Toon posts:

Is Waterkoeling veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook van plan om waterkoeling te nemen maar ik ben erg bang op lekkage. Het lijkt me erg klote als je zit te gamen en dan poef PCtje door gefikt van €2000.-.

wie heeft er ervaring met waterkoeling.

Hoever kan je hem OC'en >:) en hoe koel kan je hem houden :9~.

Kan waterkoeling ook in een Midi tower of is het handiger om een big tower te nemen.

als je dan toch water koeling hebt koel je dan ook je HDD en intern geheugen of is dat niet echt nodig als je hem OC'ed hebt >:)

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 01:16 schreef thomashull het volgende:
Ik ben ook van plan om waterkoeling te nemen maar ik ben erg bang op lekkage. Het lijkt me erg klote als je zit te gamen en dan poef PCtje door gefikt van €2000.-.

Kan waterkoeling ook in een Midi tower of is het handiger om een big tower te nemen.

als je dan toch water koeling hebt koel je dan ook je HDD en intern geheugen of is dat niet echt nodig als je hem OC'ed hebt >:)
Searcht-vraag :Z :Z

Het risico van waterkoeling is (bijna) helemaal uit te sluiten door "droog" testen, een klein risico zal altijd blijven bestaan.

De koel- en OC-resultaten zal je nooit kunnen voorspellen :Z

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als hij lek raakt betekent het btw nog niet meteen dat je hardware kapot is b(bij gebruik van gedestilleerd water o.i.d., toch? :?

T.net gallery | V&A ads

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01
tjah
ik heh lekkage gehad...
ik had mooi pleepapier op me gf4 ti4200 gelegd omdat er 1x een aantal druppels uit me blok kwamen...

ik had de nippels gewoon met teflon tape afgedicht.. zou moeten werken denk je maar op 1 of andere masnier had het waterwetter het teflon dusdanig aangepast dat het niet meer lekvrij was...

er was behhoooorlijk wat water uit me setup gelopen.. wel geleidelijk aan.. maar het papiertje op me gf4 was doorweekt.. gelukkig niet me gf4 naar de knoppe

droog testen heb ik gedan.. maar dit proces van aantasting duurde zon 3 - 4 weken!!! en ik neem aan dat niet iedreen 3 weke ze setupje droog test...

ik heb nu alles afgekit en ik denk dat dat wel zal helpe.. teminste da hoop ik

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op vrijdag 05 juli 2002 07:45 schreef cryptapix het volgende:
tjah
ik heh lekkage gehad...
ik had mooi pleepapier op me gf4 ti4200 gelegd omdat er 1x een aantal druppels uit me blok kwamen...

ik had de nippels gewoon met teflon tape afgedicht.. zou moeten werken denk je maar op 1 of andere masnier had het waterwetter het teflon dusdanig aangepast dat het niet meer lekvrij was...

er was behhoooorlijk wat water uit me setup gelopen.. wel geleidelijk aan.. maar het papiertje op me gf4 was doorweekt.. gelukkig niet me gf4 naar de knoppe

droog testen heb ik gedan.. maar dit proces van aantasting duurde zon 3 - 4 weken!!! en ik neem aan dat niet iedreen 3 weke ze setupje droog test...

ik heb nu alles afgekit en ik denk dat dat wel zal helpe.. teminste da hoop ik
Ik denk niet dat het door de water wetter komt, aangezien ik 8 maanden heb gedraait zonder controleren. En bij mij is de tape nog goed. Denk dat je gewoon niet goed getaped had.

Voor de topicstarter, zoek eens op waterkoeling of gewoon water ofzo met de search. Ik denk dat je topic snel een slotje krijgt.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Om 't maar even snel af te werken:
Op vrijdag 05 juli 2002 01:16 schreef thomashull het volgende:

Ik en velen met mij..
Da's niet te zeggen.. Dat is afhankelijk van de gebruikte processor, het gebruikte mobo, wat voor waterblok, wat voor radiator, wat voor geheugen etc. etc.
't kan ook in een midi-tower, maar het ligt er maar net aan wat voor componenten je gebruikt, en hoe handig je alles weg kunt werken..
't kan, maar met gewone waterkoeling lijkt me dat niet echt nuttig.. Zoveel zul je daarmee niet koelen..

Overigens heb ik ook wel eens een lekkage gehad, GF2 was zeiknat, en ook het mobo was goed nat. Machine stond toen wel uit, maar de 5V van de standby was nog gewoon aanwezig.

Na het geheel een paar daagjes te hebben laten drogen werkte alles weer als vanouds..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu zeker wel waterkoeling nemen in mijn volgende PC, als het goed is word dat een ClawHammer >:), en dan lekker OC'en >:), alles dicht kitten is een heel goed idee dat ga ik ook doen.

Verwijderd

Achja, test alles goed droog. kijk of je uiteindelijke systeem de druk van de kraan kan weerstaan, als dat lukt dat kom je een end. Je bent er nog niet, alle onderdelen mogen later niet gaan lekken. Nou had cryptapix met z'n lek een custom waterblok, dat maakt de voor hem zaak stukken lastiger maar zeker ook interesanter!

Op zich run ik sinds januari waterkoeling en hebt reeds diverse setups versleten. Er is weinig over te zeggen, sluit alles goed af, werk heel rustig en HEEL secuur. Test alles en test het GOED. Na een poosje heb je het wel door en ben je in staat om een heel solide systeem te bouwen.

Mijn waterkoeling is nu af, en heel solide. Totaal geen lekken of ook maar twijfel gevallen. Prestaties van het systeem zijn uitmuntend maar dat is wel eens anders geweest. Zat problemen gehad, lekken, slechte performance en een onvervoerbare pc. Heb deze week m'n pc op een karretje gezet en ben naar een lan gelopen, hobbel de hobbel over de staat. PC heeft uit uitstekend gehouden, nergens lekken. Prachtig!

Op termijn met de juiste kennis is waterkoeling een absolute aanrader, maar je moet wel bereid zijn om alles HEEL gronder te bouwen en uit te denken en vooral te testen. Het gaat je gewoon veel tijd kosten, en zodra het werkt heb je een prachtig koel systeem.

Een voorgebouwt systeem kopen is 100% makkelijker en veiliger maar wel duurder, en de prestaties zijn niet beter. Het is een persoonlijke afweging van tijd, zin en budget.

Verwijderd

Topicstarter
ik laat de waterkoeling door een vriend van me bouwen (natuurlijk stopt ie het eerst in zijn pc voorat ik hem aan mijn pc laat komen ;)) maar het versjouwen van zo'n pc zal wel moeilijk zijn en onpraktisch. ik heb ook ongeveer elke 2 maanden een LAN >:). en dan moet ik hem ook versjouwen, dat zal dan wel een nadeel worden maarja wel een tof systeempje :7

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01
het was idd een custom blok..
maar dat wil nog niet zegge dat het na 3 weken ineens mag gaan lekken...

het tape was helemaal verschrompelt gewoon..
terwijl de nippels ERGGG strak zaten met die tape..
goed nu heb ik het dichtgekit.. dat zal ook wel helpe..

in princiepe is kans op lekkage klein.. maarja je zal maar net de pech hebbe :)

Verwijderd

waterkoeling onveilig?

Luchtkoeling is even onveilig dacht ik.

Heb zo ooit eens een brak ventilatortje gehad op m'n oude 486 DX4 met als resultaat dat ie binnen de 4 dagen stuk was. Garantie was toen al niet meer aan te spreken omdat ik zelf m'n pc al had open gemaakt om te zien wat er nu eigenlijk aan scheelde.

ja ja ja.. ik zie jullie al denken.... die pc was toen idd door de winkel zelf gemonteerd omdat mijn pc kennis toen nog niet zo goed was als nu.

Dus als je het mij vraagt... elke koeling houdt zijn eigen risico's in. Testen testen en nog eens testen da's de enige optie.

Verwijderd

Faq -> slotje

Verwijderd

[op verzoek aangepast]
Pffffff wtf FAQ slotje. zo moe wordt je ervan, faq -> slotje. Zucht. Die beslissing ligt nog altijd bij de mods
[/op verzoek aangepast]

Cordobasdi
Kan me geheel met je vinden. Zodra je beide system werkend hebt is waterkoeling op lekken na veiliger. Je cpu vertrouw je toe aan een fantilator, je waterkoeling aan een pomp. Pompen zijn veel duurder en qualitatief beter gebouwt dan fans dus dat is een sterk plus punt. Verder zijn de meeste waterkoeling systeem vrij goed in staat om dat proco beneden een bepaalde temperatuur te houden. Heb laatst nog vergeten m'n pomp aan te sluiten, 4 uur zonder pomp gedraait, nergens last van, cpu was 56 graden.

Lekken is het enige risico en dat is te vermijden door het systeem over solide te bouwen. Al met al is waterkoelign veel werk maar met veel resultaat.

Verder water vs lucht, tja beide systemen zijn uitstekend, tegenwoordig zijn de meeste goede heatsinks ook prima in staat om de processor beneden een bepaalde temperatuur te houden.

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 11:54
Op vrijdag 05 juli 2002 21:41 schreef Peltier het volgende:
Pffffff wtf FAQ slotje. Mocht dat FUCKING geval zijn, dan is dat nog altijd aan de Mod om dat te beslissen, tot die tijd is een topic een topic. GVD zo moe wordt je ervan, faq -> slotje. Zucht.
Eej, relax man. Beetje minder taalgebruik mag wel hoor. :D Geloof niet dat de modjes dit leuk vinden. |:(

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55

Wimo.

Shake and Bake!

Veilig? het is zo veilig als je het zelf maakt.. ik heb zelf nooit droog getest omdat ik gewoon zeker wist dat het niet lekte.. gewoon zelf opbouwen vanaf het begin.. en GOED opletten.. de meeste fouten komen NIET door foute hardware maar eerder door domme fouten.. vooral als je iets snel wilt doen

nogmaals.. heb geen ervaring met lekkages en het loopt al een aantal maanden perfect..

Verwijderd

Sorry hoor, maar dit staat dus echt letterlijk in de faq, ik heb de mods al gewaarschuwt maar ik denk niet dat er iemand is.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

bij deze
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.