Hoe 80gig harddisk als best in te delen

Pagina: 1
Acties:

• Jeromes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:49
Aanstaande zaterdag krijg ik dan eindelijk me 80gig maxtor schijfje. Ik heb al een 15,3 gig harddisk in 2 stukjes gedeelt. 1 van 5 en 1 van 10. Hoe kan ik die maxtor harddisk het best indelen qua snelheid enzo. Moet ik ze zo groot mogelijk houden of juist zo klein mogelijk.

Alvast Bedankt

Jeroen

Verwijderd

WOW! 80 Gig, daar weet ik wel wat leuks mee
200 van 409.6 Mb :) :) :D

Verwijderd

ik zou in ieder geval meer dan 2 partities maken. De primary zou ik op max 8 GB zetten, dan misschien een grotere (zo'n 32 GB) en dan nog 2 van 20 GB of een van 40 GB. Als je dan een keer een scandisk hebt ben je geen lichtjaren bezig

Verwijderd

80 gig?!! Damn, waarvoor gebruik je die zee aan ruimte als ik vragen mag? En wat heb je ervoor betaald?

• Jeromes
Waar ik die ruimte voor gebruik? Van alles:
Mp3, games, download zooi, divx enz....
Ok, ik moet toegeven het is een beetje veel maar ik wil gewoon in 1 keer genoeg ruimte hebben. Hij is trouwens super goedkoop. Ik koop hem bij graficall voor maar 899 gulden.

Maar als iemand nog iets weet?

Jeroen

Verwijderd

Ik weet niet hoeveel besturingssystemen je gebruikt ????

Verwijderd

sorry maar wat is dit nou voor vraag??? das toch puur persoonlijk. Volgens mij gebruik je dit topic meer om een beetje op te scheppen en tja laat ik daar nou net niet gevoelig voor zijn.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 09:37
Ik gebruik winNT voor progs en win98 voor games
Ik heb mijn 120GB RAID-0 als volgt ingedeeld:

c: 2 GB fat16 (anders kan winnt de boot niet lezen)
d: 2 GB NTFS (winNT kan niet booten van een partitie die verder als 8GB van het begin van de schijf ligt, bestemd voor OS alleen)
e: 10 GB fat32 voor games onder 98 :)
f: 106 GB NTFS voor progs onder NT

Tja van die laatste 106 GB heb ik nu nog 75 GB over :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-08 17:04

emzed

*

ik heb zelf zo'n 60 gig van Maxtor die ik in vrij veel partities heb opgedeeld. Ik draai 2 OS'en, die beide op een primaire partitie staan, aangestuurd door Masterbooter:

C: Windows 3 GB
D: Download 5 GB
E: Programma's 5 GB
F: Games 10 GB
G: Brandschijf 27 GB
H: Install 3.5 GB
I: Mijn Documenten 3.5 GB
J: (eigenlijk ook C: ) 2e Windows 3 GB

Op install pleur ik dus allerlei setup folders, zoals die van fotosjop. (is ook handig als je hem een keer moet 'backuppen') Of ghostimages van verschillende installs.

Een tweede primaire partitie raad ik je zeker aan, al was het alleen maar om even een nieuwe Windows op te testen. Het hoeft je slechts 1 GB te kosten.

• Jeromes
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 18:03 schreef SuB het volgende:
sorry maar wat is dit nou voor vraag??? das toch puur persoonlijk. Volgens mij gebruik je dit topic meer om een beetje op te scheppen en tja laat ik daar nou net niet gevoelig voor zijn.[/quote]Ik doe dit echt niet om op te scheppen hoor. Ik wil gewoon weten wat het meest logisch is en het snelst. Het lijkt me logisch dat je je harddisks goed moet verdelen wil je het een beetje normaal hebben werken.

Ik werk trouwens alleen met WindowsME.
De rest in iedergeval bedankt.

Jeroen

Verwijderd

ik heb een 75 gb hd.
en heb hem zo ingedeeld
2 gb Windows ME
4 gb Windows 2000
2 gb Windows 98 SE
2 gb Lynux
10 gb Download shit
20 gb Spellen
10 gb Progrs
10 gb Documenten
10 gb Websites en toebehoren
5 gb voor brander

nou dus zo zouw jij het kunnen in delen !
:)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sjeeez, wat moet je met zoveel ruimte?
Ik heb zelf problemen om mijn hd ik te richten!! :P
Ik heb een Maxtor DiamondMAX 40.9 Gb 7200 RPM

Zo is ie ingedeeld:
c: 2 Gb Windows Me
d: 5 Gb Windows 2000 pro
e: 10 Gb Stuff/Download/DivX movies
f: 11 Gb Games
g: 11 Gb Mp3's

Genoeg space man! *D

Whatever.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
is dat niet een beetje erg veel? 80 GB :).. je kunt wel zeggen dat je voorbereid wilt zijn op de toekomst, maar over een paar jaar (als je schijf nog steeds groot genoeg is) is ie weer veel trager dan de schijven die dan te koop zijn en wil je toch maar een snellere :)

maar ff on-topic.. het ligt er aan hoe je het zelf wilt.. alles is mogelijk.. ik zou een 2GB partitie maken voor winME, dan swap van mb'tje of 200-300. Dan een met programma's en gamez (20 GB ofzo), eentje met downloads en dumpzooi (20GB), 'Mijn documenten' paar 100MB en dan heb je nog heel wat over.. misschien leuk om meerdere OS'en dr op te zetten (win2k, linux, beos)..

Verwijderd

Is het waar dat hoe meer opslagcapaciteit, hoe trager ie wordt??

Lijkt mij eigelijk wel logisch, omdat de hd er langer over doet om iets te vinden op zo'n grote schijf.

Ik vind het idd dat er veel mensen patserig reageren, van: mijn 100gb scsi hd (etc.)
:(

Verwijderd

3.5 Gb voor mijn documenten!!!!..... dat zijn dan dus ongeveer 3.5 x 1024 x 1024 = 3700000 kb.. is dan ongeveer 37000000 word documenten ......veel tiepmiep plezier!!!

• emzed

emzed

*

Tuurlijk is 60 GB (te) veel, laat staan 80.
Maar je gaat rekenen als je een nieuwe HD haalt. Ik had een 10.1 IBM, maar ik wilde meer. Dan kun je wel een 30 of 40 Gig halen, maar voor (naar verhouding) minder geld heb je meer GB's.

Het trouwens errug fijn om gewoon een stuk of tig hele cd's op je HD te laten staan, om ze 'zo een keer' te kunnen branden.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:37
hey GarBaGe,

draait dat raid een beetje lekker ?
pci raid voor ide neem ik aan ? welke snelheid ? hoe duur ?

* Grijns zit er ook aan te denken.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:31

Tjark

DON'T PANIC

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 21:34 schreef Xanandu het volgende:
Is het waar dat hoe meer opslagcapaciteit, hoe trager ie wordt??[/quote]Op zich niet: HD's met meer opslagcapaciteit hebben over het algemeen (altijd eigenlijk) een grotere datadichtheid per plaat: per omwenteling zal er meer data gevonden worden. _Misschien_ dat de zoektijd iets langer is, maar zelfs dat betwijfel ik.

*insert signature here

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:37
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>_Misschien_ dat de zoektijd iets langer is, maar zelfs dat betwijfel ik[/quote]het doorzoekn van bestanden in een dir gebeurd lineair dus als je echt heeeeeeeeel veel files in een dir gooit ( lees > 1000 ) zal je pc trager worden, anders niet echt merkbaar.

• Jeromes
Kijk de reden waarom ik ook die 80 gig neem is omdat die 61gig maar 150 piek goedkoper is. Persoonlijk leg is dan liever 150 piek meer bij voor 20 gig meer. Weet zeker veel meer mensen dat zouden doen.

Jeroen

Verwijderd

80 Gb is ook niet genoeg. Iedereen die zegt dat een X aantal Mb/Gb/Tb genoeg is werkt nog niet lang met computers imho. De ruimte raakt altijd vol.

Ik koop waarschijnlijk binnenkort een 46 GB Maxtor, en ik weet nu al dat dat niet genoeg zal zijn. Ik heb 2 jaar geleden al eens 'uitgerekend' dat ik pas met een GB of 300 tevreden zou zijn. En ik weet eigelijk wel zeker dat tegen de tijd dat 300 Gb redelijk goedkoop mogelijk is ik alweer veel meer nodig denk te hebben.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 17:55

duderuud

Sliden is koel

nou uhh...ik brand het wel op een cdtje hoor! (Heb een hele berg movies op cd:))

Motor-Forum.nl

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 14:14
Dit lijkt me idd persoonlijk, iedereen weet toch wel hoe die een schijf het beste voor zichzelf in kan delen.

Qua snelheid lijtk het mij haast niks uit te maken, maak gewoon een c: van 10 ofzo en d:, e: en f: van ong. 23 gb.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Kijk eerst wat je nodig hebt voor je OS incl. swapfile (zou ik vastzetten op 1GB met de zeeen van ruimte die jij hebt) Tel daar nog 1GB bij op voor troep die automatisch ergens in windows gepleurd wordt, zoals je e-mail, eigen documenten en spul wat onder system/etc geinstalleerd moet. Totaal 5 Gig of zo?

Dan 1 Drive voor MS-Office en tekenshit/whatever je nog meer als 'kantoor' software gebruikt 10GB-15GB

Nog 1 voor Games 40GB

Nog 1 voor downloads/MP3 de rest

Als je veel meer drives gebruikt verlies je overzicht. De grootste snelheidswinst die je kunt boeken met partitioneren ligt volgens mij gewoon in dat scandisk wat korter bezig is. Voor de rest zie ik het alleen als mogelijke ruimtebeperking als 1 van je 'vakjes' wat uit zijn voegen groeit.

ieeeepppppp :P

• emzed

emzed

*

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>swapfile (zou ik vastzetten op 1GB met de zeeen van ruimte die jij hebt)[/quote]Het is juist de bedoeling om je swapfile in een optimale verhouding tot je RAM vast te stellen, niet in verhouding tot HD ruimte. 1GB swap lijkt me meer iets voor mensen met >512 MB ram!
Pagina: 1