[Router] Nieuwe 98 krijgt verkeerd ip / DNS?

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:55

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Vrijwel dagelijks hang ik nieuw geinstalleerd PCs aan mijn Draytek routertje en dat is zonder problemen internet en intranet.

Tot vandaag..... ;(

Een laptopje verwen ik met een nieuwe win98 install en na het inloggen heb ik geen internet en geen netwerk.

Kijk ik naar de ipconfig, heeft mijn router (of iets anders?) een heel vreemd ip adres uitgedeeld: 169.254.... ipv 192.168.1.xxx wat de andere pc's allemaal hebben. :?

Forceer ik een IP dan ziet hij het netwerk goed, maar dan heb ik geen goeie DNA servertjes en dus geen netwerk.

Hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 20:29 schreef superduper het volgende:
Kijk ik naar de ipconfig, heeft mijn router (of iets anders?) een heel vreemd ip adres uitgedeeld: 169.254.... ipv 192.168.1.xxx wat de andere pc's allemaal hebben. :?
apipa dus. Da is omdat de router of iets anders de dhcp server niet kan bereiken en een eigen ip kiest uit die range.Kijk bekabbeling es na ofzo als er niks softwarematig verandert is.
Forceer ik een IP dan ziet hij het netwerk goed, maar dan heb ik geen goeie DNA servertjes en dus geen netwerk.
ik gok DNS server ?

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
DNA=werk DNS=hobby |:(

Maarrre Router=DHCP? Werkt altijd en hij netwerkt prima door de touwtjes. Lijkt me dus dat de hardware in orde is.

Normaal loopt win98 zonder standaard instellingen gewoon prima; hoe komt ie nu bij 169.254... (wie is dat anyway?)

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

Op donderdag 04 juli 2002 20:37 schreef superduper het volgende:
DNA=werk DNS=hobby |:(

Maarrre Router=DHCP? Werkt altijd en hij netwerkt prima door de touwtjes. Lijkt me dus dat de hardware in orde is.

Normaal loopt win98 zonder standaard instellingen gewoon prima; hoe komt ie nu bij 169.254... (wie is dat anyway?)
dat van 169.254... is iets van windows als hij geen ip kan krijgen dan geeft hij dat dacht ik weet ik niet helemaal 100% zeker. dus ik zouw de bekabeling is na kijken

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
en als je de router eens aan en uitzet?

of beter nog: de ingebouwde dhcp server leases een verwijderd :?

overigens: (van de draytek site)

...De ingebouwde DHCP-server kan maximaal 253 IP-adressen uitdelen voor lokaal gebruik.

maw: als je al meer als 253 pc's (met uiteraard verschillende mac adressen) aangesloten hebt gehad dan kan het zo zijn dat er dus gewoon geen ip adressen meer over zijn..

(of heb je mischien je dhcp scope op 10 clients gezet?)

check dit ff met de webbased admin tool zou ik zo zeggen

A wise man's life is based around fuck you

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

hoe komt ie nu bij 169.254... (wie is dat anyway?)
Dat is dus een ip dat windows zichzelfs geeft als ie geen DHCP server kan vinden.
Zolang yakko reeds zei.

Als je router geen DHCP server aan staan heeft moet je zelf even de instellingen instellen.
Ip/netmask/gateway/dns server

Anders moet je de dhcp service van je router aanzetten.

edit:

Bah ben veel te laat :(

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Vervolg:

Router is gereset.Geen verschil
Er zitten 4 PC's op het netwerk, en hij mag 50 adressen uitgeven.
Inmiddels nieuwe PC geinstalleerd en eraan gehangen (zelfde kabel): Werkt!

Geef ik de floptop alle adressen (IP, Gateway en DNS) op dan loopt het als een tierelier.

Beats me.
Pagina: 1