Toon posts:

Slackware variant?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje met distributies aan het stoeien
en nu vraag ik me af of er een variant is van slackware.

Slackware vind ik wel oke en ik kan mezelf er ook
aardig op vinden.

* probleem
ik draai nu 2 weken mandrake, ik die tools enz zijn wel handig van mandrake.. maar ik heb niet echt het gevoel
of ik iets zelf kan regelen.

met slackware kan je alles zelf regelen en geen gedonder met
rpm's etc... m'n probleem met slackware is dat ik m'n netwerk kaart niet aan de praat krijg.....

wat is een beetje variant op slackware, die ook veel hardware ondersteund?

m'n netwerk kaart is btw een realtek 8139 pcmcia
en ik krijg bij het opstarten ook te zien "hardware not supported" wat in mandrake niet het geval is.

maar oke, is debian iets voor mij?

groeten.

Verwijderd

Jammer dat mandrake er af is, anders kon je zien welke module hij draaide, zijn de pcmcia drivers wel geladen?
De normale driver is 8139too
modprobe 8139too

Maar even op je vraag over debian.

Debian laat wel automatich de pcmcia drivers, de setup kan ook je netwerk kaart installeren.

Meschien is Debian wat makelijker, ik kan het helaas niet testen voor je.
Maar Debian installeert wel standaart de PCMCIA drivers

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Hmmm onder Debian (Woody) die kaart aan de praat krijgen is niet echt lachen, ook. Het is toch een PCMCIA (eig. CardBus) Rtl8139 kaart van bijv. E-tech?

Tenminste, de standaard installatie ondersteunde hem hier niet. Je moet volgens mij trouwens wel een 2.4.x kernel hebben, en dan kun je het beste zowel pcmcia als rtl8139too drivers IN de kernel bouwen (dus geen modules). Zo werkt hij hier goed.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Ik zie mm ook niet staan op de lijst met supported cards op http://pcmcia-cs.sourceforge.net/ .

Wat Mandrake voor truuk uithaalt weet ik niet, maar in de standaard pcmcia package zit ie er niet in. Maar wellicht na het laden van de drivers voor je pcmcia adapter (/etc/rc.d/rc.pcmcia start) kun je eens een modprobe 8139too proberen. Of netconfig even starten om dat automatisch en zo te laten doen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Voor de ondersteuning lijkt mij alleen de versie van je kernel en je pcmcia progs (cardmgr ea) van belang.

Als je echt naar een andere distro op zoek wil, kun je je vraag beter in [topic=152316/1/25] stellen, al kun je beter uitzoeken hoe Mandrake het kaartje aan de praat had en dat toepassen in de distro die je wilt gebruiken.

• pinockio
Wellicht ten overvloede (ik herhaal mezelf):

a. Je krijgt die kaart NIET aan de praat met een 2.2.x kernel zoals die geloof ik nog standaard in Debian Woody zit en in sommige oudere Slackware-varianten

b. Je zult een nieuwe kernel moeten compileren, dan maakt het ook weinig uit welke versie van je distributie je hebt, download gewoon de laatste kernel (2.4.18 of later, ik weet niet waar 'we' nu zijn)

c. Bak die kernel met CARDBUS support IN de kernel (geen pcmcia-package oid, ik zou ook niet voor een module kiezen, dan hoef je die weer niet te laden), dit is tegenwoordig mogelijk.

d. Stop er ook support in voor de RTL8139-netwerkkaart (ik heb de 'ouderwetse' genomen, je kunt ook een 'experimentele' kiezen).

e. GAAN! (en waarom zeg ik dat zo stellig? hier werkt het ook.)

Verwijderd

Slackware 8.1 heeft een 2.4.18 kernel met support voor de rtl8139 kaart. Dus als je Slackware-8.1 hebt zijn de ingredienten voor het laten werken van de kaart al wel aanwezig.

Verwijderd

probleem wat ik wel met kernel bakken in slackware had.
is dat ik daarna wel heel de boot rc moest gaan uitpluizen naar zooi die ik niet in de kernel had gestopt.
dat duurde ongeveer nog langer dan de kernel zelf compilen :)
(kan een redelijk bash scriptje neer zetten maar zo'n rc file word wel een beetje overkill)

maarja nu gaat mijn slackware partietie ge rm't worden :P
heb eindelijk Gentoo in een ver genoeg stadium.
maar das best wel off-topic.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 00:32 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
probleem wat ik wel met kernel bakken in slackware had.
is dat ik daarna wel heel de boot rc moest gaan uitpluizen naar zooi die ik niet in de kernel had gestopt.
dat duurde ongeveer nog langer dan de kernel zelf compilen :)
(kan een redelijk bash scriptje neer zetten maar zo'n rc file word wel een beetje overkill)

maarja nu gaat mijn slackware partietie ge rm't worden :P
heb eindelijk Gentoo in een ver genoeg stadium.
maar das best wel off-topic.
Modules worden geladen in 1 file genaamd /etc/rc.d/rc.modules en je netwerk in /etc/rc.d/rc.netdevice . Niks moeilijks aan lijkt me :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb even met "netconf" gekeken welke module hij
laad (met mandrake die ik er nog op heb staan ;) )het is dus wel 8139too, die hij in slackware toch niet kon plaatsen ofzo...

ik heb hier nog m'n slack 8.1 cdtje liggen dus misschien kan ik het dan nog een keer proberen..

enkele tips ?

groeten

Verwijderd

Het verschil is dus dat bij het pcmcia-cs package ook netwerkdrivers zitten. Maar daar zit jouw kaartje niet bij. Dus wat je moet doen is eerst pcmcia support laten laden via /etc/rc.d/rc.pcmcia en daarna je netwerkdriver laden.

Standaard zal deze in de verkeerde volgorde worden geladen. Slackware laadt eerst rc.modules (rc.netdevice wordt hier vandaan aangeroepen) vanuit rc.S en daarna pas rc.pcmcia vanuit rc.M. Wat je volgens mij het makkelijkst kunt doen is in rc.pcmcia een regeltje toevoegen onderin de file:
code:
1
/sbin/modprobe 8139too

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 00:36 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Modules worden geladen in 1 file genaamd /etc/rc.d/rc.modules en je netwerk in /etc/rc.d/rc.netdevice . Niks moeilijks aan lijkt me :)
meer het feit dat slackware 8.0 in de boot sequence raid wou laden en alvast SMB zooi op wou starten en zulk soorts dingetjes.
nee de modules heb ik zo i zo niet. alles gewoon in kernel ge compiled. weet toch wat ik nodig heb.

Verwijderd

Om de standaard start van bepaalde scripts uit te zetten is eenvoudig: executable flag van het script weghalen en klaar is klara :) Daar wordt namelijk op getest in de startup scripts.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 01:21 schreef janjanjansen het volgende:
Om de standaard start van bepaalde scripts uit te zetten is eenvoudig: executable flag van het script weghalen en klaar is klara :) Daar wordt namelijk op getest in de startup scripts.
Ach ja, BSD style init scripts is toch niet zo makkelijk als het lijkt? >:) :z

Verwijderd

Met BSD style initscripts heb ik geen problemen. Gelukkig voor StratoS_V2.0 kan ie met Gentoo nog even goed oefenen >:)

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik zit nu met slackware en ik krijg deze melding:

PCI: no irq known for interrupt pin a of device.
try using pci=biosirq

wat moet ik met deze melding?
waar kan ik dit instellen

iemand een suggestie?

groeten

• pinockio
Op vrijdag 05 juli 2002 00:36 schreef cagez het volgende:
Oke, ik heb even met "netconf" gekeken welke module hij
laad (met mandrake die ik er nog op heb staan ;) )het is dus wel 8139too, die hij in slackware toch niet kon plaatsen ofzo...

ik heb hier nog m'n slack 8.1 cdtje liggen dus misschien kan ik het dan nog een keer proberen..

enkele tips ?

groeten
Eén tip: lezen wat ik heb geschreven en het doen :z.
Op vrijdag 05 juli 2002 01:07 schreef janjanjansen het volgende:
Het verschil is dus dat bij het pcmcia-cs package ook netwerkdrivers zitten. Maar daar zit jouw kaartje niet bij. Dus wat je moet doen is eerst pcmcia support laten laden via /etc/rc.d/rc.pcmcia en daarna je netwerkdriver laden.

(...)
Enig idee waarom die Realtek kaart er niet bij staat? (laatste update 26 mei 2002) JUIST, hij wordt niet ondersteund. Waarom niet? O.a. omdat CardBus-support nog best experimenteel is in pcmcia-cs. Het laden van een module helpt in dit geval niet.
Op vrijdag 05 juli 2002 19:37 schreef cagez het volgende:
hoi,

ik zit nu met slackware en ik krijg deze melding:

PCI: no irq known for interrupt pin a of device.
try using pci=biosirq

wat moet ik met deze melding?
waar kan ik dit instellen

iemand een suggestie?

groeten
Ik heb hetzelfde gekregen bij gebruik van pcmcia-cs en de 8139too-module. Enig idee waarom ik net twee keer heb uitgelegd hoe het wel werkt? Juist, omdat ik andere oplossingen al geprobeerd heb en die niet werkten. Waarom probeer je niet wat ik voorgesteld hebt? Een kernel bakken is helemaal niet zo moeilijk en nog leerzaam ook :)

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik draai nu dus slackware en met een 2.4.18 kernel
(bare.i) dus dat heb ik al (2.4.X)

uhm... en het inbouwen in de kernel... uhm daar heb ik geen ervaring mee sorry.

ik bedoel begrijp me niet verkeerd, ik waardeer echt dat je me wilt helpen maar ik weet gewoon nog niet zoveel. en als ik eenmaal m'n netwerk kaartje aan de praat heb, kan ik tenminste op internet ermee en veel proberen (leren)

zoals ik al zei, ik heb het lieft slackware, omdat ik gewoon niet van rpm's hou (mandrake)

werkt debian nou ook met rpm's?

maar oke in ieder geval. wat ik nu heb gedaan:

de laatste versie gedownload op: http://pcmcia-cs.sourceforge.net/ (pcmcia-cs-3.1.34.tar.gz)
standaard zit pcmcia-cs-3.1.33 bij slackware 8.1 dacht ik

en als ik nu modprobe 8139too doe, krijg ik geen fouten
heel mooi dus.. zal het dus net zijn dat ik wat andere dingen heb verkloot....! maar oke ik ga even slack opnieuw installeren en dan zal ik wel weer even een berichtje posten om te kijken of dat dus het hele probleem is..
is dan misschien heel handig voor andere mensen met dit vage probleem hebben ;)

groeten

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je iets onder Slackware niet aan de praat krijgt, kun je het onder elke andere distro ook vergeten.
Slackware heeft gewoon een standaard kernel, die alles kan wat andere kernels van distro's ook kunnen (op enkele kleine dingetjes na)
Download gewoon de nieuwste kernel en bak je netwerkkaart mee :)

Verwijderd

Topicstarter
jullie hebben het over bakken....???
volgens mij ben ik de pan kwijt.

waar kan ik een goed tut vinden ?

en wat is beste kernel versie nu op het moment (slackware)
en waar kan ik dat downloaden?

( ik zoek heel vaak op google dus vertel me niet om dat te doen plz ;) )

Verwijderd

Als het goed is staan de kernelsources al op de Slackware cd. Dat is 2.4.18 en dat is nog steeds de meest recente stable kernel. Je kunt mm dus gewoon vanaf je Slackware cd installeren.

Verwijderd

Topicstarter
en die heb ik dus erop staan, nu heb ik wel na het installeren van die pcmcia-cs nog steeds een
foutmelding

wat ik btw nog niet heb verteld is dat ik maar op de realtek website ben gaan kijken en daar wat drivers heb gevonden.

die heb ik geprobeerd.. en ook mee verknalt (2.4.5 verie)
misschien maar de 2.2.X versie even proberen

zit iedereen hier op irc eigenlijk? ;p zoja, welke server?

(zit ik toch nu heel leuk naar m'n 800X600 console aan te kijken)

• pinockio
Voor als je het nog niet wist:

JE MOET EEN NIEUWE KERNEL COMPILEREN!

Zoek op kernel compileren. Zoek een kernel-howto. Compileer die kernel met de opties die ik hierboven aangaf (echt waar, de enige manier waarop het gaat werken). Pcmcia-cs heb je helemaal niet nodig, want zoals bekend is ondersteunt dat die kaart niet... (Ja, je krijgt tegenstrijdige adviezen, maar die van mij zijn op de praktijk gebaseerd.)

Het heeft geen zin kernel-source te downloaden of drivers en ze vervolgens fijn op je harddisk te laten staan of te dubbelklikken, want dat werkt niet zoals onder Windowz. Je moet er nog iets mee doen (compileren dus!)

Je schijnt telkens niet echt te lezen. |:( :Z Ben je nu erg jong en onervaren of gewoon dom?

P.S. Het lijkt een hele stap, het kan een gigantische drempel zijn, maar een nieuwe kernel compileren is leuk :7.

Verwijderd

Topicstarter
Je schijnt telkens niet echt te lezen. Ben je nu erg jong en onervaren of gewoon dom?

los van die opmerking dan, tnx ;p
ik zal eens gaan stoeien
Pagina: 1