Enermax EG465P-VE :Doffe knal, Dood, Oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• WillemJan
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zo'n kleine 2 minuten nadat ik vanmiddag m'n computer inschakelde hoorde ik een behoorlijke luide doffe knal en sloeg de computer uit. Ze wilde ook niet meer aan. Kast direct opengeschroefd en gekeken of er iets te zien was,niets dus! Wel een lichte schroeilucht te ruiken. Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe (stillere) voeding in m'n kast geschroefd (Enermax EG465P-VE). Nou had ik de oude voeding nog bewaard en die dus i.p.v die Enermax in de kast geschroefd. Blijkt dus dat die knal uit de Enermax kwam want de oude voeding werkt momenteel wel.(ik heb denk ik wel garantie)
Oja, ik heb een halfjaartje geleden twee extra Case-fans aangesloten op m'n moederbord; zie dit topic:

[topic=338814/1/25]

Nou draaien die ook niet meer.
Voor de rest lijkt alles tot nu toe nog te werken.
Ik heb al de "search" geprobeerd om te kijken of anderen gelijksoortige problemen met de desbetreffende voeding hebben, maar kon niets vinden.
Wellicht iemand ideeen\tips waar ik moet zoeken om oorzaak vast te stellen?
Zou het kunnen dat ik gewoon pech heb met deze Enermax terwijl je er veel positiefs over hoord?

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 08:24
probleem heb ik ook al eens gehad. schroef je voeding open en controleer de zekering. die is waarschijnlijk geknapt. nieuwe zekering erin en it should work again. het kan ook nog wel eens zijn dat er een paar onderdelen gesmolten zijn (check je printplaat in de voeding). als je het echt wil maken kan je bij je locale elektroboer deze onderdeeltjes vervangen (soldeerwerk). maar als ik jou was zou ik ff die zekering checken, en een andere voeding proberen om er zeker van te zijn dat het prob bij de voeding ligt.

• WillemJan
  • Niet online
Andere voeding heb ik dus al aangesloten, openschroeven van de Enermax had ik zeker direct gedaan als er geen garantie meer op zou zitten.

• jazz
ik zou dan gewoon contact opnemen met je leverancier :P en hem om laten ruilen. als je nog garantie hebt is dat geen probleem :)

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:14

DJT

Ik had hetzelfde moederbord en mijn fannetjes deden het na verloop van tijd ook niet meer. Heb toen een nieuwe gekregen van MSI (duurde wel 5 weken). Heb hem meteen ingeruild en een Asus gekocht trouwens. :)

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 23:33 schreef WillemJan het volgende:
Andere voeding heb ik dus al aangesloten, openschroeven van de Enermax had ik zeker direct gedaan als er geen garantie meer op zou zitten.
Zit er een zegl op dan? Volgens mij kun je een Enermax gewoon openschroeven.

Sterker nog: een tijd terug werden ze geleverd met een foute kap. En je kon de juiste kap nabestellen. Die moest je er dan zelf opzetten. Dat betekent dus openschroeven.

• WillemJan
  • Niet online
Ik vind het vreemd dat m'n case-fans niet meer draaien, ik heb het gevoel dat dit gevolg-schade is van een defecte voeding, zou betekenen dat m'n moederbord deels om zeep zou zijn.
Maar misschien is de oorzaak wel juist het circuit van deze case-fans? (met defecte voeding als gevolg schade)
Volgens de fabrikant van het moederbord zou het geen probleem zijn om daar de desbetreffende fans op aan te sluiten. Het gehele spulletje heeft geruime tijd (maanden) probleemloos gedraaid.

• WillemJan
  • Niet online
quote:

Zit er een zegl op dan? Volgens mij kun je een Enermax gewoon openschroeven.

Hmm, zo goed heb ik m nog niet bestudeerd, maar idd dat van dat deksel kwam ik tegen op de "search". De mijne heeft het nieuwe deksel.(toch vond ik deze voeding niet superstil)

• WillemJan
  • Niet online
Er zat idd geen zegel op! Zojuist dus open geschroefd, is eigenlijk niets aan te ontdekken, geen zwart-uitgeslagen plekken ofzo, ook de glaszekering is nog heel.
De printplaat die aan de bodemplaat zit geschroefd kan ik beter niet loshalen aangezien de schroefjes verzegeld zijn met een soort lijm.

• jazz
willemjan gebruik svp de [edit]
Pagina: 1