Toon posts:

gedeelde Irq's onder Win2k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oorspronkelijke situatie: Asus P2B met P2-350 en 192Mb PC100. 3Com 10Mb-NIC, SB64V PCI
Matrox MGA-G200 + Rockwell 56k Modem. Harde schijven: 1x 8,4Gb (WD) 5400/U33, 1x 20,4Gb (Maxtor) 7200/U66. Boot vanaf kleine HD, met daarop een NTLoader die verwijst naar E (Win2k Advanced Server) en C (WinME). (HD2 stond SecSlave, CD-Rom PrimSlave, CD-RW SecMaster.

Werkte allemaal prima tot ik een nieuwe HD wilde installeren op de plaats van mn CD-Rom (Primary Slave dus). Maxtor 40,9Gb 7200/U66. Mijn mobo kon dat niet aan, maar alvorens mn bios te upgraden dacht ik eerst gebruik te maken van Maxtor EZ-Bios. Het begon dus met een login-loop bij Win2k. Na invoer van het wachtwoord ging ik terug naar "Press Ctrl-Alt......" Ok, Repair-install dus. heb ik gedaan (WinME bleef het doen) Maar nu gaf mn geluidskaart gekraak tijdens het afspelen van bestanden (niet met cd-roms). Bij een kijkje in mn systeemgegevens bleek dat Windows alle PCI-devices op Irq=9 had geplaatst.

Ik heb inmiddels mn systeem helemaal geformatteerd en gefdisked (en mn MBR gecleand) Nu heb ik in mn BIOS weliswaar mn PCI-4 op Irq=7 ingesteld voor mn geluidskaart, maar alleen WinME trekt zich daar wat van aan. Win2k blijft leuk zn eigen instellingen bedenken en gooit nog steeds alles op Irq=9. Dit is waarschijnlijk begonnen met een bootvirus (maxtor-flop?) aangezien ik ook ineens een raar IP had en bijvoorbeeld 5 CD-Writers (handeltje? ;) ) Hij gooide oude (goede) instellingen en devices weg en verving ze door nieuwe (corrupte) instellingen. Ik kon de oude devices niet eens verwijderen uit de configuratie aangezien hij die "hidden" maakte. Vermelding is ook wel belangrijk van het volgende: Hij doet hetzelfde onder WinME als ik mn BIOS op "Auto" zet wat betreft de PCI-instellingen. Hij loopt dan helemaal vast en ik zie alleen de cursor knipperen op de plaats waar mn password moet komen. Harde reset vereist. Mn modem heb ik verwijderd, en als ik de Soundblaster in het andere slot doe (PCI3, is anders 4) loopt ie helemaal vast en kan ik niet eens bij mn inlog-scherm komen. Verwijder ik mn Soundblaster heb ik trouwens helemaal geen probleem. (behalve dat ik dan geen geluid heb...)

Is dit een beetje duidelijk? anders staat vragen altijd vrij.

Ik heb het virus trouwens met geen mogelijkheid kunnen identificeren (5 scanners met updates). Ik vond alleen 4096 bytes aan verloren bestandsfragmenten, die ik associeer met een reeks geheugenadressen en wat systeembestanden tussendoor (in notepad netjes per regel) Dingen als "Runonce.exe" enzow... (=MBR???) Het bestand eindigde (met het more-command aan de prompt) met een hoop speaker-piepjes en een patroon wat lijkt op ASCII-art, maar dit zou ook gewoon een afgebroken geheel kunnen betekenen. Het chk-bestand heb ik trouwens nog wel ergens, dus dat zou ik kunnen sturen op verzoek.

Verwijderd

heel verhaal maar ik weet zeker dat gedeelde irq's geen probleem zijn gezieen mijn config:

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/sebasaaa/got/irq.gif

Verwijderd

Nieuwe PC's worden door w2k als ACPI pc's herkent (Advanced Configuration and Power Management Interface. Soms kan dit ACPI in je bios uitzetten, anders moet je tijdens de installatie wanneer setup vraagt om of er nog extra scsi devices geïstalleert moeten worden op F5 te drukken (ipv F6), kies dan uit de lijst Standard-PC. Wil je niet opnieuw installeren, 'update' dan de in device manager de driver van de ACPI PC, naar Standard PC, hierna moet je opnieuw booten, waarna w2k al je aparaten weer herkent en op aparte irq's indeelt (niet alles, sommige zijn nog steeds geshared). Al deze wijsheid is te lezen in het Duitse Chip nr.11. Ik weet niet of ze het ook op hun web-site hebben staan. MS raadt deze procedure natuurlijk af ; )

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

..Met Win2k heb ik ook het probleem dat mijn ŽandereŽvideokaart niet meer wil. Toen ik Win2k voor het eerst installeerde was er geen probleem. Sinds ik er een Geforce in heb gepropt, krijg ik niet meer dan een standaard vga.. Win2k zet bij mij ook zoŽn beetje alles onder irq9 terwijl er nog een aantal andere gewoon niet gebruikt worden :(

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

Topicstarter
Whoa!!! Ik hou van deze site en dit forum :)
geloof me dat ik 2 weken bezig ben geweest om eerst dat domme virus uit mn MBR te krijgen (zelfs fdisk /mbr werkte aanvankelijk niet) maar die Standard PC is echt geniaal... btw, kwam me uiteindelijk ook wel bekender voor dan ACPI ;)
Maar ehh, thanx, alles werkt weer zoals het hoort, feestje :+