maar eens aan zo'n scrippie ga werken (als ik ooit tijd over heb). Zodra dit af is, post ik het wel.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 05 juli 2002 13:23 schreef DonzigEendje het volgende:
Misschien is het een idee om een scriptje te schrijven dat de output van "make install" (hierin staat immers precies waar alle bestanden heen gekopierd worden) opslaat in een database en zonodig deze informatie gebruikt om alle bestanden die bij een bepaald pakket horen te verwijderen.

Dit lijkt mij een zeer interesant project, en ik denk dat ik zelf maar eens aan zo'n scrippie ga werken (als ik ooit tijd over heb). Zodra dit af is, post ik het wel.
Ik denk dat het makkelijker is om de makefile zelf te parsen ipv de output van make install..
In de makefile staat namelijk ook waar alles heen gekopieerd wordt.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 13:25 schreef blaataaps het volgende:

[..]

Ik denk dat het makkelijker is om de makefile zelf te parsen ipv de output van make install..
In de makefile staat namelijk ook waar alles heen gekopieerd wordt.
Uiteraard heb je gelijk. De structuur van de makefile is ook wat makkelijker te parsen. Ik heb net even de uitkomst van make install van lxdoom bekeken, en dat is en behoorlijke puinhoop dus ik had zelf ook al gekeken naar de makefile.

Nu vraag ik me af of er niet iemand anders is geweest die ooit hier eens een scriptje voor geschreven heeft. Dat is namelijk makkelijker dan het helemaal van scrath te bouwen, kan je het altijd zelf nog aanpassen naar je eigenwensen.

Verwijderd

Er zijn al een eental van dit soort proggies...Zelf gebruik ik install-watch op mijn LFS systeem. i.p.v. ./configure && make &&make install tik ik installwatch blablbabla make install. Er wordt dan een logbestand aangemaakt die de naam van de dir heeft waar je instaat (meestal dus de naam van je pakketje) en die log wordt geplaatst in /var/install. Hierin staat dus alles wat er tijdens make install gebeurt. Om de boel dus weg te halen is er een apart 'nuke' script. Het enige wat je moet doen is dit 'nuke' commando uitvoeren en voila...alles is weg....

Verwijderd

Wat natuurlijk helemaal zou zijn is het volgende senario:

---------------------
In /usr/src staat newprog.tar.gz. Met het commando install newprog.tar.gz wordt het automatisch uitgepakt, ge-configured, ge-maked en ge-make installed. Bij fouten krijg je een overzichtelijk rijtje welke bestanden nog nodig zijn. Bij een succesvolle installatie wordt er een lijst van geinstalleerde bestanden bewaard. Later verwijder je dit programma met uninstall newprog, het programma verwijderd nu alles weer en ze de newprog.tar.gz terug op zijn oude plaats.
---------------------

Dit is ook voor newbies een stuk makkelijker dan een hele reeks commando's opgeven, en lijkt me voor iedereen een stuk makkelijker in gebruik. Oke, als je er aangewend bent is het geen moeite om ./configure && make && make install te typen, maar het scheelt toch weer. Of zo'n programma nu bestaat of niet, ik ga er toch maar eens zelf eentje maken.

Verwijderd

in /usr/src staat newprog.tar.gz. Met het commando install newprog.tar.gz wordt het automatisch uitgepakt, ge-configured, ge-maked en ge-make installed
En welke configure opties geef je standaard mee dan???
Das nou net het grote voordeel van zelluf compilen. Ik tik vrijwel nooit alleen ./configure.....

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
Op vrijdag 05 juli 2002 14:09 schreef DonzigEendje het volgende:
hier stond een verhaaltje
De tooltjes die dat doen, noemt met o.a. ook wel rpm en dpkg :Y)

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 15:44 schreef eborn het volgende:

[..]

De tooltjes die dat doen, noemt met o.a. ook wel rpm en dpkg :Y)
lol....
alleen doet rpm het niet vanaf source....

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 11:38 schreef bhodi het volgende:
Hoi,

Als je een source met de hand hebt geinstalleerd (./configure, make en make install) hoe 'uninstall' je ze dan weer, ik d8 zelf door in de betreffende directory (waar de ./configure, make etc gedaan zijn een 'make uninstall' te doen maar kan iemand dat bevestigen?
Ik gebruik zelf CheckInstall (CI). Dit moet je uitvoeren in plaats van 'make install'. CI voert dan een 'make install' uit, en logt de bestanden die 'make install' installeert. Vervolgens kun je een .rpm/.tgz/.deb laten maken, die CI dan weer in de packagedatabase gooit. Die kun je dan weer gewoon met je packagemanager van je hd gooien, zodat je hd 'schoon' blijft.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
Op vrijdag 05 juli 2002 15:59 schreef DonzigEendje het volgende:

lol....
alleen doet rpm het niet vanaf source....
Wel als je een source-rpm hebt :+

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik gebruik nu stow op mijn LFS systeem.

Je hebt dan bijvoorbeeld een directory /usr/local/stow, met daaronder een aantal dirs, bijvoorbeeld: openssh-3.4 en libpng-1.2.3

Als je dan stow runt maakt die in /usr/local symlinks naar de bestanden in /usr/local/stow/programma aan.

Zo hou je makkelijk apart welke bestanden van welk pakket zijn, en kun je ze makkelijk verwijderen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

installwatch 0wnt meer! >:)

je doet gewoon altijd 'iw make install' ipv 'make install', dan maakt ie een bestandje aan in /var/install met info over de installatie, dus als je ls /var/install doet, zie je alles wat je hebt geinstalleerd, en om iets te uninstallen doe je gewoon 'nuke naam', en het werkt razendsnel :)

http://hints.linuxfromscratch.org/hints/installwatch.txt
Pagina: 1