Harde schijf maakt hoog geluid ineens

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 21:56

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Heb net mijn hele pc uit elkaar gehaald om alle stof te verwijderen. Kwam wel wat uit. Heb het ding weer in elkaar gezet, en nu maakt mijn harde schijf ineens een soort wèèèèèh geluid, maar dan heel hoog. Het is een soort van snerpend geluid. Het ontstaat een paar seconden nadat ik de computer aangezet heb. Dan hoor ik mijn harde schijf gaan draaien en ineens komt dat geluid. Ik weet niet hoe het komt, want eerst had ik het nog niet, en ik ben niet aan mijn harde schijf gekomen toen ik de computer schoonmaakte.

Ik heb een IBM deskstar 60gb.

Verwijderd

ik zou als ik jouw was heel rap backups maken het kan wel eens te laat zijn.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 15:08
Weet je wel zeker dat het je hd is en niet iets anders wat je wel hebt aangeraakt tijdens het schoonmaken :?
Als je zeker bent dat het je hd is dan is er dus iets fouts en moet je ff backuppen

Verwijderd

is het niet een FAN??

dat heb ik ook wel eens gehad. gewoon een nieuwe er in en probleem is opgelost

suc6 er mee

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 22:02 schreef Soulnl het volgende:
is het niet een FAN??

dat heb ik ook wel eens gehad. gewoon een nieuwe er in en probleem is opgelost

suc6 er mee
In harde schijven zit geen fan ;). Maar waarschijnlijk bedoel je een gewone fan buiten de hd :).

IBM schijven hebben een reputatie hoog te houden om vrij snel te overlijden. Ze gaan piepen/tikken/bad sectors geven enz.

Backup je data snel, maak er daarna netzo lang gebruik van tot ie het begeeft (binnenkort dus). Dan even RMA formulier op ibm invullen en je krijgt vrij snel een ander exemplaar wat het wel doet. Vul voor de grap eens "ibm dood" in bij de search :P.

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Geez, hij is net 4 maanden oud. Ik ga eens mijn fans unpluggen. Misschien dat het toch een fan is. Ik heb wel mijn hoofd langs de hele computer bewogen en het geluid is gewoon het hardste als ik mijn oor bij de hd heb.

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Nou ja ik vind het wel best. Moest toch nog backuppen. Doe ik dat effe. Hmm opnemen, blijft niks van over. Nou ja fijn. Kapot is kapot. Kan ik tenminste die raid gaan halen :P

Verwijderd

Ik denk dat ik hetzelfde heb gehad. Heel eng geluid wat je door merg en been gaat. Alleen bij het opstarten doet hij het en de bios vindt de disk dan ook niet.

Ikzelf heb het idee dat er iets met de voeding aansluiting is. Je hebt huisgehouden in je pc dus even goed aandrukken?

Bij mij heeft het geholpen.. Suc6

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 21:17 schreef REDFISH het volgende:
Heb net mijn hele pc uit elkaar gehaald om alle stof te verwijderen....
versus
en ik ben niet aan mijn harde schijf gekomen toen ik de computer schoonmaakte.
Even voor de duidelijkheid, wat versta jij onder 'hele pc uit elkaar halen'? Was je schijf nu wel uit de computer - of hing ie nog in z'n bay? (of waar je dat ding ook geprakt mag hebben.

Want als je de HD en/of mede 'bay-bewoners' :) zoals een CD-ROM/RW, DVD, diskette-station etc.. er wel uit gehaald hebt, is er de mogelijkheid dat ná terugplaatsen er op sommige plaatsen resonantie optreedt (doordat 't chassis door montage iets verbuigt of strakker komt te staan, en zo de HD net iets anders 'aanraakt' -> computerkast=klankkast |:( )

7200 toeren geeft inderdaad een redelijk hoogfrequente toon, schat zo rond de 4,5-5kHz(je kan 't uitrekenen - be my guest, ik ben te lui vandaag :z )

Ergo, probeer eens of de schroeven van je HD IETSJE losdraaien een verschil in geluidsproduktie geeft.

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Ja ik heb wel de IDE kabel en de power connector van de schijf losgehad. En hele computer uit elkaar betekent: Alles los alleen de voeding laten zitten(connectoren wel los) en de floppy diskdrive en de harde schijf laten zitten. En de PC speaker natuurlijk :P De rest was er allemaal uit :) Kwam me toch een stof uit dat ding. Nog 2 doode muggen lagen erin. Hehehe

Heb hem nu een centimeter omhoog in de bay gezet, en het lijkt nu eigenlijk weg. De schroefjes zijn ook iets losser gedraaid.

In ieder geval thanx voor de reacties. Ik hoorde het geluid trouwens toch nog toen ik mijn oor er in de buurt hield. Het geluid was weg toen ik de harde schijf niet aansloot. Dus het was zeker mijn schijf. Maar nu lijkt het voor als nog weg te zijn.
Pagina: 1